Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Roeland »

Het is alweer een tijdje terug, maar op OV-pro stond het volgende artikel:

Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zie: https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/31/ele ... dieselbus/

De provincies willen rond 2021 veelal elektrische bussen voorschrijven in nieuwe aanbestedingen. Wanneer een DRU van een e-bus duurder is da van een dieselbus, betekent dit:
* ofwel: voor een gelijkblijvend aantal DRU's moet het budget omhoog
* ofwel: bij een gelijkblijvend budget betekent dit minder DRU's, ofwel een bezuiniging op onrendabele lijnen

Is er al iets meer bekend over dit dilemma?
Hoe kan worden voorkómen dat die zero-emissie ambitie leidt tot een kaasschaaf bezuiniging op het netwerk?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Durashift »

Volgens mij is er geen groot probleem. Ik lees namelijk in dat artikel dat de TCO prijs van een EV bus nog dit jaar gelijkwaardig wordt aan die van een dieselbus..

Welnu, een beetje wagenparkbeheerder kijkt naar de TCO getallen en niet slechts naar aanschafprijzen, wat veelal bijzaak is omdat er een maandelijks, financiële, vergoeding voor de bus betaalt wordt.

Hopelijk stijgt de rente niet hard in de komende tijd, want dat maakt dat bedrag wel hoger. :wink:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door WSM »

Maar waar zit hem het verschil dan in dat de TCO vergelijkbaar is van een electrische danwel diesel bus?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door nvdw »

Een elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan een diesel. Onderhoud komt neer op onderdelen, werkplaatsuren, maar ook de tijd die het hok van de weg is waardoor je een extra voertuig nodig hebt om het onderhoud mogelijk te maken. Ook zou de 'brandstofrekening' nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken voor de elektrobus.

Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door trolly »

nvdw schreef:het hok
_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Durashift »

Nu ja, qua benodigde voertuigen is de elektrische bus nog wel in het nadeel, dacht ik. Er wordt een grotere reserve aangehouden i.v.m. range en laadtijden, dacht ik. (t.o.v. diesel).

Ik vind het ook verrassend dat men nu al beweert dat de TCO prijs gelijk ligt..
Ik denk dat CXX met AML de enige vervoerder is met een gelijksoortig werkpakket en een goede verdeling van conventioneel en elektrisch aangedreven voertuigen bezit, om iets zinnigs over de TCO van beide voertuigtypen te kunnen melden.

Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk.. maar ook dat vergt eerst investeren.. Tot slot zullen er her en der wel wat (EU) subsidiepotjes zijn aangebroken.. wat de investeringskosten drukt en dus het omslagpunt naar voren haalt.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 21 aug 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalgebruik: bericht bewerkt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door JeroenSpock »

Durashift schreef:Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk
Zelf opwekken is leuk maar je wil niet weten hoeveel stroom die bussen opvreten. Waar je thuis een week mee doet, zuigt die bus in 1 stadsritje uit de accu's. In Groningen liggen 'een paar' zonnepanelen op de tankstraat maar voor 12 bussen is het natuurlijk een lachertje.

Ik heb vorig jaar voor mezelf eens berekend wat het verschil in kosten tussen diesel en elektrisch rijden was, en dan puur de brandstof/elektriciteit. Als ik dat nu even snel opnieuw doe kom ik op €26/100km aan elektriciteit bij gemiddeld verbruik van de VDL in Groningen, en €53/100km voor een Citaro 2 geleed op stadsritten.
Kijk ik naar de meest gunstige cijfers zoals mijn foto's hier onder dan kom je op €16/100km voor de VDL, en 31 voor de Citaro.
Hoe dan ook, die elektrische bus wint dat altijd want hij is zo veel efficiënter dan een dieselbus. Onderhoud aan de motor is er nauwelijks, alleen de aanschaf voor de bus en infra is veel hoger.
De meeste Citaro's bij Qbuzz hebben inmiddels 750.000 km gereden. Kijken we naar de kosten van het verbruik over 500.000 km dan is het voor de elektrische bus €80.000 tot €130.000, en voor de Euro 6 diesel €155.000 tot €265.000.

Linkje naar RDW. Waterstofauto's, dus bussen ook neem ik aan, zijn gratis. Verder maken ze blijkbaar geen onderscheid tussen autobus en autobus-elektrisch.

Misschien leuk om te weten, die 0,81 kWh/km van de elektrische bus komt overeen met 8,1 liter diesel/100 km.
Afbeelding

Afbeelding
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door waldo79 »

Goed dat je de verschillen inzichtelijk maakt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door JeroenSpock »

Zijn geen officiële cijfers he, puur wat ik kan vinden op internet en eigen ervaringen
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Statler Rail »

JeroenSpock schreef:Misschien leuk om te weten, die 0,81 kWh/km van de elektrische bus komt overeen met 8,1 liter diesel/100 km.
Hoe kom je bij die 0,81 kWh/km? Dat lijkt me wel erg weinig voor een bus... Wat voor bus en onder wat voor omstandigheden is dit?

Het hele rekensommetje staat of valt natuurlijk bij de aannames.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Durashift »

Is sinds de laatste lading. 8 km gereden, 6,81 kWh verbruikt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door JeroenSpock »

Inderdaad. Eigen ervaring, kijk maar naar de foto.
8,1 liter is ook heel weinig voor een bus.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Een elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan een diesel. Onderhoud komt neer op onderdelen, werkplaatsuren, maar ook de tijd die het hok van de weg is waardoor je een extra voertuig nodig hebt om het onderhoud mogelijk te maken. Ook zou de 'brandstofrekening' nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken voor de elektrobus.

Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
Door de geringe slijtage kan je een elektrische bus ook nog over een langere periode afschrijven, of heb je een hogere restwaarde.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door isadora »

Voor het milieu hoeven we het allemaal niet te doen, aldus onderzoekers in een onlangs verschenen rapport:
http://www.cesifo-group.de/ifoHome/pres ... autos.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Z2N »

Snel doorgaan met de ontwikkeling van waterstofbussen dus. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door Dennenboom »

Op sommige punten kun je Prof. Sinn gelijk geven (opwekking stroom is niet altijd schoon), maar diezelfde argumenten kun je ook voor waterstof gebruiken. Lijkt me dat hij een lans wil breken voor de traditionele verbrandingsmotor omdat dat een sterk punt van de Duitse autoindustrie is. De Chinezen zijn qua electromobiliteit veel verder.
https://www.electrive.net/2019/04/20/ex ... ungsmache/
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 37236.html
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus

Bericht door gkw1969 »

When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten