Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Bemined schreef: ma 08 jan 2024, 17:20 De ETMET dienstregeling leent zich helaas niet goed voor het uitdunnen bij een verstoring.
Hoe moet ik dat zien? Is het onmogelijk om één treinserie te schrappen terwijl je de andere wel rijdt?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Dionysusnu schreef: di 09 jan 2024, 01:27 Deze rit reed zo-do, en rijdt nu voor zover ik kan zien elke dag, via Ddr ipv de HSL. De s1900 was IC Ehv-Ddr (maar niet Rtd). Niet geheel onlogisch dus, dat deze rit bij de 1100 weg is en in de s1900 terecht kan.
De HSL-Zuid is gesloten tussen middernacht en aanvang dienstregeling. Daarom rijdt de laatste trein van Breda naar Rotterdam via Dordrecht, wel zonder stop. Dat was al toen deze rit nog onder de 1100 viel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Voorheen was dat op vrijdag en zaterdag dus niet zo. Zie het kaartje waar de route op staat, en de rijtijden bevestigen het ook. Via Ddr was de aankomst 00:50.

*Ik heb de verwoording van mijn originele post wat duidelijker gemaakt
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Dat is maar 4 minuten langzamer dan via de HSL. Best weinig. Het is 's nachts wat rustiger op het spoor, dus je zal wat makkelijker een optimaal pad kunnen inleggen, maar toch.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daelea »

Dat die een andere route rijdt verklaart misschien een deel, maar nog niet waarom het nummertje 1186 niet meer kon (en tot en met drgl 2023 wel). Er rijdt geen andere trein onder dat nummer - dacht ik te zien - en er rijden rond onderhoudsroosters wel vaker ritten een afwijkende route (denk aan het nachtnet) onder de eigen nummers.
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Het is zo te zien alleen gewijzigd op dagen dat de 1186/1986 met VIRM rijdt. Vooralsnog is het ook een wijziging in dagplan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Mijn indruk bestaat dat NS een expliciet verbod hanteert op ander materieel dan ICR of ICNG in de 1100, zodra er een andere route wordt gereden of ander materieel dan ICR wordt ingezet is het treinnummer altijd het eerste dat sneuvelt, gezien de aantal keren dat er een 28500 heeft gereden de afgelopen jaren bij werkzaamheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Nee, er wordt ongepland nog wel eens een VIRM bijgestuurd in de 1100 voor Eindhoven - Breda.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Maar rijdt deze dan ook met een 1100 nummer? Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er (last-minute) een vervangende trein reed tussen Ehv en Tb, maar met een heel ander nummer. Is natuurlijk een handige administratieve methode om niet-HSL treinen van de HSL te houden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Indien de trein uit Eindhoven zelf komt zal deze in de Bijsturing als 11×× rijden. Vanuit Breda naar Eindhoven zal het dan 3011×× worden tenzij de rit niet gereden heeft tussen Den Haag en Breda.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Te Hn heb ik twee dames die met spoed naar Amsterdam moesten behoed voor het de 4800 te nemen en gezegd dat ze de 3900 moesten nemen. Zou handig zijn als deze trein in Hoorn "Haarlem" als hoofd-eindbestemming had en pas vanaf Obd Asd zou tonen.

Diezelfde 4800 wachtte met vertrekken op de met +4 vertraagde 3900. De Mcn van de spr had een vlinderstrikje dat zijn vrouw uit een NS-stropdas had vermaakt. Het stond hem goed.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Er staat toch tegenwoordig een via-bestemming bij de 4800 (en ook in Hoorn)?
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Die via bestemmingen zijn niet echt duidelijk naar mijn idee.
Heb vorige in Ddr een trein naar Vl laten gaan en een kwartier gewacht op de IC naar Asd. Ik moest naar Rtd.......
Je loopt een station in en je zoekt, tenminste ik, een logische richting waar je heen moet, Vl is dat in Ddr naar mijn idee niet.
Hetzelfde in Hoorn, Amsterdam als je daar heen moet is logisch, Maastricht of Heerlen niet.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op wo 10 jan 2024, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Shl > Vl is toch vrij logisch dat je daarmee naar Rtd kan?
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

En gewoon voordat je het station inloopt (dus onderweg naar het station), de NS-app openen en een reisadvies opvragen zodat je meteen de goede trein hebt inclusief perron? Scheelt tijd.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

En anders staan ook altijd de tussenstations op de infoschermen.
zij/haar/hen/hun
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

MetroRET schreef: wo 10 jan 2024, 19:57 Shl > Vl is toch vrij logisch dat je daarmee naar Rtd kan?
Vanaf Dordrecht, noordwaarts, toch niet?

Vanaf Schiphol kan natuurlijk ook over Utrecht en Den Bosch gereden worden.

Vroeger was het gewoon duidelijk: van Hoorn naar Haarlem, via Alkmaar. Amsterdam deed je via Purmerend. klaar.
Er kan nu een hoop meer maar of het er allemaal duidelijker op wordt :?:
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

April064 schreef: wo 10 jan 2024, 20:44 En anders staan ook altijd de tussenstations op de infoschermen.
Dat klopt, maar ik, en velen met mij, lezen niet goed.
Ik kom het station in en daar hangt een digitaal bord met 7 regels met treinen. Ik zie Venlo staan en denk: das de verkeerde kant op en ga verder kijken op de regels er onder. Niemand neemt deze trein van Dordt verder dan Asb dus waarom staat er niet gewoon Asb als eindbestemming? Pas van Ledn of Shl zou ik Venlo op de borden zetten. Idem in Hoorn: zet bij de sprinter Haarlem als eindbestemming ipv Asd.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Durashift schreef: wo 10 jan 2024, 21:29
MetroRET schreef: wo 10 jan 2024, 19:57 Shl > Vl is toch vrij logisch dat je daarmee naar Rtd kan?
Vanaf Dordrecht, noordwaarts, toch niet?

Vanaf Schiphol kan natuurlijk ook over Utrecht en Den Bosch gereden worden.

Vroeger was het gewoon duidelijk: van Hoorn naar Haarlem, via Alkmaar. Amsterdam deed je via Purmerend. klaar.
Er kan nu een hoop meer maar of het er allemaal duidelijker op wordt :?:
Jawel, want Shl staat er tenslotte als via-bestemming op.
Datzelfde zal gelden voor de 4800 te Hoorn, waar ongetwijfeld is als Hlm > Asd zal staan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Nog vergeten dat dinsdagochtend een treindienstleider meedacht met mij; hij liet op Gouda de 4019 op spoor 10 binnenkomen met +13. Zo kon de 2814 gewoon op tijd voorlangs.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Roeland »

Het gebeurt regelmatig dat IC 3116 rond 6.45 stapvoets rijdt tussen Driebergen en Utrecht (en daar vertraagd aankomt), om een vertraagde sprinter (7314) vóór te laten gaan. Waarom wacht sprinter (als die toch al flink vertraagd is) niet even op Driebergen totdat de 3116 gepasseerd is?
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

MetroRET schreef: wo 10 jan 2024, 23:03
Durashift schreef: wo 10 jan 2024, 21:29
MetroRET schreef: wo 10 jan 2024, 19:57 Shl > Vl is toch vrij logisch dat je daarmee naar Rtd kan?
Vanaf Dordrecht, noordwaarts, toch niet?

Vanaf Schiphol kan natuurlijk ook over Utrecht en Den Bosch gereden worden.

Vroeger was het gewoon duidelijk: van Hoorn naar Haarlem, via Alkmaar. Amsterdam deed je via Purmerend. klaar.
Er kan nu een hoop meer maar of het er allemaal duidelijker op wordt :?:
Jawel, want Shl staat er tenslotte als via-bestemming op.
Datzelfde zal gelden voor de 4800 te Hoorn, waar ongetwijfeld is als Hlm > Asd zal staan.
Kun je niet een dubbele eindbestemming weergeven op de borden? Zoals 'Schiphol - Venlo' of 'Hoorn - Haarlem'?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

In Dordrecht staat al Schiphol -> Venlo op het scherm, echter valt de tussenbestemming weg als de trein ongepland een inkorting heeft, wat deze week vaak het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik zat mij vanochtend onderweg naar station Rotterdam Blaak te verheugen op de 2214 met ICM. Maar die lijkt niet verder gekomen te zijn dan Delft.

Voor de 2214 werd een vervangende 302214 ingelegd met VIRM. Die trein is niet gekomen. De 5127 die achter de 2214 aan komt is ook opgeheven. De 5027 daarachter liep de vertraging ook maar op. De 2427 daarachter begon ook vertraging te verzamelen. De eerstvolgende trein werd daardoor de 5227, die door de opgehoopte mensenmassa ook vertraging opliep. Eenmaal aangekomen in Dordrecht bleek ook de 2316 +20 te hebben, en waren er nog wel meer treinen waarvan de status niet duidelijk was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Trein 1159 is net buiten de wisselstraat van station Breda gestrand. Trein 6657 mag met een European Instruction een overweg verderop die daardoor ook in storing ligt passeren en loopt zo vijf minuutjes vertraging op.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten