Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Mijn 2418 was vanwege die storing ingekort tot Duivendrecht. Wel positief dat die trein niet al vanaf Leiden werd opgeheven. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Dat viel mij inderdaad ook op toen ik de treinmaatregelen van rijdendetreinen zag. Waar is hij dan gekeerd, de Watergraafsmeer?
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Er is een keerspoor bij Diemen Zuid.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 07:46 Een nieuwe dag. Een nieuwe sein- en wisselstoring tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal :|
De prognose was ooit dat het een ochtendje zou duren, maar daar is intussen 12 uur bij opgeteld... :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Wat moet ik zeggen. De aannemer op Lage Zwaluwe - Roosendaal loopt al sinds begin juli onophoudelijk te prutsen en de afdeling communicatie van ProRail lukt het niet echt om nog een bevredigend statement aan de buitenwereld te geven over het nu toch wel erg zichtbare geblunder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Och, de sein- en wisselstoring tussen Weesp en Almere dreigt na tien uur te worden opgelost. Inmiddels tussen Den Haag Centraal en Zwolle aan het omreizen via Utrecht.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Suus schreef: do 12 okt 2023, 15:08 de afdeling communicatie van ProRail lukt het niet echt om nog een bevredigend statement aan de buitenwereld te geven over het nu toch wel erg zichtbare geblunder.
De afdeling communicatie blundert vrolijk mee: volgens dit persbericht hebben ze tussen Zevenbergen en Oudenbosch liefst 47 wissels verwijderd... leek me al wat veel en op Sporenplan tel ik er dan ook maar 10 :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

En de IC van 16:19 uit Utrecht naar Leeuwarden had heel veel staanplaatsen (zelfs met een ICM11). Ik deed daar ook gezellig aan mee: kon tot en met Zwolle staan.
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Stond je voor- of achterin de trein? Voorin is altijd druk, achterin is bijna altijd nog genoeg plek.
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

VIRM schreef: do 12 okt 2023, 19:43 En de IC van 16:19 uit Utrecht naar Leeuwarden had heel veel staanplaatsen (zelfs met een ICM11). Ik deed daar ook gezellig aan mee: kon tot en met Zwolle staan.
Er zal allicht meer plek zijn geweest dan afgelopen dinsdag ;)

Overigens valt die genoeg plek achterin ook nog wel mee: zelfs daar zijn er nog vaak genoeg staanplaatsen. Volgens mij is het rond de spits op Utrecht - Amersfoort lastig om voldoende capaciteit te bieden met die 4 IC's die er dan rijden. Ik stap in de spits soms ook wel bewust in de 5600 i.p.v. de 500/600 of de 1700/11700.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Wel opvallend dat deze trein dan niet als druk aangeduid werd in de reisplanner vandaag. Kloppen de telcijfers niet of was het gewoon drukker dan op een gemiddelde donderdag vandaag? Ook opvallend dat de trein van een half uur later korter gepland was terwijl dat nog dieper in de spits is. Maar ik heb het opgegeven een logica te ontdekken in de materieelinzet van de NoordOost, elk wijzigingsblad verandert het ook weer waarbij de trein die ze de vorige keer verlengd hadden weer ingekort wordt en andersom.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Ik stond redelijk voorin. Maar er zullen denk ik wel ook veel omreizende medepassagiers zijn geweest.
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Ik zie elke ochtend de intercity Utrecht-Groningen vertrekken vanaf Utrecht, waar de reizigers vaak boven op elkaar staan in de voorste bak. Achterin zijn altijd nog veel zitplaatsen vrij. Ergste vind ik wanneer reizigers ruim voor vertrek op het perron aankomen vanuit de hal en als kip zonder kop zich tussen de andere staande mensen proppen op het eerste balkon dat ze zien. Ik begrijp niet dat deze reizigers dan niet even een paar bakken naar achteren lopen. Uiteraard geldt dit niet wanneer er écht een te korte trein rijdt of wanneer er een verstoring is. Tip dus; indien mogelijk altijd even naar achter lopen :)
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat vooral te maken heeft met mensen die in Amersfoort moeten zijn, omdat de toegang tot het perron helemaal aan de voorzijde zit.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Dan nog kan je toch ook even naar achter lopen? En als mensen klagen dat ze dan ver moet lopen; tja dan moeten ze niet zeuren dat ze moeten staan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: vr 13 okt 2023, 08:45 Ik denk dat vooral te maken heeft met mensen die in Amersfoort moeten zijn, omdat de toegang tot het perron helemaal aan de voorzijde zit.
In principe zijn alleen reizigers naar het gebied ten noorden van het station echt verplicht om van die trap gebruik te maken. Er is namelijk halverwege het perron ook nog een trap naar een loopbrug die naar de zuidzijde van het station leidt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Die zuidelijke uitgang wordt wel veel minder gebruikt, aannemelijk omdat je er hooguit richting Bergkwartier of parkeerplaats echt wat aan hebt.
Overigens blijft het nodige wat in Utrecht voorin is ingestapt in Amersfoort zitten (of het stapt wel uit, maar neemt de aansluitende trein richting Deventer). Die stappen dus niet vooraan in omdat ze in Amersfoort moeten zijn, maar juist om de veel voor de hand liggender reden dat Utrecht Centraal aan die kant drie toegangen tot het perron is terwijl NS de trein aan de andere kant parkeert waar maar één toegang is.

Als de trein incidenteel wel handig stopt in Utrecht is het zodoende voorin ook rustig en juist in het midden druk heb ik meermaals ervaren in de tijd dat nog wel eens blauwe lampen ingezet werden en de bakborden nog logischer hingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

https://www.ad.nl/dordrecht/liften-stat ... ~a198b79d/
Het gezeik langs de lijn Dordrecht - Roosendaal is nog niet helemaal over. Na de ellende met de beveiliging tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal zijn de nieuwe liften van station Dordrecht Zuid de klos. Die hebben de drie maanden dat ze nu opgeleverd zijn inderdaad vaker niet dan wel gefunctioneerd. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ach dat geldt toch voor meer stationsliften in het hele land :p
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Kijk maar eens op stationsliftstoringen. Echt bizar hoe veel liften langdurig buiten werking zijn. De langste (Geldrop) al meer dan 5 maanden.

Deze site is een initiatief van een reiziger, niet officiëel en vertrouwt dus op meldingen van het publiek over begin en einde van storingen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het wel behoorlijk betrouwbaar is.

Eigenlijk wel triest dat ProRail (dan wel NS) niet zelf zo'n site hebben, dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om interne systemen even te verbinden. Zeker bij vooraf geplande werkzaamheden ook.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De treinen rijden in Zevenbergen nog steeds op fietssnelheid, veel minder dan de 80 km/uur die voor de werkzaamheden gereden werd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Roeland »

ArrivaBas schreef: vr 13 okt 2023, 13:31 (...) de nieuwe liften van station Dordrecht Zuid de klos. Die hebben de drie maanden dat ze nu opgeleverd zijn inderdaad vaker niet dan wel gefunctioneerd. :X
Zijn die soms ook door Ansaldo-Breda geleverd?
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Reiziger Delft schreef: vr 13 okt 2023, 08:46 Dan nog kan je toch ook even naar achter lopen? En als mensen klagen dat ze dan ver moet lopen; tja dan moeten ze niet zeuren dat ze moeten staan.
Dank voor de tip, ik zal hem in mijn achterhoofd houden de volgende keer dat ik Utrecht als omreisroute gebruik! Ik had overigens een crossplatform-overstap van twee minuten, dus erg veel tijd was er niet.
Dionysusnu schreef: vr 13 okt 2023, 13:56 Kijk maar eens op stationsliftstoringen. Echt bizar hoe veel liften langdurig buiten werking zijn. De langste (Geldrop) al meer dan 5 maanden.

Deze site is een initiatief van een reiziger, niet officiëel en vertrouwt dus op meldingen van het publiek over begin en einde van storingen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het wel behoorlijk betrouwbaar is.

Eigenlijk wel triest dat ProRail (dan wel NS) niet zelf zo'n site hebben, dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om interne systemen even te verbinden. Zeker bij vooraf geplande werkzaamheden ook.
Van wat ik had begrepen is of was ProRail bezig met een superduper geautomatiseerd systeem om dit automatisch aan te geven. Tot die tijd is het kennelijk erg lastig om even een Excel op de site te knallen. Te meer omdat mensen in een rolstoel of scootmobiel of met een rollator nu veel makkelijker kunnen reizen door een toenemend aantal gelijkvloerse instappen. Zelfs het GVB kan dit.
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Zelfs ÖBB kan het door meldingen in Scotty te plaatsen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Soms bekruipt mij de indruk dat er weinig ongemakken zijn waarvan het ProRail niet lukt ze tot gigantische problemen te laten uitgroeien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten