Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Trein 3660 komt met een capaciteitsknaller van een losse ICM3 binnen in Tilburg... Vanzelfsprekend staat dat ding hier dan ook langer stil dan gebruikelijk, omdat alle instappers zich ook in de gangpaden moesten proppen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarom moet de NS eigenlijk zo nodig solo ICM inzetten overdag op de 3600? Het lijkt me vragen om problemen, als de omloop overdag verstoord raakt zit je met solo ICM in de middagspits omdat de stellen ter versterking in de spits dan in Zwolle staan en de solo ICM's ergens in het zuiden rijden waar dit materieel niet op voorraad is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39213
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Sowieso lijkt solo ICM zo'n beetje overal waar het rijdt aan de kleine kant. Hooguit zondagmorgen vroeg of 's avonds laat zou het wellicht volstaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Buiten de spits volstaat het vaak wel op de minder drukke lijnen, en als de 3600 integraal met ICM had gereden was het ook niet zo'n probleem geweest. Maar nu rijden er slechts drie setjes ICM in de 3600 en die worden alle drie in Zwolle afgetrapt na de ochtendspits, als er dan overdag een verstoring ontstaat waardoor de solo ICM's moeten terugkeren richting Roosendaal krijg je ze niet meer verlengd voor de middagspits. Met integraal ICM waarbij er zowel in Zwolle als Roosendaal wordt afgetrapt zou dat geen probleem zijn, dan combineer je gewoon de andere stellen met elkaar.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Probleem is alleen dat de 3600 te maken heeft/had met korte perrons waarop die moest stoppen, waardoor de lengte beperkt was tot 6-7 bakken ICM en dat was in de ochtendspits gewoon niet genoeg. Destijds vaak in de ochtendspits van Zutphen naar Arnhem/Nijmegen moeten reizen toen die ritten nog met ICM waren, maar de trein puilde altijd uit en regelmatig moesten er zelfs reizigers achterblijven in Dieren of soms zelfs al in Zutphen, omdat de trein echt vol was.
Door die lengtebeperking in die serie kan ICM gewoon niet genoeg capaciteit bieden. De inzet van VIRM destijds bleek echt een oplossing.
Door die lengtebeperking in die serie kan ICM gewoon niet genoeg capaciteit bieden. De inzet van VIRM destijds bleek echt een oplossing.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Goed dat ze iets daaraan gedaan hebben. Uiteraard helpt het overslaan van Arnhem Zuid, Elst en Lent, maar er waren nog andere stations waar het een probleem was destijds (weet niet meer precies welke).
Maar dat was in ieder geval destijds de reden waarom het niet meer volledig met ICM reed.
Ik denk dat het nu voor NS interessanter is om dubbeldeks materieel in te blijven zetten, om het aftrappen/bijplaatsen zo veel mogelijk te beperken, aangezien de ritten in die 3600 erg lang zijn en je dus elke rit bijna ergens moet aftrappen of bijplaatsen. Dan moet je overal ICM hebben staan, terwijl op de meeste plekken de overige treinen juist met VIRM/NID rijden.
Maar dat was in ieder geval destijds de reden waarom het niet meer volledig met ICM reed.
Ik denk dat het nu voor NS interessanter is om dubbeldeks materieel in te blijven zetten, om het aftrappen/bijplaatsen zo veel mogelijk te beperken, aangezien de ritten in die 3600 erg lang zijn en je dus elke rit bijna ergens moet aftrappen of bijplaatsen. Dan moet je overal ICM hebben staan, terwijl op de meeste plekken de overige treinen juist met VIRM/NID rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat aftrappen heeft de NS in eigen hand, dat is geen harde vereiste van het rijden met ICM aangezien ICM7 ook gewoon met één HC gereden wordt. DDZ is overigens niet de hele tijd zo geweest, in 2018 reed de 3600 zo te zien wel volledig met ICM.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Een enkele reis op de 3600 duurt in de huidige dienstregeling 2:43 van Roosendaal naar Zwolle, en andersom even snel. Het gebeurt dagelijks meer dan eens dat er op deze route een of meerdere treinen dusdanige vertragingen oplopen dat de kering in Zwolle à 10 minuten in gevaar komt. En als dat zo is kun je ook niets meer bijplaatsen zonder met dezelfde vertraging weer terug te rijden naar Roosendaal en ten zuiden van Arnhem de dienstregeling te verstoren. De bespaarde bakkilometers zullen NS wel goed uitkomen, maar eigenlijk is het aftrappen van ICM tussen de spitsen voor de capaciteit en betrouwbaarheid van de treinserie een foute besparing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Lengtebeperkingen heb je nog wel op de 3600. Zo mag de 3612 maar met maximaal 6 bakken rijden.
Vanuit de Bijsturing gebeurt het meeste met ICM in Zwolle. Meestal omdat ze daar de meeste mogelijkheden hebben in zowel materieel als sporen. Daarnaast kan men bijvoorbeeld heel makkelijk een stel van de 500/600/700/1800 die gepland in Zwolle afgerangeerd zou worden inzetten in de 3600 eventueel met een extra stel vanaf het opstelterrein erbij.
