Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Zo. Afscheid genomen van het oude station Ede-Wageningen. Op Utrecht Centraal nog de tweetalige omroep om niet naar ‘s-Hertogenbosch te gaan gehoord. Nu in luxueus lange (ICM10) intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal.

Ohja, en ik heb een kowa van 13 kilometer gemaakt van Hoevelaken naar Barneveld Noord, en een Eiffeltoren gezien :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Gisterenavond is in Berghem een Sprinter op de carnavalsoptocht gebotst. Gezien de schade vind ik het een wonder dat alleen de machinist gewond is, en verder iedereen ongedeerd: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... rders-niet
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik wist niet dat ze die carnavalsoptochten in het holst van de nacht deden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

In sommige plaatsen zijn er vergelijkbaar met Berghem carnavalsoptochten die 's avonds plaatsvinden. Maar een carnavalsoptocht die het spoor gelijkvloers passeert is voor mijn dan wel weer nieuw. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Deed de optocht bij mij in het dorp ook altijd. Maar ja, ik ben boven de rivieren opgegroeid, mijn dorp had maar een paar wagens.

Krijg je nou eenmaal als er alleen maar overwegen liggen en geen bruggen of tunnels/viaducten.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Suus schreef: ma 12 feb 2024, 07:52 Ik wist niet dat ze die carnavalsoptochten in het holst van de nacht deden?
In Berghem heeft men een verlichte optocht, dat komt in de avond een stuk beter tot z'n recht. Net als in het Zwammegat Standdaarbuiten trouwens, die trekt jaarlijks 20.000 bezoekers.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

JothamvW schreef: ma 12 feb 2024, 08:10 Deed de optocht bij mij in het dorp ook altijd. Maar ja, ik ben boven de rivieren opgegroeid, mijn dorp had maar een paar wagens.
De Berghemse optocht telde 38 deelnemende acts en wagens. Voor Brabantse begrippen is dat redelijk bescheiden, gezien de grote optochten in bijvoorbeeld Tilburg en Prinsenbeek over de 100 komen. Wat mij op dezelfde site trouwens opvalt is dat de geplande route niet eens in de buurt van het spoor komt... :s
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De aanrijding was ook pas na 23:00, dus mogelijk toen de wagen na afloop terug ging naar de plek waar deze opgeslagen stond?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

De politie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gaan dat tot het naadje van de kous uitzoeken inderdaad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

JothamvW schreef: ma 12 feb 2024, 08:10 Deed de optocht bij mij in het dorp ook altijd. Maar ja, ik ben boven de rivieren opgegroeid, mijn dorp had maar een paar wagens.

Krijg je nou eenmaal als er alleen maar overwegen liggen en geen bruggen of tunnels/viaducten.
Zowel spoorwegovergangen (tenzij diesellijn) als tunnels zijn problematisch lijkt me i.v.m. de hoogte die sommige van die wagens kunnen hebben.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Wat meer informatie: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... 0-seconden

Ging dus inderdaad om na afloop van de optocht, en de wagens daar worden niet door een gemotoriseerd voertuig getrokken maar geduwd met spierkracht. Volgens ProRail moet je in eigenlijk een ontheffing aanvragen voor een voertuig dat niet binnen 21 seconden de overweg kan oversteken: https://www.prorail.nl/veelgestelde-vra ... g-passeren
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Aan de ene kant, blijft triest dat er zo weinig besef lijkt te zijn van het gevaar van overwegen voor langzame voertuigen.

Aan de andere kant, als je die pagina van ProRail leest.. Tenminste 6 weken van tevoren aanvragen en "vaak" kosten aan verbonden, geen wonder dat men het maar op de koop toe neemt. :')
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

Vermoedelijk gaan de vrolijke vrienden van de carnavalsclub nog wel een douw krijgen, en terecht.

Dat verhaal met ontheffing is er niet voor niks en ongetwijfeld zal de verwachting van ProRail en RDW wel zijn dat mensen hopelijk zelf voor een slimmere oplossing kiezen: een tractor of vrachtwagen voor de kar zetten. Helaas zijn mensen heel goed in het zoeken van de kortste weg voor zichzelf.

Bijvoorbeeld: waarom de hoogwerker eerst op de vrachtwagen laden als je hem gewoon direct over de spoorbaan kunt laten kruipen? Nou, daarom niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Gemakzucht of onwetendheid?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

De professionaliteit van carnavalsverenigingen, die wagens bouwen en in optocht lopen etc, is wisselend, maar carnavalsstichtingen, die het hele feest plannen en organiseren met wisselende medewerking van gemeentes, komen daar niet mee weg. Een bekende van mij zit daarbij een vertelde wat daar allemaal bij kwam kijken, best veel natuurlijk, waaronder evenementenvergunning en verzekering van de gevaren die normaal niets op de weg te zoeken hebben. Het lijkt me sterk dat dat ergens in dat proces stichting en vereniging niet op de 21-secondenregel gewezen is.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door John Hill »

waldo79 schreef: ma 12 feb 2024, 11:08 Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Ik denk dat de organisatie van de optocht zich niet bemoeit met hoe de verenigingen hun wagens na afloop van de optocht terugbrengen.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: ma 12 feb 2024, 11:08 Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Het is toch al zolang goed gegaan? Nou dan.

(sarcasme)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

John Hill schreef: ma 12 feb 2024, 13:06
waldo79 schreef: ma 12 feb 2024, 11:08 Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Ik denk dat de organisatie van de optocht zich niet bemoeit met hoe de verenigingen hun wagens na afloop van de optocht terugbrengen.
Als de wagens ondanks verwijderen van koppen e.d. niet "gewoon" over straat kunnen naar de bouwplaats dan vaak wel, is veel handiger met vergunningen en verzekeringen.
De carnavalsclub schijnt van niks geweten te volgens Omroep Brabant, want «„"het is altijd goed gegaan"»”.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RnBn »

nvdw schreef: ma 12 feb 2024, 10:56 Dat verhaal met ontheffing is er niet voor niks en ongetwijfeld zal de verwachting van ProRail en RDW wel zijn dat mensen hopelijk zelf voor een slimmere oplossing kiezen: een tractor of vrachtwagen voor de kar zetten. Helaas zijn mensen heel goed in het zoeken van de kortste weg voor zichzelf.
Laat ik voorop stellen dat er zeker gepast gestraft moet worden als blijkt dat dit ongeval verwijtbaar is. In steeds meer plaatsen (waaronder Berghem) is het niet toegestaan om met tractor voor de wagen te rijden uit veiligheidsoverwegingen van zowel de andere groepen als het publiek. Daarnaast ligt deze overweg naast het parcours (die draait van de Julianastraat de Kerkstraat in), waardoor ze niet de tijd hebben gehad om als ze dat zouden willen er een tractor voor te zetten aangezien ze daar nog in het voetgangersgebied van de optocht zitten, die is zo groot omdat er veel mensen op deze optocht af komen aangezien er niet veel verlichte optochten zijn. Ik vind het dus iets te kort door de bocht om te zeggen dat dit de makkelijkste weg was door er geen tractor voor te hangen, aangezien dat in andere dorpen juist weer voor ellende heeft gezorgd in andere plekken en andere jaren. Zeker als iets al jaren goed gaat en iedereen het zo doet is de kans zeker ook aanwezig dat de meeste mensen niet eens weten dat er een vergunning nodig is om het spoor over te gaan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

In Berghem is het niet uit veiligheidsoverwegingen, maar uit traditie al langer verboden om een gemotoriseerd voertuig voor de praalwagen te hangen. Maar aangezien het ongeluk vlak na de optocht gebeurde, lijkt mij het geen bezwaar als er dan wel een trekkend voertuig klaarstaat om het spulletje naar de club over te brengen. Ik vind het heel reëel dat de club nu meer geld kwijt is aan schade (in het slechtste geval zowel die van hunzelf als van NS) dan wanneer ze van tevoren goed ingelicht waren en tijdig een ontheffing aangevraagd hadden bij ProRail, of een gemotoriseerd voertuig hadden gehuurd voor het transport van en naar de loods waar de vereniging aan de wagen werkt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Vandaag zit ik voor het eerst sinds september 2022 weer eens in de 3200. :trein:

En voor de tweede dag op rij reisde ik met een SLT waarvan de kraan niet werkte. Is dat toeval of is er meer aan de hand?
Beide keren spoelde het toilet wel door.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

RnBn schreef: ma 12 feb 2024, 18:28
Daarnaast ligt deze overweg naast het parcours (die draait van de Julianastraat de Kerkstraat in), waardoor ze niet de tijd hebben gehad om als ze dat zouden willen er een tractor voor te zetten aangezien ze daar nog in het voetgangersgebied van de optocht zitten,
Dit kan ik niet helemaal plaatsen. De route ging van de Julianastraat via de rotonde naar de Kerkstraat en van daaruit naar het eindpunt. Vanaf dat eindpunt zul je (als de optocht geëindigd is) weer via die rotonde naar de Zevenbergseweg moeten (en de enige route daarvoor is via de Julianastraat waar de optocht net langs kwam, dus dat kan pas als de optocht echt beëindigd is). De afstand van die rotonde naar de overweg in de Zevenbergseweg is 180 meter. De overweg is nog niet eens zichtbaar vanaf de rotonde.
Hoe heb je dan geen ruimte om er een traktor voor te zetten.

Het kan natuurlijk zijn dat omdat je het ding met de hand voort moet bewegen er ook geen mogelijkheid is om hem met een voertuig te trekken.
Maar goed, "omdat het altijd goed ging" is uiteraard een goed excuus.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Boosdorp »

Er was een aanrijding op het spoor tussen Delft en Schiedam, waardoor nagenoeg al het treinverkeer tussen Den Haag en Schiedam platligt, en dat midden in de spits...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Bij een aanrijding zijn de reizigers niet het slachtoffer waar de aandacht en sympathie naar uit moet gaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten