Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Of waar iedereen dit soort afkortingen kent. Bloa = Blauwkapel Oost Aansluiting (waar de viersporigheid tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht overgaat in de tweesporigheid richting Bilthoven).
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: za 24 feb 2024, 15:48 Het is hier geen Somda waar spots aan strikte voorwaarden moeten voldoen.
Tuurlijk wel. Dit is ook gewoon fappertjesland, waar iedereen dit soort afko's gewoon uit het blote bolletje hoort te kennen, evenals alle doorkomsttijden en nummeringen van iedere in de dienstregeling ingelegde trein alsmede alle uitzonderingen die op wijzigingsblad 2bis pf. 16a zijn gecommuniceerd.

Ik vind dat het beheer daar ook wel wat strakker de banhamer in mag hanteren.
🗣
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Eerder vanochtend had een aanrijding plaatsgevonden tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel. Dat de 6400 dan met losse Flirts rijdt en er vervolgens een solo VIRM4 in de 3600 aan komt rijden, is best aan de krappe kant.

Edit: Serienummer aangepast
Laatst gewijzigd door Etienne op za 24 feb 2024, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

De 5200 rijdt tussen Rotterdam en Dordrecht, en niet in het weekend. Bedoel je niet de 6400?
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Eerder vanavond had ik een hele vriendelijke Mikos in de 5600. Die was ook heel kordaat: de jongeman die voor de tweede keer werd betrapt met zijn voetjes op de bank mocht in Wezep de trein verlaten. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

De 6600 rijdt maar 1x per uur tussen Breda en Dordrecht,ik neem aan om ruimte te maken voor de overige treinen die nu over Dordrecht rijden.
Alleen staat dat nergens vermeld in de werkzaamheden informatie
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MarkNL »

TffpaA schreef: za 24 feb 2024, 15:55
Bemined schreef: za 24 feb 2024, 15:48 Het is hier geen Somda waar spots aan strikte voorwaarden moeten voldoen.
Tuurlijk wel. Dit is ook gewoon fappertjesland, waar iedereen dit soort afko's gewoon uit het blote bolletje hoort te kennen, evenals alle doorkomsttijden en nummeringen van iedere in de dienstregeling ingelegde trein alsmede alle uitzonderingen die op wijzigingsblad 2bis pf. 16a zijn gecommuniceerd.

Ik vind dat het beheer daar ook wel wat strakker de banhamer in mag hanteren.
Beetje zelfredzaamheid is wel te verwachten mag ik hopen. Met een simpele zoekopdracht op Google heb je het antwoord binnen paar seconden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Als je wilt dat mensen je post lezen en serieus nemen, mag je ook een beetje aandacht besteden aan je post. Niet alledaagse afkortingen doen de leesbaarheid geen goed. En nee, ik wil niet eerst op google zoeken voor ik een post begrijp.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

MarkNL schreef: zo 25 feb 2024, 00:19Beetje zelfredzaamheid is wel te verwachten mag ik hopen. Met een simpele zoekopdracht op Google heb je het antwoord binnen paar seconden.
Laat dat nou precies zijn wat ik gedaaan heb toen ik over je akfko struikelde. Zelfs met de nodige hint voor Google, omdat ik al vermoedde dat het over een aansluiting ging. En raad eens?

Niets.

Zal vast iets met bubbels en algoritmes te maken hebben, maar de kans dat een sukkel die niet weet wat Bloa is het op die manier te weten komt is dus nul.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik had ook nog nooit gehoord van bloa.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

MarkNL schreef: zo 25 feb 2024, 00:19 Beetje zelfredzaamheid is wel te verwachten mag ik hopen.
Fapperen vereist haast per definitie zelfredzaamheid, dus eens, uiteraard.

Toch ben ook ik stiekem wel eens benieuwd naar jouw simpele zoekopdracht aan Google waarmee binnen een paar seconden 'bloa = Blauwkapel oost aansluiting' als resultaat op kwam drijven...
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Toch wel teleurgesteld dat jullie deze LV niet in jullie favorieten hebben staan :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MarkNL »

TffpaA schreef: zo 25 feb 2024, 10:42Toch ben ook ik stiekem wel eens benieuwd naar jouw simpele zoekopdracht aan Google waarmee binnen een paar seconden 'bloa = Blauwkapel oost aansluiting' als resultaat op kwam drijven...
Begint naar mijn idee een wat sullige discussie te worden op een forum waar het stijf staat van terminologie en fapperen, maar als je het zo graag wilt weten, bij deze:

Afbeelding

Neem aan dat je dit ook wel zelf had kunnen bedenken?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Nee, vandaar mijn vraag. Maar bedankt!
Suus schreef: zo 25 feb 2024, 11:09 Toch wel teleurgesteld dat jullie deze LV niet in jullie favorieten hebben staan :(
Ja, we moeten op dit forum echt iets van een terminologiebank gaan aanleggen die compleet is én goed bijgehouden wordt. O wacht...
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

MarkNL schreef: zo 25 feb 2024, 11:18
TffpaA schreef: zo 25 feb 2024, 10:42Toch ben ook ik stiekem wel eens benieuwd naar jouw simpele zoekopdracht aan Google waarmee binnen een paar seconden 'bloa = Blauwkapel oost aansluiting' als resultaat op kwam drijven...
Begint naar mijn idee een wat sullige discussie te worden op een forum waar het stijf staat van terminologie en fapperen,
Maar is het zo veel moeite om iets voluit te schrijven waarvan redelijkerwijs verwacht kan worden dat niet iedereen het begrijpt? :s
Stationsafkortingen, zoals Ledn, hebben een mouse-over, maar andere dienstregelingpunten niet.
Daarnaast helpt het enorm om een s voor een treinserie of een t voor een specifiek treinnummer te zetten: 5600, 5632.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Jij gebruikt zelf toch ook afkortingen in je berichten? Ik bedoel: ik weet wat Dt, Dvd en Asdz zijn maar niet iedereen zal dat weten ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Stations herken ik over het algemeen wel aan de verkorting. Allerlei raccordementen en emplacementen niet.

Stom toevallig passeer ik net de bediscussieerde locatie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

MarkNL schreef: zo 25 feb 2024, 11:18 Neem aan dat je dit ook wel zelf had kunnen bedenken?
Zoals eerder opgemerkt: dat had ik bedacht en uitgevoerd, zelfs met nog wat meer hints voor tante Google, maar zonder succes. Dat zal ongetwijfeld aan mijn zeer matige kwaliteiten als fappert liggen, en daar hoef jij je natuurlijk niks van aan te trekken, want uiteraard mijn tekortkoming.

Maar je kan ook redeneren dat zo'n forum niet alleen een etalage van je eigen alwetendheid hoeft te zijn, maar ook een educatieve functie voor sulletjes kan hebben. Mocht je ook met die laatste categorie wensen te communiceren, dan is het wel handig dat je de moeite neemt je teksten begrijpelijk te houden — bijvoorbeeld door Blauwkapel even uit te typen. Hinderlijk inderdaad, maar niet onoverkomelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Milco schreef: zo 25 feb 2024, 12:13 Jij gebruikt zelf toch ook afkortingen in je berichten? Ik bedoel: ik weet wat Dt, Dvd en Asdz zijn maar niet iedereen zal dat weten ;)
Maar hier geldt wat Meltrain al zegt: die afko's krijgen een mouse-over, waardoor ze in ieder geval eenvoudig herleidbaar zijn. Ik gebruik ze ook liever niet - naast het feit dat ik ze niet ken, vind ik het de leesbaarheid ook niet ten goede komen - maar je hoeft in ieder geval niet te gissen naar de simpele Googlezoekopdracht waarmee het resultaat binnen een paar seconden opdrijft.

PS: zou het niet een idee zijn de parser zo in te stellen dat-ie afko's automatisch voluit schrijft, met instandhouding van de link?
🗣
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Niet helemaal: in onderschriften zie ik geen mouse-overs bij de afkortingen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Kwestie van de parser ook daarop loslaten (A)
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

TffpaA schreef: zo 25 feb 2024, 12:20 PS: zou het niet een idee zijn de parser zo in te stellen dat-ie afko's automatisch voluit schrijft, met instandhouding van de link?
Vroeger was er een forum dat dat deed. Als je dan "Ow nee" schreef werd het "Oss West nee" :mrgreen:
Ook niet ideaal dus met de Nederlandse verkortingen die qua hoofdlettergebruik ook een normaal woord kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Daarom een onderkast a voor afkortingen (van stations), een s voor series en een t voor specifieke treinen. Degenen die dan nog aOw nee schrijven roepen het over zichzelf af, en dan zijn we meteen af van de prominente positie die Oss, Oss West, Arnhem Centraal, Heemstede-Aerdenhout en Nieuw Amsterdam op dit forum qua benoemingen innemen :Y
🗣
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Wat is deze Opheusden-erasure??!!? :evil: :6
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: zo 25 feb 2024, 11:53 Maar is het zo veel moeite om iets voluit te schrijven waarvan redelijkerwijs verwacht kan worden dat niet iedereen het begrijpt?
Niet iedereen is even handig met berichtjes typen op een mobiele telefoon. De volledige namen van dienstregelpunten zitten ook niet altijd in het woordenboek om automatisch aangevuld te worden. En als je een typefout maakt wordt je weer geciteerd in het mierenneukdraadje. Dus afhankelijk van de situatie kan het wel degelijk te veel moeite zijn.

Dit soort terugkerende kritiek kan er tot leiden dat mensen maar geen spots meer melden om van het gezeur af te zijn. Persoonlijk meld ik ook zelden meer wat op somda sinds de strikt regeltjes voor spots en het gezeur daarover. Dus het zou fijn zijn als mensen wat meer begrip hebben voor dat niet iedereen altijd in de gelegenheid om alles voluit te schrijven en wat zelfredzamer worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten