Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

waldo79 schreef: za 30 dec 2023, 10:24 @MaartenD: zolang er bussen worden ingezet, wordt er voor reizigers gezorgd. Het is zoals MarkNL al aangeeft: de bestaande treindienst is ook belabberd. En ik zou me verheugen als je een wat positievere manier van posten hanteert.
Ik vind dit toch iets te makkelijk. Een voorbeeld: vorig jaar ben ik met de trein naar Freiburg gereisd. Voor de ICE Arnhem - Duisburg werd een toeslag gerekend van 50 euro bovenop de normale ritprijs, ondanks mijn vroege boeking. Met de RE naar Duisburg en daar dan dezelfde ICE pakken, kostte € 36,90. Via Venlo was ook € 36,90. Vanwege de bekende DB Bingo was mijn terugreis overigens uiteindelijk via Venlo.

Je komt in een situatie waarbij alle internationale reizigers die normaal via Arnhem reizen, nu ook via Venlo moeten en bij Venlo valt ook 2/3 van de treinen uit. Met het bekende 'dynamic pricing''-systeem van de DB schiet het tarief voor de ICE de hoogte in.

Het lijkt me niet reëel dat de reizigerstreinen voor 2/3 uit moeten vallen, terwijl het goederenverkeer juist extra treinpaden krijgt via Venlo.

Ja, reizigersvervoer kan makkelijker over de weg, maar dan verwacht ik ook dat ze elk half uur in aansluiting op de IC uit Eindhoven zowel een stop- als een snelbus inzetten, waar ook fietsen meekunnen en daarnaast dat er geen beperking geldt qua aantallen op de verkoop van goedkope kaartjes voor de ICE.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Wat wil je dan? Die goederentreinen moeten ook kunnen rijden, en met het enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Viersen is er niet voldoende capaciteit om zowel het reguliere verkeer als de omgeleide treinen te laten rijden. En zelfs zonder RE13 is het nog een kwetsbaar geheel.

Het regionale treinvervoer verbussen voor twintig weken verspreid over een lange periode geeft de minste hinder in dit geval. Extra vrachtverkeer kunnen de A67 en de Duitse Autobahnen in het verlengde daarvan op dit moment ook niet verwerken
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

In de laatste alinea heb ik een voorstel gedaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

"geen beperking geldt qua aantallen op de verkoop van goedkope kaartjes voor de ICE" is een garantie op achterblijvers, de capaciteit van de ICE is nu al niet groot genoeg voor de drukte.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Ik bedoel geen beperking op de aantallen goedkope kaartjes in verhouding tot het totale aantal kaartjes, sorry voor de onduidelijkheid.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Boosdorp »

Ik stapte net in de 1146 op rtd, die nu al ruim 20 minuten geleden had moeten vertrekken. Kennelijk was er geen machinist beschikbaar, dus staat de trein nogsteeds te wachten op het station. Er leek ook verder niks te gebeuren, dus ik was maar overgestapt naar de 5148.
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Waarschijnlijk de mcn diensten in de war als gevolg van de aanrijding bij Gilze Rijen, die een ravage veroorzaakte en daarmee een stremming op Bd-Tb. Het mat van de 1149 was op de 1146 gekeerd te Bd.

De 1146 was alsnog vlak na de 5148 vertrokken ri Dt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Die aanrijding was er een van het soort waarvan ik verbaasd ben dat ik het nog niet heb meegemaakt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/439 ... egovergang

Dit is de overweg bij station Gilze-Rijen (gelijk ook de reden dat de 6600 er aan de oostkant weer uit ligt tot aan 's-Hertogenbosch) en ter plaatse ligt aan beide kanten van de overweg een kruispunt direct aan de overweg. In dit geval wachtte de aangereden auto op tegemoetkomend verkeer om links af te slaan terwijl de overweg sloot en de auto volgens omstanders nog steeds niet verder kon rijden door de verkeerssituatie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Maar als ik de verkeerssituatie daar bekijk, dan mag je daar helemaal niet linksaf slaan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Nooit een overweg oprijden als je niet zeker bent of je zonder stoppen je voertuig volledig aan de overkant kan komen. Dat leerde ik al bij het fietsexamen op de basisschool. Gezien de aanduiding ouderen lijkt het mij het beste om deze mensen de rest van hun leven naar de fiets en passagiersstoelen te verwijzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