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 12 jul 2023, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Met hoeveel bakken mag die 3612 nu rijden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 3612 is wel uniek omdat hij tussen Arnhem en Zutphen overal stopt. Ik neem aan dat deze beperking niet geldt voor bijna alle andere treinen in de 3600 die het reguliere stoppatroon aanhouden.
zij/haar/hen/hun
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
klopt,de andere stations op de 3600 hebben langere perrons.
In een ver verleden stopte in de ochtendspits ook een 3600 extra in Arnhem Velperpoort.Meen mij te herinneren dat die toen is geschrapt vanwege de lengte van het perron
In een ver verleden stopte in de ochtendspits ook een 3600 extra in Arnhem Velperpoort.Meen mij te herinneren dat die toen is geschrapt vanwege de lengte van het perron
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39213
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 3600 had wel meer extra stops voorafgaand aan de tijd met extra treinen op deeltrajecten. Er hebben ook lange tijd spitstreinen extra in Wijchen gestopt bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En zelfs in Rosmalen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik zie dat de Thalys vandaag om :11 vertrekt uit Amsterdam Centraal en later dit jaar om :13 terwijl dit al tijden :17 was, allen met een aankomsttijd in Parijs om :38
Ik neem aan dat enkele minuten verschil komen door de vertraging in het viaduct bij Rijpwetering, maar waarom is het nu nog 2 minuten eerder dan later in het jaar?
Ik neem aan dat enkele minuten verschil komen door de vertraging in het viaduct bij Rijpwetering, maar waarom is het nu nog 2 minuten eerder dan later in het jaar?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bijplaatsen kost een minuut of drie. Die tijd heb je ook wel nodig om in Zwolle alle reizigers eruit te krijgen en er weer in, en om het stel aan de andere zijde gereed te krijgen om te gaan rijden. Misschien kost combineren een minuutje extra, maar meer dan dat is het echt niet.ArrivaBas schreef: ↑wo 12 jul 2023, 19:07 Een enkele reis op de 3600 duurt in de huidige dienstregeling 2:43 van Roosendaal naar Zwolle, en andersom even snel. Het gebeurt dagelijks meer dan eens dat er op deze route een of meerdere treinen dusdanige vertragingen oplopen dat de kering in Zwolle à 10 minuten in gevaar komt. En als dat zo is kun je ook niets meer bijplaatsen zonder met dezelfde vertraging weer terug te rijden naar Roosendaal en ten zuiden van Arnhem de dienstregeling te verstoren. De bespaarde bakkilometers zullen NS wel goed uitkomen, maar eigenlijk is het aftrappen van ICM tussen de spitsen voor de capaciteit en betrouwbaarheid van de treinserie een foute besparing.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vandaag reed de 3100 naar Nijmegen rond 15.20 bij Maarn over het goederenwachtspoor, om een stilstaande goederentrein over het hoofdspoor in te halen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Weet iemand waarom de 1500 morgen en overmorgen (dinsdag en woensdag dus) al niet rijdt tussen Amersfoort en Deventer, terwijl de werkzaamheden in Apeldoorn pas donderdag starten?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8723
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zal dat niet met de vakantiedienst te maken hebben?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zou kunnen, maar waarom zou NS de vakantiedienst op een dinsdag willen beginnen? Vandaag (maandag) reed de 1500 namelijk nog wel gewoon tot Deventer.
Daarnaast is de zomervakantie in Midden al een paar weken bezig, maar het kan natuurlijk dat NS alleen zomerdienstregeling houdt in de weken waarin het hele land vakantie heeft, voor de eenvoud.
Daarnaast is de zomervakantie in Midden al een paar weken bezig, maar het kan natuurlijk dat NS alleen zomerdienstregeling houdt in de weken waarin het hele land vakantie heeft, voor de eenvoud.
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik weet hier t antwoord niet op.
Maar als ik iets ga bedenken kom ik er op dat morgen in Nm de 4-daagse begint en dat daar veel extra treinen, dus extra personeel, rijden. Maar het is een gok maar anders kan ik niet bedenken waarom de 1500 vandaag wel en morgen en woensdag niet rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gaat weer lekker met de RE19...
De Gelderlander: Vakantiegangers passen niet in bomvolle trein; opnieuw gedoe tussen Arnhem en Duitsland in zomer. Ik kan alleen de eerste alinea lezen, maar die zegt (met de foto erbij) al wel genoeg. Trein 1 bomvol met achterblijvers, trein 2 viel uit, later op de dag vielen er nog meer uit.
De Gelderlander: Vakantiegangers passen niet in bomvolle trein; opnieuw gedoe tussen Arnhem en Duitsland in zomer. Ik kan alleen de eerste alinea lezen, maar die zegt (met de foto erbij) al wel genoeg. Trein 1 bomvol met achterblijvers, trein 2 viel uit, later op de dag vielen er nog meer uit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
NSI zegt dat de extra drukte vandaag waarschijnlijk gerelateerd is uit het de gehele dag uitvallen van de IC Berlijn via Almelo en de verplichte zitplaatsreservering van de ICE International.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En Almelo is nog altijd niet klaar, prognose op 12:00 vandaag
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten