Pagina 4 van 149

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 01 nov 2018, 21:06
door dylanwild94
Prorail heeft dus de daad bij het woord gevoegd. :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 14:01
door Frank93
Weet niet zo goed waar ik dit anders moest plaatsen, maar Maarten van der Weijden heeft een interview/gesprek gehad met Eric van Eijndhoven over verschillende dingen waar Connexxion op dit moment mee te maken heeft of mee bezig is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 15:15
door Suus
Volgend jaar grote verbouwing op de Gooilijn. Van 2 t/m 26 augustus geen treinen Hilversum - Weesp: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... 2019-video

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 16:45
door Hainje
Lees ik het nu goed dat de Gooiboog (en dus de verbinding naar Hilversum/Utrecht) eruit wordt gehaald? :?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 16:58
door dennistd
Waarschijnlijk bedoeld ie iets anders

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 17:22
door Daniel
Ze doelen op de boog na station Naarden-Bussum, die is nu nog behoorlijk scherp en daardoor traag. Met minder wissels en sporen kan die boog een stuk minder scherp gemaakt worden, maar dat het spoor er voortaan rechtdoor loopt lijkt me wel wat overdreven.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 17:42
door trolly
Dank voor je toelichting, dat zal wel het idee zijn. Hoewel het uiteraard gaat over de boog vóór station Naarden-Bussum (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 17:51
door Daniel
Ik denk vanuit Amersfoort, dan ligt hij toch echt na Naarden-Bussum :wink:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 18:31
door AppleMoose
Wij van Ons houden het op de boog BIJ Naarden-Bussum. Duidelijk voor iedereen ongeacht de verblijfplaats, toch? *O*

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 18:33
door dylanwild94
Daniel schreef:Ik denk vanuit Amersfoort, dan ligt hij toch echt na Naarden-Bussum :wink:
Ik ook als ik bij hoevenlaken ben ga ik dan ook altijd linksaf. :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 15 nov 2018, 22:30
door SuperGhost
Ik weet niet waar je dan bent beland, want wij hier in Amersfoort noemen dat Hoevelaken (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 22 nov 2018, 10:56
door Frank93
NL-Alert ook op vertrekborden ov-haltes
DEN HAAG - De overheid gaat de zogeheten NL-Alerts bij calamiteiten voortaan ook verspreiden via vertrekborden bij bus- tram- en metrohaltes. Daarvoor wordt op 3 december een controlebericht uitgestuurd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2828645 ... -ov-haltes

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 20:11
door VIRM
https://nos.nl/artikel/2262858-ns-zoekt ... ffels.html

Hoe vergeet je je salontafel in de trein? :D

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 21:41
door Mikos
Locomotief is voornaamste oorzaak trillingen spoor in Dorst, Rijen en Oisterwijk: geen schadevergoeding voor scheuren in woningen

10 december 2018

OISTERWIJK/DORST/RIJEN - Langs de Brabantroute in Oisterwijk, Dorst en Rijen komen sinds 2017 vaker hoge treintrillingen voor dan voorheen. De hoogste trillingen doen zich voor bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met aan weerszijde een zogenoemde TRAXX-locomotief passeert. Dit is de conclusie van onafhankelijk onderzoek, zo meldt ProRail maandag. Bewoners krijgen echter geen schadevergoeding voor scheuren in hun huizen.

In de loop van 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. Op basis van gesprekken met omwonenden besloot ProRail om adviseurs- en ingenieursbureau Movares te vragen nader onderzoek te doen.

Bron en meer...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 22:06
door Aking
Wielonrondheid? :X :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 10 dec 2018, 22:07
door Suus
Het constateert alleen maar wat we al wisten, de TRAXX sloopt de sporen en alles erom heen. Mooi woord trouwens, wielonrondheid.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 dec 2018, 01:24
door dennistd
Is een Traxx zoveel erger dan bijvoorbeeld een Class 66 met een zware goederentrein dan?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 11 dec 2018, 06:21
door Klaasje
Een Traxx heeft een vergelijkbare aslast, als enige reizigersmaterieel in Nederland niet volledig afgeveerde motoren en een hogere snelheid dan goederentreinen. Een goed recept voor veel trillingshinder.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 09:44
door en-es
Prorail schijnt 18 miljoen euro kwijt geraakt te zijn aan een slimme zakenman uit Rotterdam volgens ad.nl.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 09:49
door Suus
Als je iets op een nieuwssite leest, is een linkje plaatsen wel zo handig ;-)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 10:30
door Daniel
ProRail betaalde 18 miljoen euro voor 'gratis' grond
ProRail heeft voor ruim 18 miljoen euro aan stukken grond langs het spoor aangekocht die eerder vrijwel gratis aan de spoorbeheerder waren aangeboden.

De grond was in eigendom van NS Vastgoed, dat tot tweemaal toe (in 2005 en 2010) aanklopte bij ProRail en de vele percelen kostenloos aanbood, meldt het AD. Toen de belangstelling van ProRail na negatieve adviezen van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat nihil bleek, toonde een Rotterdamse vastgoedondernemer zich wel geïnteresseerd in de deal.
In de loop der tijd werd duidelijk dat ProRail de stukken grond wel degelijk nodig had voor de bouw van bijvoorbeeld antizelfmoordhekken, spoorbruggen en overgangen. Daarom werden de stukken grond, na een een langdurig juridisch conflict met de vastgoedhandelaar over het betreden van de grond, uiteindelijk toch aangekocht, maar daar moest wel 18,1 miljoen euro voor worden neergeteld.

Lees verder

Dat juridische conflict zal vermoedelijk de situatie in Baarn geweest zijn waar ProRail een voetbrug over het spoor gebouwd had om een onbewaakte overweg op te heffen, maar van de eigenaar van de grond langs het spoor geen voetpad naar de brug mocht aanleggen waardoor die nutteloos bleef.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 11:55
door Hainje
dennistd schreef:Is een Traxx zoveel erger dan bijvoorbeeld een Class 66 met een zware goederentrein dan?
Het is denk ik vooral de frequentie die hier een rol speelt. Zoals wellicht hier bekend woon ik in Tilburg echt pal naast de betreffende spoorlijn, de borden in mijn keukenkastje hoor ik serieus gewoon trillen als er een Class66 langs komt denderen. Een Traxx daarentegen hoor ik eigenlijk nooit. Maar wat in het artikel staat is dat dit probleem vooral speelt op plekken met een spoorwegovergang en daar woon ik niet bepaald bij in de buurt. De treinen die voor mijn deur voorbij komen hebben dus verder ook geen/stukken minder de oneffenheden op de baan en veroorzaken zodoende een stuk minder trillingen.

Als er per dag gemiddeld 2 zware goederentreinen met Class66 over de Brabantroute rijden, dan is dat veel. Zet daar tegenover dat er op een gemiddelde dag 4x per uur een setje Traxx-locs met ICR-stam voorbij komen en je snapt wel dat de schade daardoor de frequentie veel sneller zichtbaar wordt.

Edit: Wat er wellicht ook nog een rol speelt, ik woon in een relatief nieuwe woning. In de tijd dat mijn woning werd getekend was men al bekend met de frequentie waarop treinen langs komen razen en dat dit in de toekomst alleen nog maar meer kon worden. Bij het ontwerp kon hier dus al rekening mee worden gehouden. Veel woningen die rond de betreffende overwegen staan zijn van voor of net na de oorlog, er reden toen dus ook een stuk minder treinen dan nu. Daar is dan logischerwijs bij het ontwerp ook geen rekening mee gehouden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 12:06
door Suus
Dat de wielen van een TRAXX minder rond zijn dan van andere locomotieven vind ik ook bijzonder. Waarom is dat eigenlijk zo?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 16:46
door Jultar
Geen idee waar dat vandaan komt, maar het klinkt meer als een verkeerde interpretatie of vertaling van een of andere technische term.
Wellicht dat ze bedoelen dat de Traxx relatief vaker vlakke plaatsen heeft, hoewel ik mij dat lastig kan voorstellen. De anti-blokkeerinrichting van de loc is in mijn ervaring goed.

Probleem zit 'm vooral in de achteroplopende loc. Als je daar tijdens bijvoorbeeld passagieren in zit, dan wordt je behoorlijk door elkaar geschud op bepaalde plekken, waaronder inderdaad spoorovergangen. Ik kan mij voorstellen dat dat inderdaad trillingen veroorzaakt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 15 dec 2018, 16:47
door Aking
:o volgens de regels mag je je tijdens het passagieren toch heulemaal niet in een onbediende cabine bevinden? (A)