SuperGhost schreef: za 30 dec 2023, 16:51 Maar als ik de verkeerssituatie daar bekijk, dan mag je daar helemaal niet linksaf slaan...
Je hebt gelijk. Ik kom er normaal alleen met de trein langs en dan zie ik dat inrijverbod nooit staan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

ArrivaBas schreef: za 30 dec 2023, 16:35 Die aanrijding was er een van het soort waarvan ik verbaasd ben dat ik het nog niet heb meegemaakt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/439 ... egovergang

Dit is de overweg bij station Gilze-Rijen (gelijk ook de reden dat de 6600 er aan de oostkant weer uit ligt tot aan 's-Hertogenbosch) en ter plaatse ligt aan beide kanten van de overweg een kruispunt direct aan de overweg. In dit geval wachtte de aangereden auto op tegemoetkomend verkeer om links af te slaan terwijl de overweg sloot en de auto volgens omstanders nog steeds niet verder kon rijden door de verkeerssituatie.
In het artikel staat dat er een auto voor de aangereden auto stond die aan het wachten was om af te slaan. Als die auto dus zich gewoon aan de verkeersregels had gehouden was dit ongeluk waarschijnlijk nooit gebeurd
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tjoektjoek »

ArrivaBas schreef: za 30 dec 2023, 16:35 Die aanrijding was er een van het soort waarvan ik verbaasd ben dat ik het nog niet heb meegemaakt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/439 ... egovergang

Dit is de overweg bij station Gilze-Rijen (gelijk ook de reden dat de 6600 er aan de oostkant weer uit ligt tot aan 's-Hertogenbosch) en ter plaatse ligt aan beide kanten van de overweg een kruispunt direct aan de overweg. In dit geval wachtte de aangereden auto op tegemoetkomend verkeer om links af te slaan terwijl de overweg sloot en de auto volgens omstanders nog steeds niet verder kon rijden door de verkeerssituatie.
Dit is ook echt een van de zwakke punten van het spoornet in deze regio. Van een categorie lager dan Zwolle - Meppel, maar als de Halvezolenlijn er nog had gelegen dan had je echt een uitwijkmogelijkheid.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Dan had je een ander probleem. Want geen bovenleiding (ook het deel tussen Lage Zwaluwe en Oosterhout wat nog steeds in gebruik is) en geheel enkelspoor.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Suus schreef: za 30 dec 2023, 17:01 Nooit een overweg oprijden als je niet zeker bent of je zonder stoppen je voertuig volledig aan de overkant kan komen. Dat leerde ik al bij het fietsexamen op de basisschool. (..)
Dat klopt.. maar doe jij álles wat je in je leven geleerd hebt ook dagelijks toepassen?

Ik had het laatst ook dat het verkeer ná de overgang, in mijn ogen, plots stil kwam te staan wat niet nodig was geweest. Stond ik ook een paar tellen stil op de overweg. Oeps. Fouten maken mag, zei de koning toch in zijn kersttoespraak? ;)
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Op station Gilze-Rijen is vermoedelijk de kaartautomaat kapot want daar werd vanmorgen omgeroepen dat door een storing geen eenmalige chipkaarten gekocht kunnen worden en dat inchecken met OV-Chipkaart of bankpas wel gewoon werkt en als je door de storing geen vervoerbewijs aan kunt schaffen je je bij de conducteur moest melden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef: za 30 dec 2023, 17:01 Nooit een overweg oprijden als je niet zeker bent of je zonder stoppen je voertuig volledig aan de overkant kan komen. Dat leerde ik al bij het fietsexamen op de basisschool. Gezien de aanduiding ouderen lijkt het mij het beste om deze mensen de rest van hun leven naar de fiets en passagiersstoelen te verwijzen.
In dit geval snap ik wel dat de aangereden auto erachteraan is gereden, want zoals SuperGhost aangeeft ga je er niet van uit dat iemand hier linksaf slaat omdat die dan een eenrichtingsstraat van de verkeerde kant inrijdt. Het echtpaar op leeftijd heeft in dit geval de botte pech dat een bestuurder ervoor klaarblijkelijk de verkeerssituatie ter plaatse niet of zodanig goed kent dat die verkeersborden negeert.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Philip schreef: za 30 dec 2023, 11:44
waldo79 schreef: za 30 dec 2023, 10:24 @MaartenD: zolang er bussen worden ingezet, wordt er voor reizigers gezorgd. Het is zoals MarkNL al aangeeft: de bestaande treindienst is ook belabberd. En ik zou me verheugen als je een wat positievere manier van posten hanteert.
Ik vind dit toch iets te makkelijk. Een voorbeeld: vorig jaar ben ik met de trein naar Freiburg gereisd. Voor de ICE Arnhem - Duisburg werd een toeslag gerekend van 50 euro bovenop de normale ritprijs, ondanks mijn vroege boeking. Met de RE naar Duisburg en daar dan dezelfde ICE pakken, kostte € 36,90. Via Venlo was ook € 36,90. Vanwege de bekende DB Bingo was mijn terugreis overigens uiteindelijk via Venlo.

Je komt in een situatie waarbij alle internationale reizigers die normaal via Arnhem reizen, nu ook via Venlo moeten en bij Venlo valt ook 2/3 van de treinen uit. Met het bekende 'dynamic pricing''-systeem van de DB schiet het tarief voor de ICE de hoogte in.

Het lijkt me niet reëel dat de reizigerstreinen voor 2/3 uit moeten vallen, terwijl het goederenverkeer juist extra treinpaden krijgt via Venlo.

Ja, reizigersvervoer kan makkelijker over de weg, maar dan verwacht ik ook dat ze elk half uur in aansluiting op de IC uit Eindhoven zowel een stop- als een snelbus inzetten, waar ook fietsen meekunnen en daarnaast dat er geen beperking geldt qua aantallen op de verkoop van goedkope kaartjes voor de ICE.
Nou, deze internationale reiziger gaat t anders aanpakken als ie naar Zwitserland moet tijdens de stremming op de route via Emmerich.
KLM gaat namelijk ook naar Zwitserland. Het is niet mijn favoriete vervoermiddel maar het is zeker niet erger dan dat gesukkel via Venlo. Met een beetje geluk zit je al in de lucht voordat je met de ICE Venlo voorbij bent.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Oei oei oei vliegen. Dat zullen veel mensen hier niet leuk vinden. :)
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Tsja, dat is dan vervelend voor hun.
Maar de spoorwegen maken het er zelf naar.
Als ik van Klp rond 8.30 vertrek naar Ah, door overstap op de 105 ben ik planmatig om 14.47 uur in Basel en rond 16 uur in Zürich.

Wil ik dit echter op bv 8 Jan doen dan zal ik al om 7.30 uur vanaf Klp moeten gaan naar Ut, daar op ICE 255 moeten stappen naar Frankfurt, daar bijna 2 uur wachten op een ICE naar Zürich die daar dan om 18.00 uur is.

Ga ik echter om 7.30 uur weg en blijf ik in Ut zitten in de 3100 dan ben ik rond 8.30 uur op Shl. Om 9.50 uur vlieg je naar Zürich waar je dan om 11.15 uur aan de gate staat en zeg maar rond 12.30 uur in het centrum bent.

En ja, ik weet dat dit altijd sneller is dan per trein, maar 3 uur langer dan de normale treinreis vanwege werkzaamheden vind ik wat veel.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

1u20 tussen aankomst van je geplande trein en vertrek van je vlucht op Schiphol is wel heel erg krap gepland vind ik... :s Er hoeft maar één trein uit te vallen en je mist je vlucht bijna gegarandeerd. In tegenstelling tot een internationale treinreis met bijbehorende reizigersrechten ben je dan mooi de l*l.

Ik zou een uur extra rekenen. En om 6u30 je trein moeten halen is ook niet voor iedereen een feest.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik zou een ruime overstaptijd inplannen tussen trein en vliegtuig op Schiphol. De rijen bij security kunnen lang en langzaam zijn. Op vrijdag 10 november vloog ik naar Boston. Ik had twee en een half uur overstaptijd ingepland. Tussen het moment dat ik uit de trein stapte en het moment dat ik voorbij security en paspoortcontrole zat ruim anderhalf uur.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Voor de bezorgde medeforumleden kan je inderdaad een trein eerder nemen voor de zekerheid. Wat betreft je reizigers rechten, dat is puur afhankelijk van het ticket wat je koopt. En ik koop nooit, niet bij DB, niet bij een vliegtuigmaatschappij, het goedkoopste ticket want dan heb je simpelweg de minste rechten.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Inprincipe heb je met elk ticket dezelfde reizigersrechten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dat is niet waar. Je hebt bij elk ticket dezelfde EU-reizigersrechten, maar de vervoerder kan ook aanvullende rechten aanbieden of weerhouden. Zoals bijvoorbeeld een ICE-ticket of 1e-klas-ticket, recht op kosteloos omboeken of een eerdere of latere trein (wel of geen zugbindung)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten