Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanmiddag reed de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] niet tussen Den Haag Centraal en Leiden vanwege een seinstoring. Ik koos er voor om de 761 te nemen. Die werd in Leiden binnengenomen op spoor 4a, aangezien er een andere trein op 4b in de weg stond. Dus dat werd een crossplatform naar de 3356, die op 5a stond. Na vertrektijd werd omgeroepen dat er werd gewacht op de treindienstleiding (en de HC kwam daarna vragen of de omroep verstaanbaar was, en dat er waarschijnlijk een aanrijding gebeurd was). Even later werd de trein opgeheven.
Een IC had aan het begin van perron 5b een aanrijding gehad. Later begreep ik dat die persoon gewond was, en over het spoor was gaan rennen. Bizar.
Volgens de storingsmeldingen en Tuffy lag Leiden Centraal dus helemaal plat. Toch zou een VIRM4 de 2154 van Leiden naar Amsterdam gaan rijden, vertrekkende van spoor 9a. Na dreigementen over de veiligheid in de trein door de HC en machinist (over een omroep die veel te zacht stond) gingen we in een slakkengangetje naar Heemstede-Aerdenhout. Ik voelde de bui al hangen, en er werd aangekondigd dat wij in Haarlem zouden worden opgeheven. Daar werden wij op spoor 4 binnengenomen (toen ik aan de persoon naast mij aangaf dat wij werden opgeheven en mensen vervolgens op de schermen keken, vielen er ineens heel veel kwartjes bij mij in de coupe). Dus werd het een crossplatform naar spoor 3 en nog een overstap op Sloterdijk. Aankomst in Zaandam was uiteindelijk met meer dan +60.
Beul van de blindegeleidelijn
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door mijack1985 »

VIRM schreef:Dus dat werd een crossplatform naar de 3356, die op 5a stond. Na vertrektijd werd omgeroepen dat er werd gewacht op de treindienstleiding (en de HC kwam daarna vragen of de omroep verstaanbaar was, en dat er waarschijnlijk een aanrijding gebeurd was). Even later werd de trein opgeheven.
Hey dat was toevallig. Je zat dus in mijn 3356. Ik was die HC die vroeg of de omroep doorkwam. Dat is soms nog wel eens een kwaaltje in de SNG. Anyway, wel een leuke onverwachte ontmoeting.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Ah, grappig! Ik was de reiziger met blindenstok, dus wellicht ben ik je wel opgevallen? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door mijack1985 »

Ja je was een van de weinige reizigers die in het voorste treinstel zat. De rest zat hutje mutje in het achterste treinstel (magie van het treinstel die dichtst bij de trappen staat). Middelste treinstel was redelijk leeg ook haha.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 30 mei 2019, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Onderweg naar Duitsland zag ik op station Venlo dat de Smullers er niet meer is. De ruimte staat nu leeg. Overigens verliep mijn reis naar Venlo prima ondanks de omweg via Roermond.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Smullers is wel op meer plekken weg, zoals Apeldoorn en Zutphen.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Ja maar in Apeldoorn is deze al een paar jaar weg samen met de kiosk waarmee dit gecombineerd was (en ook nog half NS Servicepunt).
Zutphen is vorig jaar nog dicht gegaan... Venlo zou ik niet weten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Vorig jaar eind juli was Smullers nog in Venlo.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door OV-Hobbyist »

Hij is ergens in maart weg gegaan. Begin maart zat ie er nog, en eind maart was ie verdwenen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

heeft ook te maken met de nieuwe eigenaar,die let ook op de centen en schijnbaar zijn die stations niet rendabel genoeg voor een smullers,vergeet niet dat ze huur moeten betalen aan NS Stations.Bovendien is het geen randstad :D :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Dan is dat dus het gevolg van de politieke keuze om retail deels bij NS weg te halen: voor NS was het hebben van een Smullers dienstverlening, voor de nieuwe uitbater gaat het alleen om de rendabiliteit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Of de nieuwe uitbater denkt aan de gezondheid van reizigers en gaat daarom salades verkopen in plaats van snacks. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Smullers in Gouda is ook recentelijk dichtgetimmerd, maar daar is ook de Ap to Go al verdwenen nadat de Spar open ging. De Smullers in Venlo liep redelijk toen er nog lange overstappen waren naar Duitsland, denk het verdwijnen daarvan het de nek heeft omgedraaid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Dat zal het zijn, ja. Vroeger had je ruim 20 minuten overstaptijd en dat was ideaal voor de horeca op het station.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Nou ja, echt lekker vond ik smullers toch niet. Ik denk ook dat de döner company hun veel klandizie heeft gekost.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

IC 11764 (Es-Gvc) halteerde net te Zenderen Esweg, vlak voor de overweg. Zodat ondergetekende voor de overweg stond. Filmpje ter illustratie https://twitter.com/OttenJulien/status/ ... 25697?s=19
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

Nu is bekend dat de ICR en Traxx gezamenlijk veel geluid kunnen maken maar momenteel is het niet te harden in de 1119 (de IC tussen Den Haag en Eindhoven die daar om 7:16 aankomt). Van de trillingen in de rijtuigen komt een oorverdovend lawaai waardoor anderen onverstaanbaar worden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanochtend kwam de [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van 06:56 van Zaandam naar Leiden met +13 binnen op spoor 5, en werd voor de gereedstaande [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 07:05 weggestuurd richting Sloterdijk. De [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 07:09 werd hardhandig uit de reisinformatie geschrapt (al kwam hij met +5 binnenrijden). Vervolgens werd een [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] naar Uitgeest gespoorwijzigd naar 4.
Even later kwam toch het bericht dat er een seinstoring was. Eerst reden er geen Sprinters tussen Zaandam en Hoorn, later werd de reisinfo uitgebreid naar minder Sprinters tussen Zaandam en Uitgeest. Dat de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] ook helemaal was geschrapt, werd even niet in de storingsmeldingen getoond.
Toen ik even later in de app keek, zag ik dat alleen sporen 1 en 5 in Zaandam werden gebruikt.

Eerder vanavond stapte ik op Sloterdijk in de 3058. De twee HC’ die bij de deur stonden hadden het over een signalement, en na vertrek gingen zij op jacht naar een bedelaar. Geen idee of zij die uiteindelijk ook hebben gevonden, maar vlak voor Zaandam volgde nog een omroep om vooral niks te geven.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De 2212 heeft vandaag niet gereden van Amsterdam tot Bergen op Zoom (waar de trein sowieso opgeheven zou worden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er valt mij iets op.

De [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] uit Roosendaal komt in Dordrecht aan om :07 en :37 op spoor 2b. De intercity [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Lelystad vertrekt om :09 en :39 van spoor 3. De reisplanner toont deze overstap structureel niet, terwijl deze in de praktijk bijna altijd haalbaar is (mij is deze de laatste 10 keer gelukt). Naar Rotterdam Blaak en Centraal bespaar je daardoor 10 minuten ten opzichte van het advies dat de reisplanner geeft. Zou er nu echt niet ergens een minuutje te vinden zijn waardoor de overstap wel in de reisplanner getoond kan worden? Voor de nietsvermoedende potentiële klant die nu door de lange reistijd in de reisplanner wordt weggejaagd en toch maar in de A17 in de file aansluit zou dat een uitkomst kunnen zijn.

De andere kant op ([serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]) is de overstap ook bijna altijd haalbaar (steekproef bij laatste tien ritten was dat de overstap 8 keer werd gehaald). Daar lijkt je echter twee of drie minuten te moeten vinden op een overstap in de reisplanner te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Normaal gesproken is de norm van een cross-platformoverstap 2 minuten en zou dit dus moeten kunnen. Mogelijk dat de systemen 2b -> 3 niet als cross-platform zien omdat er hier sprake is van een perronfase, de norm voor overstap op hetzelfde perron maar treinen die niet naast elkaar staan (bijv. 2b en 3a) is namelijk 3 minuten. In dat geval zou het volstaan door de intercity vanaf 3b in te voeren i.p.v. spoor 3, want dat is wel cross-platform.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Het kromme is echter dat alleen volgens de planningssystemen de treinen niet tegenover elkaar staan kennelijk. Net eens even een cabinefilmpje van een binnenkomst op spoor 3 in Dordrecht opgezocht: het eerste bakbordje (10) staat pas ruim voorbij de wissels tussen 3a en 3b, waarmee de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] dus altijd gewoon netjes tegenover de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] staat. De wissels in spoor 2 liggen notabene nog een stukje noordelijker waardoor je ook een klein stukje 2b hebt wat eigenlijk tegenover 3a ligt.
Overigens kan je er dan ook weer geen altijd haalbare overstap van maken omdat hij door de brugopening elke 2 uur nu maar 1 minuut overstaptijd kent.

Maargoed, de perronfasering van Dordrecht is in de reisinformatie überhaupt onlogisch... losse zesjes worden bijvoorbeeld standaard op 1b gepland (daar passen ze ook op), maar door de combi van bakborden en al ingestelde rijwegen stopt zo'n los zesje standaard naast een nog blanco TBP op 1a (want het bakbordje 6 hangt daar precies naast).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Sterker nog, in Gdm zie ik officiële overstappen de mist ingaan doordat treinen op plekken langs het super lange perron neer gezet worden op locaties waar ze niet gepland zijn.

Daar komt het op vakmanschap neer. Vooral de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] vanuit Ht op de [serie=Stoptrein|2019|Dordrecht - Geldermalsen7200[/serie] naar Gr. Hetzelfde geldt voor de [serie=Sprinter|2019|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vanuit Tl op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] naar Ht in de vroege ochtend en de avond.
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 09 jun 2019, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisterochtend stond in Leiden de kwartier vertraagde 1816 tegenover mijn 2129 in Leiden Centraal. Vlak Voor Den Haag ging de snelheid eruit, want de 1816 werd voorgelaten. Wel vreemd, aangezien de [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] een zeer riante kering van meer dan een halfuur heeft in Den Haag, en de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] slechts vijf minuten.

Op de terugweg de [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] van 16:33 genomen uit Den Haag. Op Schiphol zag ik dat de aansluitende [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] ergens tussen de +12 en +15 had, dus werd het de Sprinter naar Amsterdam Centraal en op Sloterdijk overstappen op een hele knusse solo SGM3 in de [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie].
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik vind het bijzonder dat NS vijf treinen per uur over de HSL tussen Rotterdam Centraal en Breda vervangt door twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Breda, gereden met losse FLIRT’s. Volgens mij is er dan iets te veel gerekend met vraaguitval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten