Pagina 27 van 27

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 16:39
door en-es
Het station Schiphol is in 1977 of 1978 geopend. Toen nog een losse spoorlijn naar Amsterdam Zuid.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 21:11
door VIRM
Welke sporen op Schiphol komen nu uit in de oudste tunnelbuis?

Met een kleine wijziging kun je op Schiphol zo twee perronsporen gebruiken in plaats van de gebruikelijke zes. Alleen de Thalys richting Parijs en de Sprinter van Almere Oostvaarders naar Hoofddorp zouden elkaar een beetje in de weg zitten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 21:16
door Ardan
Spoor 1, 2 en 3 zijn het oudst.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 00:48
door trolly
en-es schreef:Het station Schiphol is in 1977 of 1978 geopend. Toen nog een losse spoorlijn naar Amsterdam Zuid.


20 December 1978, het werd een strenge winter. Het treinpersoneel dat op de enkele plan V heen en weer pendelde had het niet druk. Bij elke slag moest de conducteur de rijweg de andere kant op op groen sleutelen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 01:20
door Ardan
De enkele Plan V, die via de voor personenverkeer al lang opgeheven Haarlemmermeerspoorlijn vanuit Nieuwersluis en Mijdrecht was aangevoerd door een tijdelijke verbindingslus bij het Jollenpad. Niet dat ik daar een levende herinnering aan heb - in die tijd stond mijn bestaan nog lang niet op de planning. Ik kan me nog wel vaag herinneren dat RAI een kopstation was, alleen niet dat de tram op het hoge niveau eindigde. Wel weet ik nog dat de vertrekstaten in een paneel zaten met ronde gaten erin als kunstuiting, daar kon ik als kleine drummel natuurlijk leuk kiekeboe door spelen voor we de trein naar Schiphol pakten om vliegtuigen te kijken op het panoramadek.

Memory Lane.. niet echt on-topic :mrgreen:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 07:02
door trolly
Oud nieuws :Y .

Kleine correctie overigens: er stonden wel twéé plan V's op de rails daar. Eentje deed het werk, de andere was reserve. Want als er panne was moest je met iets vervangends komen via diezelfde route, vanaf Loenersloot, over voor zover ik weet de enige snelweg-overweg die Nederland ooit gekend heeft, en langs Mijdrecht en Uithoorn naar het Amsterdamse Jollenpad achter een 2200. En dat allemaal om de uitwisseling van boven- en ondergrondse lucht te faciliteren...

Op jacht naar plaatjes van deze procedure in de Beeldbank van de Gemeente Amsterdam kwam ik een andere curiositeit tegen: een foto van een persmoment op het in ruwbouw voltooide station "Schiphol-Centrum".
http://archief.amsterdam/archief/10030/166

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 10:34
door DingeZ
Er zit hier en daar nog wat spoorstaven uit 1977/1978, in sporen 101, 103, RA en RB1. In de meeste andere sporen in de eerste buis zijn de oudste stukken ui 1985, maar er zit ook veel uit de jaren 90 in.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 13:38
door Mikos
Doet me denken aan een tweet die ik recent voorbij zag komen met een aantal foto's uit die tijd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 16:04
door Dennenboom
In dit filmpje kun je sfeer uit de begindagen nog proeven. Grindtegels waren in die dagen populair op moderne perrons. Station Schiphol was behoorlijk overgedimensioneerd. Zelf toen ook het ritje gemaakt en het was inderdaad heel rustig in de trein.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 16:11
door Suus
Die grindtegels liggen nog steeds voor een deel op Amsterdam Zuid, toch?

Ik kan nu moeilijk even gaan kijken :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 26 mar 2020, 18:42
door Karl
Ja, dat klopt, in ieder geval op het perron dat gebruikt voor treinen richting het westen (Schiphol).