Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik had toen ik nog in Utrecht werkte bij treinstoringen altijd de ideale situatie dat ik vanaf Kanaleneiland een bus richting Science Park kon pakken. En dan bij Rijnsweerd Noord kon overstappen naar Amersfoort zodat ik al in de bus zat als de bulk van de treinreizigers er op de Heidelberglaan bij kwam (die met lijn 12 vanaf CS gekomen waren) :X .
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Is ook altijd leuk als Hengelo plat ligt. Lijn 51 en 9 zijn dan compleet overbelast, maar de slimme reiziger gaat van Enschede via Haaksbergen naar Goor (63/97) of Zutphen (63/58) of via Oldenzaal naar Almelo (62/66).
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Welke slimme reiziger vanuit Enschede neemt bij een stremming bij Hengelo nu de combi 63-58 (dus overstappen in Borculo) naar Zutphen? Eenmaal in Borculo is het sneller om de 23 naar Ruurlo te pakken en daar op de trein naar Zutphen te stappen. Daarmee ben je 7 minuten eerder in Zutphen en haal je de knoop. Lijn 58 komt pas om .30 aan in Zutphen. Bovendien is de route via Ruurlo 2x p/u af te leggen en rijdt lijn 58 maar 1x p/u.

Voor de nog slimmere reiziger die naar Utrecht wilt (want voor de meesten zal Zutphen niet de bestemming zijn), is het praktischer om gewoon de 74 naar Varsseveld te pakken en daar op de trein naar Arnhem te stappen. De route is 2:45 met 2 overstappen (Varsseveld 74->trein en Arnhem C trein op trein), terwijl de route via Borculo en Zutphen weliswaar in dezelfde tijd kan, maar dan 5 overstappen vergt: Rietmolen (74->63), Borculo (63->23), Ruurlo (23->trein), Zutphen (trein->trein) en Arnhem C (trein->trein). Bovendien op momenten dat de ICE rijdt is de route via Varsseveld zelfs sneller (2:37) indien je de ICE naar Utrecht pakt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

'Mijn' 327 is bij treinstremmingen tussen Bd en Tb altijd mudvol, gelukkig weten de meeste omreizigers de 328 minder goed te vinden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Philip schreef: ma 22 jan 2024, 21:21 144 volle bakken VIRM is echt overdreven. Maar verder:

Als je van Utrecht naar Amsterdam moet, is de 120 natuurlijk stampvol. De lijn is ook veel te traag daarvoor. Je kunt beter naar het Science Park reizen, met de snelbus naar Huizen en dan naar Amsterdam. Het vraagt enige creativiteit, maar het idee is gewoon dat 90% afhaakt. Een andere bekende tactiek is een halte terugreizen, zodat je in een lege bus instapt. Bij de 120 kan dan niet, maar bij veel lijnen wel.
12 12-baks VIRMs was voor Crona niet ongebruikelijk. Ik tel nu 50 bakken het komende uur tussen Ut en Asa (waaronder een 4'tje) en 32 tussen Ut en Asb (maar dat zijn maar 4 treinen pu) dus voeg daar nog 2 10-baks 3300's aan toe en je komt aan 102 bakken. Die in de spits, naar mijn ervaring, nauwelijks lege zitplaatsen hebben.

Die snelbus naar Huizen heeft zijn laatste vertrek om 17:30. Dan was je bij deze storing te laat geweest.
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden maar daarvoor moet je een netkenner zijn, die opties komen niet uit 9292.

Een bevriende chauffeur reed gisteravond op de 130 Breukelen-Uithoorn, hij heeft (1.5 uur uit elkaar) 2x een "voor de streep nog 10 staanplaatsen"-rit gehad, en dat was alleen al de afvoer van de aldaar gestrande sprinters, daar kwam dus geen aanvoer bij. En die lijn rijdt al 4xpu, dus na 6 bussen afvoer waren er nog steeds wachtenden.

En nee, een busmaatschappij heeft in deze tijden in de spits vaak maar 0 bussen en -5 chauffeurs over, dus "ff bijrijden" gaat niet. Vroeger gebeurde het wel dat al het kantoorpersoneel en monteurs dan op de bus sprongen omdat er toch 20 oude bussen achter stonden en je geen code-95-plicht had als je minder dan 12 uur per week reed, maar die tijd is geweest.

Hoe laat begon de storing trouwens? Ik zat om 17:35 in een spr bij Bussum Zuid en bij het optrekken ging ineens alle verlichting 3 seconden uit - gek genoeg ook geen noodverlichting. Kan het zijn dat er net een onderstation van stroomvoorziening schakelde?
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

Daniel schreef: ma 22 jan 2024, 21:38 Ik had toen ik nog in Utrecht werkte bij treinstoringen altijd de ideale situatie dat ik vanaf Kanaleneiland een bus richting Science Park kon pakken. En dan bij Rijnsweerd Noord kon overstappen naar Amersfoort zodat ik al in de bus zat als de bulk van de treinreizigers er op de Heidelberglaan bij kwam (die met lijn 12 vanaf CS gekomen waren) :X .
Tegenwoordig rijden daar de trams :p maar dat was wel een goed alternatief voor de reizigers die tussen Utrecht Centraal en Utrecht Vaartsche Rijn hoefden te reizen.
En met de tram kan je idd ook op het Science Park overstappen op de bussen die daar zijn maar dat waren gisteravond ook niet echt gek veel meer ofzo. -Wie heeft er ook om 20:00 les..- (Heb totaal zelf geen tentamen van 17:00 - 20:00 ofzo maar hé)
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

JordiBrabant schreef: di 23 jan 2024, 08:26 'Mijn' 327 is bij treinstremmingen tussen Bd en Tb altijd mudvol, gelukkig weten de meeste omreizigers de 328 minder goed te vinden.
Vergis je daar maar niet in. De combinatie 326 en 328 met 7 minuten overstap in Oosterhout weten mensen ook steeds vaker te vinden. En wat ik zelf ook altijd doe is mijn bus niet helemaal vol laden maar nog ruimte vrijhouden voor de reizigers die onderweg nog bij de haltes staan.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

ArrivaBas schreef: ma 22 jan 2024, 21:24 EBS weet er alles van inderdaad. Vlak na het ongeluk bij Voorschoten kreeg lijn 45 ook met zo'n ongekende overbelasting te maken, omdat de verbussing van het treinverkeer tussen Den Haag en Leiden ook traag op gang kwam. Uit coulance reden ze alle ritten zelfs min of meer dubbel.

De grote vertraging die trein 5971 vanavond opliep heeft overigens een reden: https://www.ad.nl/dordrecht/man-valt-me ... ~a609eac4/
Ik heb zelf niets van het voorval meegekregen overigens. Wel knap dat het mishandelde personeelslid gewoon is door blijven werken en zo kordaat optrad. :pos:
Wat een beroerde journalistiek in dat artikel in het AD. "De NS-man reageerde kordaat door de agressieveling direct een knal terug te verkopen." Bekt lekker, maar ik vind zulke taal een krant/nieuwssite onwaardig.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Het is Adje, hè _O-
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Voor de sfeer? :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

IIVQ schreef: di 23 jan 2024, 08:29 12 12-baks VIRMs was voor Crona niet ongebruikelijk.
Wel. Toen pendelde ik nog dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam. Het was zeer ongebruikelijk dat alle treinen in de spits met 12 bakken VIRM reden. Net als nu veel treinen met 10 of minder.
Tussen Ut en Shl was het ook nog maar 4x/uur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

T-hijs schreef: di 23 jan 2024, 10:59"De NS-man reageerde kordaat door de agressieveling direct een knal terug te verkopen."
Kordaat :D

Maar het kan altijd beter:

"De NS-functionaris reageerde doortastend door de querulant ogenblikkelijk een oorvijg te geven."
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Niet stante pede?
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: di 23 jan 2024, 08:29
12 12-baks VIRMs was voor Crona niet ongebruikelijk. Ik tel nu 50 bakken het komende uur tussen Ut en Asa (waaronder een 4'tje) en 32 tussen Ut en Asb (maar dat zijn maar 4 treinen pu) dus voeg daar nog 2 10-baks 3300's aan toe en je komt aan 102 bakken.
Voor Corona reden er ook maar vier treinen per uur tussen Ut en Asb. De 3200 (en dus niet 3300) rijdt pas sinds december 2021.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 23 jan 2024, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

TffpaA schreef: di 23 jan 2024, 12:55 Niet stante pede?
Ik dacht nog even aan voetstoots.

Mogelijkheden te over. Nederlands is een rijke taal, vond ook Drs. P; daar moeten en kunnen we beter mee omgaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: di 23 jan 2024, 12:55 Niet stante pede?
terstond van repliek te dienen met een muilpeer - onder het uitroepen van "Schavuit! Dondersteen! Vlegel!"
Fluks werd de lange arm der wet opgetrommeld, maar het sujet was reedsch gevlogen!
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 23 jan 2024, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Onverrrrrwijld! :evil:
🗣
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Nee, dat laatste mag alleen voor conducteurs van RRReis ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Kwartier verplichte overstap op Lage Zwaluwe omdat de 5900 en 6600 niet tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden. De 900, 1100 en 9200 reden ook niet tussen Breda en Rotterdam Centraal dus het was er behoorlijk gezellig. En nat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Maakte de 2200/2300 dan een extra stop te Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe?
Of reed er niks tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Als ik kijk bij de actuele vertrektijden, zie ik intercity's aangekondigd staan te Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn deze week al meerdere sein- en wisselstoringen geweest op hetzelfde traject en zowel gisteren als vandaag is er minstens één keer een stop in Lage Zwaluwe bijgestuurd op de 2200 en 2300.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Gister lag Shl plat vanwege een defecte trein en een wisselstoring in combinatie met maar 3 sporen beschikbaar te Shl. Momenteel ligt Shl weer plat vanwege een defecte bovenleiding.
VIRM
Berichten: 7625
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De 1824 wist ondanks de drukte (solo DDZ4 op een donderdagochtend leverde dus staanplaatsen op) de vertraging te beperken: vanaf Zwolle was het +1. Maar voor Schiphol stond de trein uiteraard in de file: aankomst was met +5 en vertrek met +6.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Vandaag zowel heen als terug controle gehad, ik kan me niet herinneren wanneer dat voor het laatst is voorgekomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten