Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanwege uitloop van werkzaamheden gisteren stonden alle treinen in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]-serie in Alphen richting Leiden een kwartier lang wortels te schieten. Volgens mijn klokje vertrok de 8872 een halve minuut te vroeg vanuit Alphen, en een hele minuut te vroeg vanuit Lammenschans. De reisplanner was ook een beetje van slag: eerst werd aangegeven dat de overstap op de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] in Leiden nog mogelijk was, maar de routelint gaf gewoon een aankomst weer van 21:51 (één minuut na vertrek van de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie]).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Trigger warning voor Suus.
Spoiler: show
Er is een brandmelding bij de tunnel van Barendrecht, daarom staan we nu al minstens 10 minuten stil met de ICD. Laten we hopen dat het vals alarm is.
Update:
Spoiler: show
Er is schijnbaar een overstromingsmelder die denkt dat de boel onder water staat. Dat wordt dus een ICD-GtbV. *O*
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Heb je een identiteitscrisis kind? Je lijkt Suus wel :o
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

:oops:

Maar we staan hier waarschijnlijk nog wel een half uur. Dus misschien dat ik straks maar gelijk doorreis naar den Haag of Leiden, immers zo'n hoog mogelijk gtbv-bedrag binnen harken.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De “storing in de tunnel” van/naar/via Barendrecht viel mij ook op. Vermoedelijk is dat er de oorzaak van dat de 2843 (ICM3) met staanplaatsen vertrok vanaf Rotterdam Centraal.

Ik ben op het moment even ruzie aan het maken met een man die zijn boodschappentas niet van zijn stoel haalt terwijl hij op een invalidenstoel zit en een oud echtpaar naast hem staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Hoe kan een te volle trein nu in vredesnaam een overstromingsmelder activeren???

Overigens gaan we zo weer rijden, dus waarschijnlijk gaat de gtbv tegenvallen. :cry:
🍉
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

ZO6176 schreef:Eindhoven is ook een innovatieve stad.
_O-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

En hoe *O*
Hainje schreef:Hoe kan een te volle trein nu in vredesnaam een overstromingsmelder activeren???
Nou ja, als de airco het niet doet met deze temperaturen...


De rest kun je er zelf wel bij bedenken denk ik :') (A)
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Hainje schreef:Hoe kan een te volle trein nu in vredesnaam een overstromingsmelder activeren???

Overigens gaan we zo weer rijden, dus waarschijnlijk gaat de gtbv tegenvallen. :cry:
Hier toevallig de machinist van die trein ;)
Wat ik van de treindienstleider begreep was het een defect aan de overstromingsmelder zelf. In eerste instantie leek het inderdaad een handbrandmelder, maar dat bleek dus niet het geval.

We hebben overigens geluk gehad. Ik had al de opdracht gekregen van de Algemeen Leider om de trein terug te rijden naar Breda. Gelukkig vlak voor ik de trein om wilde bouwen viel het de treindienstleider op dat de tunnel uit de calamiteitenmodus kwam, dus zij vroeg mij nog heel even te wachten. Een paar minuten daarna kwam dus de bevestiging dat we toch nog door konden rijden. Nadat ook de procedurele versperring weggehaald was konden we weer verder rijden :)
Laatst gewijzigd door Jultar op zo 21 apr 2019, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef:Hoe kan een te volle trein nu in vredesnaam een overstromingsmelder activeren???
Nee, Suus bedoelt het andersom: de 2843 was overvol vanwege de deactiveerde overstromingsmelder. :wink:
Doordat er dus geen treinen konden rijden bij Barendrecht, wilden veel reizigers naar Noord-Brabant omreizen via Utrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Eerder reizigers die wilden omreizen via Rotterdam en weer terugkeerden lijkt me, rond Geldermalsen rijden immers geen treinen dit weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ard-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 23:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ard-jan »

Zojuist op Eindhoven een flinke stroom mensen die in de trein naar Maastricht van 21:27 wilden stappen. De conducteur floot nog terwijl bij elke deur nog wel een paar mensen stonden in te stappen. Ook ik was nog een tas naar binnen aan het hijsen :D
Fluiten=niet meer instappen, begrijpelijk, maar als je als conducteur ziet dat er nog mensen aan het instappen zijn...
Is hier een procedure voor, is het 'vertrektijd, dus fluiten', of stond de pet van de conducteur gewoon scheef vanavond? :)
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Laatst in Amersfoort... Trein uit Deventer komt 1,5 minuten later binnen deuren gaan open overstappers voor de trein naar Utrecht aan de overkant stappen uit, Lopen (Rennen) halverwege het perron conducteur fluit, sluitdeuren... Vervolgens had de complete trein last van een deur storing, omdat er bijna tussen iedere deur wel iemand stond, of mensen zorgden dat de deuren open werden gehouden/gedrukt :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bjarte »

Op Zwolle zie je helaas ook nog weleens van dit soort saddistische spelletjes van conducteurs :X

Ik heb geen idee in hoeverre deze cross-platform overstaps worden meegenomen in de opleiding. Maar het zou goed zijn als een aantal belangrijke wat meer onder de aandacht komen. Dat de kennis onder conducteurs over deze overstaps ondermaats is, bewijst de mondelinge overstapinformatie over de omroep. Omdat bijvoorbeeld een overstap van de 700 op de 1800 op Zl slechts twee minuten is, wordt dit vermoedelijk niet weergeven op de railpockets en daarom vaak niet omgeroepen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Als reizigers nog aan het instappen zijn en je sluit de deuren is het gewoon vragen om gewonden (zo'n deur komt hard aan), moet absoluut niet kunnen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Bjarte schreef:Omdat bijvoorbeeld een overstap van de 700 op de 1800 op Zl slechts twee minuten is, wordt dit vermoedelijk niet weergeven op de railpockets en daarom vaak niet omgeroepen.
Ik denk dat je de overstap van de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] op de [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] bedoelt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Afgelopen vrijdag en zaterdag in Gouda ook meegemaakt dat de deuren al werden gesloten terwijl de reizigers nog aan het uit en instappen waren. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de trein op vertrektijd het station binnen kwam. Maar dan toch ... is een paar seconden wachten blijkbaar te veel gevraagd.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Gewonden gaan er vallen :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Vroeg of laat wel ja (helaas) :? . Dan ben ik benieuwd wie er verantwoordelijk is?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

De reiziger natuurlijk :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Ja ... ja ... die krijgt (bijna) altijd de schuld :? . Maar als het juridisch uitgevochten gaat worden weet ik het nog niet.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door julsteren »

Aking schreef:De reiziger natuurlijk :Y
Zeker *trein* de veiligheid op en rond de trein is ook totaal niet de taak van de HC _O-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ja en die doet dus z'n best, en vervolgens komen die vermaledijde reizigers de boel weer lopen te verstieren :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

De hoofdconducteur bepaalt wanneer de deuren dichtgaan, elke reiziger die ná het fluitsignaal nog instapt doet dat op eigen risico. Achteraf gaan claimen lijkt mij dus vrij kansloos, de reiziger houdt zich namelijk niet aan artikel 4.1 van de AVR-NS. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar dan moet de uit - en instaptijd wel voldoende zijn.

En niet direct nadat de deuren geopend zijn al fluiten (omdat de trein ietsje te laat is en toch op tijd kan vertrekken).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten