Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

NS had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de 600 volledig met DDZ te rijden. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat moeten dan wel allemaal viertjes zijn want bij een zesje kloppen de rijtijden nog minder ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

DDZ-4 haalt de rijtijden van de huidige 4900 ook niet. Ik weet niet wanneer daar voor het laatst gepland DDZ in heeft gereden, maar waarschijnlijk was dat in de tijd dat deze nog niet op de 5700 keerde op Utrecht Centraal (en dat is sinds de ombouw van Naarden-Bussum in 2019).
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zat net in 666 (Lw-Zl-Ut via maar niet stoppend te Lls) die officieel 18:42-:44 stilstaat te Zl. Maar het treinpersoneel wachtte nog even op de 766 (Gn-Gvc) (geplande stilstand :45-47) zodat er Xplatform overgestapt kon worden.
Michael
Berichten: 11769
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Wou gisteren met de 3734 van Den Bosch naar Utrecht gaan alleen had VIRM 9596 er geen zin meer in. De remmen waren vastgelopen en niet los te krijgen. Je voelde dat de trein het wel probeerde om in beweging te komen aangezien bij elke poging een schokje te voelen was maar er was geen beweging in te krijgen. Ben uiteindelijk met de 3934 naar Utrecht gegaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Intercity 2367 naar Amsterdam is volgens de machinist van mijn trein defect gegaan in de Willemsspoortunnel. Oeps.

Om 18:05 komt de trein teruggereden aan op Rotterdam Zuid om ontruimd te worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Michael schreef: di 02 apr 2024, 16:00 Wou gisteren met de 3734 van Den Bosch naar Utrecht gaan alleen had VIRM 9596 er geen zin meer in. De remmen waren vastgelopen en niet los te krijgen. Je voelde dat de trein het wel probeerde om in beweging te komen aangezien bij elke poging een schokje te voelen was maar er was geen beweging in te krijgen. Ben uiteindelijk met de 3934 naar Utrecht gegaan.
3934 reed gisteren niet; aannemelijk de 2934.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Trein 556 was defect en trein 4063 had ruim 10 minuten vertraging. Hierdoor stonden de gangpaden van de 2858 vol ondanks de 12 bakken ICM. De 2858 mocht in Gouda de vertraagde 4063 inhalen waardoor dit de eerste trein in een half uur van Gouda naar Rotterdam werd.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

MetroRET schreef: di 02 apr 2024, 19:11
Michael schreef: di 02 apr 2024, 16:00 Wou gisteren met de 3734 van Den Bosch naar Utrecht gaan alleen had VIRM 9596 er geen zin meer in. De remmen waren vastgelopen en niet los te krijgen. Je voelde dat de trein het wel probeerde om in beweging te komen aangezien bij elke poging een schokje te voelen was maar er was geen beweging in te krijgen. Ben uiteindelijk met de 3934 naar Utrecht gegaan.
3934 reed gisteren niet; aannemelijk de 2934.
Jawel hoor, die reed gewoon van Heerlen naar Eindhoven Centraal. Waar die vervolgens koppelde met de 2934 uit Maastricht, en ze samen doorreden naar Enkhuizen. Afhankelijk van je interpretatie kan je zelfs zeggen dat Michael wel degelijk de 3934 heeft genomen.
MetroRET
Berichten: 3823
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Ja zo, maar niet dus tussen Ht en Ut.
Michael
Berichten: 11769
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

MetroRET schreef: di 02 apr 2024, 19:11
Michael schreef: di 02 apr 2024, 16:00 Wou gisteren met de 3734 van Den Bosch naar Utrecht gaan alleen had VIRM 9596 er geen zin meer in. De remmen waren vastgelopen en niet los te krijgen. Je voelde dat de trein het wel probeerde om in beweging te komen aangezien bij elke poging een schokje te voelen was maar er was geen beweging in te krijgen. Ben uiteindelijk met de 3934 naar Utrecht gegaan.
3934 reed gisteren niet; aannemelijk de 2934.
Ik bedoelde inderdaad de 2934
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Er moet een gestrande trein op een wel heel vreemde/onhandige plek staan in Den Haag, want de storingsmelding benoemt het traject "Gouda - Den Haag HS" en de geschrapte treinseries zijn de 1100, 5000 en... 2000 :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dan zal er iets langs gestrand zijn in de Binckhorstboog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zag net een dubbel stel DDZ op rtng staan. Ik heb daar nog niet eerder reizigersmat (anders van SSN) zien staan.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Rotterdam Noord Goederen wordt wel vaker gebruikt om materieel aan de kant te zetten of om te keren, net als Rotterdam Stadion. In principe wel voor korte duur, pas over een paar jaar wordt het emplacement geschikt gemaakt voor behandelen en opstellen van materieel dat op dat moment geen dienst heeft.
Etienne
Donateur
Berichten: 7949
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Vanmiddag heeft wel de 4054 defect gestaan bij Rotterdam Noord, wat zorgde voor diverse vertragingen en geschrapte treinen. Daarbovenop reed de 563 slechts met een losse DDZ6, omdat het aankoppelen op Rotterdam Centraal met een DDZ4 mislukte.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Was het niet de 657 die defect stond en de 4054 die daardoor niet verder kon? Die is zo te zien met veel moeite tot Alexander gekomen en daar opgeheven, mogelijk dat die toen op Rotterdam Noord Goederen gezet is zodat de 4054 die er achter zat verder kon, trein 2859 was er inmiddels linkerspoor voorbij gegaan.
Etienne
Donateur
Berichten: 7949
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Dat is logischer inderdaad (als ik Trenposities bekijk). Ik kreeg op mijn werk de melding van Rijdendetreinen en toen ging ik al kijken wat er fout ging en zag toen de 4054 stil staan net buiten Noord. Dus vermoedde dat het die zou zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Apeldoorn, 10:43, IC 1734 naar Den Haag Centraal halteert. Twee fietsers komen aanrennen naar het fietsenbalkon helemaal vooraan de ICM-7. Op het moment dat zij hun eerste fiets inladen, sluit de HC de deuren en komen vrouw én fiets bekneld te zitten. Uiteindelijk worden de deuren opnieuw ontgrendeld en kan de vrouw loskomen en kan het duo alsnog, met de nodige hulp van een medereiziger om de fietsen aan boord te tillen, instappen met hun fietsen.
Hun commentaar: "We dachten dat het allemaal gelijkvloers was!" (Behoefte aan een sprinter (of ICNG) op Apeldoorn-Amersfoort dus ;) )

Commentaar van de HC toen die langskwam tijdens de controle: "Ja, die mensen komen op het laatste moment aanrennen en gooien dan hun fiets tussen de deur!"
Als ik het goed had gezien was de eerste vrouw al met het voorwiel aan boord toen de sluitfluit klonk. En bovendien was de halteertijd zo kort (en het perron zo druk) dat ze ook als ze ruim op tijd klaarstonden in het midden van het perron, niet eerder het fietsenbalkon hadden kunnen bereiken.
Naar mijn mening mag je ook niet verwachten dat ze maar braaf zich terugtrekken en wachten op de volgende, want door een vertraagde 240 kwam die pas een halfuur later. De volgende rechtstreekse naar Utrecht en verder - wel zo handig als je met twee fietsen reist, gezien de krappe overstap van 2 minuten in Amersfoort anders - pas een uur later.

Niet voor het eerst dat ik fietsers niet de kans zie krijgen om in en uit te stappen. Kan dat niet klantvriendelijker, beste conducteurs? In plaats van de deuren stoïcijns sluiten voor fietsers, waarom niet even een handje helpen met inladen? Daar hadden ze namelijk ook grote moeite mee; leuk, die hoge vloer van ICM. Zeker zolang niet vooraf in reisinformatie wordt getoond waar fietsplekken in de trein zitten, mag je niet verwachten dat fietsers meteen kunnen beginnen met inladen wanneer de deuren openen.
Om de punctualiteit was het ook niet te laten, want we zijn nauwelijks een minuut later vertrokken en waren ruim op tijd in Amersfoort.
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik ben niet eens met het voorstel om de HC te laten helpen met instappen. De daarvoor aangewezen functionaris is de stationskruier.
Als je iets zwaars mee wil nemen, ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Nederlandse reizigerstreinen zij sinds het afschaffen van Mat '54, plan U en de Dieseldrie niet meer ingericht op stuksgoederenvervoer.
Overigens is ICM(III of IV) wel het summum van ongeschiktheid voor fietsvervoer, met de smalle deur en bjna-niet-te-doene draai bij de officiële fietsplek.

Ik heb zelf wel vaker te snel sluitende HC's meegemaakt, waaronder een keer een vrouw met 6 koffers die deze een voor een uitlaadde (en echt niet op een traag tempo) maar de HC floot al na enkele seconden op Asdm (en heeft kennelijk de situatie niet goed overzien, niet raar met dat kromme perron), waardoor 4 van de koffers buiten stonden en mevrouw, 2 koffers en nog een stuk of 5 reizigers die uit wilden stappen (waaronder ik) achter een dichte deur in de trein bleven. Ik heb toen het noodruitje ingeslagen en aan de deurontgrendeling getrokken. Mevrouw geholpen, wij uitgestapt en terwijl ik aar de HC liep om uitleg te geven sloot deze weer de deuren en reed weg, mij met een bloedende hand achterlatend, en zonder enige controle waarom iemand nou de deurontgrendeling gebruikte.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Had je dan niet beter aan de noodrem kunnen trekken en de HC de boel weer laten ontgrendelen? (Oprechte vraag, en natuurlijk makkelijk praten achteraf, ik ben allang onder de indruk dat je actie ondernam.)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: vr 05 apr 2024, 23:34 de stationskruier
De waaaat?!?!!?

De laatste daarvan is toch ongeveer tegelijk met de mammoet uitgestorven?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

umbusko schreef: za 06 apr 2024, 00:19 Had je dan niet beter aan de noodrem kunnen trekken en de HC de boel weer laten ontgrendelen? (Oprechte vraag, en natuurlijk makkelijk praten achteraf, ik ben allang onder de indruk dat je actie ondernam.)
Het was meer een split-second-actie. Bovendien: Deur ontgrendelen = noodremming. Alleen kennelijk makkelijker overbrugbaar.
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteren de 3653 genomen vanuit Zwolle, met Breda als beoogde eindbestemming. Voor Nijmegen stond de trein ruim twintig minuten stil, en de enige mededeling was dat er treinen voor ons stonden. In Nijmegen werd de trein uiteindelijk opgeheven, en werd aangekondigd dat deze zou terugkeren naar Zwolle. Qua reisinformatie werden reizigers toen echt weer vijftien jaar terug in de tijd geworpen, met treinen die last-minute werden opgeheven of gespoorwijzigd, met wandelende mensenstromen tot gevolg. Achteraf gezien had ik beter via Venlo kunnen omreizen.
Ik wilde nog mee in de 3158, maar die puilde met een solo VIRM6 helemaal uit. Dus voor de terugweg naar Zwolle (ik had besloten na de uitgebreide kennismaking met station Nijmegen huiswaarts te keren) was de eerste trein naar Arnhem een uurtje later, de 3162. In Arnhem overgestapt op de 3660.

Van een HC begreep ik dat er eerst een trein defect stond, en dat er daarna een goederentrein diverse wissels blokkeerde met een hele treinenfile tot gevolg. Dat verklaarde de verschillende storingsmeldingen.

nog een opvallend dingetje: als extra ondersteuning gebruikte ik de NS Perronwijzer-app. Maar die kan dus totaal niet overweg met uitgevallen treinen, en die toonde ook wel eens andere info dan dat er op de borden stonden. Wat is dan het nut van die app?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Perronwijzer-app? Nog nooit van gehoord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten