Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Vandaar ook mijn technische voorstel. Het zou én degenen die niet zo van het voluit schrijven op mobiel zijn helpen én degenen die niet (zo) ingelezen zijn in deze codes. Als de parser afko's kan herkennen, kan deze ze vast ook omzetten naar de officiële stationsnaam. En om false positives te voorkomen laat je ze voortaan door een onderkast a (afkorting) voorafgaan (aO, aHad, aNa, aOw, aOp etc.) - dat moet nu ook al bij de series en treinen.

Maar goed. Ook ik snap wel hoe groot de kans is dat logische technische aanpassingen die redelijk laaghangend fruit zijn ook daadwerkelijk - laat staan snel - op dit forum geïmplementeerd worden...
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Bemined schreef: zo 25 feb 2024, 15:33 Niet iedereen is even handig met berichtjes typen op een mobiele telefoon. De volledige namen van dienstregelpunten zitten ook niet altijd in het woordenboek om automatisch aangevuld te worden. En als je een typefout maakt wordt je weer geciteerd in het mierenneukdraadje.
We zijn toch niet afhankelijk geworden van de autocorrect (dat ook lang niet altijd de correcte spelling weergeeft) op onze mobieltjes om te kunnen typen, mag ik hopen? En lang niet elke spel- en taalfout wordt geciteerd in het mierenneuktopic, (kunnen we wel aan de gang blijven...) dus ook dat is geen argument.

Ik heb minder moeite met stationsafkortingen (al gebruik ik ze zelf liever niet) vanwege die mouse-overs, maar dienstregelingpunten en andere woorden zie ik graag voluit geschreven worden. Dan snapt de lezer meteen wat je bedoelt.
Dus afhankelijk van de situatie kan het wel degelijk te veel moeite zijn.
Als je geen moeite wilt stoppen in je post, waarom dan wel verwachten dat de lezer moeite stopt in het begrijpen van jouw post? Er valt ook geen enkele winst te behalen met het gebruiken van afkortingen op een forum als deze: Een woord afkorten bespaart nauwelijks tijd, er zit geen beperking op het aantal tekens, je hoeft niet per teken te betalen en er is geen ruimtegebrek. Nadelen zijn er wel: het leest minder prettig (ook bij bekende afkortingen) en niet iedereen kent alle afkortingen. Als je serieus genomen wilt worden, neem dan de lezer serieus en schrijf gewoon de woorden voluit :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

De vraag is natuurlijk wel of de afkofappeerder daar op uit is. Niet zelden denk ik dat het ook gewoon net als een scheet is die dwars zit: die moet je gewoon even kwijt; meer niet.

Wellicht dat de beste oplossing ook hier weer is voor degenen die er geen kaas van kunnen maken: negeren en even een andere plek uit de stinkzone opzoeken...
🗣
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

:mrgreen: Deze post levert mij een grijns op.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MarkNL »

Bemined schreef: zo 25 feb 2024, 15:33 Dus het zou fijn zijn als mensen wat meer begrip hebben voor dat niet iedereen altijd in de gelegenheid om alles voluit te schrijven en wat zelfredzamer worden.
Nadat er al twee pagina’s wordt doorgezeurd over een afkorting die ik (zonder verder bij na te denken) heb gebruikt doet mij inderdaad denken laat maar zitten en schrijf wel niks.
Laatst gewijzigd door MarkNL op zo 25 feb 2024, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

waldo79 schreef: zo 25 feb 2024, 16:31 :mrgreen: Deze post levert mij een grijns op.
Hij is heel zelfreferentieel ja (A)
🗣
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DPDelft »

Zullen we weer gewoon verder gaan met het onderwerp van dit topic? Als een afkorting onduidelijk is kan dat gewoon gevraagd worden. Daar is inderdaad geen discussie van meerdere pagina's voor nodig.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

eennietnadertespecificerenroodjas schreef: zo 25 feb 2024, 18:25 Zullen we weer gewoon verder gaan met het onderwerp van dit topic? Als een afkorting onduidelijk is kan dat gewoon gevraagd worden. Daar is inderdaad geen discussie van meerdere pagina's voor nodig.
FTFY (A)
Laatst gewijzigd door TffpaA op zo 25 feb 2024, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
🗣
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Maar wil deze forumbeheerder wel geciteerd worden?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Touché - aangepast! :pos:
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Wat is men nu weer aan het aanpassen aan de sporen 1 t/m 3 op Schiphol?
Ik dacht dat men de sporen vorig jaar al opgehoogd had?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Kwestie van even op de site van ProRail kijken:

https://www.prorail.nl/nieuws/10-dagen- ... g-schiphol
F.k.a. Bollenstad
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ze hebben deze keer ten minste op vrijdag wel 4xpu de sprinter Shl-Asdz-Wp er in gelaten.
Vorige keer was het echt grappig om op vrijdag maar 2xpu een verbinding te hebben van Dvd naar Hvs (normaal 6xpu) en dat er dan in de ochtendspits een SLT-4-tje voor komt rijden.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

En dit is ook niet de laatste ronde werkzaamheden bij Schiphol. Gelukkig gisteren zonder noemenswaardige vertraging door Schiphol heengereden met de trein. Altijd duimen met die werkzaamheden...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er wordt op het moment nog gewerkt aan de brandscheidingen. Dat zou in april klaar moeten zijn, maar ProRail geeft aan nog tot half mei bezig te zijn.

De overkappingen van de trappen die buiten plaza doorlopen worden overigens pas in het najaar gerenoveerd, en pas in het najaar is een aannemer bekend die de drie nieuwe trappen gaat bouwen op de perrons naar het busstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

IIVQ schreef: ma 26 feb 2024, 22:49 Ze hebben deze keer ten minste op vrijdag wel 4xpu de sprinter Shl-Asdz-Wp er in gelaten.
Vorige keer was het echt grappig om op vrijdag maar 2xpu een verbinding te hebben van Dvd naar Hvs (normaal 6xpu) en dat er dan in de ochtendspits een SLT-4-tje voor komt rijden.
De 5700 keert op Asdz, dus niet geheel vanaf Shl dus 4x/uur naar Wp.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Station Luchtbal »

NS Jaarverslag 2023, met, naast de financiële verantwoording, een hele boel andere informatie.

Edit: onderwerp heeft een eigen draad.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Op de P2000 wordt een brand in een trein/langs het spoor gemeld ten zuiden van station Dordrecht Zuid.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er was brand uitgebroken in een elektrische installatie bevestigd aan een bovenleidingsmast. Een machinist zag het, heeft een noodremming gemaakt en de brand is vervolgens door de brandweer geblust. Daarna is de trein ontruimd door ProRail. En nu moet de boel gerepareerd worden.

https://www.ad.nl/dordrecht/brand-in-bo ... 241118129/

Het is tenslotte pas twee weken een groot circus op dit traject, dit kon er ook nog wel bij :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Op de HSL staan bij Zevenbergschen Hoek een Eurostar Velaro en een setje ICNG stil. Een of beiden zijn de gestrande trein(en) die al urenlang voor ellende tussen Breda en Rotterdam zorgen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Als het de ICNG is, dat moet dit haast wel zonder reizigers zijn geweest, want ik kan daarvan niet echt een trein vinden die met een bizarre hoeveelheid vertraging is aangekomen of onderweg is zonder logische onderbouwing. Daarentegen heeft Rotterdam Centraal wel een Eurostar naar Amsterdam met +199 in de boeken staan :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Ik zag om 13:25 een ICNG-B (3314) door Zaventem komen richting Nederland, dus zou best die kunnen zijn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Het setje ICNG was volledig in de 'oude' kleurstelling en dus voor de binnenlandse dienst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
RobertT
Berichten: 586
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Er zijn in ieder geval meerdere stremmingen geweest vandaag op de HSL met defect materieel,zo zou ook leeg mat van de 1161 defect hebben gestaan,uiteindelijk is dit afgesleept
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

ArrivaBas schreef: wo 28 feb 2024, 19:34 ICNG [...] in [...] 'oude' kleurstelling
Laten we het "Zorro" noemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten