Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hele wazige omroep op Rotterdam Blaak. Je kan niet inchecken met een OV-Chipkaart maar wel met een wegwerpkaartje. Uitchecken kan wel gewoon. Raar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Oja, en ik weet niet wie de dienstregeling van de 2400 Den Haag Centraal - Eindhoven van dit weekend bedacht heeft, maar met een stop van 11 minuten in Dordrecht en 15 minuten in Breda lukt het om de gebruikelijke reistijd van 62 minuten tussen Rotterdam Centraal en Eindhoven op te rekken tot 100 minuten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En dat terwijl je op wat creatieve wijze slechts +2 aan had kunnen komen, ipv +30.Suus schreef:Oja, en ik weet niet wie de dienstregeling van de 2400 Den Haag Centraal - Eindhoven van dit weekend bedacht heeft, maar met een stop van 11 minuten in Dordrecht en 15 minuten in Breda lukt het om de gebruikelijke reistijd van 62 minuten tussen Rotterdam Centraal en Eindhoven op te rekken tot 100 minuten...
Ddr A .23 V .24
Bd A .42 V .43
Tb A .55 V. 56
Ehv A .18
Op de terugweg tevens ook:
Ehv V .12
Tb A .33 V .34
Bd A .47 V .48
Ddr A .07 V .08
Maar, dat zal vast wel weer enge (of lege?) goederenpaden doorkruisen....
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Moet in het pad van de 1100, als die trein omgeleid wordt via Dordrecht, dan krijg je dit soort taferelen ook.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het pad van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] is maar 2 minuutjes eerder of later in het geval wat ik noemde.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja was eigenlijk een reactie op Suus, maar jij moest er weer tussendoor. :6
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Beetje creatief omgaan met de 3 minuten stop die richting Weert gepland staat in Boxtel
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Uiteraard moet he tonderzoek worden afgewacht en kun je ook geen conclusies trekken op basis van het artikel, maar twee vraagjes:Durashift schreef:Het is vanavond nét goed gegaan met 2 treinen op hetzelfde spoor.. in Castricum.
NOS.nl schreef: (..)Bij station Castricum is vanavond een intercity bijna op een defecte stilstaande spits-intercity gebotst. "Dit mag niet gebeuren. Gelukkig werkte het veiligheidsprotocol goed en zijn er geen ongelukken gebeurd", zegt een NS-woordvoerder.
Bij het station stond de spits-intercity met daarin een onbekend aantal reizigers stil vanwege kapotte deuren. De intercity van Maastricht naar Alkmaar kwam aanrijden op hetzelfde spoor, dat normaal gesproken vrij zou zijn, maar nu dus bezet was.[
(..)
Bron: https://nos.nl/artikel/2276163-bijna-bo ... ricum.html
1. Is er voor dat rode sein dan ook nog niet een ander geel sein? Hoe ver staan die seinen eigenlijk uit elkaar?
2. Krijgen machinisten die in de buurt rijden geen algemene waarschuwing of iets dergelijks dat er een defecte trein is?
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
@MetroRET: Is het niet handiger om de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] dan in Brabant in zijn eigen pad te houden en vervolgens in een afwijkend pad naar Rotterdam te laten rijden? Als ik zogauw even kijk zou dat makkelijker moeten passen. Met de normale vertrektijd uit Breda kan je ruim voor de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit en kom je ook al voor de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] door Lage Zwaluwe, dus daar heb je dan geen last van. Vervolgens zit je tot aan Dordrecht wel kort (minuut of 5) achter de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie], maar na Dordrecht wordt dat op de viersporigheid die toch maar half gebruikt wordt al ruimer. Immers heb je dit weekend geen last van treinen vanaf de HSL op de buitensporen in de Willemstunnel.
Dan zou je alleen in Rotterdam nog een lange stop nodig hebben omdat je anders dwars door het pad van de Sprinter heen rijdt.
Dan zou je alleen in Rotterdam nog een lange stop nodig hebben omdat je anders dwars door het pad van de Sprinter heen rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de reguliere paden. Feitelijk zijn het de 1100 en de 2400 serie gecombineerd.
Dus Eindhoven - Breda in het normale pad van de 1100, dan van Breda naar Dordrecht in het pad van de 2300 en daarna vanaf Dordrecht weer de reguliere tijden van de 2400 (en daarna dan de uitbuiging naar Den Haag Centraal).
Dus Eindhoven - Breda in het normale pad van de 1100, dan van Breda naar Dordrecht in het pad van de 2300 en daarna vanaf Dordrecht weer de reguliere tijden van de 2400 (en daarna dan de uitbuiging naar Den Haag Centraal).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De vraag is dus of dat wel zo handig is. Men doet tegenwoordig zo strikt stick to the plan dat enig vanuit de klant denken ver te zoeken is.
Van Rotterdam naar Eindhoven via Dordrecht zou maar 7 minuten trager hoeven zijn, niet 40 zoals nu.
Van Rotterdam naar Eindhoven via Dordrecht zou maar 7 minuten trager hoeven zijn, niet 40 zoals nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat vermoed ik ook, dus de boosdoener zal niet al te hard gereden hebben. Het gewraakte sein moet op zo'n driehonderdvijftig meter van de kop van het perron staan, ter hoogte van de driesprong Duinenboscheweg - Zanderijweg. Het voorgaande sein (dat dus geel getoond moet hebben) zal zo'n 1500 meter verderop staan, bij het ingaan van de boog, ter hoogte van het viaduct van de Zeeweg.VIRM schreef:[...] vraagjes:
1. Is er voor dat rode sein dan ook nog niet een ander geel sein? Hoe ver staan die seinen eigenlijk uit elkaar?
Als dit incident overigens iets bewijst, is dat wel dat de ATB functioneert. Waar de machinist het seinbeeld waarschijnlijk verkeerd interpreteerde (mogelijk door de laagstaande zon?) werd de trein toch veilig tot stilstand gebracht. Kort achter zijn voorganger inderdaad, maar zelfs als die vijftiem meter zou zijn opgesoupeerd zou er weinig anders dan een nogal stevige koppeling plaats hebben gehad.
't Is schrikken, het mag niet gebeuren, maar het gebeurt uiteraard toch, en dat is de bestaansreden van treinbeveiliging.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het betreffende sein staat direct vóór de overweg vlak voor de kop van het perron (ik gok dat jij in de war bent met de situatie vanaf de andere kant).
Ik ben er net voorbij gereden, het betreffende sein heeft géén ATB-VV.
In mijn rit net was het sein ook rood, maar kwam even daarna veilig. Er zitten daar heel kort na elkaar 4 seinen.
Normaal seinbeeld:
Groen - Geel 4 knipper - Geel - Rood (einde perron Castricum).
In deze situatie is het seinbeeld dus Geel 4 knipper - Geel - Rood - perron.
Het beeld dat je krijgt verandert dus niet wezenlijk, alleen begint het eerder. Het sein staat enigszins verscholen, omdat daar net de bocht voor het station begint.
Wat ik gok is dus dat de machinist bij het sein Geel 4 knipper gewoon is gaan remmen als zijnde normale remming, en vervolgens geel zag (nog niks aan de hand), toen opeens zicht kreeg op het rode sein en direct een snelremming heeft ingezet, maar niet kon voorkomen dat de trein het sein voorbij reed en dus op enkele tientallen meters achter de defecte trein tot stilstand kwam.
Ik ben er net voorbij gereden, het betreffende sein heeft géén ATB-VV.
In mijn rit net was het sein ook rood, maar kwam even daarna veilig. Er zitten daar heel kort na elkaar 4 seinen.
Normaal seinbeeld:
Groen - Geel 4 knipper - Geel - Rood (einde perron Castricum).
In deze situatie is het seinbeeld dus Geel 4 knipper - Geel - Rood - perron.
Het beeld dat je krijgt verandert dus niet wezenlijk, alleen begint het eerder. Het sein staat enigszins verscholen, omdat daar net de bocht voor het station begint.
Wat ik gok is dus dat de machinist bij het sein Geel 4 knipper gewoon is gaan remmen als zijnde normale remming, en vervolgens geel zag (nog niks aan de hand), toen opeens zicht kreeg op het rode sein en direct een snelremming heeft ingezet, maar niet kon voorkomen dat de trein het sein voorbij reed en dus op enkele tientallen meters achter de defecte trein tot stilstand kwam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Goed gegokt.Jultar schreef:(ik gok dat jij in de war bent met de situatie vanaf de andere kant).
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
RTV Noord-Holland heeft een artikel waarin een inzittende van de trein aan het woord komt:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/242240/c ... astgrijpen
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/242240/c ... astgrijpen
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Je zit tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe in conflict met de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie].MetroRET schreef:En dat terwijl je op wat creatieve wijze slechts +2 aan had kunnen komen, ipv +30.
Ddr A .23 V .24
Bd A .42 V .43
Tb A .55 V. 56
Ehv A .18
Op de terugweg tevens ook:
Ehv V .12
Tb A .33 V .34
Bd A .47 V .48
Ddr A .07 V .08
Maar, dat zal vast wel weer enge (of lege?) goederenpaden doorkruisen....
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan leg je die terug in het pad, dat hij tot afgelopen september heeft gehad: Vertrek Ddr om :18
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De poortjes in de hal zijn allemaal buiten dienst, waardoor je er niet kunt in- of uitchecken.Suus schreef:Hele wazige omroep op Rotterdam Blaak. Je kan niet inchecken met een OV-Chipkaart maar wel met een wegwerpkaartje. Uitchecken kan wel gewoon. Raar.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het leggen van nieuwe tegels in de hal, want de informatiezuil werkt ook niet.
Voor de reizigers is het uiteraard wel onhandig, want er zijn ook geen tijdelijke cico's geplaatst. De enige manieren om in of uit te kunnen checken zijn de paaltjes op het perron en de poortjes bij de liften.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De poortjes bij de hal die je kan bereiken met de trap onder het Citizen M-hotel werken wel gewoon...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er blijken bij de in- en uitgangen overigens wel tijdelijke cico's te staan, maar het had handig geweest als duidelijk was aangegeven (door middel van een briefje of een omroepbericht) dat die ook daadwerkelijk gebruikt moeten worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Eigenlijk is het nog "mooier" met die combi van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie]: in Dordrecht geeft die dus cross-platform aansluiting op de Sprinter die eerder in Breda is. Rara wat klopt hier niet... Je zou er toch liever net vooruit rijden lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vorig jaar had men het volgende pad voor de verlengde [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie]:
Eindhoven :14/:44
Tilburg a :06/:36, v :08/:38
Breda a :22/:52, v :23/:53
Dordrecht a :15/:45
Weliswaar reed men toen niet door naar Rotterdam (werkzaamheden bij Blaak geloof ik), maar vanaf Dordrecht liggen vier sporen naar Rotterdam dus daar moet toch wel een pad te vinden zijn. In het weekend rijden er sowieso al minder treinen.
Eindhoven :14/:44
Tilburg a :06/:36, v :08/:38
Breda a :22/:52, v :23/:53
Dordrecht a :15/:45
Weliswaar reed men toen niet door naar Rotterdam (werkzaamheden bij Blaak geloof ik), maar vanaf Dordrecht liggen vier sporen naar Rotterdam dus daar moet toch wel een pad te vinden zijn. In het weekend rijden er sowieso al minder treinen.
Ik vermoed dat het de machinist is die op het laatste moment ingreep en niet de ATB. Bekende beperking van de ATB is dat deze alleen weer tot welke snelheid afgeremd moet worden, maar niet over hoeveel meter deze snelheid bereikt dient te zijn, dat laatste is aan de machinist. Zolang je remt is de ATB tevreden, ook als de ingestelde remstand onvoldoende is om de trein voor het rode sein tot stilstand te krijgen.trolly schreef:ls dit incident overigens iets bewijst, is dat wel dat de ATB functioneert.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Maar zodra je het rode sein voorbij gaat zet de atb toch een snelremming in?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten