Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Doet me denken aan de IC Kurier dienst bij de Bundesbahn vroeger.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik lag in bed en ineens dacht ik: "Laatste zondag boekenweek! Gratis reizen!"

Maar nee, er wordt een nieuwe invulling aan de samenwerking tussen CPNB en de NS gegeven. Maar welke is niet duidelijk.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Dat is (helaas) toch al jaren zo? Aan zijn eigen succes ten onder gegaan vrees ik.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door omaylie »

Vanaf mei 2024 beginnen de werkzaamheden aan het Schiphol Airport busstation. https://www.prorail.nl/nieuws/busstatio ... ikbaarheid
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: vr 22 mar 2024, 19:04 An sich valt er wel wat te zeggen voor het per trein vervoeren van spullen die toch naar een station moeten: de firma die in het artikel bedoeld wordt is Lekkerland, de leverancier van alle verkoopwaar die in de Kiosken, Stationshuiskamers en Julia's verkocht worden. Door dat op de trein te zetten zou je bovendien personeel uit kunnen sparen, al heb ik mijn twijfels of dit in de praktijk echt haalbaar is.
Ik vraag mij af hoe je je goederen heel erg snel de trein in en uit kan krijgen? De halteertijd kan best kort zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Als je het lang genoeg in de trein laat staan lopen ze er zelf uit :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Anne »

IIVQ schreef: zo 24 mar 2024, 07:50 Ik lag in bed en ineens dacht ik: "Laatste zondag boekenweek! Gratis reizen!"

Maar nee, er wordt een nieuwe invulling aan de samenwerking tussen CPNB en de NS gegeven. Maar welke is niet duidelijk.
Tom024 schreef: zo 24 mar 2024, 08:36 Dat is (helaas) toch al jaren zo? Aan zijn eigen succes ten onder gegaan vrees ik.
Is in 2020 geschrapt wegens corona; daarna niet meer ingevoerd.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

omaylie schreef: zo 24 mar 2024, 14:04 Vanaf mei 2024 beginnen de werkzaamheden aan het Schiphol Airport busstation. https://www.prorail.nl/nieuws/busstatio ... ikbaarheid
Bijzonder dat ze het hebben over het plaatsen van poortjes voor de nieuwe trappen richting het station, want de vind je nergens anders op Shl....

Ook is t zonde dat je via een (vaag) tunneltje naar de sporen gestuurd wordt ipv gwn bovengronds.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Wat bedoel je met via een vaag tunneltje naar de sporen gestuurd worden, als je waar vandaan komt?

Het busstation bevindt zich recht boven het midden van de perrons. Er komen dus gewoon roltrappen (en wellicht liften) rechtstreeks van het busstation naar het treinperron. Zorgt zelfs voor een betere spreiding van passagiers over de lengte van het perron.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door John Hill »

ThatPCDude schreef: ma 25 mar 2024, 07:55 Bijzonder dat ze het hebben over het plaatsen van poortjes voor de nieuwe trappen richting het station, want de vind je nergens anders op Shl
Er was een plan om de inrichting van Schiphol Plaza aan te passen en daarbij ook poortjes te plaatsen. Helaas is de planuitwerking daarvan gestopt.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

IIVQ schreef: ma 25 mar 2024, 11:38 Wat bedoel je met via een vaag tunneltje naar de sporen gestuurd worden, als je waar vandaan komt?

Het busstation bevindt zich recht boven het midden van de perrons. Er komen dus gewoon roltrappen (en wellicht liften) rechtstreeks van het busstation naar het treinperron. Zorgt zelfs voor een betere spreiding van passagiers over de lengte van het perron.
Ik was in de veronderstelling dat dat niet zo was en dat er tunneltjes richting de huidige ingangen zouden gaan. In dat geval alleen maar goed, hoef je niet meer via die pleurisplaza over te stappen (ik heb nml een gepassioneerde griephekel aan overstappen op Shl)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Nee, dat zou ook niet passen. Er zit niet zoveel hoogte tussen de spoortunnels en het huidige maaiveld om daar nog een voetgangerstunnel tussen te proppen.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

NS moet van Kamer voor zomer laten weten hoe het problemen gaat aanpakken
De Tweede Kamer wil nog voor de zomer van de NS weten wat de vervoerder gaat doen tegen het toenemende aantal storingen op het spoor en de massale drukte in treinen die nog wel rijden.
De NS moet volgens een motie, die is ingediend door NSC, onder "verscherpt toezicht" komen en onderzoeken hoe het komt dat het de afgelopen jaren steeds slechter gaat. Vrijwel alle partijen in de Kamer steunden het voorstel van NSC.

Bron en meer: Nu.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

isadora schreef: di 05 mar 2024, 13:24 Rover wil NS en Prorail onder verscherpt toezicht stellen.

https://nos.nl/artikel/2511527-reiziger ... en-prorail
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Er is een verschil tussen "Rover wil" en "de Tweede Kamer wil" ;)
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Tja, gaat dat ook helpen? We willen allemaal dat NS en Prorail goed werk leveren maar tussen willen en doen is een verschil.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Nu reis ik voornamelijk recreatief, maar ik ervaar amper hinder van geschrapte treinen en storingen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik forens meerdere dagen per week, en het valt mij eigenlijk ook wel mee hoeveel storingen er zijn. Nou reis ik niet via de HSL of via Schiphol, en dat scheelt volgens mij al een hoop.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Ik reis eveneens meerdere dagen per week en zelfs via Schiphol, maar als ze daar niet aan het klussen zijn, valt het qua storingen best mee.
Het valt me alleen wel op dat er 's ochtends vaak kleine vertragingen zijn tussen Rotterdam en Den Haag, die net groot genoeg zijn om de overstap van de 2200/2300 op de 700/1800 te missen.
Om die reden probeer ik de 2200 en 2300 ook zo veel mogelijk te vermijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Die verstoring zullen hopelijk snel verminderen zodra de twee extra sporen bij Delft in gebruik genomen worden. Is daar al een datum voor bekend?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

December dit jaar dacht ik, in de aanvraag voor de dienstregeling 2025 zijn extra sprinters tussen Rotterdam en Den Haag opgenomen namelijk.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Ik zie een datum van 25 juli staan, maar in diezelfde buitendienststelling worden alle wissels bij Schiedam verwijderd dus heb je daar weer minder flexibiliteit. De nieuwe wissels bij Schiedam worden pas eind van het jaar ingebouwd, tot die tijd is Schiedam dan tijdelijk tweesporig (eigenlijk vanaf half mei al, dan gaan de sporen 1 en 2 buiten exploitatie maar blijven de wissels nog liggen ten behoeve van goederenvervoer richting Vlaardingen, vanaf eind juli zal dat vervoer dan tijdelijk stil liggen).
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Negen »

Z2N schreef: wo 03 apr 2024, 13:28 Ik forens meerdere dagen per week, en het valt mij eigenlijk ook wel mee hoeveel storingen er zijn. Nou reis ik niet via de HSL of via Schiphol, en dat scheelt volgens mij al een hoop.
Bij mij valt het idd ook wel mee, alleen jammer als er een vertraagde intercity is want dan krijgt m'n trein weer vertraging tussen Utrecht Overvecht en Bilthoven, maar gelukkig valt dat de laatste tijd mee en zeker last van storingen heb ik niet gehad de afgelopen tijd.
En trouwens, over veel storingen kan NS ook niet echt wat aan doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Mij valt het aantal storingen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe de laatste tijd wel in negatieve zin op. Dat eind februari daar zelfs de bovenleiding in brand heeft gestaan is al helemaal een triest dieptepunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Dordrecht - Breda en Dordrecht - Roosendaal zijn samen goed voor 54 treinstoringen in de 94 dagen dat het jaar nu oud is. Dat is één storing per 1,74 dagen. Daarvan zijn bovengemiddeld veel storingen te wijten aan dingen waar NS zelf niets aan kan doen, zoals storingen aan de infrastructuur.

De meest in het oog springende storingen van de afgelopen drie maanden zijn:
- Een grote seinstoring op 13 februari, ruim 6 uur in en rondom de avondspits geen 5900 boven het Hollands Diep.
- Een hardnekkige overwegstoring precies een week later, waarbij het treinverkeer vanaf 11:30 de rest van de dag volledig plat lag.
- Brand in de bovenleiding op 27 februari, een week later dus weer bijna de hele avond geen treinen.
- Op 25 maart lekte een ketelwagen op het emplacement van Lage Zwaluwe, en werd het hele station behalve de HSL afgesloten op last van de brandweer.
- En tussendoor ook nog diverse sein- en/of wisselstoringen die enkele uren het treinverkeer geheel of gedeeltelijk platlegden.

Het verbaast mij overigens dat ik er zo weinig last van heb. Klaarblijkelijk werk ik op de perfecte momenten een dag thuis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten