Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Ik ga ervan uit dat de coulance zit op het passeren van de stopstreep (zoals ook bij een verkeerslicht). Dat je daarna wellicht nog een seconde bezig bent om de overweg te passeren, wordt waarschijnlijk niet meegerekend.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

Dat lijkt me te weinig, je hebt toch een reactietijd en een remweg. Het hoeft maar een seconde of twee te zijn, net als bij een oranje stoplicht. Maar laat er wel duidelijkheid over bestaan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Je bedoelt diezelfde duidelijkheid die ervoor zorgt dat bij een verkeerslicht die op oranje springt, de reactie nu vaak "gas bijgeven" ipv "remmen" is?

Er wordt een coulance ingebouwd in de flitser, juist omdat er bij een overweg (vaak) geen sprake is van aankondiging (bijv. middels een oranje lamp zoals bij een verkeerslicht). Daarin zal logischerwijs reactietijd en remweg meegenomen worden (zoals dat ook gebeurt bij het bepalen van de duur van een oranje verkeerslicht). Of dat nou twee of drie seconden is, lijkt mij niet van belang.

Overigens: een soortgelijk principe is ook ingebouwd in de overwegbomen (vanaf het moment dat de lampen van de overweg aangaan duurt het nog enkele seconden voordat de overwegbomen sluiten). Daar hoor je ook niets over (en is voor het algemene publiek ook niet van belang: die horen gewoon te stoppen op het moment dat de lampen gaan branden).
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik passeer dagelijks met de auto de overweg in de Domineestraat in Twello, en daar is dus een verkeerslicht geïnstalleerd die eerst op oranje springt vlak voordat de overweg daadwerkelijk in werking treedt. Ik vind het wel handig, maar ik denk dat dat licht eerder is neergezet in verband met de kruisende weg die er nog voorlangs loopt. De andere kant op (noordwaarts) is er geen verkeerslicht.
Ik doe ook maar wat
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

cassie127 schreef: do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is dat
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Maar afgezien van de Stoomtram Hoorn Medemblik kruist toch geen enkele spoorlijn gelijkvloers een 100-km weg?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Dan nog. 1s is véél te kort, ook bij 80 (en zelfs bij 30).
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Volgens mij lees je eroverheen dat cassie127 zegt het dalen van de bomen. Daarmee heb je dus al zo'n 5-10s voor reactietijd en remweg. Dat moet genoeg zijn, want anders zouden de hoogste vrachtwagens in normaal gebruik door de bomen geraakt kunnen worden.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

IIVQ schreef: do 18 jan 2024, 17:14
cassie127 schreef: do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is dat
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
Aankondiging gaat hier op de N348 thv de kruising met de N35 zeker enkele seconden eerder knipperen dan de rode lampen zelf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

^^ de versies met vooraankondiging (zoals in Barneveld -west-) had ik even niet op het netvlies maar die bedoel ik niet, het gaat bijvoorbeeld om die in Bunnik zoals op de foto of de overgang op de Kade in Ede. Als er druk verkeer is met fietsers die willen kruizen dan is de snelheid er wel uit.. maar sta je ook vlak voor de overweg zelf.. én als je dan moet remmen voor de lichten en de bel die klinkt.. sta je misschien (met een kleine vrachtwagen of bestelbus met een compact neusje) misschien nét na de stopstreep stil en knakt de slagboom op je dak.. -0-
Dus dan is doorrijden veiliger, in mijn optiek.

De situatie die Ardan beschrijft heb je wel in meerdere plaatsen. In Maarsbergen werkt het wel goed, vind ik. Ik was eerst sceptisch maar je kan bij groen al oprijden na een sluiting van de AOB en met een beetje mazzel is het verkeer aan de andere kant van de overweg ook al aan het rijden en kan je vloeiend door. Immers, door de schots en scheef liggen bestrating tussen de rails is die overgang enkel in slakkengang te passeren.. :evil:

Gaan flitsen en bekeuren bij de (interne) aansturing van dalende spoorbomen lijkt mij een fair punt.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

IIVQ schreef: do 18 jan 2024, 17:14
cassie127 schreef: do 18 jan 2024, 13:55 In principe zou je op het moment dat het dalen van de bomen begint moeten beginnen met flitsen van alles wat dan de stop streep passeert moeten flitsen. Overwegen met aankondiging (knipperinstallatie op 100 - 300 meter voor de overweg) zou ik die coulance hooguit de eerste seconde doen. Inprincipe zou je daar bij normale snelheid voldoende reactietijd moeten hebben om stil te staan.
Bij 100km/h, 1s reactietijd en de slechtst toegestane rem (5,2m/s²) heb je 6,3s nodig om stil te staan. Bij 80 is dat
5,3. Vziw gaat bij de overwegen met aankondiging de aankondiging niet éérder knipperen dan de rode lichten van de overweg.
Goed, reken in dat geval even mee (voor je voorbeeld bij 100 km/h, dus de minst gunstige variant):
  • 100km/h = 27,33 m/s -> in de seconde reactietijd legt het voertuig 27,33 meter af.
  • Vervolgens begint de remming, welke vanaf dan nog 5,3 seconden duurt. Bij een lineaire remming leg je dan 71,55 meter (=27,33*0,5*5,3) af
  • Dit levert een totale remweg van ca. 99 meter (=27,33 + 71,55) op. Deze rond ik voor het rekengemak af naar een remweg van 100 meter.
  • Alle auto's binnen die 100 meter moeten logischerwijs doorrijden, want daarvoor is het überhaupt niet mogelijk om vóór de overweg stil te staan.
  • Een voertuig dat 100km/h rijdt, legt die weg af in ca. 3,66 seconden (=100/27,33)
  • Dit betekent dat een coulance van 3,66 seconden voldoende is (bij een snelheid van 100km/h)
Voor overige snelheden:
  • 80km/h --> 3,15 sec
  • 50 km/h --> 2,35 sec
  • 30 km/h --> 1,80 sec
In Nederland treden overwegbomen in werking 5 seconden na het opbranden van de lampen. Dit betekent dat een eventuele flitsinstallatie al eerder (en bij de meeste overwegen ruim eerder) dan het sluiten van de overwegbomen kan beginnen met flitsen.

De exacte waarden voor de coulance zijn mij ook niet bekend, maar dat is ook niet van belang. Het laatste wat je wil is dat iemand gaat redeneren op basis van een tijdspanne totdat iets bestraft wordt (oftewel het eerder door mij benoemde "gas bijgeven" vs. "remmen").
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Ik zag op tiktok een filmpje dat een BOA de boetes uitschrijft en dat het eigenlijk alleen een filmcamera is. Dan hebben alle berekeningen niet heel veel nut meer lijkt me
Edit: tussenvorm: flitser flitst mogelijke kandidaten, boa schrijft daarna boetes uit: https://www.prorail.nl/nieuws/flitscame ... egovergang
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

🗣
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Negen »

TffpaA schreef: ma 22 jan 2024, 18:35 Geen treintjes rond Utereg:

https://nos.nl/artikel/2505850-treinver ... oomstoring
Gaat weer lekker dus, zo te zien zijn de treinen rond Utrecht Overvecht al gecanceld of enorm vertraagd wat ook wel uit zal lopen tot annulering van treinen.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

En treinen omleiden richting Hilversum is geen optie?
Wat ook weer geweldig werkt is het weghalen van "overbodige" infrastructuur. Wil je vanuit Arnhem in Utrecht keren, moet je tot voorbij Driebergen-Zeist verkeerd spoor rijden. Hoera en zo.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Je kunt op spoor 7 gewoon keren en dan via het rechter sprinterspoor terug naar Arnhem. Alleen vanaf spoor 5 zou je linkerspoor moeten terugrijden (wat overigens iets heel anders is dan verkeerd spoor rijden).
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Oh ja, ik zie het. Maar dat werd niet gedaan heb ik begrepen.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

MaartenD schreef: ma 22 jan 2024, 21:44 En treinen omleiden richting Hilversum is geen optie?
Wat ook weer geweldig werkt is het weghalen van "overbodige" infrastructuur. Wil je vanuit Arnhem in Utrecht keren, moet je tot voorbij Driebergen-Zeist verkeerd spoor rijden. Hoera en zo.
Zat hem vooral aan de Bijsturingskant van het personeel die het niet aankon, waardoor er in Utrecht op meerdere perrons treinen zonder personeel aan het perron stonden en daardoor andere treinen op de vrije baan gestrand raakten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Daar is toch wel een computerprogramma voor te maken? En anders iets meer eigen initiatief van het personeel "he bijsturing, hier staat een trein, zullen wij die rijden?"
Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist, wat weet ik hier nu van af.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

MaartenD schreef: wo 24 jan 2024, 09:00 Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist, wat weet ik hier nu van af.
Dit klinkt meer als een zichzelf overschattende walroeper dan een hobbyist, maar wat weet ik er nu van af (A)
🗣
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

De Tweede Kamer maakt in totaal 40 miljoen euro vrij voor aanpassingen aan het spoor bij Meppel.
https://www.nu.nl/economie/6298865/kame ... eppel.html
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Beginnende scheurvorming in meerdere kunstwerken op de lagesnelheidslijn: https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... -rotterdam
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Afbreken, uithuilen en opnieuw beginnen? Mijn hemel, wat een lemon blijkt die lijn zeg.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten