Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Vanochtend in trein 4839 op leeftijd gediscrimineerd door de dienstdoende mikos, deze controleerde de 2 oudere reizigers in de voorgaande eerste klasse niet, komt daarna bij mij en mijn reisgenoot aan, pakt daarna zijn MCL, met een grote grijns vraagt hij om onze kaarten, daarna erg getreurd dat we een 1e klas vervoersbewijs hebben, controleert nog de reizigers achter ons (want anders valt het wel erg op), en daarna de hele 2e klas niet.

Hierop dus maar weer een camera op mijn neus gecentreerd en mijn beklaag voor de vlog opgenomen, waarop de wel gecontroleerde reizigers (wat ik toen nog niet wist) achter ons het nodig vonden om mij uit te schelden voor kleuter, en dat ze ons nare kinderen vond (ik ben over minder dan een week 21, reisgenoot 19), dus daar op een volwassen toon wat van gezegd. Daarna ging ze door met schelden en ben ik wat minder vriendelijk geweest.

Via Twitter bij NS dit voorval kenbaar gemaakt en ook een officiele klacht over die mikos kunnen indienen, die doorgezet word. Complimenten aan de Twitter van de NS voor dit goede handelen :pos: erg jammer dat er gediscrimineerd wordt, en medereizigers zich verbaal agressief gedragen, heeft mijn dag er niet mooier op gemaakt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Sowieso, een hoofdconducteur die bepaalde reizigers wel en bepaalde reizigers niet controleert vind ik een kwalijke zaak, onafhankelijk van leeftijd of reisklasse. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ik controleer ook wel eens bepaalde reizigers niet en in dezelfde coupé anderen wel. Omdat ik die andere mensen dan al heb gecontroleerd. Mensen voelen zich tegenwoordig meteen gediscrimineerd. Dat zegt vaak meer over die mensen zelf dan iemand anders... :roll: En er een vlog over maken? Alles voor de views!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Mwa, Julsteren kennende zal hij al bezig zijn geweest met een vlog. Toch vind ik het vreemd dat we in Nederland niet de standaard hebben dat mensen tijdens een treinreis meerdere keren gecontroleerd kunnen worden, dat vind ik eigenlijk wel een campagne à la 'Fluiten is niet meer instappen' waard. Mensen die netjes betalen horen er natuurlijk geen moeite mee te hebben dat ze gecontroleerd worden. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Maar als ik jou al heb gezien en me herinner dat ik je heb gecontroleerd, waarom zou ik dan nogmaals naar je kaartje vragen? Dat geld van die campagne die je voorstelt kunnen we beter aan postbus 51 geven voor een campagne "Laten we weer eens lekker normaal doen met z'n allen!" Of "Je gediscrimineerd voelen is een keuze."
Project loading: 50% loaded. Please wait...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Mikos schreef:Ik controleer ook wel eens bepaalde reizigers niet en in dezelfde coupé anderen wel. Omdat ik die andere mensen dan al heb gecontroleerd. Mensen voelen zich tegenwoordig meteen gediscrimineerd. Dat zegt vaak meer over die mensen zelf dan iemand anders... :roll: En er een vlog over maken? Alles voor de views!
Het was vlak na vertrek uit het beginstation, na ons de rest van de trein ook overgeslagen om daarna de machinist te gaan afleiden. Naar mijn weten is dat zeker ook niet de bedoeling.
Z2N schreef:Mwa, Julsteren kennende zal hij al bezig zijn geweest met een vlog. Toch vind ik het vreemd dat we in Nederland niet de standaard hebben dat mensen tijdens een treinreis meerdere keren gecontroleerd kunnen worden, dat vind ik eigenlijk wel een campagne à la 'Fluiten is niet meer instappen' waard. Mensen die netjes betalen horen er natuurlijk geen moeite mee te hebben dat ze gecontroleerd worden. (A)
Juist! Meneer was juist bezig om de NS de hemel in te prijzen vanwege de inzet van DDM-1 in het weekend, fluiten deed deze HC ook niet trouwens :')
Mikos schreef:Maar als ik jou al heb gezien en me herinner dat ik je heb gecontroleerd, waarom zou ik dan nogmaals naar je kaartje vragen? Dat geld van die campagne die je voorstelt kunnen we beter aan postbus 51 geven voor een campagne "Laten we weer eens lekker normaal doen met z'n allen!" Of "Je gediscrimineerd voelen is een keuze."
Beetje overdreven dit, ik heb autisme en vond dit erg lastig en kwetsend (ik ben eerlijk. Als mensen hierom vervelend gaan doen weet ik de meldknop en het beheer ook te vinden) en deze reacties daarom dan ook. De klantenservice heeft me het een en ander uitgelegd en heeft een zero-tolerance beleid op het gebied van discriminatie, en dit was daarvan een duidelijk geval.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Nu begin je er allerlei zaken bij te betrekken die er helemaal niet toe doen, dat maakt je verhaal er niet krachtiger op. Misschien waren het zijn ouders? Bekenden? Vrienden? Mensen bij wie hij voor vertrek geholpen heeft bij de kaartautomaat hun 1e klas product er op te zetten? Wellicht heeft hij ze een overgangskaartje gegeven? Er zijn zó veel mogelijkheden, maar nee, het móet wel discriminatie zijn!

Als je dit al vervelend vond, is het misschien een goed idee je niet zo veel van anderen aan te trekken. Dan had het je ook niet zo veel kunnen schelen; er is toch verder niks aan de hand? Nee, jij kiest ervoor het te filmen (en op YouTube te zetten, neem ik aan?) om iedereen te laten zien hoe erg dit allemaal wel niet is. Dus, we mogen het wel lezen of zelfs zien op film, maar we mogen er niks van vinden.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Je was er niet bij, dus kan alleen maar vertellen wat ik gezien heb.
julsteren schreef: Het was vlak na vertrek uit het beginstation, na ons de rest van de trein ook overgeslagen om daarna de machinist te gaan afleiden.
Lijkt me verder ook wel duidelijk, maar hierbij wil ik het verder laten.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Een tweede keer controleren kan soms toch wel nodig zijn? Soms hebben mensen de eerste keer wel een geldig vervoerbewijs en de tweede keer niet omdat ze bijvoorbeeld maar tot een bepaald station een kaartje hebben.

Discriminatie is overigens een begrip dat vrijwel al zijn waarde al verloren heeft doordat het tegenwoordig erg snel gebruikt wordt.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Juist om het gevoel van discriminatie te voorkomen, controleer je dan toch gewoon iedereen.
Als ik achter de kassa zit en een collega koopt in vrije tijd een product dat onder de NIX18 valt, en ik vraag geen ID maar 2 klanten later staat er ook iemand die ik dan wel om een legitimatie vraag. Dan krijg je ook een onwenselijke situatie.

Als het een 2e controle was dan merk je dat vaak wel (ook omdat je bijvoorbeeld ver na beginpunt bent ingestapt)
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 10 feb 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

De HC heeft eerst een paar seconden ons staan aankijken voordat hij de MCL pakte, de intenties waren mij vrij duidelijk _O- het is mij trouwens al vaker rond Haarlem overkomen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Dan zou ik een ander gezicht opzetten, je ziet er kennelijk misdadig uit. Kruip uit die slachtofferrol, man!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Prima.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Feit blijft dat er doorgaans weinig jongeren van rond de 20 in de 1e klasse zitten. Als ze er al zitten dan is dat meestal omdat ze het niet door hebben (al dan niet tussen aanhalingstekens) of omdat ze gewoon overal schijt aan hebben. Wanneer ik in de eerste klasse zit en er gaan een stel jongeren zitten dan krijg ik ook argwaan, zelfs met mijn autisme. Een Mikos ziet gewoon een situatie die afwijkend is en wilde weten hoe de vork in de steel zat. Dat kun je beschouwen als discriminatie, oké in zekere zin is er sprake van vooroordelen.

Toch vind ik deze vorm van discriminatie niet zo'n heel groot probleem. Sterker nog, als ik op jouw plek had gezeten dan had ik met de grootst mogelijke grijns mijn plaatsbewijs overhandigd. Ik zou van binnen echt helemaal in een deuk liggen als ik zag dat de Mikos van dienst dan teleurgesteld moet constateren dat ik een geldig plaatsbewijs heb.

Hainje be like: :D "Jammer joh!!"

Dat je de situatie ongemakkelijk vond, oké, kan ik ergens nog wel volgen. Maar seriously, kwetsend?
🍉
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Ik werd bij Keolis laatst in het weekend al niet meer gecontroleerd toen ik alleen in de 1e klas zat... Ze herkennen mij daar inmiddels iets te goed als weekend vrij reiziger :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Bij Keolis heb je ook vaak dezelfde controleurs natuurlijk...
Althans ik merk dat ik regelmatig dezelfde personen zie (en ik gok dat ik in 75% van de ritten minimaal gecontroleerd wordt)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ik leg alle Mikossen en Mikossinnen altijd met veel plezier uit waar ze mijn klassewissel kunnen vinden, en ik heb slechts één keer een twitterende machtswellustige strepennazi gehad die het nodig vond om met politie en weet ik het wat te dreigen omdat ik niet op de seconde omhoog schoot toen hij mij dat commandeerde. Die heb ik toen een maagzweer toegewenst, en de volgende keer mag ie z'n toezichthouderspas. Boapas en wat nog meer tevoorschijn halen voordat ie de politie belt, van mij krijgt ie niets meer te zien.

En ik zit al een aantal jaar zo'n 8-12 dagen per maand in de 1e klas, dus vrij weinig aan de hand lijkt me.

En verder, zoals bij wel meer mensen hier: alles, iedereen en z'n moeder en zwarte Piet is kwetsend, discriminerend, RASSIES! of verzin het maar. Niet zo janken, want racisme en discriminatie hebben elke betekenis verloren doordat zelfs de negerzoenen en z'n moeder er onder vallen tegenwoordig. :X

Dus niks aan de hand, lekker filmpies maken over rare stationnetjes en bussen en weetikhetwat en de betreffende Mikos een maagzweer toewensen *O*
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Aking schreef:Ik leg alle Mikossen en Mikossinnen altijd met veel plezier uit waar ze mijn klassewissel kunnen vinden, en ik heb slechts één keer een twitterende machtswellustige strepennazi gehad die het nodig vond om met politie en weet ik het wat te dreigen omdat ik niet op de seconde omhoog schoot toen hij mij dat commandeerde. Die heb ik toen een maagzweer toegewenst, en de volgende keer mag ie z'n toezichthouderspas. Boapas en wat nog meer tevoorschijn halen voordat ie de politie belt, van mij krijgt ie niets meer te zien.

En ik zit al een aantal jaar zo'n 8-12 dagen per maand in de 1e klas, dus vrij weinig aan de hand lijkt me.

En verder, zoals bij wel meer mensen hier: alles, iedereen en z'n moeder en zwarte Piet is kwetsend, discriminerend, RASSIES! of verzin het maar. Niet zo janken, want racisme en discriminatie hebben elke betekenis verloren doordat zelfs de negerzoenen en z'n moeder er onder vallen tegenwoordig. :X

Dus niks aan de hand, lekker filmpies maken over rare stationnetjes en bussen en weetikhetwat en de betreffende Mikos een maagzweer toewensen *O*
Kan ik me zeker in vinden *O*


@hainje, iedereen kan dingen anders interpreteren, daar zijn we mensen voor en is niks mis mee :D
cassie127 schreef:Ik werd bij Keolis laatst in het weekend al niet meer gecontroleerd toen ik alleen in de 1e klas zat... Ze herkennen mij daar inmiddels iets te goed als weekend vrij reiziger :lol:
Mij controleren ze altijd dolgraag, vaak zelfs voordat ik überhaupt ben gaan zitten, ook wel eens te horen van die controleurs dat ze het niet tof vinden dat ik bepaalde beleidsvormen van hun werkgever opembaar heb bekritiseerd. Dat kan wellicht meespelen, maar van keolis ben ik dat soort fratsen gewend.

De personeelsleden van NS daarentegen zijn vaak de meest open en vrolijke mensen die in ons OV rondlopen, en ben met een aantal ook bevriend, daarom viel dit juist ook zo op.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Dat ze mij niet meer controleren omdat ze mij "kennen" als ik in de 1e klas zit, komt misschien ook wel door NS Flex waardoor ze niet kunnen zien welke klasse ik op dat moment reis. En dat komt allemaal omdat de NS een product heeft bedacht waarvan de controle apparatuur van Keolis en Arriva helemaal niets mee kan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Ze kennen mij ook goed hoor :') heb al titels als "Mister first class", of "die ene youtuber", dus dat ze bij keolis weten wie ik ben zit wel snor.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Maar heb je dan ook een snor? (A)

Mijn klassewissel doet het overigens juist niet bij NS op de kaartlezers maar wel bij de andere vervoerders :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Mikos schreef:Maar als ik jou al heb gezien en me herinner dat ik je heb gecontroleerd, waarom zou ik dan nogmaals naar je kaartje vragen?
Omdat ik in de tussentijd misschien geen geldig kaartje meer heb, in de tussentijd van plaats of klasse ben veranderd, en het voor de algehele impressie onder reizigers beter is als iedereen altijd gecontroleerd wordt. De ideeën van reizigers over of wel of niet controleren discriminerend is pas je niet zomaar aan, maar een hoofdconducteur kan wel mensen vaker gaan controleren. Added bonus is dan ook dat je minder zwartrijders hebt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Echte discriminatie was zojuist overigens te zien in De Luizenmoeder :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Echte discriminatie bestaat dus niet meer, en die luizenloeder heeft niets met gebeurtenissen op het spoor te maken!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Als ik twijfel aan de geldigheid van een eerder getoond kaartje, vraag ik die echt wel opnieuw. Bovendien, wanneer ik me iets aan moet gaan trekken van wat 'de reiziger' in mijn trein ergens van vindt, kan ik mijn werk niet meer doen, want er is altijd wel weer iemand die er anders over denkt dan die ene reiziger. En zo doe je het nooit goed. Dat leer je door de jaren heen vanzelf, dus ik leg het naast me neer wat mensen allemaal vinden.

Storm in een glas water, mijns inziens.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten