Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13206
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Daniel schreef: zo 27 feb 2022, 10:32 Het ligt er heel erg aan wat de automatische omroep voorleest. Ik hoorde gisteren een Thalys aangekondigd worden op station Schiphol en daarbij was Paris Nord gewoon in vloeiend Frans in het Nederlandse, Engelse en Franse omroepbericht. Antwerpen Centraal en Brussel Zuid/Midi werden echter met vet Nederlands accent uitgesproken met gebruikmaking van de Nederlandse naam van de stations.
Zolang de Franstalige omroep er maar niet zoiets als "Bruxelles Sud/Midi" van maakt klopt dat dan toch?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Brussel Zuid heet in het Frans toch Bruxelles Midi? En niet iets als Brueselle Zuid wat er nu uit die omroep kwam. Het klinkt echt voor geen meter als de Engelse of Franse text-to-speech een Nederlandstalige plaatsnaam uitspreekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13206
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Ai, dan is er nog werk aan de winkel ja. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: zo 27 feb 2022, 10:32Maar een fysieke splitsing is inderdaad niet nodig, zie Dordrecht waar de treinen op spoor 2 nog altijd van een fase vertrekken in de reisinformatie terwijl het kruiswissel allang weg is.
In theorie is het zelfs mogelijk een spoor fysiek te splitsen zonder twee fases te maken. Geen idee of het ergens voorkomt bij een perronspoor, maar buiten stations zijn er wel situaties waarbij het spoor aan beide zijde van het wissel dezelfde naam heeft omdat er geen bediende seinen voor dat wissel staan. De niet-perronsporen bij Rotterdam Stadion hebben zo'n constructie, halverwege het perron ligt daar een overloopwissel tussen de a-fase van de perronsporen en de doorgaande sporen, maar op de doorgaande sporen staan er geen seinen voor dat wissel. Beide zijden van die wissels heten daarom respectievelijk spoor JF en KF.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

rooddolfijn schreef: zo 27 feb 2022, 08:40De treinen naar Maastricht en Sittard splitsten/combineerden in Sittard.
Ja, daarom werd dus op alle stations ten noorden van Sittard aangegeven welk deel van de trein naar Maastricht of Heerlen reed.
Eerst met de woorden 'voor' en 'achter', tot die woorden werden vervangen door 'a-zijde' en 'b-zijde', ook op stations die helemaal geen a/b-zijde hadden. Zoals Amsterdam Amstel en Eindhoven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

En in Roermond was dat vervolgens ook nog eens verkeerd om omdat a en b daar andersom zijn (op spoor 3, het enige spoor met een a en b; maar op 1 ontstond dus verwarring), waarna er A4'tjes op de CTA's geplakt werden met voor en achter. Mooie tijden waren dat. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

En dan kon dat systeem ook nog eens niet omgaan met kopmakende treinen, waardoor toen de (1)1700 in Gouda ging splitsen tijdens de verbouwingen in Utrecht de delen op een gedeelte van de stations verkeerd om stonden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

In verband met de corona-dienstregeling stopt er op Hollandsche Rading vandaag tot ca 21.00 uur maar 1x per uur een trein. Daarna geldt weer de normale dienstregeling en wordt er weer 2x per uur gestopt. Het lijkt erop dat de stops op het andere halfuur vergeten zijn in de planning.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Mikos schreef: vr 25 feb 2022, 20:00 Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet is gedaan. Maar als je er dan toch op een forum over wilt posten, dan zou je ook kunnen vragen waarom dat zo is gelopen. Krijg je vast een antwoord. :)
Er werd door de conducteur slechts gezegd dat het drukker dan normaal is door een aanrijding. Verder niks. De meeste conducteurs zijn sowieso niet zo precies met het melden van wat er gebeurd is omdat het toch vaak niet bijzonder relevant is. Wel fijn dat jij dat wel zou doen en ook nog eens de opheldering van de situatie levert. Goed dat ze alsnog die treinstellen aangekoppeld hadden, want verder naar het noorden was het ook druk. Dat aankoppelen met sardientjes was niet echt prettig overigens.

Als die ene trein ook nog eens uitgevallen was zou het ook wel erg narig zijn geweest. Van 4 naar 2 naar 1 trein per uur tussen de tweede en vierde stad van het land.

Sowieso vraag ik me af wanneer de NS eindelijk weer eens gaan opschalen. De coronagevallen dalen weer, de RET is ook aan het opschalen net als andere vervoerbedrijven. Dit begint steeds meer op een excuses te lijken voor slechte personeelsplanning/ structureel gebrek aan personeel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

In het AD van zaterdag was te lezen dat NS weer meer treinen gaat rijden en dat ze hopen dat medio maart alles weer rijdt, maar veel meer details stonden er niet bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5812
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ferdinand schreef: zo 27 feb 2022, 19:43 Sowieso vraag ik me af wanneer de NS eindelijk weer eens gaan opschalen. De coronagevallen dalen weer, de RET is ook aan het opschalen net als andere vervoerbedrijven. Dit begint steeds meer op een excuses te lijken voor slechte personeelsplanning/ structureel gebrek aan personeel.
Zodra er genoeg personeel inzetbaar is. Niet alleen rijdend personeel, maar ook onderhoudspersoneel. Er is nog een achterstand binnen het onderhoud van treinen. Het is dus geen structureel gebrek een personeel. Dat de Corona-maatregelen grotendeels zijn opgeheven wil nog niet zeggen dat er geen zieken meer zijn er niemand meer in quarantaine zit. Het gaat wel langzaamaan de goede kant op, dus we hopen op korte termijn meer en langere treinen te kunnen laten rijden.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Overigens geldt dat ook elders in de maatschappij, maar ik ben blij dat er op enige termijn weer opschaling in het verschiet zit.
nico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 23:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nico »

Een interview met Karin van As ‘de stem van NS’
https://spoormagazine.ns.nl/februari-20 ... e-schermen
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Daniel schreef: zo 27 feb 2022, 10:47 Brussel Zuid heet in het Frans toch Bruxelles Midi? En niet iets als Brueselle Zuid wat er nu uit die omroep kwam. Het klinkt echt voor geen meter als de Engelse of Franse text-to-speech een Nederlandstalige plaatsnaam uitspreekt.
Het viel mij gisteravond op Amsterdam Centraal op dat de nachttrein naar Basel alleen in het Nederlands en Engels werd omgeroepen. Duits moet toch ook wel lukken?
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

In de trein was de omroep zelfs eentalig Nederlands afgelopen zaterdag.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Busseninportland »

Zie ik het niet goed of heeft de NS iets niet goed ingepland???
Op trein 556 worden deze 2 treinen gekoppeld
VIRMm1 8637 en ICM-||| 4018.
Hier is de link waar ik het heb gevonden:
https://treinposities.nl/ritinfo/20220301/556
Kan dit eigenlijk wel???
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Nee dat kan niet, er is niet voor niets een onderwerp "missers in de reisinformatie" op dit forum ;) komt vaak voor na een eerdere verstoring en wordt meestal ruim van te voren hersteld, maar heel soms heeft men het niet door en staan er een ICM en VIRM tegenover elkaar :D
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Ik zie vanaf week 11 (14 maart) de 2000 en 2800 weer in de reisinformatie verschijnen. De 2000 is nog wel beperkt tot Den Haag - Utrecht (met uitzondering van de 2014 die wel in Amersfoort begint), zonder dat de 1500 de ritten naar Deventer overneemt dus nog altijd de rare situatie dat je daar in de spits minder treinen hebt dan overdag.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Vanaf 21 en 22 maart rijden ook de 2100, 2400, 3100, 3400, 4400 van/naar Oss, 4500, 5700, 6200, 6800, 7700, 8900 en 15600 weer, dit gaat overigens ten koste van de 3200 (de 3100 stopt extra in Klp).

De 703900 is tevens verlengd naar Eindhoven.
De 2000 rijdt dan ook weer van/naar Amersfoort en Deventer.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Vanaf week 12 staan de meeste treinen inderdaad weer in de planning, maar ik wist niet zeker of dat was omdat men verwacht dat alle beperkingen opgeheven zijn of dat men die week simpelweg nog niet verwerkt heeft. Op maandag 21 maart zijn er nog wel diverse opheffingen maar dat zal eerder door de grote wisselsanering van Hoofddorp komen die geloof ik dat weekend gepland stond.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Dienstregeling is nu inderdaad verwerkt tot 27 maart.

Hierin zijn t/m de dinsdag nog een aantal wijzigingen, zo rijdt de 3500 op de maandag naar Gvc en op de dinsdag naar Ddr, de 2100 rijdt op de maandag naar Ddr.

De 5700 rijdt op maandag daarom ook nog niet, die wordt pas op 22 maart hervat.

Ook een bijzondere... in het weekend van 26 en 27 maart, zijn de 1000 en 1100 aan elkaar gekoppeld tot een treindienst Asd-Bd-Ehv.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De dienstregeling is verwerkt ja, maar dat wil niet zeggen dat het ook definitief, op die termijn willen er nog wel eens wijzigingen doorgevoerd worden, zeker bij een veranderlijke situatie zoals dit. Dus ik wacht het bericht van de NS af voor de vlag uit gaat. De wisselsaneringen bij Hoofddorp waren natuurlijk wel al een jaar geleden gepland en zullen dus wel definitief zijn.
henrivanderweijden
Berichten: 742
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

MetroRET schreef: di 01 mar 2022, 17:10 Vanaf 21 en 22 maart rijden ook de 2100, 2400, 3100, 3400, 4400 van/naar Oss, 4500, 5700, 6200, 6800, 7700, 8900 en 15600 weer, dit gaat overigens ten koste van de 3200 (de 3100 stopt extra in Klp).

De 703900 is tevens verlengd naar Eindhoven.
De 2000 rijdt dan ook weer van/naar Amersfoort en Deventer.
In mijn NS reisplanner rijdt de 3200 gewoon, wel op 21 maart met dr melding dat er werkzaamheden zijn tussen Ut en Ah maar dat je daar geen hinder van ondervind.
Ook de 7400 zou weer naar Vndc moeten gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Nou zijn die werkzaamheden wel heel toevallig precies alleen van invloed op de 3200. De eindtijd verschilt zelfs per richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

henrivanderweijden schreef: wo 02 mar 2022, 06:50
MetroRET schreef: di 01 mar 2022, 17:10 Vanaf 21 en 22 maart rijden ook de 2100, 2400, 3100, 3400, 4400 van/naar Oss, 4500, 5700, 6200, 6800, 7700, 8900 en 15600 weer, dit gaat overigens ten koste van de 3200 (de 3100 stopt extra in Klp).

De 703900 is tevens verlengd naar Eindhoven.
De 2000 rijdt dan ook weer van/naar Amersfoort en Deventer.
In mijn NS reisplanner rijdt de 3200 gewoon, wel op 21 maart met dr melding dat er werkzaamheden zijn tussen Ut en Ah maar dat je daar geen hinder van ondervind.
Ook de 7400 zou weer naar Vndc moeten gaan rijden.
https://treinposities.nl/treinseries/3200/2022-3-18
https://treinposities.nl/treinseries/3200/2022-3-21
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten