Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Smullers valt niet onder HMS Host hoor, die is aan een andere onderneming verkocht. Mijn ervaringen zijn op zich ook prima en ik heb zo ongeveer alle keren dat ik bij de Smullers kwam wel vers gebakken friet gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Sommige kleinere vestigingen frituren maar 1 à 2 porties per keer, dus dat is dan relatief vers, maar op de grote stations maken ze een hele berg en vervolgens moet een warmhoudlamp het spul enigszins op temperatuur houden. Ja, dan is de versheid er ook wel van af als de klandizie net even minder is en de doorlooptijd dus langer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Desondanks ook gewoon vers gebakken friet op Rotterdam Centraal gehad hoor ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op Rotterdam Centraal wordt juist niet vers gebakken. De Smullers in Dordrecht is beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De laatste keer dat ik op Rotterdam Centraal was werd er wel degelijk pas gebakken nadat ik besteld had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Dat is dan toeval geweest, blijkbaar was de friet dan harder gegaan dan verwacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Vandaag een gemoderniseerde Break en een klassiekje in de stoptrein Mt- Luik; zit in de ene en kom tussen Edn en Visé net de andere tegen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

In de 6660 was vandaag een kleine storing aan de deuren. De machinist verontschuldigde zich al voor de extreme warmte in de trein maar feitelijk was het prima gekoeld, ondanks dat de deuren niet allemaal op het juiste moment sloten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

Vandaag was vanwege de hitte het treinverkeer op best veel plekken verstoord. Op de HSL stond het ook vast waardoor een wachtrij ontstond voor de beruchte spanningssluis bij Lage Zwaluwe. De 6662 kon er met enige vertraging langs maar stuitte bij Breda op de IC-Direct die van spoor 5 had moeten vertrekken. Het duurde enige tijd voordat de trein toestemming kreeg om logischerwijs op het vrije spoor 4 te halteren. De IC Direct was toen met 20 minuten vertraagd (maar ik zou het bijzonder vinden gezien de 'file' als die nog zou vertrekken)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De 1100 is net zoals gisteren voor de rest van de dag opgeheven. Mogelijk rijdt in beide richtingen de laatste trein wel, dat is gisteren iig wel gebeurd. Vorig jaar was mij al opgevallen dat bij enorme hitte in diverse ICR-rijtuigen de elektrische voorzieningen de geest gaven. Dit jaar schijnt het ook te warm te zijn voor de locomotieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Ben blij toch dat mijn reguliere route via Utrecht loopt (Gvc - Ht v.v.). HSL is hooguit een backup.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Bij Amsterdam Centraal stond vanmiddag ook al een file van treinen om het station binnen te komen vanuit het westen. En ik heb medelijden met spitsreizigers Amsterdam - Enkhuizen waar de spitstreinen dus gewoon met DDM-1 reden, die passagiers zullen er in Hoorn wel afgebakken uit komen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

SLToilet schreef:Vandaag was vanwege de hitte het treinverkeer op best veel plekken verstoord. ......
Onbegrijpelijk, Piet Paulesma had het al dagen van tevoren aangekondigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

En ook morgen minder treinen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Daniel schreef:Bij Amsterdam Centraal stond vanmiddag ook al een file van treinen om het station binnen te komen vanuit het westen. En ik heb medelijden met spitsreizigers Amsterdam - Enkhuizen waar de spitstreinen dus gewoon met DDM-1 reden, die passagiers zullen er in Hoorn wel afgebakken uit komen :P
Ik zag dat de eerste spitstrein van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen met een VIRM4 reed.

Overigens was het vanmiddag in Den Haag rond de 37 graden. De Mikosin van mijn 2154 riep gedurende de rit meerdere malen om dat in sommige delen van de trein de airco het niet deed, en benadrukte dat reizigers zich vooral moesten verplaatsen naar de voldoende plekken in de trein waar de airco het wel deed. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Vanwege de hitte rijden vandaag de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie], [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie], [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie], [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] niet of een ingekorte route (zie ook link in het bericht van Wubbo).
Op de 1000 na, zijn dat allemaal series die met VIRM worden gereden. Kan dat materieel soms minder goed tegen hitte dan andere treintypes?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Zelfde probleem als bij de TRAXX: tractiemotoren raken oververhit door de idiote temperaturen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Er zijn ook niet zoveel niet-VIRM-IC-series die vaker dan 2x per uur rijden. Hoogstens de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] zouden er nog uit kunnen. Waarschijnlijk zal er ook wel wat VIRM doorschuiven om wat ICM en DDZ te vervangen.
SGM lijkt het er ook moeilijk mee te hebben, met al twee dagen op rij in de avond uitval van de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] en gisteravond ook de complete [serie=Sprinter|2019|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie].
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De [serie=Sprinter|2019|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] lag er gistermiddag ook nog grotendeels uit, waarbij dat vrij specifiek de ritten met SGM betrof. Al heb ik nog nergens expliciet gelezen of dat nou door problemen met het materieel kwam of door problemen met reizigers en personeel. Het is immers ook het enige materieel zonder klimaatbeheersing dat momenteel rondrijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Ook in de 7000 viel alleen de ritten met SGM, dat waren dan wel 5 van de 6 omlopen (3 van de 4 s avonds) dus dat was best veel...
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Roeland »

Moeten we misschien tot de conclusie komen dat veel NS-materieel prima geschikt is voor gemiddelde weersomstandigheden, maar al snel begint te haperen bij:
* winterdagen met sneeuw
* warme zomerdagen?

Hoe doen ze dat dan in omliggende landen waar ze wellicht vaker te maken hebben met extreme weersomstandigheden?
Ik mag toch aannemen dat in Zuid-Europese landen de treinen beter berekend zijn op temperaturen rond de 40 graden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Uiteindelijk is het antwoord: geld. Wil je investeren in situaties die tot nu toe nooit voorgekomen zijn of niet, dat is de vraag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Nou ja, warme dagen zoals deze gaan echt nog wel vaker voorkomen in de toekomst. Dus daarom investeren in maatregelen op dat gebied lijkt me niet verkeerd.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

DD-AR wordt bij de ingang van de Dienstregeling 2020 aan de kant gezet. Dat is de eerste stap. Daardoor hoeft er niet met SGM gesleept te worden om die ritten op te vangen (zoals nu in de 7000).
SGM gaat er binnen afzienbare tijd ook uit. Hoeveel geld wil je daar nog in steken? Minimaal.

VIRM heeft problemen met de tractiemotoren. Dat gebeurt het hele jaar door en is simpel op te vangen; de zesjes hebben bijvoorbeeld zo de mogelijkheid om met minder werkende tractiemotoren gewoon te kunnen blijven rijden. Daardoor vangen de anderen het op en worden warmer/slijten meer. Dat is een korte termijn oplossing die onder normale omstandigheden weinig problemen oplevert, maar met dit soort dagen omhoog komen drijven. Daar zit dus een geldbesparing achter; we hebben thuis drie ventilatoren, maar eentje hapert. Met 25 graden redden we het met die overgebleven twee wel, maar zodra het boven de 30 graden komt, krijgen we het toch wel erg warm. Wanneer de temperaturen dan boven de 35 graden komen... enzovoorts.

Er rijden nu nieuwe sprinters, zowel Flirt als SNG, daar gaat het voor zover ik kan zien heel aardig mee. Die vervangen de DD-AR en de SGM. Dus dat 'probleem' is al getackled. Je zit alleen even met de overgangsfase naar dat nieuwe materieel; er is nog net niet genoeg SNG aanwezig om alles al te kunnen vervangen. Volgend jaar dezelfde omstandigheden levert waarschijnlijk al een heel ander plaatje op. Maar technische problemen blijf je uiteindelijk altijd houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten