Pagina 18 van 21

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 13:02
door Ronaldussen
NS is het zat, Roemenen halen 48 Buffel-treinen al anderhalf jaar niet op

In Nijmegen staan al anderhalf jaar 48 dieseltreinen die zijn bestemd voor Roemenië op het spoor. Ze zijn al betaald, maar worden maar niet opgehaald. Omdat ze in de weg staan, wil NS de verkoop via de rechter ongedaan maken.

De Buffels, zoals de treinstellen worden genoemd, staan achter station Nijmegen. Het Roemeense bedrijf Ferotrans heeft ze gekocht van NS én betaald.

Afgesproken was dat ze in maart van het vorig jaar opgehaald zouden worden voor een tweede leven in Roemenië, maar dat is tot op heden niet gebeurd. Ferotrans heeft NS laten weten dat er problemen zijn met het transport.

"We vinden het sowieso jammer dat ze hier anderhalf jaar stil hebben gestaan", zegt woordvoerder Léonie Bosselaar van NS tegen Omroep Gelderland. "Ze staan op een opstelterrein van ProRail. Dat opstelterrein moet na 1 oktober leeg zijn omdat er werkzaamheden gaan plaatsvinden."

Lees verder op nos.nl

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 13:29
door diederickx
Waaruit zouden die "problemen met het transport" bestaan?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 13:51
door luka23
Iets met de cardanassen volgens mij.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 15:56
door marvinkok
Buffels zijn buiten profiel, dus daar zal het probleem wel liggen...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 16:40
door diederickx
En hoeveel van die dingen passen er in een rijnaak?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 20:26
door Durashift
marvinkok schreef:Buffels zijn buiten profiel, dus daar zal het probleem wel liggen...


.. waarom dan gekocht?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 20:44
door Z2N
Het probleem is niet het profiel in Roemenië, maar in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Daardoor komt het vervoer richting Roemenië niet van de grond, omdat er nog geen vervoer over het spoor geregeld kan worden. Buitenprofiel-transport kan geregeld worden, maar daarvoor zijn documenten nodig, en die zijn tot dusver niet volledig geregeld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 20:56
door Nitein-Repart
Van Nederland naar Roemenië kom je toch niet in Italië? De meest logische route is via Duitsland (Köln, Wiesbaden, Frankfurt, Nürnberg, Regensburg, Passau), Oostenrijk (Wels, Linz, St. Pölten, Wien) en Hongarije (Györ, Budapest). Of anders via Duitsland (Paderborn, Kassel, Erfurt, Leipzig, Dresden), Tsjechië (Usti nad Labem, Praha, Pardubice, Brno), Slowakije (Bratislava) en Hongarije (Budapest).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 21:03
door Chrysa
Volgens mij bedoelde Z2N dat je niet van Nederland naar Roemenië kan zonder door op zijn minst een van deze drie landen te doorkruisen, en op het moment mogen ze geen van deze landen in zonder het eerder genoemde papierwerk.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 23 sep 2019, 21:39
door Z2N
Dat ja. Omrijden via Italië is geen optie.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 08:32
door reisthijs
Maar, waarom moet het dan per se per spoor?
diederickx schreef:En hoeveel van die dingen passen er in een rijnaak?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 08:42
door Suus
Je kan die dingen inderdaad in Rotterdam of Amsterdam in een zeeschip laden en dan ergens aan de Zwarte Zee weer uitladen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 10:30
door verfmeer
Of gewoon over de Rijn en Donau sturen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 10:32
door Suus
Gezien de hoeveelheid treinen die verhuisd moeten worden zullen de kosten al vrij snel oplopen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 11:39
door Wubbo
Sowieso kost het volgens mij geen anderhalf jaar om de papieren voor buitenprofieltransport te regelen. Dat is met een paar dagen en wat goede wil echt wel geregeld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 12:27
door Aking
Help die jongens ff dan! *O*

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 sep 2019, 22:28
door Durashift
Dus, het is een papieren kwestie. Technisch is het buitenprofiel geen obstakel.. in de zin van dat er niet ergens een perron of mast geraakt wordt?

Hopelijk leert de NS hier wel van.. dat er in een volgend koopcontract wel bedongen wordt dat het materieel op NL grondgebied ook na verkoop in voorkomende gevallen nog bediend mag (moet) worden door NS indien koper in gebreke blijft tot het ophalen van de roerende goederen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 05:15
door trolly
Het gaat neem ik aan niet alleen over het bedienen van die dingen. Je moet zo'n klont treinen daarna ergens kwijt, en plekken waar ze jarenlang ongestoord roest kunnen gaan verzamelen worden steeds schaarser in Nederland.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 14:18
door dennistd
ProRail heeft een contract met Vossloh gesloten voor het in profiel houden van de spoorstaven. Er wordt straks gefreesd ipv zoals nu geslepen. Zal ook wel het einde van Speno hier betekenen dan denk ik?

https://bahnblogstelle.net/2019/09/25/p ... ederlande/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 14:29
door MdJ
Het cyclisch slijpen (preventief) zit bij Speno en het slijpen van de spoortunnels (preventief) bij Vossloh. https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/11/01/prorail-maakt-gunningen-voor-onderhoud-spoorstaven-bekend/

Het genoemde contract is het schade-slijpen (correctief).
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/09/24/prorail-stapt-over-van-slijpen-naar-frezen-voor-spooronderhoud/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 15:59
door isadora
De "Roemeense" buffels gaan terug naar NS:
https://nos.nl/artikel/2303282-roemeens ... ar-ns.html

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 19:48
door marvinkok
"Nu kan NS ze verslepen. Er is alleen geen andere plek waar ze kunnen staan" _O-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 21:19
door cassie127
Ik las ergens dat ze een tijdelijke noodlocatie hebben. Kunne ze eigenlijk het in Zwolle staan op de sporen die niet voorzien zijn van een bovenleiding? Want die liggen daar nogsteeds toch

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 21:21
door Z2N
Welke sporen bedoel je? Want als je het rangeerterrein RGS bij de IJssel bedoelt: dat is bijna af, en wordt dit weekend aangesloten.

Ik zet trouwens mijn geld op de sporen in de Houtrakpolder. Volgens mij is alles wat daar stond ondertussen wel gesloopt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 21:43
door Meltrain
Gewoon inzetten tijdens de Formule 1 in Zandvoort. :pos:
Dan hoeft er ook niets aangepast te worden aan de stroomvoorziening. :mrgreen: