Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Milco schreef:Volgens mij mag dat officieel niet
Maar volgens mij vervalt "officieel" zodra er een verstoring is (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:Volgens mij mag dat officieel niet, op saldo moet je dan sowieso uit- en inchecken te Alphen aan den Rijn en je bent daardoor uiteindelijk duurder uit. ;) Hoe het zit met abonnementen durf ik niet zo te zeggen, daar ben ik niet in thuis.
Ik heb Altijd Vrij. 8-)
En doordat ik de onmogelijke overstap van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] haalde, had ik mijn kans op een vergoeding toch al verspeeld. :X :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Je kunt altijd proberen om een vergoeding te krijgen. Het is immers een calamiteit waar mee je te maken had.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Meltrain schreef: En doordat ik de onmogelijke overstap van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] haalde, had ik mijn kans op een vergoeding toch al verspeeld. :X :')
Dan ga je onderweg toch nog even treinenfappen waardoor je wel met vertraging aankomt? *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De officiële routes van Amsterdam Amstel naar Rotterdam Lombardijen zijn (zonder IC Direct): [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] -> [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]
Van Amsterdam Amstel naar Rotterdam Centraal is het [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] -> [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie], [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] -> [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie].

Ik was te laat voor de [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en had dus eigenlijk (minstens) op de [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] moeten wachten. Maar omdat ik weet dat de overstap van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in de praktijk wel haalbaar is, ging ik daar voor en met succes. Die [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] raakte echter defect.
Als ik echter gewoon op de [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] was blijven wachten (of in Utrecht langer had gewacht), dan had ik vanaf Utrecht Centraal de [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] genomen en was ik dus bij Woerden keihard de gestrande [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] voorbij gereden. :')
Op de officiële reis was er dus helemaal geen vertraging.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanochtend reed de 2129 met een solo VIRM6. Op ener van een manier bleef de vertraging toch beperkt.

Op de terugweg kwam ik op Den Haag Centraal toen net bekend was dat er een aanrijding was geweest tussen Leiden en Haarlem. De 2152 die ik wilde hebben was dus geen logische keuze (en die werd niet al te lang daarna opgeheven), dus werd het met heel veel anderen de 1863. In ieder geval Leiden waren er achterblijvers. Op Schiphol konden de ICD en Sprinter het grootste deel van de overstappers wegvegen, en stapte ik over op de [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie]. Vertraging in Zaandam was +12.

Leiden Centraal is de laatste drie weken wel de Bermudadriehoek van het spoor… Eerder op de dag was er al een defecte trein en een seinstoring.
Beul van de blindegeleidelijn
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Ja; als er dan werkzaamheden en aangepast spoorgebruik zijn en er dan ook nog van alles gebeurt heb je al gauw geen bijsturingsmogelijkheden meer...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Yup. Combineer dat met treinen die niet altijd worden verlengd, veel te krappe keringen op Den Haag Centraal, twee reizigersstromen die in één worden gepropt zodat je toch iets langere halteertijden nodig hebt… What could possibly go wrong?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Ach, na het weekend is het gedaan in Leiden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Hoop je (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Een reiziger noemt het ICR-materiaal een “ambachtelijk treinstel”. <3
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Dus je hebt hemhaarhet even goed duidelijk gemaakt dat ICR geen treinstel is? *O*
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Suus schreef:Een reiziger noemt het ICR-materiaal een “ambachtelijk treinstel”. <3
Ik snap dat het veel op ICM lijkt, maar gezien er een loco-locomotief voor (en achter) hangt zijn het toch echt rijtuigen :X
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik vond het gewoon schattig en wilde dat delen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Post »

Mooi dat we hier struikelen over het foute gebruik van treinstel en het foute gebruik van ambachtelijke gewoon laten gebeuren.

Maar het is in ieder geval een positieve benadering om een oude trein te bekijken. *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ja euh, treinenfapperts gonna go treinenfap hè! :roll:

Maar misschien wil Tante Trolly nog wat kwijt over het al dan niet ambachtelijke *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Tuurlijk. Ik voel er eigenlijk wel wat voor. Een ambachtelijk treinstel is een treinstel dat je zelf in elkaar knutselt. Aka trein, want als we toch bezig zijn: een getrokken trein is uiteraard een dijk van een pleonasme. En materiaal, Suus...?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Autocorrect!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteravond de 3364 van Zaandam naar Hoorn gepakt. Opvallend was dat de automatische afroep bij de Purmerendjes waarschuwde voor het gat tussen de trein en het perron. De automatische afroep had het er ook over dat de trein naar Hoorn ging, terwijl de [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] toch echt naar Kersenboogerd gaat. In Hoorn werd het voorste stel van de SNG7 afgekoppeld en ging door naar Hoorn. Maar het treinpersoneel riep hier helemaal niks over om. Raar, want dat wordt normaal gesproken bij het splitsen wel gedaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

OBIS geeft de bestemmingen per treinstel weer en niet voor de gehele trein, het kan dus best dat de automatische omroep in het stel dat tot Hoorn zou rijden dat station ook als bestemming omroept en het andere stel wel Kersenboogerd als bestemming vermeldt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op Den Haag HS staat nu op spoor 1 een trein naar Leiden Centraal, Haarlem en Amsterdam Centraal klaar :shock:

En dat terwijl de treindienst nog dit hele weekend geknipt is op Den Haag Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Den Haag Centraal wat vol door de aanrijding op Leiden - Schiphol wellicht? Toen ik daar eerder vanmiddag was stond de Sprinter naar Haarlem al voor een niet rijdende IC.

Nu op Amsterdam Centraal is het in de reisinfo erg goed verstopt dat de IC Berlijn pas na Amersfoort wordt omgeleid. Berichten hebben het over een andere route tussen Amsterdam en Deventer op het perron, maar de oplettende kijker kan nog op de TBPs zien dat alleen Apeldoorn mist bij de tussenstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:OBIS geeft de bestemmingen per treinstel weer en niet voor de gehele trein, het kan dus best dat de automatische omroep in het stel dat tot Hoorn zou rijden dat station ook als bestemming omroept en het andere stel wel Kersenboogerd als bestemming vermeldt.
Fijn is dat, voor mensen die afhankelijk zijn van gesproken reisinformatie. :roll:

Werkelijk waar.. kan men dan niet bedenken dat de software iets slimmer moet zijn waardoor bij een gekoppelde trein met diverse bestemmingen de automatische omroep dit ook kan uitspreken? Bijvoorbeeld op een eindpunt van één van de treinstellen..
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Dat kan vast wel ja :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:
Daniel schreef:OBIS geeft de bestemmingen per treinstel weer en niet voor de gehele trein, het kan dus best dat de automatische omroep in het stel dat tot Hoorn zou rijden dat station ook als bestemming omroept en het andere stel wel Kersenboogerd als bestemming vermeldt.
Fijn is dat, voor mensen die afhankelijk zijn van gesproken reisinformatie. :roll:
Je wil dan toch juist weten wat de eindbestemming is van het stel waar je in zit, niet van het andere treinstel? Het lijkt me in ieder geval een verbetering ten opzichte van maar door de hele trein de formele eindbestemming omroepen, terwijl het stel waar je in zit daar niet heen gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten