Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

in het pad van de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] rijdt een extra Sprinter tussen Hilversum en Amersfoort Schothorst. Op de rit van 09:54 uit Amersfoort hadden we een hele SLT6 voor zo'n 4 reizigers. :)

Vanmiddag was er een defecte bovenleiding tussen Utrecht en Amersfoort en toen ik in Utrecht aankwam, de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] waren de enige Intercity's die nog reden tussen beide plaatsen. Omstreeks vijf uur kwam ik vanuit Arnhem binnen en op spoor 11 stond daar de 11761 nog met slechts een losse ICM-IV, meer dan vol en op het perron stond nog een hoop mensen die mee wilde.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Eerder vanavond, in de 8800 naar huis, had mijn HC zijn realistische lolbroek aan: welkom in de sprintercity met als eindbestemming Leiden Centraal. Ik vind het leuk! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Etienne schreef:in het pad van de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] rijdt een extra Sprinter tussen Hilversum en Amersfoort Schothorst. Op de rit van 09:54 uit Amersfoort hadden we een hele SLT6 voor zo'n 4 reizigers. :)
Was het maar in het pad, dan had je in Amersfoort een goede aansluiting op de Twentse IC. Maar hij rijdt juist (vanaf Hilversum gezien) eerder, waardoor er een redelijk lange overstap in Amersfoort ontstaat (8 minuten). Ook staat dat ding 10! minuten stil in Amersfoort om de verknoping van/naar Schothorst wél intact te houden.

Ik had dan liever gezien dat ze de reguliere sprinter wat verschoven hadden, zodat die in Amersfoort in de knoop met de IC van/naar Enschede zou komen (verschuiving van zo'n 5 min. op het stuk Vathorst-Amersfoort) en dan indien nodig (want heeft Hilversum-Amersfoort wel een kwartiersdienst nodig als je toch niet meer door van/naar Amsterdam kan?) kun je dan nog een losse extra trein Amersfoort-Hilversum inleggen die dan een kwartier later rijdt.

Zo'n verschoven reguliere sprinter zal dan bijv. de volgende tijden hebben:
.28 Vathorst
.32 Schothorst
.36 Amersfoort (a, spoor 7)
.38-.40 IC Enschede->Den Haag
.40 Amersfoort (v)
.47 Baarn
.53 Hilversum

.07 Hilversum
.13 Baarn
.20 Amersfoort (a, spoor 1)
.20-.22 IC Den Haag->Enschede
.24 Amersfoort (v)
.28 Amersfoort Schothorst
.32 Amersfoort Vathorst
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Hilversum - Amersfoort van 6x/uur (normaal) naar 2x/uur lijkt me wat weinig. Dat betekent dat je reizigers die al met de bus moeten ook nog trakteert op een lagere frequentie. Een kwartierdienst rijden naar de belangrijkste bestemming (Amersfoort) lijkt me wat dat betreft een beter alternatief.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Om diezelfde reden rijden de sprinters op de trajecten Weesp - Hoofddorp en Hilversum - Utrecht nu ook ieder kwartier, ook in de avonduren. Busreizigers krijgen dan niet nóg een langere reistijd omdat de aansluitende sprinter maar ieder half uur zou rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:
Etienne schreef:in het pad van de [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] rijdt een extra Sprinter tussen Hilversum en Amersfoort Schothorst. Op de rit van 09:54 uit Amersfoort hadden we een hele SLT6 voor zo'n 4 reizigers. :)
Was het maar in het pad, dan had je in Amersfoort een goede aansluiting op de Twentse IC. Maar hij rijdt juist (vanaf Hilversum gezien) eerder, waardoor er een redelijk lange overstap in Amersfoort ontstaat (8 minuten). Ook staat dat ding 10! minuten stil in Amersfoort om de verknoping van/naar Schothorst wél intact te houden
Dat die Sprinter in een afwijkend pad naar Hilversum rijdt lijkt me juist logisch. Hij rijdt daar namelijk nu exact in kwartiersdienst met de [serie=Sprinter|2019|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] waardoor de aansluitingen op de bussen (die aannemelijk dan ook wel om het kwartier zullen gaan) zo gelijk mogelijk verdeeld is.

Bijkomend voordeel van deze uitwerking is trouwens ook dat je nog een aansluiting vanuit Zwolle richting Hilversum hebt, die zou je niet hebben als je op de tijden van de ICs zou pendelen (dus .10/.25/.40/.55 uit Amersfoort).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Ik zit nu met mijn gezin in de 1130 van Eindhoven naar Den Haag. Kort na vertrek uit Eindhoven wordt er omgeroepen dat achterin nog voldoende zitplaatsen zijn. Prima.
Na de stop in Tilburg wordt er omgeroepen dat bagage geen recht heeft op een zitplaats en dat je die niet op de stoel mag hebben. Maar er komen geen reizigers bij en dus laat iedereen die gewoon staan. Dan komen de 2 conductrices vervolgens controleren of iedereen geen tassen op de stoel heeft staan. Dat levert her en der de nodige discussie op want er zijn voldoende zitplaatsen.
Dan komt er een extra omroep dat bagage geen zitplaats nodig heeft. Een hoop gezucht van de reizigers want het wordt nu gezeur.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

Op de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zit standaard irritant personeel. 9 van de 10x zie je ze nooit maar zitten ze luid pratend in de stilte coupé van de 1e klas. Dan heb je nog die kleine stevige Antilliaanse dame uit Den Haag die continu in de omroep berichten de kont van de machinist loop te likken en dan ook nog dat langere dunne Surinamse vrouwtje uit Den Haag die anderhalf uur in de stilte coupé alleen maar loopt te klagen over haar collega's....
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Heten die lui geen medelanders tegenwoordig? :')
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Cora »

@htm_tram ik kan dat beamen. Ik heb al verscheidene tripjes 1100 gehad en maar 1x de Mikos van dienst gezien. Ook mijn laatste keer ICD geen Mikos van dienst gezien.

Maar volgens mij heeft de 1100 en ICD geen stilte coupe dacht ik
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Een effect van de werkzaamheden bij Naarden-Bussum waar ik geen rekening mee heb gehouden: doordat de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] niet rijdt, is de verbinding Duivendrecht - Leiden Centraal ook een stuk slechter geworden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

De eerste klas heeft twee stiltehokken per rijtuig.
Maar ik kan als vaste reiziger beamen dat het inderdaad uit maakt of je Eindhovense HCs krijgt of Den Haag, de Haagse zijn er alleen maar om te fluiten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Vervoersbewijzen hebben die 2 troela's niet gecontroleerd. Of het zou het stukje tussen hs en cs moeten zijn. Maar tas-op-de-bank was waar ze zeer waakzaam moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Lekker ongenuanceerd afgeven op een ander, jullie lijken Facebook wel. Doen we weer een beetje lief voor elkaar?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ze doen toch lief tegen elkaar? Alleen niet tegen je soortgenoten volgens mij :') (A)
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Cora »

JordiBrabant schreef:De eerste klas heeft twee stiltehokken per rijtuig.
Juist daarom wist ik dat niet :@ Ik reis 2de klasse. (Als ik al reis (A))
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Ik gaf alleen aan dat ze te deden. Maar verder leuke dag gehad dus we kunnen weer lief doen
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

Lincoln schreef:
JordiBrabant schreef:De eerste klas heeft twee stiltehokken per rijtuig.
Juist daarom wist ik dat niet :@ Ik reis 2de klasse. (Als ik al reis (A))
Dat is het nadeel van 1e klas in de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. Wil je in de stilte coupé reizen heb je 9 van de 10 keer pech. Naast de 1e klasse conducteurs zit er ook vaak personeel in wat een Ptje heeft waardoor ze in 1x met 4 a 5 man in de 1e klas zitten te kakelen. Dan heb ik in de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] liever cabine conducteurs. Daar heb je ook niks aan maar dan laten ze in ieder geval de stilte coupé met rust. (A)

Volgens mij zit er zelfs een cabine in de ongebruikte stuurstand. En of een ruimte voor de conducteur. Maar dat is waarschijnlijk niet goed genoeg voor het personeel.

Maar om positief af te sluiten... er is ook 1 voordeel aan de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] serie. Voor de zwartrijders een ideale serie met een hele kleine pak kans. *trein*
Mikos schreef:Lekker ongenuanceerd afgeven op een ander, jullie lijken Facebook wel. Doen we weer een beetje lief voor elkaar?
Het verschil tussen een HC die zijn administratie doet of bezig is met het roddel uurtje is duidelijk te horen in de 1e klas stilte coupé. Dus ongenuanceerd afgeven valt wel mee. :wink:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ik vind iemand 'troela' noemen vrij ongenuanceerd. Bovendien is het niet netjes om een ander zomaar voor van alles uit te maken. En het motiveert ook niet bepaald om nog eens te reageren op dit forum. Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Doe ik dat ook. :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Mee eens: ik moet geen troela zeggen.
Maar als een soort kleuterjuf hetzelfde blijven omroepen en de trein op-en-neer controleren op tassen op de bank terwijl er geen reizigers de coupé binnenkomen en de stoelen onbenut blijven. Niet alleen ik maar ook andere reizigers had aardig de p in hoe zij te werk gingen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ik was er niet bij, ik reageer hooguit op je bericht. Maar weet je wat het ook is? Wanneer iedereen tassen op de stoelen zet, mopperen de mensen dat anderen tassen op de stoelen zetten. Nu wordt er iets aan gedaan, is het ook niet goed. Uiteindelijk zijn stoelen bedoeld om op te zitten, niet om je voeten op te leggen of je tas op te plaatsen. Dus zet je tas op de grond of leg hem in het bagagerek, dan is er geen enkel probleem!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Wanneer er geen zitplaatsen meer vrij zijn maar wel tassen op de bank geef ik dat wel aan de betreffende persoon door dat ik ook graag zit. Levert dan wel wat gezucht op maar dat is na 2 seconden over. Dat levert in ieder geval geen irritatie op bij de mede-reizigers.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Dus zet je tas op de grond of leg hem in het bagagerek, dan is er geen enkel probleem!
Geef jij dan ff door dat ze fatsoenlijke bagagerekken in de treinen knutselen *O*

Oh en dat ze de vloeren een beetje fatsoenlijk schoonmaken als je wilt dat ik daar iets op zet. :Y

Oh en tassen mogen prima op stoelen staan trouwens:
AVR-NS schreef:Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage... niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
Tenzij demense dus vragen of ze daar mogen zitten :mrgreen:
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Ik haal altijd m'n tas van de stoel als het druk wordt. Ik moet wel zeggen dat de vloeren in sommige treinen zo ontzettend smerig zijn dat ik daar m'n tas liever niet op zet. Met name DDZ krijg ik het gevoel dat er sinds de verbouwing niet meer stof is gezogen of is gedweild. En nu krijg ik waarschijnlijk een antwoord dat dat aan de kleur van de vloer ligt. Deels misschien, maar op de vloer ligt ook vaak allerlei losse zooi. In vergelijking met het buitenland (en daar heb ik intussen aardig wat kilometers gemaakt door heel Europa) zijn Nederlandse treinen echt heel erg smerig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Wanneer iedereen tassen op de stoelen zet, mopperen de mensen dat anderen tassen op de stoelen zetten.
Ik hoor eigenlijk nooit mensen daar over mopperen.
Ik hoor wel mensen vragen: "zou ik hier mogen zitten" en dan gaat die tas gewoon aan de kant. Geen probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten