Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Harderwijkse jongeren met dood bedreigd na kwetsend filmpje in de trein

Een groep jonge Harderwijkers ligt onder vuur vanwege een YouTube-filmpje waarbij ze ‘Hoelang is een Chinees’ in de trein zingen. Zeer kwetsend, aldus de vrouw van Chinese afkomst die het tafereel vastlegde. Onbedoeld, beweren de jongeren, die inmiddels verschillende doodsbedreigingen op zak hebben. In de modderstroom op sociale media wordt ook hun werkgever - restaurant De Admiraal - meegezogen.

Het filmpje is al vijf maanden geleden opgenomen, maar gaat nu pas ‘viral’, tot grote schrik van de bewuste groep. Sinds zaterdag stromen de hatelijke reacties dagelijks binnen, zoals ‘als ik erbij had gezeten had ik je de kanker geschopt’. Veel enger nog zijn de regelrechte doodsbedreigingen waarvan ze ook aangifte gaan doen. ,,Ik ben bang dat er echt iets gaat gebeuren en doe geen oog meer dicht’’, zegt Emma (19), een van de jongeren, die met spijt terugblikt op die dag in januari toen ze samen met haar groepje collega’s terugkeerde van de Horecava in Amsterdam.

Bron, en lees verder.

---

Is het filmen van andere reizigers in de trein niet in strijd met de huisregels o.i.d. van de NS?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het is al verboden onder de privacywetgeving: het zijn portretten, en als het hoofddoel van het filmpje is om mensen identifieerbaar te filmen en daarna publiekelijk te delen is dat verboden onder de AVG. Daarentegen: als het doel van het lied was om opzettelijk te beledigen (in dit geval best verdedigbaar) is het filmen wel toegestaan, mits het uitsluitend als bewijslast gebruikt wordt en niet openbaar wordt gedeeld. Indien de filmer niet zelf verantwoordelijk is geweest voor het delen valt deze niets te verwijten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Tsja, tijden kunnen veranderen. Een jaar of 17 geleden was dit het carnavalslied in mijn geboortedorp:
Dat kun je je nu niet meer voorstellen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

En Wie is zijn hondje.
Alargule

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Alargule »

Laat #metoo dan maar niet horen dat er nóg een kraker bestaat: "ik heb een zagte gee, maar ook een harde el, (ook een harde el etc.)".

En "er staat een paard in de gang" kan beter niet bekend worden bij PvdD en ALF.

De Italianen zullen op hun akterste bene staan als ze het pizzalied horen (effe wachten...).

En wat zouden het CIDI en Extinction Rebellion van "Gas op die lollie" vinden?

Weetjewat: dat carnaval kan maar beter afgeschaft. Naast virulent racisme, verspreidt het nu namelijk ook al echte virussen. Hatsjie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Gewoon de hele mensheid afschaffen, Braboland en Limbabwe als eerste. Maar das oftopik geloof ik. :roll:
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Z2N schreef:Het is al verboden onder de privacywetgeving: het zijn portretten, en als het hoofddoel van het filmpje is om mensen identifieerbaar te filmen en daarna publiekelijk te delen is dat verboden onder de AVG. Daarentegen: als het doel van het lied was om opzettelijk te beledigen (in dit geval best verdedigbaar) is het filmen wel toegestaan, mits het uitsluitend als bewijslast gebruikt wordt en niet openbaar wordt gedeeld. Indien de filmer niet zelf verantwoordelijk is geweest voor het delen valt deze niets te verwijten.
Hoewel ik je analyse deel, zou ik onderscheid maken tussen het filmen en het delen. Het filmen lijkt mij inderdaad niet in strijd met de AVG omdat het als bewijs kan dienen, het delen op sociale media is niet toegestaan. Maar vandaar mijn vraag, is het filmen al verboden, volgens bijvoorbeeld de huisregels van de NS o.i.d.?
Alargule schreef:Laat #metoo dan maar niet horen dat er nóg een kraker bestaat: "ik heb een zagte gee, maar ook een harde el, (ook een harde el etc.)".
Of de carnavalshit van 2018: "Hé Jacqueline, waar is de Vaseline?" :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Zowel de AVR-NS als de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer doen daar geen uitspraken over (alleen over het filmen van personeel).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

Na opening van de Erasmuslijn (alweer wat jaartjes geleden) ri. Den Haag Centraal was ik op het metrostation van Rotterdam Centraal foto's aan het maken van het metrostation en de metrostellen. Ik werd aangesproken door RET personeel dat het verboden was foto's te maken. Op mijn vraag waarom niet kreeg ik geen duidelijk antwoord. Het mocht gewoon niet. Punt. Dus kenden ze blijkbaar hun eigen Alg. Voorw. niet.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 18 jul 2020, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Filmen en fotograferen op metrostations is verboden in de reisregels van de RET.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Reorganisatie bij Betuwe Express:
(..) De reorganisatie hing al een tijdje in de lucht, maar wordt vrijdag door het bedrijf bevestigd. Bij Betuwe Express werkten zo'n 130 mensen. "We moeten halveren in ons personeel. We moeten zo'n 42 à 43 fte schrappen. Dat is geen leuke opgave geweest, want we kennen ons personeel bij naam en toenaam. Dit is een familiebedrijf en dit nieuws is bij iedereen bijzonder hard aangekomen", vertelt directeur Albert Winnemuller.

Naast het ontslag van personeelsleden zullen ongeveer 10 à 15 kantoormedewerkers en werkplaatslieden voor 50 procent hun arbeidsplaats moeten inleveren.(..)
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -personeel
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Iets ten noorden van station Roermond heeft een intercity een botsing gehad met een vrachtauto. Er zijn twee passagiers lichtgewond geraakt.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020090 ... n-roermond
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Stadsbus »

Hier een filmpje van toen de trein in de vrachtwagen reed: https://legacy.dumpert.nl/mediabase/797 ... wagen.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

NS meldt dat het aantal reizigers in de trein nu ongeveer op 40% tot 45% ten opzichte van vorig jaar zit: https://nieuws.ns.nl/reiziger-weet-de-t ... jft-thuis/

Dit komt wel wat meer over als iets wat ik kan volgen dan dat 70% van de reizigers is teruggekeerd. Ik kom nog steeds veel lege treinen of coupé's tegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

En toch kan het beiden waar zijn, want 70% van de reizigers kunnen terug zijn, maar kunnen wel minder reizen afleggen, waardoor het gemiddelde aantal reizigers in de trein nog maar op 40-45% zit :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

De 70% ging volgens mij inderdaad over het aantal keren inchecken, de 40%-45% is de bezettingsgraad. Minder lange-afstandsreizen dus, kennelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Dat kan ook nog.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: di 08 sep 2020, 07:38 NS meldt dat het aantal reizigers in de trein nu ongeveer op 40% tot 45% ten opzichte van vorig jaar zit: https://nieuws.ns.nl/reiziger-weet-de-t ... jft-thuis/

Dit komt wel wat meer over als iets wat ik kan volgen dan dat 70% van de reizigers is teruggekeerd. Ik kom nog steeds veel lege treinen of coupé's tegen.
Aantal check-ins zo’n 70 procent oude niveau
Het aantal check-ins in het ov lag op 25 augustus, bij het aflopen van de zomervakanties, 32 procent lager dan op een vergelijkbare dinsdag in 2019. Pedro Peters, voorzitter van OV-NL, noemt het herstel positief en ‘knijpt zijn handen dicht’ als we eind 2020 op 80 procent zitten.
https://www.ovmagazine.nl/2020/09/ov-me ... -ins-0948/

Maandag 31 augustus zaten we op -17% ten opzichte van 2019. https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... rona-virus
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Liften gesloopt op station Alphen: ‘Blijf er gewoon van af!’
Het is de NS een doorn in het oog: de liften op station Alphen aan den Rijn. Regelmatig zijn ze kapot, waar de reiziger uiteindelijk de dupe van is. De afgelopen anderhalve week waren zelfs alle drie de liften buiten werking. Grootste probleem? Vandalisme, zegt de NS.

De belangrijkste lift naar de perrons 2 en 3, waar de treinen tussen Leiden en Utrecht en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijden, is volgens de NS twee weekenden achter elkaar gesloopt. 'Na vorig weekend is die gemaakt, maar afgelopen weekend werd de lift opnieuw vernield, dus die moest opnieuw gerepareerd worden', vertelt woordvoerder Arno Leblanc.

Bron en meer: Omroep West

Mijn 'probleemlift' Apn-lif-002 begint zelfs de regionale pers te halen. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Ik ontken alles! :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Dus ook als we je vragen of je hersens hebt? :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Jep!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Ik heb een keer met een leeg colaflesje op zijn schedel getikt, klonk vrij hol.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Hainje schreef: vr 11 sep 2020, 00:22 Ik heb een keer met een leeg colaflesje op zijn schedel getikt, klonk vrij hol.
Liever dat jij dat soort uitspraken doet dan iemand met z'n volle Verstand :*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

:lol:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten