Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 759
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor Roeland » Ma 20 Aug 2018, 10:36

Het is alweer een tijdje terug, maar op OV-pro stond het volgende artikel:

Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zie: https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/31/elektrische-bus-nog-zeker-tien-jaar-duurder-dan-dieselbus/

De provincies willen rond 2021 veelal elektrische bussen voorschrijven in nieuwe aanbestedingen. Wanneer een DRU van een e-bus duurder is da van een dieselbus, betekent dit:
* ofwel: voor een gelijkblijvend aantal DRU's moet het budget omhoog
* ofwel: bij een gelijkblijvend budget betekent dit minder DRU's, ofwel een bezuiniging op onrendabele lijnen

Is er al iets meer bekend over dit dilemma?
Hoe kan worden voorkómen dat die zero-emissie ambitie leidt tot een kaasschaaf bezuiniging op het netwerk?

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor Durashift » Ma 20 Aug 2018, 12:38

Volgens mij is er geen groot probleem. Ik lees namelijk in dat artikel dat de TCO prijs van een EV bus nog dit jaar gelijkwaardig wordt aan die van een dieselbus..

Welnu, een beetje wagenparkbeheerder kijkt naar de TCO getallen en niet slechts naar aanschafprijzen, wat veelal bijzaak is omdat er een maandelijks, financiële, vergoeding voor de bus betaalt wordt.

Hopelijk stijgt de rente niet hard in de komende tijd, want dat maakt dat bedrag wel hoger. :wink:

WSM
Berichten: 915
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor WSM » Ma 20 Aug 2018, 18:09

Maar waar zit hem het verschil dan in dat de TCO vergelijkbaar is van een electrische danwel diesel bus?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

nvdw
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor nvdw » Ma 20 Aug 2018, 19:19

Een elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan een diesel. Onderhoud komt neer op onderdelen, werkplaatsuren, maar ook de tijd die het hok van de weg is waardoor je een extra voertuig nodig hebt om het onderhoud mogelijk te maken. Ook zou de 'brandstofrekening' nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken voor de elektrobus.

Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3458
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor trolly » Ma 20 Aug 2018, 19:22

nvdw schreef:het hok


_O-
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Berichtdoor Durashift » Ma 20 Aug 2018, 21:25

Nu ja, qua benodigde voertuigen is de elektrische bus nog wel in het nadeel, dacht ik. Er wordt een grotere reserve aangehouden i.v.m. range en laadtijden, dacht ik. (t.o.v. diesel).

Ik vind het ook verrassend dat men nu al beweert dat de TCO prijs gelijk ligt..
Ik denk dat CXX met AML de enige vervoerder is met een gelijksoortig werkpakket en een goede verdeling van conventioneel en elektrisch aangedreven voertuigen bezit, om iets zinnigs over de TCO van beide voertuigtypen te kunnen melden.

Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk.. maar ook dat vergt eerst investeren.. Tot slot zullen er her en der wel wat (EU) subsidiepotjes zijn aangebroken.. wat de investeringskosten drukt en dus het omslagpunt naar voren haalt.
Laatst gewijzigd door Ardan op Di 21 Aug 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalgebruik: bericht bewerkt.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten