Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De huidige regering heeft besloten dat er geen nieuwe spoorlijnen komen, en dan kan je twee dingen doen: heel veel mensen op de been krijgen en klagen, of wachten op een nieuwe regering die wél meer spoor wilt. Maar zelfs als je nu actie onderneemt valt de besluitvorming op z'n vroegst in 2023, (minimaal) één regering verder. Wat dat betreft zouden wij er in Nederland goed aan doen om het Zwitserse stelsel voor infrapolitiek te gebruiken, waarbij een regering voor meerdere regeringen vooruit de financiering regelt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

@Ferdinand: de verbreding van de A27 vindt gedurende vele jaren plaats. Voor meer details verwijs ik je naar de Wegenwiki, waar een heel artikel is gewijd aan de A27.

Daarnaast is al een MKBA (een maatschappelijke kosten-batenanalyse) voor een spoorverbinding Breda-Utrecht uitgevoerd en die viel beroerd uit. Daarnaast hebben de bestaande bussen ook baat bij een verbreding van de snelweg, in die zin dat de reistijd over de weg betrouwbaarder wordt.

Maar die discussie is hier al vaker gevoerd.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sumazuyq »

Ferdinand schreef:Heeft de verbinding Breda-Utrecht eigenlijk wel kans van slagen? Zijn die BrabantLiners nou zo vol? Zou die spoorverbinding dan constant parallel moeten lopen aan de A27?
In Gorinchem wordt dan de Merwedelingelijn gekruist en de lijn sluit bij station Lunetten aan op het hoofdnet.
Dan zou je een nieuwe InterCity-dienst kunnen starten van Roosendaal naar Utrecht. Vervolgens de IC Roosendaal-Zwolle inkorten tot Breda.

Overigens, welke nieuwe verbindingen hebben nog meer kans op slagen?
Een spoorlijn Breda-Utrecht zou echt een goede aanvulling zijn op het huidige spoornetwerk. Zoals je al zei voor bijvoorbeeld Dordrecht en internationale treinen, maar zeer zeker ook voor Oosterhout, met maar liefst 55.000 inwoners dat dan eindelijk een station krijgt. Maar goed, het zal allemaal wel teveel moeite zijn voor de stugge regering wat betreft OV.

Een andere nieuwe verbinding die ontzettend makkelijk te realiseren is, maar welke de politiek maar blijft opschorten, is de lijn naar Veendam doortrekken tot in ieder geval Stadskanaal (en in de toekomst wellicht Emmen). Het spoor ligt er al, echter rijdt er nu een museumorganisatie op. De provincie Drenthe is bereid om de spoorlijn te verplaatsen, waardoor er een oplossing komt voor beide partijen. Vooralsnog lijkt er echter helaas weinig schot in de zaak te komen.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Blijf maar lekker dagdromen. Er is geen geld voor vrijgemaakt voor een spoorlijn Breda Utrecht. Daar liggen meerdere onderzoeken aan ten grondslag.

En van Emmen - Groningen via Stadskanaal is de meerwaarde zeer beperkt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Post »

sumazuyq schreef:Een andere nieuwe verbinding die ontzettend makkelijk te realiseren is, maar welke de politiek maar blijft opschorten, is de lijn naar Veendam doortrekken tot in ieder geval Stadskanaal (en in de toekomst wellicht Emmen). Het spoor ligt er al, echter rijdt er nu een museumorganisatie op. De provincie Drenthe is bereid om de spoorlijn te verplaatsen, waardoor er een oplossing komt voor beide partijen. Vooralsnog lijkt er echter helaas weinig schot in de zaak te komen.
De provincie Drenthe heeft hier vrij weinig mee te maken. En over de doortrekking naar Emmen is de provincie Drenthe niet echt enthousiast, de bus die nu naar Groningen rijdt is frequent en waarschijnlijk net zo snel als een trein.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Vanmiddag is er op het emplacement van Zwolle een GTW van Arriva ontruimd wegens een bommelding. Later is ook het station nog ontruimd om een man met bijl.
Beeldmateriaal van de 'Wildlands rondom de trein': https://www.youtube.com/watch?v=Np_9EJglmWQ
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

En dan vergeet je nog dat dat zelfde AE ook nog 2 reizigers die aan het roken waren op een toilet uit de trein hebben gehaald.

In totaal 3 incidenten die los van elkaar staan waarbij in totaal 5 man is aangehouden.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 07 jan 2019, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nota bene: vanwege de terroristische dreiging was niet zomaar een eenheid, maar de DSI (Dienst Speciale Interventies) ter plaatse gekomen, die zijn toch wat beter opgeleid voor situaties waarin het echt mis gaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

cassie127 schreef:
En dan vergeet je nog dat dat zelfde AE ook nog 2 reizigers die aan het roken waren op een toilet uit de trein hebben gehaald.
De Mikos van dienst kon het niet alleen af? :o :')
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 07 jan 2019, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotefix
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mdk »

Ik vermoed dat Mikos stiekem ook bij de DSI zit :X
Bij twijfel altijd klagen
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sumazuyq »

sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Door vervolgens het aantal stoptreinen te verminderen, komt ruimte vrij voor internationale hogesnelheidstreinen op het krappe ondergrondse treinstation van de luchthaven
Dus toch geen airportsprinter?
Ik snap niet zo goed waarom Schiphol een doortrekking wil. Met de trein duurt het 17 minuten om tussen centraal en zuid te reizen. Met de metro zul je er niet veel sneller zijn.
Daarnaast lijkt me uitbreiding van Schiphol goedkoper dan kilometers metrotunnel onder een grotendeels onbewoond gebied en zijn airportsprinters lokaal veel nuttiger dan een doorgetrokken noord-zuid lijn, die alleen een functie vervult tussen centraal en Schiphol.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het bestaande spoor kan niet worden uitgebreid, dus voor nieuw spoor moet je toch opzoek naar een nieuw tracé. Dan is een metro een goede keuze, dat is goedkoper dan een trein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ibodejoode »

sirvinniei schreef:
Door vervolgens het aantal stoptreinen te verminderen, komt ruimte vrij voor internationale hogesnelheidstreinen op het krappe ondergrondse treinstation van de luchthaven
Dus toch geen airportsprinter?
Ik snap niet zo goed waarom Schiphol een doortrekking wil. Met de trein duurt het 17 minuten om tussen centraal en zuid te reizen. Met de metro zul je er niet veel sneller zijn.
Daarnaast lijkt me uitbreiding van Schiphol goedkoper dan kilometers metrotunnel onder een grotendeels onbewoond gebied en zijn airportsprinters lokaal veel nuttiger dan een doorgetrokken noord-zuid lijn, die alleen een functie vervult tussen centraal en Schiphol.
Uitbreiding station Schiphol van 6 naar 8 perronsporen is m.i. extreem duur. Je zit pal onder de luchthaven. Een andere bottleneck is de extra ruimte die je nodig hebt op Schiphol voor de Eurostar met zijn helaas noodzakelijke douanefacaliteiten. Kijk maar naar Paris Gare du Nord en Brussel Zuid/Midi. Doordtrekking NZ lijn is volgens mij de enige optie om Schiphol station te ontlasten.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

De metro heeft toch ook een tunnel en perron nodig?
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Ik meen dat het station niet uitgebreid kan worden vanwege de baggagekelder(s). Een metrostation zou je dan ook onder het huidige treinstation moeten bouwen denk ik.
en-es
Berichten: 4449
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

ibodejoode schreef: Een andere bottleneck is de extra ruimte die je nodig hebt op Schiphol voor de Eurostar met zijn helaas noodzakelijke douanefacaliteiten.
Eurostar gaat toch niet stoppen op Schiphol?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nee, in ieder geval ri VK niet. Dat zijn de extra kosten voor Douane en UK Border Force niet waard.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

dennistd schreef:Ik meen dat het station niet uitgebreid kan worden vanwege de baggagekelder(s). Een metrostation zou je dan ook onder het huidige treinstation moeten bouwen denk ik.
Dan zou je toch ook een treinstation onder het huidige treinstation bouwen? Bovenste verdieping richting Amsterdam, onderste verdieping uit Amsterdam ofzo.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat zou wel een gigantische en astronomisch dure operatie zijn, want dan moet je aan de fundering van het station rommelen terwijl het station (en de hal erboven) open moeten blijven. Een metrostation die elders op Schiphol-Plaza uitkomt is dan veel haalbaarder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Ik kan mij niet voorstellen dat de ondergrond 'elders te Schiphol Plaza' niet vol zit met allerlei ondergrondse infrastructuur. Blijkbaar is een bagagekelder niet te verplaatsen, maar daaromheen zit toch ook allerlei infrastructuur? Heb wel eens daar in de buurt werk gedaan met kerosineleidingen en dergelijke, die liggen ook op plekken waar je ze niet direct verwacht.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Klopt, maar het is makkelijker ruimte vinden als je niet gebonden bent aan de fysieke locatie van het huidige station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Kunnen we geen monorail bouwen anders? *trein*
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Het idee van de doorgetrokken Noord/Zuidlijn heeft volgens mij al een eigen topic in OV in West Nederland, en heel erg nieuw is dit idee niet meer. Opvallend is dat Schiphol nu wil meebetalen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Schiphol wil doorgroeien, en aast op een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen. Zelf meebetalen aan een metrolijn richting luchthaven zorgt dan wel voor heel wat goodwill, zelfs al is de Schiphol Groep natuurlijk volledig staatseigendom.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten