Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

trolly schreef: vr 19 apr 2024, 14:50
ThatPCDude schreef: vr 19 apr 2024, 12:39 Zoals het hoort. Als je het helemaal goed doet ook nog bedanken/fijne avond wensen als je uitstapt ;)
Doe ik altijd. Ze kijken dan vaak wel een beetje raar 's ochtends vroeg, maar daar trek ik me niks van aan.
Krijg je als je alleen in de avond werkt - zoals ik _O_ _O_ _O_ _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

ThatPCDude schreef: vr 19 apr 2024, 12:39 Zoals het hoort. Als je het helemaal goed doet ook nog bedanken/fijne avond wensen als je uitstapt ;)
Mag fijn weekend ook? Anders heb ik me vanavond niet zo best gedragen :X
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5825
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Ja hoor, net als "succes met je nieuwe baan".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MaartenD
Berichten: 715
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Van een youtube filmpje heb ik het "Mach's gut, du Kackvogel" overgenomen. Krijg je ook wel eens vreemde gezichten van maar is echt goedgemeend hoor. :lol:
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

iamthedutchdude schreef: vr 19 apr 2024, 22:55 Mag fijn weekend ook? Anders heb ik me vanavond niet zo best gedragen :X
Eerste keer was grappig, tweede keer wordt het vervelend.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Ik zeg gewoon altijd houdoe. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5331
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ik steek altijd gewoon mijn hand omhoog en kijk even richting chauffeur (bij voorkeur via de spiegel). Ik ga toch niet door de hele bus zitten roepen, kom nou.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13212
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik wens de chauffeur juist hardop een fijne dag (of 's avonds laat wel thuis), gewoon om de rest van de bus te nudgen richting hetzelfde doen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik groet ook machinisten van de trein of metro die het station binnen komt rijden, ik krijg vaak een handje terug (Ik schat 50% van de tijd, terwijl het vaak niet te zien is door spiegelende voorruit) dus ik heb het idee dat het gewaardeerd wordt.
Collega's (Ik werk bij een OV-bedrijf) vinden dat maar raar.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Het is ook raar (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12833
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Als ik aan het rijden ben wordt er ook wel eens door wildvreemden naar me gezwaaid, ik zwaai (als ik zin heb) maar terug. Maar ik kan er eigenlijk ook niet zo veel mee.

Tenzij je natuurlijk aan de halte staat, dan heb ik liever dat je iets te duidelijk zwaait, dan helemaal niet.
🍉
TffpaA
Berichten: 3264
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

hauptbahnhof schreef: za 20 apr 2024, 15:07 Het is ook raar (A)
:Y (A)

Maar vriendelijkheid is dan ook raar.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Als je in de supermarkt loopt groet je ook iedereen die je in het gangpad tegenkomt? Of als je in de metro stapt en je gaat naast iemand zitten, groet je die ook? Nee toch? Net zo raar.

Overigens kan ik mij herinneren dat tijdens het testen met publiek van de NZ-lijn, er nadrukkelijk werd gezegd om niet te zwaaien naar de bestuurders want dat kan als een gevaren-teken worden geïnterpreteerd.
TffpaA
Berichten: 3264
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

IIVQ is een beetje de Crocodile Dundee onder de OV-reizigers. Die groette ook iedereen op straat in New York (A)
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

IIVQ schreef: za 20 apr 2024, 14:58 Ik groet ook machinisten van de trein of metro die het station binnen komt rijden, ik krijg vaak een handje terug (Ik schat 50% van de tijd, terwijl het vaak niet te zien is door spiegelende voorruit) dus ik heb het idee dat het gewaardeerd wordt.
Collega's (Ik werk bij een OV-bedrijf) vinden dat maar raar.
Dat zou ik - persoonlijk - alleen doen als ik in de werkkleding van een ovmet kleine letters grrr-bedrijf rond zou lopen. In privékleding heeft het een beetje een hoog, ehm, 'fappersgehalte' _O-
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

hauptbahnhof schreef: za 20 apr 2024, 17:37Overigens kan ik mij herinneren dat tijdens het testen met publiek van de NZ-lijn, er nadrukkelijk werd gezegd om niet te zwaaien naar de bestuurders want dat kan als een gevaren-teken worden geïnterpreteerd.
Zwaaien is inderdaad te interpreteren als gevaarteken. Kreissignal -Cirkelsein?- Sh3 is niet zo ambigu.
Ik steek altijd alleen hand op als ik rijdende, metro- en trambestuurders groet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Selivio »

hauptbahnhof schreef: za 20 apr 2024, 17:37 Als je in de supermarkt loopt groet je ook iedereen die je in het gangpad tegenkomt? Of als je in de metro stapt en je gaat naast iemand zitten, groet je die ook? Nee toch? Net zo raar.
Waarom niet? Zou de wereld een stuk gezelliger maken ;) (en ja, in sommige dorpen in de provincies is het normaal om iedereen (en dus ook wildvreemden) gedag te zeggen).
Grt. Stefan
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ik kom uit een klein dorp, en ik ben gewend om mensen, ook onbekenden, op straat te groeten. Zo ben ik opgevoed. Maar ik krijg daar, hier in de grote stad, inderdaad wel eens opmerkingen over. Als ik in de supermarkt ben, groet ik de cassière (voor zolang die nog bestaat :-( ). En als ik in een bus of trein naast of tegenover iemand ga zitten groet ik diegene ook, behalve als diegene 5 plaatsen met z'n koffers bezet houdt. In een metro niet denk ik, maar daar blijf ik meestal staan.

En vwb dat "zwaaien" naar de mcn: ik ben niet uitgebreid aan het zwaaien, ik steek even een hand op, dat is op geen manier als gevaarteken te interpreteren.

Als ik een bus moet hebben steek ik mijn hand uit tot ik het knipperlicht zie (dat ben ik ook gewend, omdat de halte waar ik opgegroeid ben net achter een bosje in een binnenbocht lag - je moest in de zomer eigenlijk midden op straat gaan staan wilde je de bus aan zien komen en vv) en daar krijg ik ook af en toe opmerkingen over van "ik had je wel gezien" maar als ik meerijd met een bevriend buschauffeur zie ik hoe vaak het compleet onduidelijk is wat mensen willen. Als ik een bus niet wil hebben dan doe ik ook altijd een stap naar achter en mijn armen in een kruis voor me zodat de chauffeur weet dat 'ie niet voor mij hoeft te stoppen.

En ik heb van mijn werkgever ooit een rugtas gekregen maar gek genoeg niet in onze bedrijfskleuren (en die heb ik nooit gebruikt, mijn kat was er dol op en die zat onder de witte haren) en ik heb een blanco pasje. Erg onhandig als je bij de personeelshalte bij stalling Amstelveen in wil stappen, regelmatig krijg ik de vraag "waar is uw uniform" of "ik mag alleen personeel meenemen". Een collega van mij die daar werkt is wel altijd in "uniform", die heeft een tijd voor Transdev Australië gewerkt en daar was uniform ook voor kantoorpersoneel verplicht.

Anyway. Genoeg gewauwel over vriendelijkheid. Ik denk dat ik maar eens een OV-werknemer in elkaar ga slaan omdat 'ie zonder reden drie minuten stilstaat. /s (disclaimer: /s betekent "einde sarcasme". Ik ben niet echt van plan een OV-werknemer in elkaar te slaan, ik zeg het maar even mocht het niet duidelijk zijn)
waldo79
Berichten: 7657
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Met zwaaien of groeten naar de chauffeur is niets mis :N
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Niemand zegt dat daar ook wat mis mee is. Dat zijn de mensen waar je ook daadwerkelijk contact mee maakt.
Maar naar een machinist of metrobestuurder zwaaien... ja het kan... maar het is een beetje raar omdat je verder toch geen contact met diegene maakt. Tenzij je natuurlijk in een OV-bedrijfskleding staat. Dan is het logisch dat je de concullega's groet.
IIVQ schreef: za 20 apr 2024, 21:17 En ik heb van mijn werkgever ooit een rugtas gekregen maar gek genoeg niet in onze bedrijfskleuren (en die heb ik nooit gebruikt, mijn kat was er dol op en die zat onder de witte haren) en ik heb een blanco pasje.
Blanco pasje? Hoe moet je je in hemelsnaam identificeren als CXX'er? Of gratis in de bus stappen :s :neg:
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Dat is mijn toegangspas. Algemeen gratis vervoer hebben wij niet. Als je vrijvervoer hebt staat dat op je OVC of heb je een NSBC.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

NS voornemens Abellio-activiteiten in Duitsland te verkopen aan BeNEX: https://nos.nl/artikel/2517867-ns-doet- ... e-reiziger

BeNEX rijdt als Agilis in Beieren, en heeft daarnaast deelnemingen in ODEG, Cantus, Metronom en Nordbahn. BeNEX was voorheen eigendom van Hochbahn, die het stadsvervoer in Hamburg exploiteert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gamma »

Niet voornemens, maar definitief.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Nog niet definitief, want de kartelwaakhond moet nog goedkeuring geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

De OV-fiets was in 2023 15 jaar in Nederland, daarom kan je nu meedoen met een winactie, een poster van je provincie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten