Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Hele wazige omroep op Rotterdam Blaak. Je kan niet inchecken met een OV-Chipkaart maar wel met een wegwerpkaartje. Uitchecken kan wel gewoon. Raar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Oja, en ik weet niet wie de dienstregeling van de 2400 Den Haag Centraal - Eindhoven van dit weekend bedacht heeft, maar met een stop van 11 minuten in Dordrecht en 15 minuten in Breda lukt het om de gebruikelijke reistijd van 62 minuten tussen Rotterdam Centraal en Eindhoven op te rekken tot 100 minuten... :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Suus schreef:Oja, en ik weet niet wie de dienstregeling van de 2400 Den Haag Centraal - Eindhoven van dit weekend bedacht heeft, maar met een stop van 11 minuten in Dordrecht en 15 minuten in Breda lukt het om de gebruikelijke reistijd van 62 minuten tussen Rotterdam Centraal en Eindhoven op te rekken tot 100 minuten... :roll:
En dat terwijl je op wat creatieve wijze slechts +2 aan had kunnen komen, ipv +30.

Ddr A .23 V .24
Bd A .42 V .43
Tb A .55 V. 56
Ehv A .18

Op de terugweg tevens ook:

Ehv V .12
Tb A .33 V .34
Bd A .47 V .48
Ddr A .07 V .08

Maar, dat zal vast wel weer enge (of lege?) goederenpaden doorkruisen.... :roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Moet in het pad van de 1100, als die trein omgeleid wordt via Dordrecht, dan krijg je dit soort taferelen ook.
🍉
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Het pad van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] is maar 2 minuutjes eerder of later in het geval wat ik noemde.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Ja was eigenlijk een reactie op Suus, maar jij moest er weer tussendoor. :6 :wink:
🍉
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Oeps. :oops:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:Ddr A .23 V .24
Bd A .42 V .43
Tb A .55 V. 56
Ehv A .18
Dat past niet op Tilburg met de [serie=Sprinter|2019|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Tilburg Universiteit, die moet +3 krijgen en haalt dan zijn kering op Universiteit niet.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Beetje creatief omgaan met de 3 minuten stop die richting Weert gepland staat in Boxtel :mrgreen:
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Durashift schreef:Het is vanavond nét goed gegaan met 2 treinen op hetzelfde spoor.. in Castricum.

:shock:
NOS.nl schreef: (..)Bij station Castricum is vanavond een intercity bijna op een defecte stilstaande spits-intercity gebotst. "Dit mag niet gebeuren. Gelukkig werkte het veiligheidsprotocol goed en zijn er geen ongelukken gebeurd", zegt een NS-woordvoerder.

Bij het station stond de spits-intercity met daarin een onbekend aantal reizigers stil vanwege kapotte deuren. De intercity van Maastricht naar Alkmaar kwam aanrijden op hetzelfde spoor, dat normaal gesproken vrij zou zijn, maar nu dus bezet was.[

(..)

Bron: https://nos.nl/artikel/2276163-bijna-bo ... ricum.html
Uiteraard moet he tonderzoek worden afgewacht en kun je ook geen conclusies trekken op basis van het artikel, maar twee vraagjes:
1. Is er voor dat rode sein dan ook nog niet een ander geel sein? Hoe ver staan die seinen eigenlijk uit elkaar?
2. Krijgen machinisten die in de buurt rijden geen algemene waarschuwing of iets dergelijks dat er een defecte trein is?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

@MetroRET: Is het niet handiger om de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] dan in Brabant in zijn eigen pad te houden en vervolgens in een afwijkend pad naar Rotterdam te laten rijden? Als ik zogauw even kijk zou dat makkelijker moeten passen. Met de normale vertrektijd uit Breda kan je ruim voor de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit en kom je ook al voor de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] door Lage Zwaluwe, dus daar heb je dan geen last van. Vervolgens zit je tot aan Dordrecht wel kort (minuut of 5) achter de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie], maar na Dordrecht wordt dat op de viersporigheid die toch maar half gebruikt wordt al ruimer. Immers heb je dit weekend geen last van treinen vanaf de HSL op de buitensporen in de Willemstunnel.
Dan zou je alleen in Rotterdam nog een lange stop nodig hebben omdat je anders dwars door het pad van de Sprinter heen rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de reguliere paden. Feitelijk zijn het de 1100 en de 2400 serie gecombineerd.
Dus Eindhoven - Breda in het normale pad van de 1100, dan van Breda naar Dordrecht in het pad van de 2300 en daarna vanaf Dordrecht weer de reguliere tijden van de 2400 (en daarna dan de uitbuiging naar Den Haag Centraal).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De vraag is dus of dat wel zo handig is. Men doet tegenwoordig zo strikt stick to the plan dat enig vanuit de klant denken ver te zoeken is.
Van Rotterdam naar Eindhoven via Dordrecht zou maar 7 minuten trager hoeven zijn, niet 40 zoals nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

VIRM schreef:[...] vraagjes:
1. Is er voor dat rode sein dan ook nog niet een ander geel sein? Hoe ver staan die seinen eigenlijk uit elkaar?
Dat vermoed ik ook, dus de boosdoener zal niet al te hard gereden hebben. Het gewraakte sein moet op zo'n driehonderdvijftig meter van de kop van het perron staan, ter hoogte van de driesprong Duinenboscheweg - Zanderijweg. Het voorgaande sein (dat dus geel getoond moet hebben) zal zo'n 1500 meter verderop staan, bij het ingaan van de boog, ter hoogte van het viaduct van de Zeeweg.

Als dit incident overigens iets bewijst, is dat wel dat de ATB functioneert. Waar de machinist het seinbeeld waarschijnlijk verkeerd interpreteerde (mogelijk door de laagstaande zon?) werd de trein toch veilig tot stilstand gebracht. Kort achter zijn voorganger inderdaad, maar zelfs als die vijftiem meter zou zijn opgesoupeerd zou er weinig anders dan een nogal stevige koppeling plaats hebben gehad.

't Is schrikken, het mag niet gebeuren, maar het gebeurt uiteraard toch, en dat is de bestaansreden van treinbeveiliging.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Het betreffende sein staat direct vóór de overweg vlak voor de kop van het perron (ik gok dat jij in de war bent met de situatie vanaf de andere kant).
Ik ben er net voorbij gereden, het betreffende sein heeft géén ATB-VV.
In mijn rit net was het sein ook rood, maar kwam even daarna veilig. Er zitten daar heel kort na elkaar 4 seinen.
Normaal seinbeeld:
Groen - Geel 4 knipper - Geel - Rood (einde perron Castricum).
In deze situatie is het seinbeeld dus Geel 4 knipper - Geel - Rood - perron.
Het beeld dat je krijgt verandert dus niet wezenlijk, alleen begint het eerder. Het sein staat enigszins verscholen, omdat daar net de bocht voor het station begint.
Wat ik gok is dus dat de machinist bij het sein Geel 4 knipper gewoon is gaan remmen als zijnde normale remming, en vervolgens geel zag (nog niks aan de hand), toen opeens zicht kreeg op het rode sein en direct een snelremming heeft ingezet, maar niet kon voorkomen dat de trein het sein voorbij reed en dus op enkele tientallen meters achter de defecte trein tot stilstand kwam.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Jultar schreef:(ik gok dat jij in de war bent met de situatie vanaf de andere kant).
Goed gegokt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

RTV Noord-Holland heeft een artikel waarin een inzittende van de trein aan het woord komt:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/242240/c ... astgrijpen
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

MetroRET schreef:En dat terwijl je op wat creatieve wijze slechts +2 aan had kunnen komen, ipv +30.

Ddr A .23 V .24
Bd A .42 V .43
Tb A .55 V. 56
Ehv A .18

Op de terugweg tevens ook:

Ehv V .12
Tb A .33 V .34
Bd A .47 V .48
Ddr A .07 V .08

Maar, dat zal vast wel weer enge (of lege?) goederenpaden doorkruisen.... :roll:
Je zit tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe in conflict met de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie].
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Dan leg je die terug in het pad, dat hij tot afgelopen september heeft gehad: Vertrek Ddr om :18
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Hele wazige omroep op Rotterdam Blaak. Je kan niet inchecken met een OV-Chipkaart maar wel met een wegwerpkaartje. Uitchecken kan wel gewoon. Raar.
De poortjes in de hal zijn allemaal buiten dienst, waardoor je er niet kunt in- of uitchecken.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het leggen van nieuwe tegels in de hal, want de informatiezuil werkt ook niet.
Voor de reizigers is het uiteraard wel onhandig, want er zijn ook geen tijdelijke cico's geplaatst. De enige manieren om in of uit te kunnen checken zijn de paaltjes op het perron en de poortjes bij de liften.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De poortjes bij de hal die je kan bereiken met de trap onder het Citizen M-hotel werken wel gewoon...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Er blijken bij de in- en uitgangen overigens wel tijdelijke cico's te staan, maar het had handig geweest als duidelijk was aangegeven (door middel van een briefje of een omroepbericht) dat die ook daadwerkelijk gebruikt moeten worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Eigenlijk is het nog "mooier" met die combi van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie]: in Dordrecht geeft die dus cross-platform aansluiting op de Sprinter die eerder in Breda is. Rara wat klopt hier niet... Je zou er toch liever net vooruit rijden lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5946
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Vorig jaar had men het volgende pad voor de verlengde [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie]:
Eindhoven :14/:44
Tilburg a :06/:36, v :08/:38
Breda a :22/:52, v :23/:53
Dordrecht a :15/:45
Weliswaar reed men toen niet door naar Rotterdam (werkzaamheden bij Blaak geloof ik), maar vanaf Dordrecht liggen vier sporen naar Rotterdam dus daar moet toch wel een pad te vinden zijn. In het weekend rijden er sowieso al minder treinen.
trolly schreef:ls dit incident overigens iets bewijst, is dat wel dat de ATB functioneert.
Ik vermoed dat het de machinist is die op het laatste moment ingreep en niet de ATB. Bekende beperking van de ATB is dat deze alleen weer tot welke snelheid afgeremd moet worden, maar niet over hoeveel meter deze snelheid bereikt dient te zijn, dat laatste is aan de machinist. Zolang je remt is de ATB tevreden, ook als de ingestelde remstand onvoldoende is om de trein voor het rode sein tot stilstand te krijgen.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Post »

Maar zodra je het rode sein voorbij gaat zet de atb toch een snelremming in?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten