Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Of t een ICB stam is weet ik niet maar deze set is wel bedoeld ter vervanging van defecte ICE's.
In dat geval begint de stam s ochtends met de 121 ( tot Düsseldorf of Köln )
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Zo zonder toezicht van conducteurs wordt reizen per trein steeds interessanter. Op de terugweg stapte iemand mijn coupeetje binnen met de uitroep 'Fack it! Ik ga gewoon eerste klas zitten'. Het betrof een nogal dubieus uitziend type die zei dat hij wild was wezen feesten in Rotterdam, met coke en hoeren enzo. En vroeg vervolgens of ik ook coke wilde, hij had bij zich :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Op het scherm met reisinformatie in de trein staat nu ook aangegeven of aan die kant een toilet is. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik dacht dat laatst ook even te zien, maar ik wist niet zeker of nu een grapjas een WC-sticker op het scherm had geplakt…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Dat is ook nog een mogelijkheid inderdaad. :lol:
Ik zag het in VIRM 8667.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik heb daar vrijdagmiddag ook in gezeten en het waargenomen inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

Helaas bevestigd het rapport Geweldsaanwendingen door politieambtenaren 2022 het beeld dat ik van V&S heb, relatief hoog percentage 7.7% van de geweldsinzet voldoet niet aan de eisen van subsidariteit en proportionaliteit. Het aantal incidenten wat zo is beoordeeld is vorig jaar zelfs gestegen van 177 naar 216 -0-
In 2022 is door de boa’s van de afdeling Veiligheid & Service van de NS 2.810 maal geweld
toegepast en gemeld. Van dit totaal aantal meldingen werd 2.594 keer (92,3%) beoordeeld
dat het toegepaste geweld rechtmatig was en dat het optreden voldeed aan de eisen van
subsidiariteit en proportionaliteit en met voldoende vakmanschap werd opgetreden. Van het
totaal aantal meldingen voldeed 7,7% (216) niet aan de eisen van subsidiariteit,
proportionaliteit of vakmanschap, of werd niet opgetreden in de rechtmatige uitoefening van
de bediening
https://www.politie.nl/nieuws/2023/mei/ ... -2022.html
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Misschien daar dan ook even netjes de cijfers van het jaar ervoor benoemen. Toen voldeden 6,4% van de geweldsaanwendingen niet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit, oftewel een stijging van 1,3 procentpunt. Bij een stijging van het aantal incidenten met 14% lijkt me dat niet per se uitzonderlijk.

Ik maak me op basis van de cijfers in dat rapport niet zo zeer druk om V&S, maar meer om de BOA's van de overige vervoerders. Het aantal geweldsaanwendingen is daar nagenoeg gelijk gebleven, terwijl het aantal geweldsaanwendingen dat niet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit voldeed bijna verdrievoudigd is (van 5,7% naar 16,1%!!!). -0-
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

1,3% stijging wil dus zeggen dat er onvoldoende werk is gemaakt om dit aantal omlaag te krijgen, dan zijn er wat cultuurveranderingen nodig binnen die organisatie ;)
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 14:56 maar meer om de BOA's van de overige vervoerders. Het aantal geweldsaanwendingen is daar nagenoeg gelijk gebleven, terwijl het aantal geweldsaanwendingen dat niet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit voldeed bijna verdrievoudigd is (van 5,7% naar 16,1%!!!). -0-
De aantallen zijn relatief laag en daarnaast goed lezen wie er onder die categorieen vallen ;)
Prorail is geen vervoerder en DVO heeft niks met OV te maken.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Mr-W schreef: do 04 mei 2023, 15:30 De aantallen zijn relatief laag...
Wordt daarmee een stijging van 10,4 procentpunt minder erg dan een stijging van 1,3 procentpunt? Met het omrekenen naar procenten trek je de schaal van beide juist gelijk (in bijde gevallen naar het aantal geweldsaanwendingen dat niet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit voldoet per 100 geweldsaanwendingen).

Ik wil dit oordeel eigenlijk niet vellen, maar het lijkt er sterk op dat je alleen de V&S van NS wilt bashen. Terwijl de overige BOA's (en ja, daar vallen inderdaad de BOA's van ProRail en DVO ook onder, waarbij helaas niet te zien is hoeveel geweldsaanwendingen van deze BOA's komen) verhoudingsgewijs slechter presteren.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door robert1955 »

Ik vraag me af hoe goed die registratie bij de 'overige boa's' is. Genoemd wordt en stijgende meldingsbereidheid, op zich goed maar slecht voor de vergelijkbaarheid
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

Vraag ik me ook af, daarom bewust die groep in de eerste post niet vermeld.
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 17:06 Ik wil dit oordeel eigenlijk niet vellen, maar het lijkt er sterk op dat je alleen de V&S van NS wilt bashen.
Nee hoor, ik wil vooral cijfers delen, maar het lijkt erop alsof jij juist V&S uit de wind wil houden :s
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 17:06 Terwijl de overige BOA's (en ja, daar vallen inderdaad de BOA's van ProRail en DVO ook onder, waarbij helaas niet te zien is hoeveel geweldsaanwendingen van deze BOA's komen) verhoudingsgewijs slechter presteren.
Eerder heb ik bewust die groep weggelaten omdat er rondom DVO de nodige onduidelijkheid bestaat over geweld dat wordt toegepast in de zogenaamde ASO AZC's en die dus mogelijk een groot deel van die registraties bevat.
https://hoogeveenschecourant.nl/hoogeve ... 48045.html
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Het lijkt mij ongeloofwaardig dat in die 33 geweldsaanwendingen die niet aan de eisen voldeden, ook de registraties van DVO-BOA's zonder geweldbevoegdheid zitten. Dat zou namelijk betekenen dat er in de "aso-azc's" 33 of minder geweldsaanwendingen zijn gedaan (immers, al die geweldsaanwendingen voldoen per definitie niet aan de eisen, aangezien de BOA niet geweldbevoegd is).

Daarnaast is het ook voor jullie zaak goed te lezen: de toelichting waarbij genoemd wordt dat er sprake is van een hogere meldingsbereidheid, slaat op de tabel met de splitsing per provincie, waarin dus de "niet-vervoers-BOA's" zijn opgenomen. Die hogere meldingsbereidheid is namelijk niet terug te zien in de tabel waarin de "vervoers-BOA's" los genoemd zijn (dat zijn landelijk aangestelde BOA's); daar zijn in 2022 juist minder meldingen gedaan dan in 2021. Maar nog los daarvan is een stijging met 10,4 procentpunt zorgwekkend, want het zijn heus niet alleen de BOA's die niet aan de eisen voor geweldsaanwendingen voldoen die ineens meer zouden rapporteren.

Wat betreft de V&S van NS: ik heb op dit moment geen zin om statistisch te toetsen of die stijging binnen het betrouwbaarheidsinterval valt. Uiteraard moet er de inzet van geweld door zowel V&S als de andere BOA's zo veel mogelijk voorkomen worden. Daar lijkt op basis van het rapport ook wel op gestuurd te worden, aangezien de geweldsaanwendingen die niet aan de eisen voldeden zijn besproken "door de teammanager (of in een incidenteel geval door de hovj) met de desbetreffende boa’s" oftewel de "kleine leercirkel".
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

Te station Roermond een werkende HC gezien op de IC richting Maastricht. Ipv de vertrek procedure vanaf het laatste balkon te doen om vervolgens de achtercabine in te duiken voor hun netflix serie werd er dit keer halverwege de trein gesleuteld en werd er gelijk door de treinen gelopen. Toch wel bijzonder om dat voor het eerst te zien sinds afgelopen oktober. :trein:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

De laatste tijd kom ik ook vaker een conducteur tegen met name s avonds als een beveiliger meeloopt.
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 14:56 Uiteraard moet er de inzet van geweld door zowel V&S als de andere BOA's zo veel mogelijk voorkomen worden. Daar lijkt op basis van het rapport ook wel op gestuurd te worden, aangezien de geweldsaanwendingen die niet aan de eisen voldeden zijn besproken "door de teammanager (of in een incidenteel geval door de hovj) met de desbetreffende boa’s" oftewel de "kleine leercirkel".
Toch ga ik niet mee in jouw redenering dat het bij V&S beter gaat dan bij de regionale vervoerders, dat kun je niet opmaken uit de data, over de regionale vervoerders ga ik me dus ook niet uitlaten :X
Dit soort rapporten worden ook geschreven om bepaalde trends/ontwikkelingen te constateren en daar eventueel beleid op aan te passen, vandaar ook mijn eerste post ;)
Op dit forum zou er ruimte moeten zijn om zaken te delen, inclusief cijfers die misschien niet leuk zijn voor vervoersbedrijven of organisatieonderdelen.
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 14:56 Daarnaast is het ook voor jullie zaak goed te lezen
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 14:56 Misschien daar dan ook even netjes de cijfers van het jaar ervoor benoemen
Algemene opmerking ''iamthedutchdude'', ik vind dit niet bepaald vriendelijk overkomen, dit voelt belerend aan.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Iamthedutchdude probeert wat nuance aan te brengen. Ik kan hier wel bottere manieren om het kenbaar te maken.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Mr-W schreef: do 04 mei 2023, 22:19 Toch ga ik niet mee in jouw redenering dat het bij V&S beter gaat dan bij de regionale vervoerders.
Dan heb ik mijn boodschap blijkbaar niet goed verwoord. Het is niet mijn doel geweest deze groepen te vergelijken, aangezien de werkomstandigheden voor beide groepen van elkaar afwijken (plat gezegd een voorbeeld van de kloof tussen stad en platteland).

Edit:
Al zie ik als ik teruglees dat ik inderdaad over ben gestapt op vergelijken:
iamthedutchdude schreef: do 04 mei 2023, 17:06 Met het omrekenen naar procenten trek je de schaal van beide juist gelijk
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Zonder communicatie (het is een feestdag, er zijn werkzaamheden) heeft NS vandaag besloten om tussen Dordrecht en Vlissingen 1x/uur een snelle intercity met extra stops in Zeeland en 1x/uur een sprinter die overal stopt te laten rijden. Vlak achter elkaar aan, met dus een gat van bijna drie kwartier in Dordrecht en een uursdienst op alle stations die alleen door deze treinen worden aangedaan. Wat is hier in vredesnaam aan de hand?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Schuiven met personeel/materieel (met name het eerste) om later vandaag extra treinen en langere treinen in te kunnen zetten rondom de Bevrijdingsfestivals. Zie ook de 5500 die 1x/uur rijdt, de 800 die er na de spits mee ophoudt boven Amsterdam. En nog een lange lijst.

Goede nieuws is dat er nu wel ETMET rijdt *O* waarbij je Rsd-Ekz kan reizen. Voor de liefhebber.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Richting Roosendaal ligt het vanuit Vlissingen nog in een aardige halfuurdienst; de andere kant op is hij schever inderdaad.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De stops van de snelle intercity naar Vlissingen zijn last-minute toegevoegd, zodat de 2200 en 6100 in beide richtingen een halfuursdienst vormen.
Aankomst van de "snelle" intercity is hierdoor oplopend tot +18 naar het oorspronkelijke pad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: vr 05 mei 2023, 08:00 Zonder communicatie (het is een feestdag, er zijn werkzaamheden) heeft NS vandaag besloten [...] Wat is hier in vredesnaam aan de hand?
Hier is helemaal niks bijzonders aan de hand, dit is de normale gang van zaken bij NS. Jij moet je reis plannen in de app (ook al is het geen feestdag en zijn er geen werkzaamheden)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Suus schreef: vr 05 mei 2023, 08:00 Zonder communicatie (het is een feestdag, er zijn werkzaamheden)
De NS heeft uitgebreid gecommuniceerd dat op Bevrijdingsdag een andere dienstregeling geldt? Vanwege het grote aantal wijzigingen snap ik wel dat niet elke specifieke verandering wordt gemeld.
sneltram schreef: vr 05 mei 2023, 08:42 Goede nieuws is dat er nu wel ETMET rijdt
Alleen tussen Amsterdam Centraal en Den Bosch, niet tussen Den Bosch en Eindhoven of tussen Utrecht en Arnhem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Waar heeft NS gecommuniceerd dat er op Bevrijdingsdag een andere dienstregeling geldt? Het staat niet in de app, het is niet op de stations te zien en het staat niet op de homepage van NS.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

NS heeft helemaal niks gecommuniceerd over afwijkingen op Bevrijdingsdag. Het is dat ik nu goed oplette bij het inchecken en zag dat ik met korting reis op mijn Studentenkaart, maar anders had mijn bankrekening nog een nare verrassing in petto...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten