Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVNL
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 10:50
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door OVNL »

Dit topic is de opvolger van "OVer je reiservaringen" en is bedoeld voor al je reiservaringen op het spoor.
Reiservaringen in de regio kun je kwijt in de "Alledaagse Gebeurtenissen" topics die voor elke regio van Nederland bestaan.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IC140 »

Misschien net als de andere Alledaagse Eigenaardigheden Sticky maken? Het komt nog niet echt tot leven, ondanks een van de grootste treinstoringen van het jaar.

Edit: je was me voor.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Die discussie werd gisterenavond nog in het maanddtopic besproken. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Oorzaak van de enorme storing van gisteren is gevonden: Nadat een winkeldief vanaf Schiphol de spoortunnel in liep, werden met een noodoproep alle treinen tot stilstand gebracht. Een trein stond precies op de plek waar de software bepaald of een trein op Schiphol links of rechts van het perron wordt binnengekomen (of dat voor spoor 1/2 of 5/6 was vertelt het verhaal niet) waarna de software bleef hangen. Na de trein 32.000 keer een perron toegewezen te hebben crashte het systeem dat automatisch treinpaden toedeelt. Pas om 4 uur 's nachts werkte het systeem weer naar behoren, nadat ontdekt was dat de foute informatie ook in de back-upsystemen terecht was gekomen: https://nos.nl/artikel/2247134-prorail- ... efout.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De medewerker in het informatiehokje te Leiden Centraal heeft op zijn laptop de site van Rijdende treinen voorstaan. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

32000 keer :shock:

Geen wonder dat het systeem crasht, maar afgezien van de gemelde oorzaak: had dit ook kunnen gebeuren bij andere storingen?
Ik ben tevreden dat ze een stuk code hebben weten te vinden, maar wel bijzonder dat dit niet eerder was gevonden en/of aangepakt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Het heeft ook niet eerder voor problemen gezorgd, terwijl er al best veel storingen geweest zijn rondom Schiphol sinds het systeem bestaat. Wellicht wat gewijzigd ofzo.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

Suus schreef:Na de trein 32.000 keer een perron toegewezen te hebben crashte het systeem dat automatisch treinpaden toedeelt
Ik hoorde het hele verhaal net ook op het NOS radiojournaal. Lullig voor iedereen die er last van had, maar ik moest hier toch wel om lachen :lol:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door webguy »

Wubbo schreef:Het heeft ook niet eerder voor problemen gezorgd, terwijl er al best veel storingen geweest zijn rondom Schiphol sinds het systeem bestaat. Wellicht wat gewijzigd ofzo.
Kennelijk de enige keer dat de trein op dat wissel stilstond oid. Weinig treinen die midden in de Schiphol tunnel stilstaan.

Maar goed, ook al gebeurde het 32767+ keer, dan nog, zou zoiets natuurlijk niet zo'n impact moeten hebben.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DingeZ »

Het is gewoon een typische software-bug, een bijzondere situatie, die zelden voorkomt. Daardoor weet je pas dat er een bug is als het fout gaat, daar is vrij weinig aan te doen van te voren. Maar goed, de bug is als het goed is al gefixt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:
Suus schreef:Na de trein 32.000 keer een perron toegewezen te hebben crashte het systeem dat automatisch treinpaden toedeelt
Ik hoorde het hele verhaal net ook op het NOS radiojournaal. Lullig voor iedereen die er last van had, maar ik moest hier toch wel om lachen :lol:
Ja, er zit wel een komische kant aan.. zeker als je (ik) daar beelden bij denkt: een systeem dat het 32 duizend keer probeert en dan toch maar opgeeft.. da's best knap eigenlijk.. zou d'r nou nooit een regel tussendoor hebben gestaan, in de trant van: hé trein, reageer nou 's .. doe eens wat. :D (A)

Ik vind eigenlijk ook wel dat de veroorzaker (de 'dief') strafvermindering mag krijgen. Hij heeft toch maar gezorgd voor een nieuw incidentenscript bij ProRail, dacht ik zo.. :wink:

Oh ja.. denk dat ProRail ook iets moet doen aan de database grootte.. want nu ligt op straat dat dat, kennelijk, slechts 32 duizend regels groot is.
Of valt dat wel mee, is de werkelijkheid groter?


webguy schreef: Kennelijk de enige keer dat de trein op dat wissel stilstond oid. Weinig treinen die midden in de Schiphol tunnel stilstaan.
.
Volgens het artikel op NOS.nl wel.
(..) Waardoor het probleem zich nooit eerder manifesteerde en nu wel, is niet helemaal duidelijk. Er staan namelijk vaker treinen stil op de bewuste plek. "Er spelen veel externe factoren, we kunnen niet helemaal inschatten waarom het juist nu misging", aldus ProRail-woordvoerder Andy Wiemer.(..)

Bron: https://nos.nl/artikel/2247134-prorail- ... efout.html
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Eerder vanavond werd de 3368 vastgehouden op Schiphol. Over de omroep in de trein werd verteld dat er het vermoeden bestond dat er iemand in de tunnel aan de wandel was gegaan... Een andere reiziger ging naar de deuropening, en vroeg op een harde en geirriteerde toon af wie dit had gedaan en dat het gisteren al 2,5 uur vertraging had veroorzaakt. Uiteindelijk was vertrek met +14. Even later moest er langzaam worden gereden wegens hulpverleners langs het spoor, waardoor de vertraging tot +17 opliep. Aankoms tin Zaandam was met +11.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Iemand wilde de bug-fix testen? :lol: :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De storing door de bug in de verkeersleidingssoftware deed mij nog meer bugs ontdekken, maar dan in MijnNS. Bij het doen van een GTBV aanvraag voor 21 augustus gaf het systeem automatisch aan dat ik op een product reisde dat ik pas op 22 augustus op m'n chipkaart had geladen.
En de functie waarmee je een reis in delen voor de GTBV aan elkaar kunt plakken gaf me wel de optie m'n check uit in Amersfoort te selecteren, maar de tijd die erbij stond was het tijdstip waarop ik op 20 augustus in Amersfoort uitcheckte :roll:

We zullen wel zien of het goed gaat, maar had toch echt de link om GTBV aan te vragen achter m'n reis op 21 augustus aangeklikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Bij de Burger King op Rotterdam Centraal hing al enkele maanden een poster achter het raam met daarop de mededeling dat hij tijdelijk gesloten is, maar ik zag vandaag dat de BK niet meer terugkomt en dat er een Leon voor in de plaats komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Ben ik de enige die nog nooit van de Leon heeft gehoord? :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Volgens mij hebben die wat upscale fastfood om mee te nemen. Salades, wraps, rijstmaaltijden.

De Burger King moest weg wegens stankoverlast bij omwonenden aan de achterzijde van het station. Blijf dat bijzonder vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Inderdaad, zoveel mensen wonen er nu ook weer niet in de directe omgeving van Rotterdam Centraal.
🍉
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door OV-Hobbyist »

Denk dat de omwonenden eerder last zullen hebben van de shoarmazaak die aan de achterkant van Rotterdam Centraal zit dan van de Burger King die zo ongeveer halverwege de passage zit/zat
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

De 'schoorsteen' van de Burger King zat recht tegenover de woonhuizen aan de achterzijde. Die walmde behoorlijk blauw vaak en de stank was dan in het hele station te ruiken. Ook heb ik meerdere malen gehad dat ik aangesproken werd door mensen die dachten dat er brand was.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Er zit nu iemand al een tijdje zich te verstoppen in de WC in het treintje van Siegen naar Hagen. Een ouwe man heeft het door en verlinkt de gast bij de conductriece. Nu wachten ze totdat hij eruit komt.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Stadsbus »

Meltrain schreef:De medewerker in het informatiehokje te Leiden Centraal heeft op zijn laptop de site van Rijdende treinen voorstaan. :lol:
Die is (bijna) altijd daar aan, iets wat in Leiden standaard is, maar wel leuk :Y
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Hendrik schreef:Ben ik de enige die nog nooit van de Leon heeft gehoord? :shock:
Nee, ik ook niet. Enig zoekwerk en dan blijkt het 'gewoon' een voedsellabel van de exploitant achter de Burger King (op stations) te zitten: HMSHost.

https://hmshost.work/nl/stores/leon

Duss, d'r komt gewoon iets 'hips' voor terug, denk ik. (A)

In 2015:
https://www.derestaurantkrant.nl/overna ... ions-16402
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Hendrik schreef:Ben ik de enige die nog nooit van de Leon heeft gehoord? :shock:
Ik had er tot vanochtend ook nog nooit van gehoord. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Een trein ging zojuist twee keer defect op de HSL, want een keer defect gaan is veel te normaal geworden.

Gevolgen op Amsterdam Centraal:
954. Heeft het 20 minuten kranig volgehouden en dus langer dan de 9256, maar werd toch maar opgeheven.

9256. Begon met +13, maar twee minuten voor vertrek geen materieel dus alvast opgeheven.

De 954 werd opgeheven precies toen de storing voorbij was. Dus ging men proberen het materieel voor de 956 in te zetten. Leuke poging, maar nog voor vertrektijd opgeheven wegens het dubbele defect.

1058. Materieel is vanuit Schiphol gearriveerd, maar lekker ruim op tijd opgeheven.

958. De bende op Amsterdam Centraal met zoveel gestrande reizigers nam toe nadat ook de sprinters ernstig vertraagd werden. Daarom wordt deze waarschijnlijk toch op pad gestuurd, en dan zien ze in Hoofddorp maar wat ze met de trein doen. Materiaal lijkt van de 954 te komen.

Om de pret af te maken heeft IC 2258 naar Vlissingen ook +15, dus die gaat eens lekker de treindienst op de Oude Lijn verzieken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten