Pagina 76 van 453

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 12:37
door Daniel
Ik vraag me vooral af wat er nu zo anders is aan SLT en SNG want die lijken het allebei best goed te doen. Bij SNG heb je nog te maken met een bouwer die wel aan warme klimaten gewend zal zijn, maar bij SLT is dat niet het geval.

Daarentegen is het natuurlijk ook wel vooral VIRM wat NS heeft rijden in de regio's die nu het heetst zijn, allicht dat het daarom zo veel uitvalt ten opzichte van ander materieel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 12:42
door Mikos
Vrij simpel; de techniek. SGM is onderhand ruim 40 jaar oud, wat kun je daar van verwachten?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 12:47
door Daniel
Maarja, VIRM is een stukje nieuwer. DDZ en ICM zijn overigens ook de jongste niet meer en daar hoor je vrij weinig over: de uitval zal niet nul zijn (er stonden gisteren nog 10 bakken DDZ op de Bokkeduinen met noodventilatieraampjes open, duidelijk defecte airco dus) maar wel een stuk minder.
Al kom je dan toch weer op dat het net wat minder heet is geweest in de regio's waar die treinen voornamelijk rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 13:00
door Mikos
Die anderhalve graad gaat het verschil denk ik niet maken. Het is ook meer de achterliggende techniek die zorgt voor de mogelijkheden en onmogelijkheden om een trein door de jaren heen aan te passen. DDZ heeft een heleboel problemen met de airco-installaties (al vanaf het moment dat ze rijden), net als VIRM. VIRM heeft motorisch dan weer meer problemen. En ICM? ICM draait heel aardig, een bak hier of daar waarvan de airco hapert. Maar daar hoeft iedere bak dan weer geen 4 airco's te laten draaien, zoals bij VIRM en DDZ.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 14:09
door Wubbo
Ik vind het ook opvallend dat VIRM het zoveel slechter doet dan de rest. Tractiemotoren lijken me nou typisch dingen die het bij sprinters zwaarder te verduren hebben dan bij ICs, op snelheid houden is nu eenmaal makkelijker dan op snelheid brengen. Lijkt me toch goed om daar eens naar te kijken, want VIRM moet nog even mee. Nu nog investeren in DDAR, DDM en SGM is inderdaad zinloos.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 14:10
door reisthijs
Mikos schreef:Vrij simpel; de techniek. SGM is onderhand ruim 40 jaar oud, wat kun je daar van verwachten?
De techniek is vrij simpel. Daarvan kan je verwachten dat er niet zo veel problemen zijn. Wat er niet in zit (airco, computers...) gaat immers ook niet stuk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 14:15
door Mikos
Maar die 40 jaar oude techniek is dan weer niet opgewassen tegen de (kennelijke) klimaatveranderingen; het nieuwe spul rijdt rustig zijn rondjes.

VIRM remt en trekt volgens mij wel weer vaker op in de uitlopers dan in de rest van het land; kijk naar Roosendaal-Vlissingen en Alkmaar-Den Helder. Dat zal zijn weerslag op de tractiemotoren ook wel hebben. Maar waar precies het verschil vandaan komt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 14:20
door DingeZ
SLT en zeker SNG (of FLIRT) hebben simpelweg veel meer vermogen dan een VIRM en zullen dus ook niet zo'n last hebben van vermogensverlies, terwijl een VIRM vaak wel op het uiterste van z'n kunnen rijdt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 15:42
door Jultar
Het is volgens mij ook een stukje ontwerp. Om bij de VIRM zo min mogelijk zitplaatsen kwijt te zijn aan elektronische apparatuur, zijn de onderdelen behoorlijk op elkaar gepropt met, normaal gesproken, voldoende koeling. Als echter filters verstopt zitten, dan is het koelvermogen minder en kan er dus met deze absurde temperaturen niet meer voldoende gekoeld worden.

Bij de Traxx/ICR speelt een iets ander probleem: de omzetters van de rijtuigen leveren onvoldoende vermogen om beide airconditioninginstallaties in het rijtuig van stroom te voorzien bij hele hoge temperaturen. Preventief wordt er bij hoge temperaturen dus één installatie uitgeschakeld, die dan wel op vol vermogen z'n werk kan doen. Eén installatie levert genoeg koelvermogen voor het rijtuig, maar het is standaard een stukje redundantie, en die mis je nu dus.
Ik heb vannacht toevallig een stam opgehaald waarvan bij 5 van de 7 rijtuigen de airco er uit lag en bij één rijtuig ook de omzetter het schijnbaar had begeven. Waarom collega's die niet even gereset en omschakeld hadden is mij werkelijk een raadsel. Het kostte mij totaal een minuut of 7 om de trein door te lopen, de omzetter weer aan de praat te krijgen, airco's indien nodig om te schakelen naar de andere installatie en alle geopende klapraampjes weer dicht te doen. Tegen de tijd dat de stam 's ochtends weer de dienst in moest was het weer heerlijk koel in de hele trein.
Dan nog de Traxx zelf: de buitentemperaturen van 40 graden zelf zouden bij rustig rijgedrag niet zo snel een probleem moeten zijn. Alleen op 1.5 kV jaag je al snel 4000A er doorheen en die hitte moet je ook nog eens kwijt zien te raken, plus dat de HSL een betonnen bak is die van zichzelf ook nog eens een berg hitte opneemt/afgeeft. Trek je dus met vol vermogen op en rem je daarna ook weer hard af, dan kunnen de koeltorens op een gegeven moment het lastig meer bijbenen en raakt de oliekoeling buiten het vooraf vastgestelde bereik. Daarom worden er vooraf een hele hoop waarschuwingen gegeven, zodat je het rustig aan kan doen en bijvoorbeeld ook de ED rem uit kan zetten (en zo weer een stukje hitte kan voorkomen), maar ja, als je dan blijft jagen, dan houdt de lok het op een gegeven moment ook voor gezien en zegt: nu moet ik echt eerst afkoelen voor ik weer verder kan rijden.
Daarnaast heb begrepen dat in de betonnen bakken van de HSL er temperaturen van 55 graden gemeten zijn. Dat is dus ook nog eens ver buiten het officiële bereik van de locs (tot +45 zouden ze het moeten kunnen volhouden).
De combinatie van datalles zorgt dus voor deze uitval.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 16:00
door Durashift
^^^^ Dus is het een persoonlijk bediening dingetje..

Verstuurd een teamleider o.i,d dan niet een instructie/waarschuwing met woorden in de strekking: niet gassen / jagen met de loc's.. rust en kalmte kan je redden met deze hitte?

Mikos schreef: (..)

VIRM remt en trekt volgens mij wel weer vaker op in de uitlopers dan in de rest van het land; kijk naar Roosendaal-Vlissingen en Alkmaar-Den Helder. Dat zal zijn weerslag op de tractiemotoren ook wel hebben. (..)
Maar daar zijn de temperaturen in het algemeen wat lager en minstens een iets verkoelend briesje.. dan in de Zuid Limburgse heuvels.. :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 16:05
door Jultar
^^
Jep, is uiteraard gebeurd. Althans, ik heb daar wel een bericht van ontvangen. Inclusief alle foutcodes en meldingen die je als voorwaarschuwing krijgt én de melding: vertraging boeit op dat moment even niet, zolang je maar zorgt dat je zo goed en zo kwaad als het gaat blijft rijden zodat er niet nog meer treinen uitvallen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 18:50
door reisthijs
Mikos schreef:Maar die 40 jaar oude techniek is dan weer niet opgewassen tegen de (kennelijke) klimaatveranderingen; het nieuwe spul rijdt rustig zijn rondjes.
Staat SGM nu dan massaal aan de kant wegens technische problemen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 18:54
door Mikos
In de 7000-serie staan de meesten wel stil. Of dat puur techniek is of airco voor de machinistencabine die niet wil is voor mij koffiedik kijken op dit moment.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 22:12
door RobertT
Als we kijken naar het materieel,vergeet dan ook zeker de ICE3 niet,kan ook niet goed tegen hoge temperaturen wat betreft airco

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 22:23
door Meltrain
reisthijs schreef:
Mikos schreef:Maar die 40 jaar oude techniek is dan weer niet opgewassen tegen de (kennelijke) klimaatveranderingen; het nieuwe spul rijdt rustig zijn rondjes.
Staat SGM nu dan massaal aan de kant wegens technische problemen?
In de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] heeft het de hele week gewoon gereden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:18
door Suus
Ik begrijp niet zo goed dat er het hele weekend een aangepaste dienstregeling bij de IC’s wordt gereden terwijl er tegelijkertijd het hele weekend vier of vijf VIRM’s in Zaandam helemaal niets te doen staan tot het weer maandag is?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:28
door Daniel
Ik zag er vanmiddag anders maar twee staan in Zaandam.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:35
door trolly
Suus schreef:Ik begrijp niet zo goed dat er het hele weekend een aangepaste dienstregeling bij de IC’s wordt gereden terwijl er tegelijkertijd het hele weekend vier of vijf VIRM’s in Zaandam helemaal niets te doen staan tot het weer maandag is?
Wellicht in de wachtkamer omdat de dokter het een beetje druk heeft?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:41
door Suus
Daniel schreef:Ik zag er vanmiddag anders maar twee staan in Zaandam.
Er stonden om kwart over eenentwintig sowieso een viertje, een zesje, een VIRMm-viertje en daarachter nog een of twee stellen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:52
door Daniel
Ah, rond 14.00 uur stonden er nog maar twee stellen op het voorste opstelspoor en niks erachter zo te zien. De toename van het aantal stellen zou positief zijn als dat gerepareerde stellen zijn, maar kunnen op dat tijdstip best ook afgesplitste stellen van treinen met dubbele stellen zijn geweest.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 27 jul 2019, 21:53
door Suus
Het achterste stel is volgens mij gereserveerd voor werktreinen, daar staat meestal alleen op werkdagen iets opgesteld.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 00:14
door Durashift
In Den Helder was het vanmiddag om 14:15 uur vrij leeg met VIRM's.. Alleen de reguliere kering stond er.. en een SLT.. Normaal staat er wel wat in het weekend 'uit te rusten'.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:37
door katvis
The future is now, ICD rijdt tot Amsterdam Zuid wegens een stroomstoring.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:38
door VIRM
Ook de Duitse treinen die Nederland aandoen hebben het kennelijk moeilijk. Rond 16:30 werd er op Amsterdam Centraal omgeroepen dat zowel de ICE als IC Berlijn een defect rijtuig hadden, waardoor alles was volgeboekt. Reizigers werden verwezen naar de binnenlandse treinen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:41
door T-hijs
Hoe kan dat nou? Treinen uit de ons omringende landen gaan toch nooit stuk? Alleen de Nederlandse treinen kunnen toch niet tegen de hitte? :P