Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 6006
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Het probleem met de sporen 12 t/m 15 is dat ze alleen vanaf het meest rechterspoor uit de Willemsspoortunnel bereikbaar zijn, die kan je dus niet gebruiken voor kerende treinen. Vandaar de Benelux ook dat driehoekje rijdt.
VIRM
Berichten: 7700
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: ma 27 nov 2023, 17:58 Ontstaan die vertragingen door de kerende IC’s of door de doorgaande Sprinters?
Vanochtend was namelijk wederom de 5000 vertraagd, waardoor ook de 2400 vertraging opliep, die, mede door de werkzaamheden bij Schiphol, alleen maar toenam.
Tja, wie verzint het ook om tegelijk werkzaamheden te verrichten aan twee van de grootste en belangrijkste stations in de Randstad?
Door de vertraging gisteren bij Schiphol kwam ik er achter wat een koud tochtgat station Zwolle eigenlijk is bij deze temperaturen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21451
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Vanochtend was er kortstondig een storing bij Schiphol, waardoor de treinen weer extra vertraging opliepen.

Is spoor 1 te Asdz trouwens buiten dienst? Ik kan anders echt niet begrijpen waarom alle treinen in oostelijke richting via spoor 2 moeten.
Wat mij betreft gaan de doorgaande treinen zo veel mogelijk via spoor 1 en de kerende treinen via spoor 2.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8746
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Alles gaat via spoor 2 en 4 zo te zien.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21451
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De kerende treinen (zoals de 3100 en 5700) eindigen op spoor 3.
Ik vraag me dus af of spoor 1 (als enige) niet gebruikt mag worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Het probleem is dat op Schiphol alleen de sporen 4/5/6 gebruikt kunnen worden. Daarvandaan kan je niet naar spoor 1 te Asdz.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21451
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Aha, dat tweede wist ik dus niet.
Wel onhandig, want doordat alles op Asdz nu over één spoor moet, levert een vertraging bij Schiphol automatisch ook vertragingen op voor de te Asdz startende treinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7700
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Nou, wat fijn om gisteren gewoon zonder kleerscheuren met de 761 langs Schiphol en Amsterdam Zuid te zijn gereden. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 930
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Stom vraagje, ik vond er nog geen goed topic voor: Bij station Asb hadden ze een paar jaar geleden nog eens op de tekening gekeken en een megaruimte gevonden voor een nieuwe fietsenstalling? Is daar nog progressie in? Ik kon er weinig meer over vinden behalve dit.

De huidige kleine gelijkvloerse fietsenstalling zie ik eigenlijk nooit vol, dus wellicht hebben ze bedacht dat het niet nodig is.
Bemined
Berichten: 6006
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Ik had vandaag op de heenweg een conducteur die erg enthousiast omriep over alles behalve de vertraging van de trein. Terwijl ook de HC toch had moeten merken dat we achter een vertraagde sprinter hingen vanwege het meermaals afremmen tot 40km/u. Terug een wat nuchtigere omroep maar ook hier geen woord over dat we inmiddels meer dan 5 minuten vertraging hadden na filerijden bij Gouda.
IIVQ
Berichten: 930
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Gister zat ik in een SLT die na mijn beginstation gestopt is bij, volgens de omroep, "" (stilte), "zuid", "ark" en "Utrecht Centraal". Waar ben ik in- en uitgestapt?

Vanmorgen van Asb naar Ut met 4021, ik in het voorste stel 2446 (volgens de NS-app, aangenomen dat links vooraan is).In dit stel was géén reisinformatie aanwezig. Niet voor- of buitenop, de OBIS-schermen hadden alléén een blauw-wit-blauw scherm met vastgelopen tijd (5:25 ofzo) en af en toe werden de schermen even zwart en dan weer blauw-wit-blauw, en géén omroep. I.c.m. de mist en duisternis wist ik soms écht niet waar ik was, op iets voor de verwachtte aankomsttijd stapte iemand in en ging naast me zitten, ik heb hem maar gevraagd waar we waren.
Overigens, op het kaartje van OVinfo werd alleen het deel Rotterdam-Dordrecht van deze rit getoond.

Vanmiddag dezelfde weg terug in 4058 met slt 2456 vooran (waar ik in zat) met vrijwel hetzelfde euvel: geen enkele reisinformatie in het voorste stel, al deed de tijd het wel en zag ik bij uitstappen dat op de zijkant inmiddels "Uitgeest" stond. Ik heb mijn GPS erbij gepakt om te zien waar we waren. In het achterste stel gaven de schermen wel aan waar we waren, zag ik bij het uitstappen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21451
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ik heb het idee dat de reisinformatie in SLT al maanden problematisch is, vooral bij afwijkingen van de normale dienstregeling. Het lijkt vaker niet dan wel te werken.

Door een zeer plaatselijke stroomstoring doen alle schermen op spoor 4b/5b te Leiden Centraal het niet. De TBP van spoor 4a werkt in elk geval wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

IIVQ schreef: do 30 nov 2023, 19:04 Gister zat ik in een SLT die na mijn beginstation gestopt is bij, volgens de omroep, "" (stilte), "zuid", "ark" en "Utrecht Centraal". Waar ben ik in- en uitgestapt?
Ingestapt Ndb, uitgestapt wie zal het zeggen.
Gartlin9
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gartlin9 »

Dat verrotte omroep doet de SNG ook altijd, zeer irritant
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
VIRM
Berichten: 7700
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: do 30 nov 2023, 18:46 Ik had vandaag op de heenweg een conducteur die erg enthousiast omriep over alles behalve de vertraging van de trein. Terwijl ook de HC toch had moeten merken dat we achter een vertraagde sprinter hingen vanwege het meermaals afremmen tot 40km/u. Terug een wat nuchtigere omroep maar ook hier geen woord over dat we inmiddels meer dan 5 minuten vertraging hadden na filerijden bij Gouda.
Och, in mijn ritten in de 700/1800 van de afgelopen paar weken werd er vaak genoeg ook niks gerept over de vertraging veroorzaakt door de rotzooi bij Schiphol. Gelukkig is dat in de nacht van zondag op maandag afgelopen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3837
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Doordeweeks tenminste...
In het weekend gaat men vrolijk verder:

9+10 dec, alles kerend op 1-2-3, geen treinverkeer richting Asd/Asdz.
16+17 dec, alles via 4-5-6
6+7 jan, alles via 4-5-6
IIVQ
Berichten: 930
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

MaartenD schreef: vr 01 dec 2023, 08:55
IIVQ schreef: do 30 nov 2023, 19:04 Gister zat ik in een SLT die na mijn beginstation gestopt is bij, volgens de omroep, "" (stilte), "zuid", "ark" en "Utrecht Centraal". Waar ben ik in- en uitgestapt?
Ingestapt Ndb, uitgestapt wie zal het zeggen.
Nee, Ndb was de stilte. Ingestapt in Wp, dan Ndb (stilte), Bsmz ("zuid"), Hvsm ("ark" van Media Park) en Hvs ("Utrecht Centraal", want daar ging de trein verder naartoe).
IIVQ
Berichten: 930
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Mijn ouders moeten dit weekend voor een bliksemfamiliebezoek vanuit Groningen naar Cambridge (en gek genoeg is, door een combinatie van factoren, de trein de beste optie voor ze). Terug hebben ze op zondag om 13:01 de EST 9132 van Londen naar Brussel (a 16:06) en daarna de Est 9357 uit Parijs naar Amsterdam Centraal, met Brussel als enige tussenstop. Ik vind het apart dat Antwerpen niet aangedaan wordt, de ICD lijkt "normaal" te rijden tussen Brussel en Breda. Weet iemand waarom Antwerpen niet aangedaan wordt?

De Thalys ESTred gaat dan aannemelijk via Bd, Ht en Ut, maar ik vind het grappig dat er te Ut geen tussenstop gemaakt wordt om ten minste reizigers naar Rotterdam of de rest van het noordoosten van het land nog een enigszins aantrekkelijke reis te bieden.
en-es
Berichten: 4539
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik vermoed werkzaamheden in en rond Antwerpen. Wie weet wordt er via Antwerpen Oost gereden. Waarom er niet in Utrecht gestopt wordt weet ik niet. Wellicht wordt er niet via Den Bosch gereden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Er wordt via Antwerpen Oost en Den Bosch gereden.
https://treinposities.nl/ritinfo/20231202/9339

Dat kan niet anders met de werkzaamheden dit weekend, de tunnel van Antwerpen-Centraal richting NL is dicht en Rotterdam C is weer geheel treinloos.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4539
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Vreemd dan dat er niet in Utrecht gestopt wordt.
Chrysa
Berichten: 8015
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Gisteren met wat vrienden een afscheidsrondje gemaakt met de IC Berlijn.

In de eerste IC Berlijn was het hele bistrorijtuig defect. Er was geen stroom in het rijtuig en alles was afgezet met het Klimaanlage-lint.
Verkoop zou in wagen 10 zijn volgens een briefje (geschreven op een gebruikt servetje), maar daar hadden ze ook niks. :')
Afbeelding

Het voordeel van een afgezet bistrorijtuig waar de verwarming niet werkt is wel dat je ongegeneerd uit het raam kan hangen, want de temperatuur is binnen toch al hetzelfde als buiten. Er was dichte mist, en op de veluwe zelfs wat sneeuw!

Afbeelding
Afbeelding

In de tweede en derde trein werkte zowaar alles, we hebben zelfs nog gegeten van echte borden. Dat lukt me in de ICE al vaak niet.
Wel had de tweede trein uit Duitsland wat vertraging, maar onze geplande overstap in Hilversum was toch bijna 40 minuten.

Afbeelding

De 4e trein, vanuit Duitsland terug naar Amsterdam had helemaal geen bier meer, dus hebben we een wijntje genomen. Hier werkte de vaatwasser helaas niet, dus kregen we plastic bekertjes. Het is in elk geval een stuk beter dan Erdinger uit kartonnen bekers drinken.

In Amsterdam nog een frietje oorlog naar binnen gewerkt, om vanaf daar met de Nightjet naar Utrecht te gaan. In deze trein waren ze alleen vergeten om de achterste deur op slot te doen, die ging gewoon open met de hendel.

Afbeelding

Ik heb het personeel ingelicht, maar de enige die ik kon vinden (slaaprijtuig-attendant) sprak amper duits, vond ik heel raar.

Naar Den Bosch was het een bende door een spoorverzakking bij Geldermalsen, waardoor we met een hele volle sprinter moesten. Hier werd nog iemand onwel in het achterste treinstel, wat voor 15 minuten extra vertraging zorgde. Uiteindelijk was ik om 23:10 in Breda, bijna 3 uur nadat we weg wilden uit Amsterdam. Het was een geslaagde dag. *O*


Oh ja, in de 840 trein-kilometers die ik heb gemaakt ben ik 0 keer gecontroleerd. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21451
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De 1056, die sowieso al met ruim 5 minuten vertraging uit Amsterdam vertrok, liep bij Schiphol nog meer vertraging op. Voor de verandering kwam dat niet doordat we moesten wachten tot een spoor vrij was, maar doordat de trein zelf een technische storing had.
Het was ook vrij irritant dat op een gegeven moment de hele tijd een beltoon via de omroep te horen was.

Deze storing zorgt er natuurlijk ook voor dat de toch al beperkte capaciteit te Schiphol nog verder beperkt wordt.
Verder is juist dit een relatief lange trein (13 bakken), dus het wordt erg lastig om de reizigers te vervoeren met andere treinen. Ik hoop dus dat de trein (snel) gemaakt wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5828
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

En ja staat nog steeds stil, zie ik.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5828
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Er staan nu al drie ICD's naar Rotterdam in of voor de sluis van Schiphol.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten