Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Vanaf 30 maart zal de Arriva nachttrein Groningen - Schiphol niet meer via Amsterdam Zuid gaan rijden, maar via Amsterdam Centraal, aldus dit nieuwsbericht: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1125374/ ... Y%7C%2a%29
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

"Samenreiskorting kunt u aanvragen door middel van het invullen van formulier 38a"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef: wo 07 feb 2024, 09:52
IIVQ schreef: wo 07 feb 2024, 08:26 Alles op de HSL rijdt toch onder ETCS? Elke TSB wordt dan toch afgedwongen? Moet je dan eerst nog een andreasstrip neerleggen om mensen wakker te schudden?
Het probleem zat het erin dat de TSB aanvankelijk al bij het eerste blok begon, dus moest de trein al bij het passeren van het eerste SMB een snelheid van onder de 120km/h hebben. Aangezien het laatste lichtsein geen cijferbak heeft om een snelheidsverlaging aan te kondigen is dit niet af te dwingen in de beveiliging. Volgens mij is het nu opgelost doordat de TSB nu iets verschoven is, hoe dat precies in de ETCS zit durf ik niet te zeggen. Het tweede SMB (km 145.1) bevindt zich namelijk pas na het eerste kunstwerk met de problemen (km 145.8), mogelijk dat een remopdracht vanaf het eerste SMB vanaf 140km/h al voldoende wordt geacht.
Wat is een SMB?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Stopmarkeerbord, de blauwe borden met gele pijl die de blokgrenzen aangeven op ERTMS baanvakken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef: wo 07 feb 2024, 08:35 Samenreiskorting staat nadat je bent ingelogd in de app onder Mijn NS en dan de OV-chipkaart waarop het Flex-abonnement staat. Het is een vrij lang scherm en het is pas blokje 10 op het scherm. Maar je kan het met de drie puntjes rechtsonder toevoegen aan het startscherm van de app, of via de knop Widget toevoegen onderaan het startscherm.
Ik heb net nog eens bekeken onder mijn eigen kaart. Ik zie van boven naar beneden: laatste uitcheck, ov-fiets, transacties, p+r, ik reis 2e klasse, ns weekend vrij, het bedrag wat nu open staat, notificaties en kaartinstelling
Samenreiskorting stond er vroeger wel tussen maar die is er uit gehaald
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Suus heeft een iPhone. De Android-versie van de app ziet er sowieso heel anders uit dan het voorbeeld op de NS-site.
Overigens had ik mij uberhaupt nooit gerealiseerd dat je kon inloggen via de NS-app...
En een domme vraag: Als A dal voordeel heeft en B mee wil reizen met A, moet A dan ook reizen met dal voordeel? Ik heb namelijk een privé-OVC met dal voordeel, maar ook een NSBC en ik ga binnenkort een paar keer werkgerelateerd reizen waarbij een collega 's avonds met mij meereist.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Voor de NS Business Card geldt ook dat je drie reizigers met Samenreiskorting mee mag nemen, dus ik zie sowieso geen probleem. ;)
Maar in het algemeen zou ik denken dat je wel moet reizen met het abonnement dat recht geeft op de Samenreiskorting. Het lijkt me bijvoorbeeld niet de bedoeling als ik (op kosten van mijn werkgever) met mijn mobiliteitskaart reis en dan aan anderen Samenreiskorting geef op mijn privé-ov-chipkaart, waarmee ik dan dus niet ben ingecheckt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Hendrik schreef: do 08 feb 2024, 08:48 Voor de NS Business Card geldt ook dat je drie reizigers met Samenreiskorting mee mag nemen, dus ik zie sowieso geen probleem. ;)
Samenreiskorting middels een Business Card geldt enkel wanneer er een abonnement op die Business Card staat dat recht geeft op Samenreiskorting. Een Business Card alleen is dus niet voldoende. En de tweede voorwaarde is:
IIVQ schreef: do 08 feb 2024, 07:51 En een domme vraag: Als A dal voordeel heeft en B mee wil reizen met A, moet A dan ook reizen met dal voordeel?
Ja, de abonnementhouder moet ingecheckt zijn met het product dat recht op Samenreiskorting geeft, anders heeft een meereizende geen recht op Samenreiskorting.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

Ik was inderdaad te kort door de bocht. Ik dacht aan een Business Card met abonnement, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Dank voor de correctie!
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Mikos schreef: do 08 feb 2024, 10:10 Ja, de abonnementhouder moet ingecheckt zijn met het product dat recht op Samenreiskorting geeft, anders heeft een meereizende geen recht op Samenreiskorting.
Op basis waarvan dan niet? In de voorwaarden staat voor zover ik kan vinden* alleen maar dat men met de abonnementhouder mee moet reizen. Er staat niet als vereiste dat de abonnementhouder specifiek met dat abonnement reist.

*Ik kan überhaupt geen officiële voorwaarden vinden voor samenreiskorting, zelfs niet op de verzamelingspagina van alle voorwaarden.
In de voorwaarden voor Business Card wordt alleen generiek naar "ns.nl" verwezen voor de voorwaarden van samenreiskorting. In de voorwaarden voor reizen op saldo, en de algemene voorwaarden, wordt samenreiskorting helemaal niet genoemd. In de voorwaarden voor NS flex staat de verwoording "meereizen met een abonnementhouder", zonder nader te definiëren of dat abonnement gebruikt hoeft te worden. Ook op de hoofdpagina wordt in alle formuleringen alleen verwezen naar het hebben van een abonnement.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: do 08 feb 2024, 10:40 Op basis waarvan dan niet? In de voorwaarden staat voor zover ik kan vinden* alleen maar dat men met de abonnementhouder mee moet reizen. Er staat niet als vereiste dat de abonnementhouder specifiek met dat abonnement reist.
Het gaat om de chipkaart waarop het abonnement staat. Je kunt doordeweeks ook met samenreiskorting meereizen met iemand die WeekendVoordeel heeft en dan zelf dus geen korting krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het spoor in Vroomshoop moet over 120 meter volledig vervangen worden omdat er asbestdeeltjes tussen de ballast terecht gekomen zijn: https://www.prorail.nl/nieuws/volledige ... ege-asbest
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Dionysusnu schreef: do 08 feb 2024, 10:40 ...
Thx voor het uitzoeken, kan ik wat mee.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: do 08 feb 2024, 12:31
Dionysusnu schreef: do 08 feb 2024, 10:40 Op basis waarvan dan niet? In de voorwaarden staat voor zover ik kan vinden* alleen maar dat men met de abonnementhouder mee moet reizen. Er staat niet als vereiste dat de abonnementhouder specifiek met dat abonnement reist.
Het gaat om de chipkaart waarop het abonnement staat. Je kunt doordeweeks ook met samenreiskorting meereizen met iemand die WeekendVoordeel heeft en dan zelf dus geen korting krijgt.
Maar mag die persoon met weekend voordeel op dat moment een eticket (bv van Spoordeelwinkel) gebruiken als vervoersbewijs? Mikos beweert van niet, maar in de voorwaarden staat dat dus niet duidelijk uitgesloten.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Ik ben het met je eens dat het niet heel duidelijk in de voorwaarden staat omschreven. Maar het is natuurlijk gerommel in de marge wanneer je bijvoorbeeld IIVQ met zijn Business Card met abonnement én zijn persoonlijke abonnement 6 personen mee laat reizen, 'want ik reis op de een, maar ben ook abonnementhouder op de andere kaart'.

Of die Weekend Voordeel-abonnementhouder die doordeweeks op Samenreiskorting met zichzelf meereist, 'want ik heb een abonnement dat recht geeft op Samenreiskorting'. Mooi goedkoop bij elkaar verzonnen!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Die laatste is zeker niet zoals bedoeld, maar die eerste lijkt me gewoon terecht. IIVQ betaalt toch ook voor twee abonnementen? Ook voor de situatie "abonnementhouder reist met e-ticket" zou ik het terecht vinden dat een meereiziger samenreiskorting gebruikt. Als dat niet de bedoeling is, moet NS de voorwaarden duidelijker maken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Maar waarom zou dat eerste volgens jou wel correct zijn, maar dat laatste dan niet? Dat is namelijk hetzelfde als de abonnementhouder die reist op een E-ticket en de medereiziger met samenreiskorting; er is toch iemand aanwezig met een abonnement? En er betaalt toch iemand voor?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Omdat het gaat om een meereiziger. Zeggen dat je met jezelf meereist is toch wat vergezocht. Daarover zijn de voorwaarden ook wel redelijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat iemand samenreiskorting krijgt terwijl je zelf geen recht hebt op korting (dit staat zelfs op de NS-site) is toch ook wel een bijzonder pretpakket :D

“Je kunt de meereiskorting zelfs aan iemand anders geven als jijzelf geen korting hebt in de daluren (NS Flex Weekend Vrij en NS Flex Weekend Voordeel).” op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html

Edit: toch een vraag: stel dat ik en mijn partner allebei Weekend Voordeel hebben, en we reizen op een woensdag in de daluren met de trein. Kunnen wij dan allebei samenreiskorting aanzetten omdat we met de ander meereizen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

🗣
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Antwoord op kamervragen over IntercityDirect naar Zeeland: uit onderzoek blijkt dat de meeste reizigers helemaal niet zitten te wachten op een snelle IC van Vlissingen naar Amsterdam maar dat er meer reizigers naar Schiedam, Delft en Den Haag zijn die met de voorgestelde wijziging juist hun verbinding kwijtraken. Men gaat in gesprek met de regionale partijen of ze hun stokpaardje, waar ze zelf waarschijnlijk nooit gebruik van maken, willen laten loslaten. Wel zal de overstap van de 2300 op de ICD vanaf dienstregeling 2026 verbeterd moeten worden.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D05969
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

De Zeeuwse treinreizigers hebben waarschijnlijk meer baat bij een versnelling van de 3600 op Den Bosch - Roosendaal, waardoor de 2200/2300 op Rsd niet meer zo lang op de 3600 hoeft te wachten.
Dan zouden vrijwel alle treinreizen van/naar Zeeland zo'n 4 minuten sneller kunnen worden (en heb je niet alleen een verbetering voor de enkeling die vanuit Zeeland naar Amsterdam reist).
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Bemined schreef: do 15 feb 2024, 19:11 Antwoord op kamervragen over IntercityDirect naar Zeeland: uit onderzoek blijkt dat de meeste reizigers helemaal niet zitten te wachten op een snelle IC van Vlissingen naar Amsterdam maar dat er meer reizigers naar Schiedam, Delft en Den Haag zijn die met de voorgestelde wijziging juist hun verbinding kwijtraken. Men gaat in gesprek met de regionale partijen of ze hun stokpaardje, waar ze zelf waarschijnlijk nooit gebruik van maken, willen laten loslaten.
Waarom doet dit me toch zoveel denken aan de huidige ophefschreeuwers over de (tijdelijk) verdwijnende IC Enschede-Schiphol :roll:
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Michael »

Roeland schreef: vr 16 feb 2024, 09:24 De Zeeuwse treinreizigers hebben waarschijnlijk meer baat bij een versnelling van de 3600 op Den Bosch - Roosendaal, waardoor de 2200/2300 op Rsd niet meer zo lang op de 3600 hoeft te wachten.
Dan zouden vrijwel alle treinreizen van/naar Zeeland zo'n 4 minuten sneller kunnen worden (en heb je niet alleen een verbetering voor de enkeling die vanuit Zeeland naar Amsterdam reist).
De 2300 staat 2 minuten stil te Rsd en de 2200 4 minuten dat lang wachten valt dus wel mee. En ik denk niet dat je de 3600 wilt versnellen tussen Den Bosch en Roosendaal. Die lange stops in Ht (6 minuten) en Bd (5 minuten) zorgen er wel voor dat vertraging er nog uitgereden kan worden.

Zie als voorbeeld 3629 vandaag. Die had in Oss 13 minuten vertraging. Die lange stops zorgen er wel voor de dat trein waarschijnlijk maar met 1 minuut vertraging aankomt in Roosendaal en de overstap naar Vlissingen nog gehaald kan worden. https://drgl.nl/train/3629/bd/20240216/

Los van dat is het volgens mij sowieso niet mogelijk is om de 3600 te versnellen. Je zit namelijk nog met de 6600 waar de 3600 strak achter zit en de 9200 naar Brussel die in Bd om .42 vertrekt
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Die lange 3600 stops zijn en noodzakelijk kwaad door allerlei gelijkvloerse kruisingen. Als die bij Dv, Ah, Vga, en Tb aangepakt zijn heeft deze serie er minder last van een is minder buffer nodig.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten