Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tom024
Berichten: 536
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Tom024 » vr 14 feb 2020, 18:26

Suus schreef:Maar ik zit ook in de trein voor mijn rust


KOM HIER VOOR ME RUSTT

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » vr 14 feb 2020, 19:06

Ja, erfenis van forenzen met de Intercity Direct. Daar is men gewoon STIL :evil:. En mocht je toch proberen te telefoneren, dan zijn de tunnels een probaat middel om dat af te leren.
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 1369
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor umbusko » vr 14 feb 2020, 20:34

Aankomst in Mt: na de Nederlandse omroep beginnen met "mesdames et messieurs" en de rest van de omroep in het Engels doen. :mrgreen:
De uitspraak van "Guillemins" was ook twijfelachtig.

VIRM
Berichten: 4644
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » vr 14 feb 2020, 21:32

TLP schreef:Wie kan mij vertellen hoe het komt dat de gewijzigde 2100 op Leiden Centraal kennelijk genoeg ruimte heeft dat deze overdag vrijwel integraal met VIRM12 rijdt, terwijl de andere ICs via dat station zoals door NS gecommuniceerd allemaal sterk ingekort rijden (met maximaal 8-9 bakken)?


De 1816 bestond dinsdag overigens uit een VIRM6, en donderdag ineens uit een VIRM8. In Leiden werd de 1816 telkens op 9a neergezet, dus kennelijk kon het dan niet langer dan die acht bakken. Donderdag was ik overigens in de achterste of een-na-achterste bak gaan zitten, en na Leiden waren er nog zitplaatsen over. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

TLP
Berichten: 879
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor TLP » vr 14 feb 2020, 23:16

Volgens MetroRET is de A-zijde lang genoeg voor maximaal VIRM8 / ICM9 / DDZ10, al heb ik geen enkele trein in bijvoorbeeld de 700/1800 met DDZ10 zien rijden, wat voor de drukste treinen wel een normale lengte is.
Dat je overigens kon zitten in de 1816 donderdag kan wel kloppen: normaal rijdt deze trein met ICM6-8 en dan is VIRM8 wel een kleine verademing. De werkzaamheden rond Leiden zijn dus niet alleen maar kommer en kwel. :wink:

MetroRET
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » vr 14 feb 2020, 23:51

DDZ10 heeft daarintegen ook een zéér minimale marge, waardoor dit aannemelijk niet voor is gekozen om in te zetten:

Ledn5a = 258mtr
Ledn9a = 257mtr
DDZ10 = 255mtr

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » za 15 feb 2020, 09:06

De 1723 ging stoppen OP Deventer in plaats van IN Deventer. En in Hengelo volgde een omroep dat je kan overstappen voor Drienerlo...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2506
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor marvinkok » za 15 feb 2020, 09:48

Naja, voor het landgoed Drienerlo klopt dat wel natuurlijk, je kan via Esk, of met lijn 9 (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Bemined
Berichten: 1947
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Bemined » za 15 feb 2020, 10:23

MetroRET schreef:DDZ10 heeft daarintegen ook een zéér minimale marge, waardoor dit aannemelijk niet voor is gekozen om in te zetten:

Maar de benodigde marge zit toch gewoon in die nuttige lengte ingebouwd?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12450
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Wubbo » za 15 feb 2020, 11:04

Maar is het de nuttige lengte of de fysieke lengte?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » zo 16 feb 2020, 14:23

Op Rotterdam Centraal werd twee minuten voor vertrek besloten om de ICM4 van de 2853 om te wisselen naar de DDZ4 van de opgeheven 551. Alleen blijkt dat treinstel kapot...
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 4644
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » zo 16 feb 2020, 15:23

Vanmiddag bleef de 4636 wortels schieten in de Schipholtunnel, vlak na vertrek uit Schiphol. Er werd omgeroepen dat wij stonden te wachten voor een rood sein. Even later kroop de SLT6 de tunnel een klein stukje uit en bleef daar wachten. De HC gaf aan dat zij niet goed wist wat er aan de hand was, maar de NS app gaf aan dat er een verstoring was op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam vanwege een aanrijding; de AV's van Hoofddorp en Schiphol gaven steeds meer uitgevallen treinen aan, waardoor het dus niet alleen om de HSL ging. Uiteindelijk is de trein teruggekeerd naar Schiphol, aangekomen op spoor 5 en opgeheven. Van Schiphol naar Schiphol heb ik dus een uurtje over gedaan. Dan maar terug naar huis.
Om 13:08 vertrok er van spoor 6 een 'extra trein 'naar Amsterdam Centraal. Die stond voorbij de westelijke trap, waardoor ik hem zag wegrijden. Vijf tellen later stopte hij weer: het treinpersoneel riep om dat zij de trein wegens de drukte wilde verplaatsen, en dat alle middelvingers nergens voor nodig waren.
Op Sloterdijk gaf de AV de vertraagde 4000 van 14:18 weer van spoor 3. Ik heb toen maar even de niet-betaversie van NS Perronwijzer geprobeerd, de nieuwe app voor blinden van NS. De 4000 werd aangegeven met +18, en de app versprong niet toen de 3900 van 14:25 kwam binnenrijden. Toen deze weg was, werd de 4000 nog steeds getoond, met daaronder het balkje dat de volgende trein de 3900 van 14:25 met +3 was. Ook de 800 die ik uiteindelijk nam werd in de app als de 4000 getoond. Ofwel: heb je een situatie waarin de nieuwe app handig kan zijn, doet hij het niet.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4308
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor cassie127 » zo 16 feb 2020, 17:25

Communicatie tussen NS en DB naar de reiziger verloopt weer soepel.
TBP: IC 149 rijdt naar Berlin Ostbahnhof
NS App: IC 149 rijdt tot Rheine wegens een verstoring in het buitenland, duurt tot 20:00 uur.
OVinfo app: IC 149 rijdt naar Berlin Ostbahnhof
DB app: IC 149 rijdt tot Bad Bentheim wegens een storing bij Rheine, duurt tot einde dienst.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7958
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Z2N » zo 16 feb 2020, 17:34

Huh? Bij mij tonen zowel de NS-app, DB-app als de OV-info-app dat er tot Bad Bentheim gereden gaat worden. DB meldt via Twitter een bovenleidingsstoring bij Rheine.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2506
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor marvinkok » zo 16 feb 2020, 19:09

Ligt een boom op het spoor tussen Rheine en Salzbergen. Duurt nog de rest van de dag.
Ik ben met SEV VA auit Rheine gegaan richting Hengelo. Onderweg geen enkele andere bus tegengekomen, stond in Salzbergen zeker 300 man te wachten op een bus..
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » zo 16 feb 2020, 19:12

Suus schreef:Op Rotterdam Centraal werd twee minuten voor vertrek besloten om de ICM4 van de 2853 om te wisselen naar de DDZ4 van de opgeheven 551. Alleen blijkt dat treinstel kapot...

Nouja, het treinstel bleek snel gerepareerd, maar de machinist was ondertussen wel een andere dienst toegewezen ofzoiets, waardoor de trein uiteindelijk met +20 vertrok uit Rotterdam.

Als ik nu een reisadvies plan in de app moet ik trouwens volgens het advies mijn reis plannen in de app :')
Afbeelding
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » zo 16 feb 2020, 19:58

Tja, dat plan uw reis in de app begint ondertussen irritante vormen aan te nemen. Tig keer mogen aanhoren op Utrecht Centraal vanmiddag "De intercity naar Rotterdam van 17.18 uur rijdt niet, voor een persoonlijk reisadvies plan uw reis in de app" en dat bij alle door verstoringen uitgevallen treinen.
In plaats dat NS een keer wat doet aan de notoire onbetrouwbaarheid van hun eigen reisplanner bij verstoringen worden nu dus maar de reizigers voorzien van desinformatie op het perron (want tja, je zou bijvoorbeeld ook gewoon kunnen aangeven dat de volgende intercity naar Rotterdam over een kwartier gaat).

Even na 17.00 uur arriveerde ik per ICE vanuit Arnhem op Utrecht Centraal en bij een blik in die wonderlijke app bleek er een gestrande trein tussen Den Dolder en Amersfoort te staan. Na even stilstaan voor het perron nog maar even gekeken: de gestrande trein was weg en de IC van 17.19 uur richting Leeuwarden zou gewoon gaan rijden. Letterlijk 30 seconden later, stapte direct naast de middentunnel uit, was van die IC van 17.19 uur opeens geen spoor meer te bekennen en op het perron werd net de opgeheven IC van 17.07 uur afgerangeerd naar OZ.
Die trein bleek dus toch niet te rijden, en 10 minuten nadat die had moeten vertrekken kwam dan opeens weer een melding van een "object op het spoor". Men hield het wel tot op het laatste moment spannend, maar op vertrektijd kwam dan toch de een half uur eerder opgeheven trein weer van OZ af om de IC van 17.37 te rijden. Die raakte wat vertraagd doordat op last van de treindienstleider langzaam gereden moest worden, terwijl de tegentreinen op volle vaart langs kwamen.

Maargoed, het mooiste moest nog komen: in Amersfoort komen we op spoor 2 binnen en werd in de trein al omgeroepen dat het niet de IC naar Groningen was. Eenmaal buiten bleek echter dat de trein waar ik net op spoor 2 uitgestapt was volgens de TBP van spoor 6 zou vertrekken :? Tot op het moment dat ik het station verliet geen omroep gehoord over een spoorwijziging voor die trein, dus of de reizigers naar Enschede zijn in Groningen beland of iedereen die z'n reis in de app gepland had en op spoor 6 stond te wachten heeft z'n trein gemist :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » zo 16 feb 2020, 20:41

Ik weet trouwens niet of iemand nog op zoek was naar spoor 9 in Gouda, maar dat is volledig verdwenen onder een flinke laag zand en stoeptegels. Is mij niet eerder opgevallen eerlijk gezegd :shock:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » zo 16 feb 2020, 20:51

Dat is al een paar weken zo, gebeurt in het vorige weekend met werkzaamheden in Gouda meen ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » ma 17 feb 2020, 06:06

Het lijkt erop dat de bovenleidingsreparatie bij Woerden mislukt is? Want waarom is de storing opeens tot vandaag middernacht verlengd?
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1947
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Bemined » ma 17 feb 2020, 18:15

Nou ja, mislukt, het kost meer tijd dan men dacht, en blijkbaar kan men die werkzaamheden alleen uitvoeren als er geen treinen rijden. Dus is het baanvak automatisch gestremd tot einde dienst omdat men het treinverkeer niet overdag plat wil leggen voor herstel. In de tussentijd gaat het treinverkeer verder over 3 i.p.v. 4 sporen.

VIRM
Berichten: 4644
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » ma 17 feb 2020, 18:46

Hoe vaak is de bovenleiding bij Woerden al defect gegaan de afgelopen paar jaren?

Op Den Haag Centraal was er vanochtend een aardig deel van de hal afgezet ter hoogte van sporen 8 t/m 10, dus ze zijn begonnen met het verplaatsen van de poortjes. Volgens het nieuwsbericht op ns.nl is dit een tijdelijke situatie tot en met 2024.
Overigens is op station Zaandam de tickets & service vandaag naar de stationshal verplaatst (het zat de afgelopen periode in een tijdelijk onderkomen op de nieuwe spooroverbouwing).
Beul van de blindegeleidelijn

KM46
Berichten: 12815
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor KM46 » ma 17 feb 2020, 19:44

Suus schreef:Ik weet trouwens niet of iemand nog op zoek was naar spoor 9 in Gouda, maar dat is volledig verdwenen onder een flinke laag zand en stoeptegels. Is mij niet eerder opgevallen eerlijk gezegd :shock:

Dan kom jij zeker nooit op het station in Gouda :shock: :? .

Spoor 9 is al sinds oktober 2019 verleden tijd.

En als ik het goed heb moet dit jaar spoor 4 ook verdwijnen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42365
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » ma 17 feb 2020, 19:48

Ik kom regelmatig op station Gouda op spoor 3, 8 en 11. Maar op spoor 8 stap ik bijna altijd achteraan de trein in, omdat dit deel vaak rustiger is. Alleen had ik afgelopen zondag een sprinter, en dan stap ik graag een beetje voorin in, anders moet je op spoor 16 een pleurisend lopen. Dus toen zag ik het.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11852
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Aking » ma 17 feb 2020, 20:56

Was spoor 9 het lightrailzakspoor?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten