Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Mwoh, sporen genoeg bereikbaar op zich vanuit Arnhem/Den Bosch in Utrecht. Het lastige zit 'm er vooral in dat de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] echter wel een kering van 28 minuten zou krijgen (en dus twee sporen nodig heeft i.v.m. de opvolgtijden).
Omrijden via het kopspoortje bij Maarssen zou dan nog een alternatief zijn, ware het niet dat je daar dan dwars door de Sprinter heen gaat qua tijdligging. In dit geval heb ik m'n twijfels of het in de oude situatie beter gepast zou hebben op een druk station als Utrecht. Je kunt gewoon niet een half uur lang een heel spoor missen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Dat spoor in Maarssen is bedoeld om te keren in dit soort situaties. Gezien de vertrektijd van die IC kun je dat spoortje trouwens ook prima halen: als je op de normale tijd uit Utrecht vertrekt zit je 2 minuten voor de in Breukelen eindigende sprinter, die extra stopt in Zuilen dus dat gaat helemaal goed op Maarssen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De andere kant op echter zit je 2 minuten achter de Sprinter, die eveneens nog een stop heeft moeten maken in Zuilen. Als ik een beetje goed reken moet je er dan wel dwars doorheen in Maarssen :wink: Je kunt immers ook niet eerder weg uit Maarssen want dan rijdt de IC naar Nijmegen daar al op het buitenspoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Als je 2 minuten achter de sprinter aankomt op Utrecht zit je er toch zo'n 4 minuten achter op Maarssen? Dan past het prima.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Je kunt op papier wel vrijwel alle sporen bereiken, maar vergeet niet dat die sporen ook in gebruik zijn voor andere treinen (de sprinters Geldermalsen<->Woerden, de sprinters Veenendaal<->Breukelen en de IC's Amersfoort/Utrecht<->Rotterdam/Den Haag/Leiden). Als je die sporen dus wilt gaan gebruiken om te keren, dan moet je (meer) treinen gaan schrappen.

Eigenlijk zijn bij een stremming op Utrecht-Amsterdam de sporen 5, 18 en 19 direct onbruikbaar, omdat je enorme stukken linkerspoor moet rijden om die te gebruiken voor zulke kerende IC's (resp. tot Driebergen-Zeist en Houten Castellum). Dat kost enorm veel ruimte natuurlijk op zo'n druk station.

Het was eigenlijk beter geweest als ze vanaf het eilandperron met sporen 5 en 7 wissels hadden aangelegd naar Cartesiusweg (die wissels dan direct na de fly-over), zodat de IC's gewoon kunnen binnenkomen op sporen 5 (uit Arnhem) en 7 (uit Eindhoven) om via Cartesiusweg te steken om op sporen 18 en 19 te komen en weer terug te kunnen keren. Je moet dan wellicht wel met de sprinters Utrecht<->Breukelen keren (mits deze nog kunnen rijden), maar je zult sowieso met sprinters moeten gaan kruisen (anders aan de zuidkant van het station). Maar met het steken via de Cartesiusweg zou je meer treinen kunnen laten rijden en heb je ook minder last van krapte op Utrecht Centraal.

Het gebruiken van dat middenspoor bij Maarssen kan ook (mits de verstoring daar voorbij ligt uiteraard), maar daar is maar een zeer beperkte ruimte natuurlijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Je kunt op papier wel vrijwel alle sporen bereiken, maar vergeet niet dat die sporen ook in gebruik zijn voor andere treinen (de sprinters Geldermalsen<->Woerden, de sprinters Veenendaal<->Breukelen en de IC's Amersfoort/Utrecht<->Rotterdam/Den Haag/Leiden). Als je die sporen dus wilt gaan gebruiken om te keren, dan moet je (meer) treinen gaan schrappen.
Ja en wat heeft dat met het doorstroomstation te maken? Als er meer wissels waren geweest waren die sporen nogsteeds in gebruik geweest voor andere treinen immers :wink:
SuperGhost schreef:Het was eigenlijk beter geweest als ze vanaf het eilandperron met sporen 5 en 7 wissels hadden aangelegd naar Cartesiusweg (die wissels dan direct na de fly-over), zodat de IC's gewoon kunnen binnenkomen op sporen 5 (uit Arnhem) en 7 (uit Eindhoven) om via Cartesiusweg te steken om op sporen 18 en 19 te komen en weer terug te kunnen keren.
Naar de Cartesiusweg kan ook al via spoor 14 of 15, waarbij via 14 echt alleen buiten de spits past (de opvolging is anders te krap om de IC leeg te halen). Maar via 15 gaat net zonder conflict. In het uiterste geval heb je dan ook nog de mogelijkheid juist de Sprinter via de IC-sporen te sturen (zonder stop op Vaartsche Rijn en Zuilen), waarmee er meer ruimte is om een IC via de sprintersporen op de Cartesiusweg te krijgen.
Wubbo schreef:Als je 2 minuten achter de sprinter aankomt op Utrecht zit je er toch zo'n 4 minuten achter op Maarssen? Dan past het prima.
Ik had echter even scheef gekeken, want de aankomsttijd op Utrecht Centraal van Sprinter en [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] is gelijktijdig. Dat zou dan wel een redelijk krappe overkruising in Maarssen geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Maar kan de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] dan niet in 's-Hertogenbosch of Eindhoven keren, als Utrecht niet lukt? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door marvinkok »

KM46 schreef:Dat keren is in Utrecht Centraal tegenwoordig een stuk moeilijker is het is omgebouwd tot een doorstroomstation.
Post schreef:Fijn, ga je ook vertellen hoe die gevolgen merkbaar waren? En als je dan toch bezig bent heb je daar ook een bron van?
Vertragingen ... en een lichte chaos. De bron ben ik zelf (wegens een bezoek aan Deventer).
En dat kwam alleen door het gebeuren in Amsterdam of had de sein en wisselstoring er ook nog mee te maken?
Ook kwamen een hoop ICB's met vertraging de grens over wat niet echt hielp natuurlijk "in het oosten". Op zulke momenten merk je dat het in hengelo toch best druk is met treinen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Als je 2 minuten achter de sprinter aankomt op Utrecht zit je er toch zo'n 4 minuten achter op Maarssen? Dan past het prima.
Ik had echter even scheef gekeken, want de aankomsttijd op Utrecht Centraal van Sprinter en [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] is gelijktijdig. Dat zou dan wel een redelijk krappe overkruising in Maarssen geven.
Dan kan je enkele minuten eerder uit Maarssen weg gaan, dan sta je maar iets eerder langs het perron in Utrecht. En dat past ook, zelfs als de ICE om :07 gaat. Dan is spoor 19 planbaar vanaf :09, dan kan je zelfs conflictvrij bijsturen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Het was eigenlijk beter geweest als ze vanaf het eilandperron met sporen 5 en 7 wissels hadden aangelegd naar Cartesiusweg (die wissels dan direct na de fly-over),
Die wissels krijg je ruimtelijk niet ingepast. Ik denk dat je dan meer zou hebben aan een overloopwissel ter hoogte van de overweg Mereveldseweg, zodat je vanuit Arnhem kan gaan keren op spoor 18/19 (of 5). De treinen uit Den Bosch kunnen dan keren op 7, 14 en 15. Moet je wel een stukje enkelspoor rijden en de treinen uit Driebergen kunnen niet op Vaartsche Rijn stoppen, maar het lijkt ruimtelijk veel beter inpasbaar.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Onderweg naar Heerenveen in de IC vanaf Amersfoort in een drukke 1e klasse. In Amersfoort op het opstelterrein 2 stammen Berlijntrein gezien.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteren in totaal zes treinen gezeten, in vijf van de zes 40 minuten of langer. Daarbij geen enkele controle gehad. O.O

Vandaag naar Amsterdam Centraal geweest met de trein. De stroom toeristen, dagjesmensen (laatste weekend voordat de scholen beginnen) en de werkzaamheden zorgde voor diverse uitpuilende treinen.
Op de heenweg had ik de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] van Zaandam naar Sloterdijk. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 10:44 uit Sloterdijk reed met een VIRM6, en de vertraging van +5 liep alleen maar op omdat het op het perron zwart zag van de mensen. Het treinpersoneel en de servicemedewerkers die op het perron waren besloten hem na een paar minuten te laten vertrekken, omdat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] (die ook erg druk was) al buiten Sloterdijk gereed stond.
Op de terugweg de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] van 16:34 uit Amsterdam Centraal laten schieten omdat deze ook uitpuilde. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 16:42 reed met een solo VIRM4, dus die was ook lekker knus. Op Sloterdijk vertrok de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] van 16:52 voor mijn neus, en de [serie=Sprinter|2018|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van 16:58 haalde ik omdat de HC de deuren moest ontgrendelen vanwege een gescheiden moeder en kind.
Beul van de blindegeleidelijn
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Ik ook best veel treinen en geen enkele controle, van Arnhem naar Den Dolder, vervolgens van Den Dolder terug naar Utrecht, tram naar Nieuwegein en weer terug, trein naar Zoetermeer, Zoetermeer Stadslijn, trein weer naar Gouda, vervolgens naar Apeldoorn en vanaf daar met de bus weer naar huis.
(Busrit op de heenweg niet meegenomen want voorin instappen waarbij de chauffeur oplet of je wel incheckt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De HC van mijn trein vroeg in de middag compenseerde daar weer voor dan, die is tussen Utrecht en Leiden echt tig keer langsgekomen. Na een busritje naar Noordwijk, een heerlijke strandwandeling naar Katwijk en de bus terug naar Leiden via Schiphol weer terug naar Amersfoort gereisd. Daar was de situatie weer zoals ik gewend ben van NS met hun onzichtbare personeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

De afgelopen week heb ik 13 ritten met de trein gemaakt. En in slechts 5 ritten heb ik controle gehad.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Wat mij juist in positieve zin opvalt is dat ik conducteurs de laatste weken vaker tref in de intercity. Vandaag van de 4 ritten één controle gehad, maar in 3 ritten een conducteur gezien. Geen van de ritten duurde langer dan 16 minuten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Wat mij juist opvalt is dat er tijdens vakantieperiodes en tijdens actieperiodes (nu viel dit de laatste weken samen) vaker een conducteur te zien is dan in andere periodes van het jaar.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

In Heerenveen ook nog op beide perrons van station IJsstadion gelopen, wordt dat station nog wel eens gebruikt? Bij het ene perron stond een groot bord Leeuwarden en op het andere perron een groot bord Zwolle. Om 20.32 vertrok ik weer uit Heerenveen en moest in Zwolle overstappen. Maar ik zat na Zwolle in een 1e klasse dat behoorlijk tochtte. Zo zeer zelfs dat de tussendeuren af en toe open zwaaiden. Mijn aansluitende sprinter in Amersfoort naar Baarn had +3.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Frank93 »

Ik weet niet hoe lang het al speelt maar in ieder geval vorig jaar wilde NS tijdens een evenement daar niet stoppen omdat dat te duur was:

http://www.lc.nl/friesland/NS-geeft-Thi ... 01033.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik vind het ICM4’tje in de 519 (Rotterdam Centraal v 6:05 - Assen) nogal weinig in verhouding tot de 2021 met DDZ8 die naast ons aan het perron stond in Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

KM46 schreef:Wat mij juist opvalt is dat er tijdens vakantieperiodes en tijdens actieperiodes (nu viel dit de laatste weken samen) vaker een conducteur te zien is dan in andere periodes van het jaar.
En ondertussen, vanmorgen in de 8827, had ik controle voordat ik een zitplek had gevonden. En het is dat de trein na Wd té vol werd, anders was hij nog eens langs gekomen (nu moest hij over het perron).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Die controle voordat je een zitplaats gevonden had heb ik ook weleens gehad. Vooral als je bij de deur instapt waar de conducteur bij staat.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het overstroomde toilet in stel 4207 is adequaat opgepakt door het personeel van 1763. In Utrecht kwam een schoonmaker het aangrenzende balkon dweilen.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door chemie »

Der zitten drie dames aan de andere kant van het gangpad te zingen in een Arabische taal. Ik begrijp er niks van, maar het klinkt bijzonder op z'n minst... Ondertussen zijn er al 3 mensen uit de coupé vertrokken.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

En wat zeiden ze toen je ze er op aansprak?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten