Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

en-es schreef:Een beetje begrip mag best wel. We zijn allemaal zo jong geweest en waren we toen ook braaf en stil in de trein? :lol:
Niks mis met een beetje begrip, maar niet in een stiltecoupe. Bovendien bestond de stiltecoupe niet eens in NS-treinen toen het gemiddeld OVinNL-forumlid kind was, denk ik zo... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Schat jij het gemiddelde forumlid op 35 à 40 jaar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

en-es schreef:Een beetje begrip mag best wel. We zijn allemaal zo jong geweest en waren we toen ook braaf en stil in de trein? :lol:
Precies dat dus. En niks anders.
Post schreef:En omdat kinderen lastig kunnen zijn moeten we alles maar goed vinden?
Nee, maar soms ben je volledig out of options. Dan heb je een krijskind. En da's kut. En dat duurt soms een uur. Da's ook kut. Maar je doet er geen moer aan.
VIRM schreef: Niks mis met een beetje begrip, maar niet in een stiltecoupe. Bovendien bestond de stiltecoupe niet eens in NS-treinen toen het gemiddeld OVinNL-forumlid kind was, denk ik zo... ;)
Wat ik daarvan vind heb ik zelf impliciet ook al aangegeven:
Bollenstad schreef: (...)
1. Ik ga niet met hem in een stiltecoupé zitten. Nooit.
(...)
F.k.a. Bollenstad
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

trolly schreef:Schat jij het gemiddelde forumlid op 35 à 40 jaar?
Nee, jonger. Ik trek het gemiddelde goed omhoog met m'n 53. Daarom mijn uitleg dus.
F.k.a. Bollenstad
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:
Durashift schreef:
Z2N schreef: (..) het asociale gedrag dat je nu vaker meemaakt (moeders met krijskinder die in de coupétjes in ICM (stiltezone) gaan zitten) is vervelender.
(..)

Heb je gevraagd of die moeder bewust is van haar keuze om daar te zitten?
(..).
In het geval van mijn reis vanmiddag: ja. De moeder gaf aan dat ze wist dat het een stiltezone was, maar dat haar dochtertje graag daar wou zitten. (..).
Okay, dan kan je als ouder, vind ik, daaraan verbinden dat dochter dan stil moet zijn (wat moeilijk zal gaan, vermoedelijk).

Wat Bollenstad schrijft is wel herkenbaar.

Hoe komen jullie eigenlijk geruisloos ín en uit een stiltezone? :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Op dit ogenblik is het heel makkelijk: als ik reis doe ik dat in het weekend, in de eerste klas, op de rustige momenten op de dag. Ik hoef dus niemand te spreken en zie bijna niemand, van het moment dat ik instap tot het moment dat ik uitstap. Het enige geluid dat ik dan produceer zijn wat omslaande pagina's van mijn krant of boek.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

:D :pos:
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

trolly schreef:Schat jij het gemiddelde forumlid op 35 à 40 jaar?
De stiltecoupe is toch niet 25 a 30 jaar oud?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Tenminste. Daarbij moet ik zeggen dat ik wel het hele interweb afgezocht, maar geen greintje bewijs kan vinden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ja, wanneer werd de stiltecoupé ingevoerd? Ik weet niet zeker of ze dat vroeger ook hadden in bijv. de hondekoppen of plan E rijtuigen. Ik kan dat ook niet terugvinden via google.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Heb nu een bron die 2003 als invoeringsdatum van de stiltezone noemt, maar kan mij 8-persoonscompartimenten in de hondenkop herinneren met een sticker "stiltecoupé" — ruim voor de eeuwwisseling, ik meen begin jaren '90.
Laatst gewijzigd door trolly op zo 17 mei 2020, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Het staat mij bij dat de huidige uitvoering ergens in de jaren '00 werd ingevoerd. Maar kan daar ook even niks over terugvinden op het internet.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

:N

Waar is Suus als je haar nodig hebt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

VIRM schreef:Het staat mij bij dat de huidige uitvoering ergens in de jaren '00 werd ingevoerd. Maar kan daar ook even niks over terugvinden op het internet.
Volgens rijden de treinen 2003
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

en-es schreef:Ja, wanneer werd de stiltecoupé ingevoerd? Ik weet niet zeker of ze dat vroeger ook hadden in bijv. de hondekoppen of plan E rijtuigen. Ik kan dat ook niet terugvinden via google.
Plan E en hondekoppen hadden geen stilte coupés. Volgens mij is het als tegenhanger van de SBB-rijtuigen met kinderafdeling ingevoerd . Ik heb daar nooit ingezeten maar het zal wel een kabaal geweest zijn
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Dus als een OvinNL'er als kind de stiltecoupe wil hebben meegemaakt, dan moet hij of zij op dit moment grofweg 25 jaar oud of jonger zijn. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Hondenkop, plan V en ook Benelux hadden coupés met een sticker "Stilte, werkcoupé". Bij ICM heb ik dat ook gezien, evenals bij ICR. Al in de jaren '80...
F.k.a. Bollenstad
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ja, nou weet ik het weer. Destijds waren dat werkcoupé's waar je stil moest zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik kan het bestaan van de stiltecoupé al terugvinden bij een krantenbericht over de eerste samenwerking tussen NS en CPNB in maart 2001.

Maar de rubriek Gezien & Gehoord van de Leeuwarder Courant heeft het op 5 september 1984 al over een stiltecoupé!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Fijn dat je er bent, Suus. Waarschijnlijk ten onrechte, maar nu denk ik in ieder geval weer dat ik niet gek ben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Dit krantenartikel uit 1972 heeft het er al over!
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 804354df50
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

ZO6176 schreef:
en-es schreef:Ja, wanneer werd de stiltecoupé ingevoerd? Ik weet niet zeker of ze dat vroeger ook hadden in bijv. de hondekoppen of plan E rijtuigen. Ik kan dat ook niet terugvinden via google.
Plan E en hondekoppen hadden geen stilte coupés. Volgens mij is het als tegenhanger van de SBB-rijtuigen met kinderafdeling ingevoerd . Ik heb daar nooit ingezeten maar het zal wel een kabaal geweest zijn
Over SBB-rijtuigen gesproken, wist je dat de IC2000-dubbeldekkers aan het begin van het millennium nog een tijdje in Denemarken dienst hebben gedaan op de treindienst København - Odense van de DSB. Ze reden in sandwichmodus met een EA-locomotief voor en achter.

(Zo voldoende obscure feitjes Trolly?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Bollenstad schreef:Dit krantenartikel uit 1972 heeft het er al over!
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 804354df50
Ja, dat is zeker die speciale ambtenaren trein?

Leuk al die proeven.. maar als kind herinner ik mij eerder rokerige treinbakken dan stiltezone's / coupe's.
Ook tijdens mijn treintijd in de jaren 90 en begin jaren 00, tijdens de studie, heb ik geen stiltegebieden gezien, in mijn herinnering.
Zoals NS het nu strikt heeft ingevoerd.. dat is toch iets van de laatste 10 jaar, is mijn indruk.
Naast dat men er zo ontstemt over is als het er niet stil is.. (A)
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Nog even in de spoorboekjes gekeken. Vanaf dienstregeling 1976/1977 is in huisregels het volgende te vinden:
Ongestoord werken
Los van elektronisch geluidsgeweld is het soms wel fijn om niet afgeleid te worden door de op zichzelf wellicht bijzonder gezellige gesprekken van medereizigers.
In een toenemend aantal treinen treft u op een coupe onderstaande sticker aan. Het is daar stilte geblazen. Een converstieloze lees- en werkhoek. Door velen gewaardeerd.
In het spoorboekje van 1995 - voor zover ik zo snel kon zien - kwam ik voor het laatst een vergelijkbare tekst tegen. Zelf ken ik de oude variant alleen van de hondekoppen. Met de komst van ICM en ICR heb ik ze niet meer gezien. Ik denk dat er daar in de eerste klasse nog wel dergelijke stickers zijn aangebracht, maar zeker weet ik dat niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Waarmee de gemiddelde leeftijd van de OV-in-NL-er ondertussen aardig de zestig begint te naderen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten