Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Nog niet zo lang geleden had men nog volkstuintjes tussen de sporen, konden deuren nog gewoon tijdens het rijden open en werd het spoor afgeschermd middels één enkel ijzerdraadje...

Maar helaas, tijden veranderen en de wereld gaat naar de verdoemmenis :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

En zijn we DM'90 'Oven-Op-Wielen-Buffel' alweer vergeten? :P
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Dat lukte me best aardig totdat jij er net weer over begon...
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ronaldussen schreef: Niet zo aanstellen, nog niet zo lang geleden zat er in geen enkele trein een airco en ook toen werd het weleens 30+ graden in Nederland...
Ik vind het geen aanstellen als je elke werkdag twee keer 45 minuten in zo'n sauna (en dat is het ook al bij 25°C) moet zitten. Dat is gewoon onverantwoord. Dat ze nog nodig zijn snap ik, maar moet dat dan precies op een van de sprintertrajecten met een van de grootste tijdsintervallen tussen intercitystations: Zwolle-Amersfoort? Ik heb alle respect voor de moeilijke puzzel in de materieelinzet bij NS, maar dit oude spul zou je toch eerder op een minder lange lijn inzetten?

En tijden veranderen. Ik denk niet dat je het vroeger een pretje vond om in zo'n warme trein te moeten zitten. Als de aircomogelijkheden er nu zijn, moet je ze ook toepassen. Je gaat me niet zeggen dat je dat geen vooruitgang vindt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Ach bij 20 graden buiten was het in een DM90 al behoorlijk warm... Gok dat toen het nog in dienst was, Dit het warmste rijdende materieel van NS was (aangezien de boel daar standaard verwarming had via restwarmte van de motoren)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

En vroegah konden de raampjes nog open trouwens, dat kan nu alleen nog met een hamer :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Maurice Hooikammer schreef:Ik heb alle respect voor de moeilijke puzzel in de materieelinzet bij NS, maar dit oude spul zou je toch eerder op een minder lange lijn inzetten?
Het rijdt op Utrecht - Zwolle omdat die lijn in de spits de capaciteit van dat materieel echt nodig heeft. Ander materieel levert buiten de zomervakantie stampvolle treinen op en dan gaan dezelfde reizigers ook klagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ja, ik ben benieuwd hoe lang de treinen worden als de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] met SNG gaat rijden. :o Ik denk dat de drukste spitstreinen dan toch wel uit drie stellen moeten bestaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Is niet voldoende in de spits, DD-AR blijft daarom tot half december sowieso een aantal spitstreinen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

Ardan schreef:En zijn we DM'90 'Oven-Op-Wielen-Buffel' alweer vergeten? :P
Ik heb er in totaal twee keer ingezeten in een decembermaand. Jas uit, trui uit, alleen een hemd maar het liefste ook nog met korte broek en teenslippers. En als je naar de sportschool gaat puur om te zweten, dan was de Buffel een luiere methode om het evengoed uit te zweten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Intercity 2418 van Dordrecht naar Lelystad gaat volgens het bord in Dordrecht op Almere Centrum gesplitst worden? Bijzonder.

Overigens ook een first, een oudere mevrouw in mijn vierzitter die na vertrek een doos kleurpotloden op tafel legt om zelf lekker te gaan tekenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Bij 2416 en 2418 is dit gepland dit wijzigingsblad.
Hierbij wordt een proef gehouden hoe het splitsen zich met de plaatselijke infra/omstandigheden op Almere Centrum zal voordoen.

Deze treinen wilt men per september namelijk verlengen naar VIRM12, wat niet past op Almere Buiten, daarom zal er dan gesplitst moeten worden op Almere Centrum.
Laatst gewijzigd door MetroRET op wo 26 jun 2019, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Dank voor de toelichting! Ik vroeg me ook al af of het wel klopte... :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Maurice Hooikammer schreef:
Ronaldussen schreef: Niet zo aanstellen, nog niet zo lang geleden zat er in geen enkele trein een airco en ook toen werd het weleens 30+ graden in Nederland...
Ik vind het geen aanstellen als je elke werkdag twee keer 45 minuten in zo'n sauna (en dat is het ook al bij 25°C) moet zitten. Dat is gewoon onverantwoord.
Prettig is anders, maar onverantwoord vind ik wel een erg groot woord voor iets dat tot voor kort gewoon normaal was en niet of nauwelijks tot (grote) problemen leidde.
En tijden veranderen. Ik denk niet dat je het vroeger een pretje vond om in zo'n warme trein te moeten zitten. Als de aircomogelijkheden er nu zijn, moet je ze ook toepassen. Je gaat me niet zeggen dat je dat geen vooruitgang vindt.
Vroeger wist je niet beter. Nu valt het extra op omdat de andere treinen airco hebben. En of het een vooruitgang is... Meestal krijg ik na een tijdje last van mijn ogen en luchtwegen als ik me in een ruimte met een airco bevind en ook de soms grote temperatuursverschillen tussen een ruimte met een airco en ruimtes zonder/buiten is ook niet bepaald gezond.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Aking schreef:En vroegah konden de raampjes nog open trouwens, dat kan nu alleen nog met een hamer :')
Vroegah konden ook de deuren open in de rijdende trein. Vaak zat meegemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Sommige raampjes van de gerenoveerde VIRM kunnen ook weer open :mrgreen:

Alleen zou ik toch echt de bakken waar die raampjes open staan overslaan :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Weer open? (V)IRM heeft toch vanaf dag 1 (1994) airco gehad als eerste binnenlandse NS materieel?
Eerste binnenlandse treinen met airco waren dacht ik de IC800/801/900/901 (Intercity Plus 1.0) in 1978 met Franse Corail rijtuigen.
ICR/ICM hadden eerst nog van die luchtdouches.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Het verbouwde VIRM heeft noodventilatieramen gekregen, voor momenten waarop de airco uitvalt. Hetzelfde was al zo in ICM en DDZ.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

en-es schreef:
Aking schreef:En vroegah konden de raampjes nog open trouwens, dat kan nu alleen nog met een hamer :')
Vroegah konden ook de deuren open in de rijdende trein. Vaak zat meegemaakt.
Dat zei ik al hoowr: (A)
Aking schreef:Nog niet zo lang geleden had men nog volkstuintjes tussen de sporen, konden deuren nog gewoon tijdens het rijden open en werd het spoor afgeschermd middels één enkel ijzerdraadje...

Maar helaas, tijden veranderen en de wereld gaat naar de verdoemmenis :Y
*O*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Sommige raampjes van de gerenoveerde VIRM kunnen ook weer open :mrgreen:
Dan moet je zeker wel een speciaal sleuteltje hebben :wink: ?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Vierkant is weinig speciaal toch? (A)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Dat bedoel ik ja.

Maar niet elke reiziger heeft zo'n sleutel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Je hebt er anders genoeg in huis hoor :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

O ja ... is dat zo :? ?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

:Y

Maar ik ga je niet wijzer maken dan je al bent, anders gaat Ome Mikos weer miepen en worrik weer verbannen door (de nazaten van) de badeend -o-

Overigens trof ik vanmorgen een ICD stam op Asdz, en 't ding had de deuren nog open ook :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten