Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5825
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

trolly schreef: wo 05 jul 2023, 11:24 TfppaaB
Daar moet ik echt even over brainstormen heur. :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Jij hebt zeker geen kat?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5825
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Klopt, alhoewel het mijn meest favoriete huisdier is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dionysusnu
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 10:37
Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 10:34 Je zat er zelf toch al dicht in de buurt: het network opknippen in subnetwerken die onafhankelijk kunnen rijden. Zodat je bij een verstoring nog steeds kan blijven rijden op de trajecten die nog goed zijn.
Hoe denk je dat de gemiddelde reiziger - vaak bij monde van reizigersorganisaties - hierop gaat reageren? En de politiek in de hoedanigheid van de Tweede Kamer?

Er wordt hier nu steen en been geklaagd over dat NS de boel preventief stillegt. Maar daar valt dan in ieder geval nog bij aan te tekenen dat men dat alleen in geval van noodsituaties doet - waar momenteel aantoonbaar sprake van is. De boel preventief in delen opknippen om bij eventuele verstoringen iets meer treinen te kunnen laten rijden, is dan ineens wel acceptabel?

Ik zou er nog even wat meer denk- en uitwerktijd aan besteden, als ik jou was.
kunnen rijden. Bij een verstoring. Maar waarbij ze bij normaal gebruik doorverbonden zijn.
Misschien had je wat meer denktijd aan mijn specifiek dikgedrukte tekst moeten besteden. Je bent zo verontwaardigd dat je niet meer de moeite lijkt te doen om andermans punt te begrijpen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Je kunt dat bij mij neerleggen - eerder denk ik dat je formulering te vaag was. Maar hoewel ik een goede metadiscussie en het bijbehorende afvangen van elkaars vliegen nooit uit de weg zal gaan, zie ik hier toch ook wel een inhoudelijk puntje. Want dit klinkt heel erg als een plan waarbij je een soort 'noodnetwerk' op de plank legt voor het geval het eens tot een verstoring komt, terwijl je gewoon een 'basisnetwerk' gebruikt als alle seinen op groen staan.

Het aantal punten waarop het op het spoor kan falen is in theorie echter praktisch oneindig. Dat betekent dus ook dat je voor zowat iedere permutatie een noodplan klaar moet hebben liggen, waarbij materieel en personeel zich ook nog eens op precies de juiste plek moeten bevinden om het plan ook uitvoerbaar te kunnen maken.

Hoe zie je dat in de praktijk voor je? Of is dit toch weer meer een 'op papier is het heel simpel'-hersenscheetje van iemand die vooral vanaf de walkant wil roepen naar die sukkels van Prorail en NS (en een enkele verontwaardigde forummer hier die het woordje 'kunnen' niet begrijpt als het dikgedrukt staat) die het maar niet willen begrijpen?
Laatst gewijzigd door TffpaA op wo 05 jul 2023, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
MaartenD
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 10:34
Je zat er zelf toch al dicht in de buurt: het network opknippen in subnetwerken die onafhankelijk kunnen rijden. Zodat je bij een verstoring nog steeds kan blijven rijden op de trajecten die nog goed zijn. Zo werkt het bijvoorbeeld nu nog wel vaak in dat o zo rustige Brabant.
Dat is toch dezelfde discussie als wanneer het weer eens sneeuwt? Dan is NS toch ook niet in staat om de dienstregeling op te delen?
Het maakt het ook niet makkelijker dat Prorail de stations ombouwt zodat keren nagenoeg onmogelijk is.

En om nu preventief alle diensten het hele jaar door te regionaliseren is ook weer niet handig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21378
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

NS heeft voor noodsituaties wel een compleet ontvlochten dienstregeling bedacht, maar die is gek genoeg nooit gebruikt.

Maar eigenlijk is er nu ook al sprake van een splitsing: daar waar de treinen veilig en betrouwbaar kunnen blijven rijden, gebeurt dat ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Ja, 10-10-10 ik weet het nog goed toen was ik nog vrijwillig proefkonijn! 8-)
Het grote nadeel van die nooddienstregeling was dat het heel veel tijd (meerdere dagen) kostte om om te schakelen. Dan moet je dus dagen van tevoren al beslissen wanneer het zo hard gaat sneeuwen of stormen dat je een nooddienst moet rijden.
Zo gek vind ik het daarom niet dat het nooit gebruikt is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

En dat het zulk beroerd weer zou worden tekent zich de laatste 36 uur af.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Sterker nog, de KNMI bedacht zich vanochtend om zeven uur pas dat rood wel een leuke kleur zou zijn voor vandaag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Op NOS een uitleg dat pas vanmorgen rond 7 uur beslist is om op te schalen naar code rood. Dat is 65 minuten voor de storm hier (in Amsterdam-Zuidoost) op zijn hardst tekeer ging (nog 7 mn later ging er hier een boom om).
Het gekke is dat het meeste slechte weer je wel langer van te voren aan ziet komen, alleen zomeronweersstormen niet kunnen heel lokaal en onvoorspelbaar zijn. Dit was echter geen bui, maar een lagedrukgebied, daarvan is het ongebruikelijk dat het op zo'n laat moment nog zo veel heftiger wordt.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Maandagavond was wel bekend dat dit lagedrukgebied voor ellende kon zorgen.
Dionysusnu
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 13:18 Je kunt dat bij mij neerleggen - eerder denk ik dat je formulering te vaag was. Maar hoewel ik een goede metadiscussie en het bijbehorende afvangen van elkaars vliegen nooit uit de weg zal gaan, zie ik hier toch ook wel een inhoudelijk puntje. Want dit klinkt heel erg als een plan waarbij je een soort 'noodnetwerk' op de plank legt voor het geval het eens tot een verstoring komt, terwijl je gewoon een 'basisnetwerk' gebruikt als alle seinen op groen staan.

Het aantal punten waarop het op het spoor kan falen is in theorie echter praktisch oneindig. Dat betekent dus ook dat je voor zowat iedere permutatie een noodplan klaar moet hebben liggen, waarbij materieel en personeel zich ook nog eens op precies de juiste plek moeten bevinden om het plan ook uitvoerbaar te kunnen maken.

Hoe zie je dat in de praktijk voor je? Of is dit toch weer meer een 'op papier is het heel simpel'-hersenscheetje van iemand die vooral vanaf de walkant wil roepen naar die sukkels van Prorail en NS (en een enkele verontwaardigde forummer hier die het woordje 'kunnen' niet begrijpt als het dikgedrukt staat) die het maar niet willen begrijpen?
Bij nader inzien was mijn uitleg inderdaad makkelijk voor misinterpretatie vatbaar.

Ik vind het jammer dat je mij woorden in de mond legt ("sukkels" is absoluut niet waar) en meerdere persoonlijke aanvallen doet, terwijl ik probeer een constructief argument aan te leveren.

Inhoudelijk kom ik later even op je terug als ik meer tijd heb.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op wo 05 jul 2023, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 15:19 Ik vind het jammer dat je mij woorden in de mond legt ("sukkels" is absoluut niet waar) en meerdere persoonlijke aanvallen doet, terwijl ik probeer een constructief argument aan te leveren.
Nou ja:
Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 13:12 Misschien had je wat meer denktijd aan mijn specifiek dikgedrukte tekst moeten besteden. Je bent zo verontwaardigd dat je niet meer de moeite lijkt te doen om andermans punt te begrijpen.
Verder is het natuurlijk heel leuk om met 'constructieve' argumenten te komen, maar ik heb je tot nu toe eigenlijk niet meer dan een suggestie zien doen die neer lijkt te komen op een soort alternatief netwerk in geval van nood.

Los van dat iedereen hier daar wel op had kunnen komen, zijn daar ook al de nodige tegenargumenten voor te berde gebracht - waaronder door mij - waar je vooralsnog niet op in bent gegaan. Als je de discussie graag op de inhoud wilt voeren, is het verstandig zelf ook een beetje uit de hoek van persoonlijke sneren weg te blijven en je op het geven van een inhoudelijke respons te richten.

Mij maakt het op zich niet zo heel veel uit, zoals eenieder die hier al wat langer meeloopt zal kunnen beamen.
🗣
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door KL577 »

IIVQ schreef: wo 05 jul 2023, 15:01 Het gekke is dat het meeste slechte weer je wel langer van te voren aan ziet komen, alleen zomeronweersstormen niet kunnen heel lokaal en onvoorspelbaar zijn. Dit was echter geen bui, maar een lagedrukgebied, daarvan is het ongebruikelijk dat het op zo'n laat moment nog zo veel heftiger wordt.
waldo79 schreef: wo 05 jul 2023, 15:03 Maandagavond was wel bekend dat dit lagedrukgebied voor ellende kon zorgen.
Deze storm was van het type "kanaalrat" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaalrat), stormen waarvan de intensiteit notoir lastig zijn te voorspellen.
Dionysusnu
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 15:24
Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 15:19 Ik vind het jammer dat je mij woorden in de mond legt ("sukkels" is absoluut niet waar) en meerdere persoonlijke aanvallen doet, terwijl ik probeer een constructief argument aan te leveren.
Nou ja:
Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 13:12 Misschien had je wat meer denktijd aan mijn specifiek dikgedrukte tekst moeten besteden. Je bent zo verontwaardigd dat je niet meer de moeite lijkt te doen om andermans punt te begrijpen.
Wie het kaatsen begint, kan de bal verwachten. In dit geval een identieke bal, nadat jij dit zei:
TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 10:37Ik zou er nog even wat meer denk- en uitwerktijd aan besteden, als ik jou was.

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 15:24 Verder is het natuurlijk heel leuk om met 'constructieve' argumenten te komen, maar ik heb je tot nu toe eigenlijk niet meer dan een suggestie zien doen die neer lijkt te komen op een soort alternatief netwerk in geval van nood.
Mijn puntmaking werd benadeeld door de aanwezigheid van een treinreis met bijkomend slechte internetverbinding (ICR -0-). Zoals ik bij mijn vorige bericht al inbewerkte, zal ik nu ik thuis ben even het hele topic opnieuw lezen en (hopelijk) volledig inhoudelijk reageren.


Overigens vind ik het wel amuserend hoe we het in dit geval voor elkaar krijgen om zo lang te ouwehoeren zonder inhoud.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 15:56 Wie het kaatsen begint, kan de bal verwachten. In dit geval een identieke bal, nadat jij dit zei:
Ik zou er nog even wat meer denk- en uitwerktijd aan besteden, als ik jou was.
Aha, dus de verontwaardiging begon bij jezelf, in plaats van bij mij. Want wat ik schreef was gewoon een oprecht bedoelde suggestie. Je gooide het idee van netwerken die onafhankelijk rijden (of pardon: kunnen rijden) hier nogal ononderbouwd neer, en het lukte mij dan ook om daar snel tegenargumenten tegen te presenteren. Ik zou dat niet als een persoonlijke sneer zien, maar juist lezen zoals het er staat: besteed er eerst nog eens even wat meer tijd en aandacht aan.
🗣
Bemined
Berichten: 5959
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Ik vind de hele aanname dat het spoor zo verweven is dat alles omvalt nogal stellig. De complexiteit van de dienstregeling speelt vooral wanneer je volgens ETMET rijdt. Zodra de dienstregeling wordt uitgedund ben je die complexiteit ook vrij snel kwijt en is de noodzaak voor de vergaande efficiëntie in de materieel- en personeelsomloop ook niet meer nodig.

Het probleem is vooral dat het uitdunnen tijd kost. Alle overbodige treinen moeten aan de kant gezet worden op een emplacement en de resterende treinen moeten waar nodig verlengd worden. Dit vraagt om nogal wat mankracht die er veelal niet (meer) is. Vandaar men de uitgedunde dienstregelingen in de winter al de middag ervoor aankondigde, zo lang heeft men met de beschikbare mankracht nodig om alles te regelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik ben zojuist 8 minuten te laat vertrokken met een trein omdat de bestelling bij de Smullers van de conducteur nog niet klaar was…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Een conducteur moet ook eten he. :D
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

Is weer is wat anders dan een sudoku maken in de 1e klas/achtercabine of netflix kijken.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Die plaat begint ook een beetje te hangen.
🗣
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ondertussen adviseert NS tussen Amsterdam en Utrecht de Amsterdamse metro te gebruiken. Die, behalve 52, nog niet rijdt.

Edit: De eerste metro 53 rijdt door langs mijn, door een omgewaaide boom, verbeterde uitzicht op de metrobaan. *O*
Etienne
Donateur
Berichten: 7950
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Toen ik vanmiddag in Gouda arriveerde was het lekker rustig op het station. In mijn 4000 zaten overduidelijk reizigers die naar Amsterdam moesten, maar die reed niet verder dan Goverwelle. Zal mij benieuwen hoe deze reizigers dan verder gereisd zijn!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: wo 05 jul 2023, 20:11 Ondertussen adviseert NS tussen Amsterdam en Utrecht de Amsterdamse metro te gebruiken. Die, behalve 52, nog niet rijdt.

Edit: De eerste metro 53 rijdt door langs mijn, door een omgewaaide boom, verbeterde uitzicht op de metrobaan. *O*
Dan weet ik waar jou huis woon :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten