Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: wo 05 jul 2023, 16:44 Ik vind de hele aanname dat het spoor zo verweven is dat alles omvalt nogal stellig. De complexiteit van de dienstregeling speelt vooral wanneer je volgens ETMET rijdt. Zodra de dienstregeling wordt uitgedund ben je die complexiteit ook vrij snel kwijt en is de noodzaak voor de vergaande efficiëntie in de materieel- en personeelsomloop ook niet meer nodig.
Daar heeft ETMET niet zoveel mee te maken. Ook met halfuursdiensten kreeg NS het niet voor elkaar om verstoringen goed op te lossen.
De problemen ontstaan omdat materieeldiensten, machinistendiensten en conducteursdiensten geen van allen overlappen, dus als er een verstoring is heb je 3x kans dat een van de drie productiemiddelen niet aanwezig is.
Dan heb je nog een probleem met langetreinseries die door het hele land rijden en daardoor altijd wel in een gebied komen met een verstoring, en de drang van Prorail om alle wissels op te ruimen zodat je treindiensten niet kunt inkorten op knooppunten.
Niet dat dat laatste veel helpt, want de machinist van die trein uit Maastricht moet in Utrecht op een trein naar Arnhem, de conducteur gaat naar Den Haag en het materieel moet verder naar Alkmaar.

En op stel en sprong een nieuwe dienstregeling inelkaar draaien gaat blijkbaar nog niet.
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Daarom gaf ik ook aan dat er mankracht ontbreekt, maar dat deel van mijn bericht negeer je. Uitdunnen van ETMET naar een lagere frequentie is hoe dan ook nodig omdat veel stations niet de capaciteit om elke 10 minuten een trein te laten keren. Maar er zijn wel degelijk genoeg wissels en perrons om een halfuurdienst te laten keren, het kost alleen (te) veel tijd om de planning rond te krijgen.

Welke treinseries er opgeheven worden kan vanuit de versperringsmaatregelen bepaald worden, maar het afrangeren van de treinen die reeds onderweg waren en aanpassen van dienstroosters is altijd maatwerk omdat dit op elk moment dat de versperring optreed anders is.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Zo te zien hebben ProRail en de aannemers goed hun best gedaan afgelopen nacht, want het aantal storingen vanochtend als gevold van de storm was beperkt. :pos: Vanuit Zwolle zag ik richting de randstad ook treinen die goed op lengte waren. :pos: Mijn 726 rijdt nu met ICM8. Wel opvallend dat we bij Kampen Zuid een stukje linkerspoor hebben gereden, ik denk roestrijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Dit weekend inclusief vrijdag/vandaag zijn er werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal, waarbij mij opvalt dat de treinmaatregelen een behoorlijk ingewikkelde indruk maken:
Rijden de Treinen schreef:Aangepaste dienstregeling
Tijdens deze werkzaamheden is de dienstregeling aangepast. De volgende aanpassingen zijn gemaakt aan de treindienst:


Tussen vrijdag 7 juli 2023 05:20 uur en zaterdag 8 juli 2023 01:25 uur:
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Vlissingen
- Sprinter 6100 Vlissingen/Roosendaal - Roosendaal/Vlissingen rijdt niet tussen Roosendaal en Vlissingen

Tussen vrijdag 7 juli 2023 04:40 uur en maandag 10 juli 2023 00:30 uur:
- Er rijden bussen tussen Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
- Intercity 3600 Zwolle/Roosendaal - Roosendaal/Zwolle rijdt als extra trein tussen Roosendaal en Vlissingen

Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 16:00 en 18:20 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal

In de nacht van donderdag op vrijdag 7 juli 2023 tussen 01:05 en 02:25 uur:
- Er rijden snelbussen tussen Dordrecht en Roosendaal.
- Er rijden stopbussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal (alleen richting Roosendaal)

In de nacht van donderdag op vrijdag 7 juli 2023 tussen 05:35 en 06:35 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal

Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 06:30 en 09:50 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal

Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 09:20 en 16:05 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal

Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 18:20 en 20:50 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal

Tussen vrijdag 7 juli 2023 20:05 uur en maandag 10 juli 2023 00:25 uur:
- Sprinter 5100 Den Haag C./Dordrecht - Dordrecht/Den Haag C. rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal

In de nacht van vrijdag op zaterdag 8 juli 2023 tussen 00:15 en 01:30 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.

Tussen zaterdag 8 juli 2023 06:25 uur en maandag 10 juli 2023 00:40 uur:
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Dordrecht en Vlissingen
- Sprinter 6600 Arnhem C./Dordrecht - Dordrecht/Arnhem C. rijdt 2 maal per uur tussen Dordrecht en Breda

Op zondag 9 juli 2023 tussen 00:15 en 07:55 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.

In de nacht van zondag op maandag 10 juli 2023 tussen 00:15 en 01:47 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
Kort samengevat rijdt de 2200 tot Lage Zwaluwe en de 3600 door naar Vlissingen, zoals gewoonlijk bij eerdere werken op hetzelfde traject, maar dat de 5900 als spitstrein blijft rijden verbaast mij. Naast dat dat ding voor de kat zijn viool vlak voor en achter de 6600 sukkelt, lijkt het mij dat die behoorlijk in de weg staat op beide eindpunten. Vanmiddag valt overigens de helft van deze spitstreinen uit door 'logistieke beperkingen'.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

De groeten vanuit trein 2978, die twee uur geleden een aanrijding met een persoon (mijn eerste ooit) had op Eindhoven Strijp-S. Het scheelde waarschijnlijk in de afhandeling dat we nog half langs het perron stonden toen we tot stilstand kwamen. Uiteindelijk met een evacuatietrein naar Ht gebracht, waar we precies op tijd aankwamen om de IC's naar Arnhem en Enkhuizen nog te halen. Eindstand is anderhalf uur vertraging op dit stuk. Nu nog hopen dat mijn laatste bus van Arnhem naar Apeldoorn wel rijdt (schietgebedje naarrr RRReis), anders ben ik alsnog de sjaak :')

Er zit wel doodleuk iemand te roken in mijn coupé :x
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

En, heb je de bus nog gehaald?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

De overstap was ruim (26 minuten) en de bus heeft netjes daadwerkelijk gereden. Was ook goed beklant, een halfvolle bus om half één 's nachts is niet slecht naar mijn idee.

Uiteindelijk slechts een kleine twee uur later thuis dan gepland. Ik heb vooral te doen met het treinpersoneel.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Een hele onderneming om in Leuven te geraken vandaag, zodat ik morgenochtend op tijd ben voor een afscheidsrit.

Vanmiddag eerst van Gouda naar Rotterdam, alwaar de 9240 was opgeheven door een wisselstoring bij Breda. Daarom maar met de 1144 naar Breda en vervolgens bus 19 naar Antwerpen Linkeroever en aldaar met tram 6 naar Astrid.
In Antwerpen bleek dat IC2616 inmiddels +13 had als gevolg van een eerdere bermbrand bij Aarschot. Uiteindelijk met +23 vertrokken en in Mechelen was het opnieuw raak. Via de stationsomroep werd gemeld dat het vertrek nog bevestigd moest worden. Reizigers voor Leuven werd daarom geadviseerd om de L4117 te nemen.
Uiteindelijk dus pas 18:04 in Leuven, terwijl dat 16:23 had kunnen zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik zou bijna de krant bellen, de 9212 was vanochtend op tijd in Antwerpen! Dat heb ik de vorige drie keer niet meegemaakt met die trein :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Wat fijn; de sprinter van Rotterdam Centraal naar Blaak van 1:01 afgelopen nacht heeft een kwartier gewacht totdat de intercity uit Utrecht aankwam. Hetzelfde verhaal voor de andere treinen.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Voor zover ik weet gebeurd dat altijd bij laatste aansluitingen.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Ik heb de laatste 13500 wel eens met drie minuten gemist vanuit de RE13. :evil:
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zit in de IC naar Rijssen!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Ja, wat is daarmee?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Normaal gaat er geen IC naar Rijssen. ;)
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

En de IC gaat daarna met conducteur en machinist leeg naar Wierden. Waarom er geen reizigers meemogen? Geen idee.
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Perron niet lang genoeg voor een IC? Hoewel een deel van de IC's met solo ICM lijkt te rijden rijden er ook een aantal treinen met 7 bakken wat niet langs het perron van Wierden past.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

1. 7 bakken passen prima op spoor 2 in Wierden.
2. Alle ICs keren al in Wierden, de treinen staan dus al langs het perron
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef: ma 10 jul 2023, 10:21 En de IC gaat daarna met conducteur en machinist leeg naar Wierden. Waarom er geen reizigers meemogen? Geen idee.
Wierden is niet zo heel handig station om veel bussen af te handelen. En het perron daar is maar 171 meter lang waardoor je maar 6 bakken kwijt kunt. In Rijssen kun je met 236 meter perronlengte 9 bakken kwijt. Nou kun je natuurlijk zeggen: als de trein korter dan 7 bakken is rijdt ie wel door naar Wierden, maar geheid dat dat een keer fout gaat. En er zullen bij doorrijden veel reizigers in Wierden stranden omdat ze niet doorhebben dat ze in Rijssen al moeten overstappen op TVV.

Ondergetekende is trouwens deze week 's avonds actief op het TVV Hgl-Bh, dus voor wie me eens wil spotten (A)
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

De laatste keer dat er wkz waren bij Almelo ging dat gewoon prima. De achterzijde werd gebruikt als buffer en genoeg parkeerplaatsen die je af kunt sluiten.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Ik kan me niet anders heugen dan dat al jaren Rijssen gebruikt wordt als eindpunt van de IC's. In het verleden werd er ook nog regelmatig aan het perron gekeerd daar.
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

jelmerrr schreef: ma 10 jul 2023, 11:287 bakken passen prima op spoor 2 in Wierden.
Spoor 2 is maximaal 6 bakken.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Mijn 757 vertrok met +2 uit Lelystad. Door een tegentrein die linkerspoor reed moest er net na Lelystad worden gewacht, waardoor aankomst in Zwolle met +5 was. Als dat roestrijden was, was dat wel een heel stuk linkerspoor rijden...
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat was bij Swifterbant, er waren weer testritten over de Hanzelijn en een van die testritten (trein 93217/93218) maakte daar kop. Doordat er geen overloopwissels bij Swifterbant liggen moet je dan een stuk linkerspoor rijden. Geen idee wat men aan het testen is, maar morgen schijnbaar weer (alleen dan zonder de slag naar Swifterbant).
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Er zijn al meer zaterdagavonden testen geweest op Kampen Zuid waarbij ze met testtreinen 160km/h langs het perron rijden. Misschien is het weer zoiets.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten