Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Met de IC9255 met een paar minuten vertraging uit Antwerpen vertrokken maar voorbij Hazeldonk plotseling geremd. Trein staat stil en volgens de machinist moeten we even geduld hebben. Vijf tot tien minuten minstens. Ben benieuwd.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Met 15 minuten vertraging in Breda aangekomen. Al kreeg ik net een alert van NS dat dit 5 minuten is. :)
Het is overigens behoorlijk druk in de trein. Ook in Breda veel instappers.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Nu in de drukke IC van 19.20 van Rotterdam naar Utrecht. Wordt gereden met een SLT. :cry:
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

en-es schreef: zo 17 mar 2024, 18:15 Met de IC9255 met een paar minuten vertraging uit Antwerpen vertrokken maar voorbij Hazeldonk plotseling geremd. Trein staat stil en volgens de machinist moeten we even geduld hebben. Vijf tot tien minuten minstens. Ben benieuwd.
Dan zijn we elkaar op een paar uur misgelopen, ik had namelijk de 9247 vanuit Atw naar Asd :)
(Die dan ook met +10 arriveerde in Asd waardoor mijn 11-minuten-overstap op de 4000 de mist in ging).
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

en-es schreef: zo 17 mar 2024, 19:25 Nu in de drukke IC van 19.20 van Rotterdam naar Utrecht. Wordt gereden met een SLT. :cry:
In de 2000/2800 omloop zit in het weekend altijd een paar SLT. Ik weet niet of ik helaas moet zeggen, de andere omlopen met losse ICM zijn soms ook wel krap in drukke weekenden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Gisterenochtend voor het eerst op station Gouda Goverwelle geweest. Dit station zal ik in de toekomst vaker gaan gebruiken als aankomst en vertrekstation :pos: ;)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Waarom?
🗣
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Iets met een verhuizing.
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

Suus schreef: zo 17 mar 2024, 21:28
en-es schreef: zo 17 mar 2024, 19:25 Nu in de drukke IC van 19.20 van Rotterdam naar Utrecht. Wordt gereden met een SLT. :cry:
In de 2000/2800 omloop zit in het weekend altijd een paar SLT. Ik weet niet of ik helaas moet zeggen, de andere omlopen met losse ICM zijn soms ook wel krap in drukke weekenden.
Ik vind het zelf juist fijn eigenlijk..
En wat maakt het nou uit of je 40 minuten in de ´sprinter´ Utrecht - Leiden zit of in de Sprintercity Utrecht - Den Haag/Rotterdam?
Ik heb op het laatst genoemde traject ook weleens moeten staan in een ICM omdat het gewoonweg geen genoeg capaciteit had. Dan zit ik toch echt liever in een SLT.
En daar zit overigens SLT op vanwege een tekort aan IC materieel en ik vermoed dat dit ook de beste trajecten zijn waar je sprintermaterieel op kunt zetten.
Overigens boeit het een gemiddelde reiziger toch niet zo veel behalve dat ze graag een zitplek willen. (nadeel is wel dat er soms wel verwarring ontstaat van: stopt deze trein nou wel in Vleuten of niet? ;))
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Tekort aan IC materieel is alleen doordeweeks als men met treinen van 12 bakken rijdt, in het weekend zou men integraal met ICM4 kunnen rijden maar waarschijnlijk komt dit beter uit qua materieelomloop.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Vlak nadat de 1138 uit Den Haag HS vertrok, werd er heel hard geremd. Nog voordat wij het perron voorbij waren stonden wij stil. 2 minuten later reden wij verder, zonder uitleg. Ik vraag mij af wat daar is gebeurd.....
zij/haar/hen/hun
VIRM
Berichten: 7625
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Negen schreef: ma 18 mar 2024, 09:20
Overigens boeit het een gemiddelde reiziger toch niet zo veel behalve dat ze graag een zitplek willen. (nadeel is wel dat er soms wel verwarring ontstaat van: stopt deze trein nou wel in Vleuten of niet? ;))
Ik weet niet of de gemiddelde reiziger in de sprintercity Leiden - Utrecht of sprinter Zwolle - Groningen/Leeuwarden heel blij was met het Sprintermaterieel.
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

April064 schreef: ma 18 mar 2024, 13:40 Vlak nadat de 1138 uit Den Haag HS vertrok, werd er heel hard geremd. Nog voordat wij het perron voorbij waren stonden wij stil. 2 minuten later reden wij verder, zonder uitleg. Ik vraag mij af wat daar is gebeurd.....
Atb-Vv ingreep, wellicht?
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

VIRM schreef: ma 18 mar 2024, 13:47
Negen schreef: ma 18 mar 2024, 09:20
Overigens boeit het een gemiddelde reiziger toch niet zo veel behalve dat ze graag een zitplek willen. (nadeel is wel dat er soms wel verwarring ontstaat van: stopt deze trein nou wel in Vleuten of niet? ;))
Ik weet niet of de gemiddelde reiziger in de sprintercity Leiden - Utrecht of sprinter Zwolle - Groningen/Leeuwarden heel blij was met het Sprintermaterieel.
Dat zijn nou typisch twee verschillende trajecten met twee verschillende soorten materieel.
Weliswaar heeft de sprintercity Utrecht - Leiden in het verleden met intercitymaterieel gereden, maar het is/was toch geen volwaardig IC traject.
De sprintercity Utrecht - Leiden is niet eens zo heel lang traject vergeleken met andere sprinterseries. De 'sprintercity' Utrecht - Leiden kun je ook vergelijken met de 4900 sprinter Utrecht - Almere en daar wordt ook nooit over geklaagd...
Ik zit zelf trouwens ook 30 minuten in een sprinter (meestal SLT) op een 'gewone' sprintertraject.

De sprinter Zwolle - Groningen/Leeuwarden reed vroeger weliswaar met ICM maar dat kan nu natuurlijk niet meer (niet dat het nooit gebeurt maar toch). Daar rijdt nu SNG en ik denk dat veel mensen het wel prima vinden ook omdat SNG toch wifi/stroom heeft. Tuurlijk zal het aan het begin wel wat wennen zijn geweest maar ja ik denk dat die mensen wel blijer zijn met SNG dan met SLT hoor.

Daarnaast vind ik wel dat men hier op het forum te veel klaagt over 'oncomfortabele stoelen' etc. Het is en blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak, maar iedereen wil toch liever een zitplek in weliswaar een intercity dat met sprintermat wordt gereden dan te moeten staan in een te korte intercitymaterieel. Daarnaast reist lang niet iedereen het complete traject dus ik vind die opmerkingen wel een beetje overdreven.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Dionysusnu schreef: ma 18 mar 2024, 13:54 Atb-Vv ingreep, wellicht?
Kans is groot. Blijft wel apart.
zij/haar/hen/hun
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Als de trein op rood binnenkomt en kort voorbij het eerste ATB-Vv baken halteert riskeer je bij vertrek een ATB-Vv ingreep als je te snel optrekt omdat de remcurvebewaking dan nog actief is. Bij een codeverbetering zal die remcurve vervallen, maar van HS naar Centraal treed geen codeverbetering op dus moet je tot het tweede ATB-Vv baken of tot de ATB-Vv lus voorzichtig optrekken. Toen men ATB-Vv ontwierp ging men er blijkbaar niet vanuit dat treinen een aantal jaren later zo snel konden optrekken dat je tussen het eerste baken en de lus een ingreep kon krijgen...
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Dan zal dat het geweest zijn! Hij trekte ook best snel op. Bedankt voor de uitleg
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Interessante uitleg, maar wel met nogal wat jargon. Zo snap ik niet wat een remcurvebewaking en een codeverbetering zijn. Ook is de term "op rood binnenkomen" mij onbekend en vraag ik mij af wat het verschil is tussen ATB-Vv baken en ATB-Vv lus.
Zou je je tekst daarom nog iets meer willen toelichten? Alvast bedankt. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Remcurvebewaking: ATB-Vv is een systeem wat voorkomt dat je door rood rijdt. Bij het naderen van een rood sein gaat de toegestane snelheid geleidelijk naar 0, daarom wordt het een curve genoemd. En die wordt bewaakt, want als je sneller rijdt krijg je een noodremming.

Codeverbetering: Dat de ATB-EG code in het spoor omhoog gaat (in dit geval van 40 naar 60, 80, 130 of 140). Bij het naderen van een rood sein is de code* altijd 40, dus als de code verbetert is het sein niet rood meer en haalt ATB-Vv de remcurvebewaking weg.

Op rood binnenkomen: Het laatste sein voor het perron is geel; Het uitrijsein is rood bij aankomst. Als je dan wegrijdt wanneer het sein doorrijden toelaat, heeft de ATB-Vv nog in gedachten dat het sein rood is.

Baken vs lus: Hier communiceert ATB-Vv met het sein om te weten of het rood is. Een baken staat op 1 plek, en geeft de info dus 1 keer door, als de trein er langs rijdt. Een lus ligt langs een stuk spoor, waardoor de trein de info steeds kan verversen zolang deze nog bij de lus rijdt.

*Althans het gebrek aan code, maar dat is niet relevant voor deze uitleg
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

En er liggen standaard drie bakens op 120, 30 en 3 meter voor het sein, de lus is optioneel en loopt van 60 tot 5 meter voor het sein. Tussen 120 en 60 meter voor het sein zit dus een blinde vlek waar de trein geen informatie krijgt dat het sein uit de stand stop gekomen is.

Volgens mij moet de machinist na zo'n ingreep contact opnemen met de treindienstleider ter bevestiging dat het een ten onrechte ingreep is, anders krijg je situaties zoals in Heerlen een tijdje terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Met hier een foto met de lus tussen de twee spoorstaven en het baken aan de buitenkant.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De lus ligt overigens ook tegen de spoorstaaf aan (want daar zitten de ATB spoelen op gericht) maar een lus is pas een lus als er ook een draadje terug gaat dus vandaag die draad in het midden.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: ma 18 mar 2024, 17:13Volgens mij moet de machinist na zo'n ingreep contact opnemen met de treindienstleider ter bevestiging dat het een ten onrechte ingreep is, anders krijg je situaties zoals in Heerlen een tijdje terug.
Alleen als het sein al buiten beeld is, neem ik aan? Anders kan je gewoon zien of het wel/niet rood is. In deze cabinerit is het bijvoorbeeld ook gewoon resetten en door.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zie in OVinfo voor Hvs als algemene dmededeling:
"IC Berlijn 243 Amsterdam Centraal vertrektijd 17:59 kan niet rijden. Er rijdt een vervangende bus. Vertrektijd Hengelo is 20:15. Informeer bij een van onze medewerkers."

Wat een duidelijke boodschap.

Al is dat meer info dan de NS-app, die helemaal niets meldt behalve als je een reis naar Berlijn plant, de eerste trein naar Hannover niet rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Als het een ICR-stam in boterhambedrijf was kan het ook gewoon een bedieningsfout van de trein zijn. Het aantal keren dat ik een mislukte vertrekpoging had met zo’n trein is niet meer op twee handen te tellen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten