Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De NightJet van Amsterdam naar Zürich is zojuist gearriveerd in Frankfurt am Main Hbf, aldus connecties. Prachtige prestatie, waarbij slechts 70 minuten te danken is aan de GSM-R storing tussen Emmerich en Oberhausen gisteren :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Haha, die trein is echt een waar hoofdpijndossier. Maar hij reed tenminste nog :trein:
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

https://bahn.expert/details/IC60403/202 ... tration=NZ dat valt gewoon op te zoeken. +410 vertrokken uit Frankfurt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

De nachttrein van Brussel naar Wenen en Berlijn had bij vertrek uit Brussel Zuid al +120
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: zo 24 mar 2024, 09:44 Haha, die trein is echt een waar hoofdpijndossier. Maar hij reed tenminste nog :trein:
Het rare was dat toen ik afgelopen zomer in Feldkirch was, dat de Nachttreinen van en naar Zürich en Bregenz gewoon op tijd reden. Ik denk zelf dat de nachttreinen naar Amsterdam geen lang leven meer hebben: stokoud materieel en gigantische vertragingen waardoor de nachttreinen gewone forenzentreinen ook nog eens in de weg zitten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

ŐBB heeft toch nieuwe rijtuigen besteld voor de Nightjet? Dan zullen die op termijn wel naar Amsterdam gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik zat vorige maand in de NJ naar Innsbruck dat wel een fatsoenlijk slaaprijtuig had. Maar dat materiaal naar Zürich had allang uit dienst gemoeten. Slaaprijtuigen van 50 jaar oud kan echt niet meer.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef: zo 24 mar 2024, 14:53 ŐBB heeft toch nieuwe rijtuigen besteld voor de Nightjet? Dan zullen die op termijn wel naar Amsterdam gaan rijden.
Alleen vanuit Innsbruck en Wien, niet vanuit Zürich. Ik vind de nieuwe Nightjet-rijtuigen wel interessant. Vooral de Mini-Cabins. Kun je straks in een Mini-Cabin redelijk betaalbaar met de trein naar Centraal-Europa.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Er zijn 33 stammen van elk 7 rijtuigen (2 slaap, 3 couchette en 2 zit) besteld, dat zal niet genoeg zijn om alle nachttreinen mee te rijden maar wel een groot deel ervan. En voor de overige treinen zal er wel wat geschoven kunnen worden in het materieel zodat de oudste rijtuigen eruit gaan en er mogelijk wat meer reserve is.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

MetroRET schreef: zo 24 mar 2024, 09:45 https://bahn.expert/details/IC60403/202 ... tration=NZ dat valt gewoon op te zoeken. +410 vertrokken uit Frankfurt.
Dit omdat de trein na vertrek uit Mainz tot stilstand is gekomen voor een kapotte bovenleiding.

De vertragingen op de NJ verbindingen verschillen enorm. Over het algemeen heeft de 402/403 niet vaak last van extreme vertragingen. De 420/421 had hier meer last van, maar sinds deze niet meer door het in de nacht drukke Rheintal rijdt en er niet meer gerangeerd hoeft te worden in Köln rijdt deze trein ook een stuk punctueler.

Op termijn is het inderdaad de bedoeling dat de nieuwe NJ stammen ook van/naar Nederland zullen gaan rijden. Sinds begin deze maand rijdt de nieuwe Nightjet ook tussen Bregenz en Wien Autoreisezug.

Begin september zullen dan de verbindingen naar La Spezia en Rome gedeeltelijk overgaan op de nieuwe Nightjet. Daarna zijn er nog 2 verbindingen van/naar Italië waarop men de nieuwe NJ wil introduceren (Stuttgart/Wien - Venezia). En daarna volgen waarschijnlijk andere routes binnen Europa en maken o.a. de NJ Amsterdam - Wien en Amsterdam - Innsbruck kans om om te gaan op de nieuwe NJ.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Zolang zo’n trein een beetje comfortabel is en wel nog zijn eindbestemming bereikt, vind ik het niet eens zo erg (dat hangt natuurlijk wel van verdere plannen die dag af), al is meer dan 6 uur vertraging wel wat extreem. :')

Ik vind het wel een gemiste kans dat die nieuwe Nightjetstammen nog steeds 2 zitrijtuigen hebben in plaats van couchette- of slaaprijtuigen. Je kunt wel zeggen, lokaal vervoer, goedkoop, maar voor lokaal vervoer is zo’n trein helemaal niet bedoeld en een couchetterijtuig lijkt me in de exploitatie toch niet veel duurder dan een zitrijtuig, zeker in een stam. Ondertussen zijn de treinen vaak hopeloos volgeboekt. Zitrijtuigen kun je er nog altijd los aan hangen, die stammen hadden gewoon liggende accommodatie moeten zijn.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Het is wel perfect voor als je een mini cabin geboekt hebt dat je ook nog een zit gedeelte hebt in de trein en dus niet de hele rit opgesloten zit in je mini cabin
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Een meedenkende treindienstleider vandaag; de 2871 was met +7 vertrokken uit Rotterdam en kon op Rotterdam Noord Goederen de 4066 inhalen. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

cassie127 schreef: zo 24 mar 2024, 19:46 Het is wel perfect voor als je een mini cabin geboekt hebt dat je ook nog een zit gedeelte hebt in de trein en dus niet de hele rit opgesloten zit in je mini cabin
Daar had ik niet aan gedacht, inderdaad; ik heb zelf nog geen ervaring met de mini cabins. Maar dat is dan eerder slecht ontwerp van de mini cabins dan iets anders: ÖBB wil immers graag een volle trein, en als het zitrijtuig vol zit kun je daar als boeker van een mini cabin niet meer terecht.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteren met forumlid Suus en een gezamenlijke vriend een dagje naar Duitsland geweest voor de schwebebahn in Wuppertal. Idee was om vanaf Arnhem Centraal de trein naar Dusseldorf te nemen en daar over te stappen naar Wuppertal. Maar vanwege de storing tussen Arnhem en Oberhausen bleef ik in de 3600 zitten en ben ik in Den Bosch overgestapt op de IC naar Venlo. In Eindhoven hebben wij kunnen zien hoe onze IC de deuren sloot toen de 1100 aan de andere kant van het perron binnenkwam… In Venlo was het een halfuurtje wachten op de trein naar Hahn (die rondom Dusseldorf best uitpuilde). Aankomst in Wuppertal was met +90.

De Schwebebahn was zelf een leuke ervaring: we hebben de hele lengte van de route afgelegd, en een stuk helemaal achterin gezeten. Er was ook controle, waarbij de conducteur een aantal zwartrijders (of zwartzwevers, aldus Suus *O*) uit het voertuig tjoepte. Het was een leuke ervaring, al kreeg ik van de stations en de rijeigenschappen van de rijtuigen een klein beetje pretparkgedachten. Maar wel een leuke rit in een uniek stukje OV. *O*

De terugweg verliep ook niet helemaal soepel. De trein naar Venlo van rond half vier vanaf Wuppertal Hbf moesten wij aan ons voorbij laten gaan: doordat andere treinen richting Dusseldorf waren uitgevallen, puilde de trein helemaal uit. Dan maar de volgende naar Dusseldorf en daar overstappen. Doordat een trein naar Kleef op ons spoor stond, besloot men heel erg last-minute tot een spoorwijziging. Aankomst in Venlo was met +7, waardoor de aansluitende IC richting Eindhoven wegreed toen wij net binnen kwamen rijden. Al met al een leuke dag, maar jammer van de verstoring en gedoe met treinen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik hoop dat die RE13 gewoon naar Hamm reed in plaats van naar een vliegveld ten westen van Bingen. Hahn is sinds 1984 niet meer per trein bereikbaar en ligt een kilometertje of 200 hemelsbreed naar het zuiden ten opzichte van Wuppertal. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Ik woon dan in Eindhoven maar als je de ic in Venlo mist kan een sprintje naar spoor 4 ook helpen om dan via Roermond te reizen. Dan heb ik in Eindhoven toch nog dezelfde bus
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Trein t2331 krijgt er een extra treinstel bij in Dordrecht (!)

Ambitieus idee, dat bijplaatsen in een stop van 1 minuut met een intercity die eigenlijk chronisch krap in de rijtijd zit tussen Roosendaal en Dordrecht. Ging dan ook niet helemaal goed en is met +6 vertrokken uit Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

De 6625 is 'vertraagd i.v.m. te grote vertraging.'. Informatief!
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Ik krijg vaak de indruk dat er per trein maar 1 zo'n reden ingesteld kan worden. Als dan zoals in dit geval de 6625 stations overslaat om vertraging in te halen wordt de reden op "te grote vertraging" gezet, en gaat de vorige verklaring verloren.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Trein 653 vergat bijna te stoppen te Rta, kwam met een noodgang het perron binnenrijden en kwam uiteindelijk met de achterkant bij treinlengtebord 8 tot stilstand, voorste twee bakken zullen dus buiten het perron gestaan moeten hebben. In de app versprong de trein onmiddellijk op 'vertrokken' dus de neus van de trein zal ook voorbij het sein gestaan hebben. Uiteindelijk met +4 vertrokken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

In het kader van de wekelijkse storingen tussen Dordrecht en Breda/Roosendaal is er vandaag een lekkende ketelwagen op het emplacement van station Lage Zwaluwe. De brandweer heeft daarom het hele station afgegrendeld, zodat alleen de HSL nog door kan rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AnderzamNL »

Wees gegroet vanuit de 5154 uit Rijswijk. Deze trein kwam zo snel het station binnenrijden dat ik dacht dat-ie niet zou stoppen. Uiteindelijk is-ie helemaal aan de achterkant van het station gestopt (volgens mij was het voorste treinstel niet eens aan het perron!), en een brandachtige remgeur vulde daarop de tunnel. Toen met +3 vertrokken.
Waarom er zo'n haast was, geen idee, maar deze trein reed wel voor de 5052, die al met +13 in Dordrecht begon.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AnderzamNL »

Bemined schreef: ma 25 mar 2024, 15:10 Trein 653 vergat bijna te stoppen te Rta, kwam met een noodgang het perron binnenrijden en kwam uiteindelijk met de achterkant bij treinlengtebord 8 tot stilstand (…)
Goh, dat is eerily similar :shock:
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Van trein 2266 bleef het achterste stel achter in Leiden Centraal. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daar een treinstel afgetrapt werd. :s
Toen ik aan een NS’er vroeg waarom er een stel achterbleef, zei hij alleen “daarom”. Is het echt zo moeilijk om een goede uitleg te geven?

Daarna bleek ook dat de machinist ontbrak, dus vertrokken we met meer dan 5 minuten vertraging uit Leiden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 25 mar 2024, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten