Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gkw1969
Berichten: 425
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor gkw1969 » Zo 15 Sep 2019, 16:20

Hainje schreef:Chauffeurs krijgen wel een routebeschrijving mee, maar ja, een keer een afslag missen en je moet improviseren. :P

Chauffeurs van een NS stremming moeten zichzelf redden. Ze krijgen alleen de adressen van de stations mee, wat in Rijssen resulteert dat de passagiers aan de achterzijde staan en de bussen aan de voorzijde.
Ik heb geregeld treinstremming gereden en reis geregeld met een NS bus bij een stremming tussen Deventer en Almelo, maar de lokale mensen weten vaak wel waar ze moeten zijn, maar omdat ook dit zo goedkoop mogelijk moet komen de bedrijven vanuit het hele land.

Maar.... je Mag van een beroepschauffeur toch wel verwachten dat hij/zij niet 100% moet vertrouwen op navigatie.
En als de weg bijna breder is dan je bus moet je je afvragen of je er wel in moet rijden, ongeacht wat de navigatie zegt.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5538
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor ArrivaBas » Zo 15 Sep 2019, 19:52

In Breda behoort het adres van het centraal station toe aan een straat aan de centrumzijde. Dat de bushalte voor treinstremmingen aan de Belcrumzijde ligt is blijkbaar redelijk bekend onder chauffeurs, zo bleek twee weken terug na een aanrijding.
10-10-2019: Trein 3.268 km, Bus 207 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Sep 2019, 20:29

MetroRET schreef:Het is ook nooit goed... :roll:

Bij de omreisroute via Hilversum dit weekend is het toch met name jammer dat je een heleboel extra tijd verliest die niet direct door de omweg veroorzaakt wordt. Als voorbeeldje: van Den Haag Centraal naar Amersfoort ben je via Utrecht en Hilversum slechts 10 minuten langzamer dan via Schiphol, maar op de route via Utrecht en Hilversum sta je dan wel 17 minuten ergens op je aansluiting te wachten. Immers mis je vanuit de 1700 net de extra IC (want die overstaptijd is maar 2 minuten).
Net zoiets is dat de 500 / 600 net niet aansluit op de Sprinter naar Hilversum, waardoor de overstap 9 minuten wordt en je in Hilversum een trein later hebt. Het verschil wat een net wat betere aansluiting oplevert zie je dan weer mooi aan het reisadvies waarbij je met de 2800 in Utrecht aankomt: vanuit die trein ben je 10 minuten sneller in Amersfoort dan vanuit alle andere treinen uit Gouda. Maar daarvoor moet je dus wel bewust een kwartier eerder uit Rotterdam vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41106
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » Zo 15 Sep 2019, 20:35

Ik ga nu maar tot Amsterdam Centraal met de IC 140, dan kan ik hopelijk nog de laatste ICD halen en daarmee de laatste tram naar huis. Wel 8 minuten vertraging bij aankomst in Bad Bentheim door gedoetjes, dus het wordt nog spannend.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1746
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » Zo 15 Sep 2019, 21:05

Daniel schreef:
MetroRET schreef:Het is ook nooit goed... :roll:

Bij de omreisroute via Hilversum dit weekend is het toch met name jammer dat je een heleboel extra tijd verliest die niet direct door de omweg veroorzaakt wordt. Als voorbeeldje: van Den Haag Centraal naar Amersfoort ben je via Utrecht en Hilversum slechts 10 minuten langzamer dan via Schiphol, maar op de route via Utrecht en Hilversum sta je dan wel 17 minuten ergens op je aansluiting te wachten. Immers mis je vanuit de 1700 net de extra IC (want die overstaptijd is maar 2 minuten).
Net zoiets is dat de 500 / 600 net niet aansluit op de Sprinter naar Hilversum, waardoor de overstap 9 minuten wordt en je in Hilversum een trein later hebt. Het verschil wat een net wat betere aansluiting oplevert zie je dan weer mooi aan het reisadvies waarbij je met de 2800 in Utrecht aankomt: vanuit die trein ben je 10 minuten sneller in Amersfoort dan vanuit alle andere treinen uit Gouda. Maar daarvoor moet je dus wel bewust een kwartier eerder uit Rotterdam vertrekken.


Wat ik begreep is hij perfect zo ingelegd om aan te sluiten op de 500/600 die van/naar Asd zijn ingelegd in het pad van de 1500.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Sep 2019, 21:28

Klopt, hij sluit in Hilversum prima aan (al lijkt het met dergelijke lange treinen nog aardig doorlopen als je helemaal achterin zat, immers is de uitgang naar de tunnel helemaal vooraan in Hilversum). Maar bijkomend gevolg is dat 'ie in Utrecht dus juist voor geen meter aansluit en de klantenservice het druk krijgt met het restitueren van extra reiskosten door de overstap vanaf spoor 1 in Hilversum.
Zou je op een of andere manier vanaf spoor 2 een cross-platform in Hilversum bieden (dat doet nu de 5700 op de 1700) dan had je qua aansluitingen in Utrecht net wat beter uit kunnen komen.

Maargoed, deze optie is sowieso al wel handiger dan de omgeleide IC vanaf Amersfoort die er bij eerdere werkzaamheden was. Die was immers zo traag dat de reguliere IC naar Hilversum en dan op de Sprinter overstappen sneller was. En da's in dit geval in elk geval niet zo voor reizen tot Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

reisthijs
Berichten: 4970
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor reisthijs » Ma 16 Sep 2019, 09:16

Daniel schreef:Als voorbeeldje: van Den Haag Centraal naar Amersfoort ben je via Utrecht en Hilversum slechts 10 minuten langzamer dan via Schiphol, maar op de route via Utrecht en Hilversum sta je dan wel 17 minuten ergens op je aansluiting te wachten.
Nou, dan reis je toch via Schiphol? Prima alternatief met maar één extra (cross-platform) overstap

Zelfs als de route via Utrecht en Hilversum 10 minuten was geweest, bleef dat een onhandige route met extra overstap en poortjesgedoe.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Hendrik
Berichten: 2076
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Hendrik » Ma 16 Sep 2019, 10:12

gkw1969 schreef:En als de weg bijna breder is dan je bus moet je je afvragen of je er wel in moet rijden, ongeacht wat de navigatie zegt.
Jij hebt een voorkeur voor smalle wegen, begrijp ik? :P

VIRM
Berichten: 4437
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » Ma 16 Sep 2019, 20:30

Suus schreef:Ik ga nu maar tot Amsterdam Centraal met de IC 140, dan kan ik hopelijk nog de laatste ICD halen en daarmee de laatste tram naar huis. Wel 8 minuten vertraging bij aankomst in Bad Bentheim door gedoetjes, dus het wordt nog spannend.


‘Gedoetjes’? Misschien kan die ook even worden opgenomen in Tuffy’s repertoire!

Daniel schreef:Klopt, hij sluit in Hilversum prima aan (al lijkt het met dergelijke lange treinen nog aardig doorlopen als je helemaal achterin zat, immers is de uitgang naar de tunnel helemaal vooraan in Hilversum). Maar bijkomend gevolg is dat 'ie in Utrecht dus juist voor geen meter aansluit en de klantenservice het druk krijgt met het restitueren van extra reiskosten door de overstap vanaf spoor 1 in Hilversum.
Zou je op een of andere manier vanaf spoor 2 een cross-platform in Hilversum bieden (dat doet nu de 5700 op de 1700) dan had je qua aansluitingen in Utrecht net wat beter uit kunnen komen.

Maargoed, deze optie is sowieso al wel handiger dan de omgeleide IC vanaf Amersfoort die er bij eerdere werkzaamheden was. Die was immers zo traag dat de reguliere IC naar Hilversum en dan op de Sprinter overstappen sneller was. En da's in dit geval in elk geval niet zo voor reizen tot Utrecht.


[/quote]

Ssssssh, breng de klanten nou niet op ideeën!
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1359
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor SLToilet » Di 17 Sep 2019, 07:23

Vandaag was de eerste keer dat ik Tuffy heb horen spreken over de intercity naar Brussel: eerder heb ik haar wel horen spreken over de vele Hauptbahnhofs in Duitsland, maar meestal wordt de informatie over de Benelux "handmatig" ingesproken (aangenomen dat Tuffy geen Frans spreekt terwijl dit wel wordt verwacht van deze trein). Afijn, op z'n Nederlands mooi Brussel-Zuid uitgesproken zonder heel geforceerd "Midi" erachter te plakken. Daarentegen: Engels, hoe juist het ook klinkt, blijft haar achilleshiel, welke ik bij Schiphol al lelijk vind klinken maar bij Zaventem wordt het helemaal bont.

Haar aankondiging ging trouwens over het vertrekspoor, namelijk spoor 2. Veel treinen zijn in de war geschopt door een aanrijding met een persoon tussen Schiedam en Delft.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41106
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 17 Sep 2019, 07:45

De 2400 rijdt niet ten zuiden van de aanrijding bij Delft Zuid. Daardoor veranderde station Dordrecht iets na half acht in een enorme mensenophoping. Er stond een rij voor de trap naar spoor 4/5 voor sprinter 5120, deze begon al aan het begin van de tunnel, met nog een flinke rij invoegende wachtenden op de trap van spoor 2/3 die uit de opgeheven 2418 en net aangekomen 5920 kwamen en ook naar de 5120 wilden.
Rame à l'approche

gkw1969
Berichten: 425
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor gkw1969 » Di 17 Sep 2019, 08:30

Hendrik schreef:
gkw1969 schreef:En als de weg bijna breder is dan je bus moet je je afvragen of je er wel in moet rijden, ongeacht wat de navigatie zegt.
Jij hebt een voorkeur voor smalle wegen, begrijp ik? :P

Sorry, maar je weet wat ik bedoel. :D
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5660
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor trolly » Di 17 Sep 2019, 18:46

Weet iemand wat er bovenop het viaduct aan de Amsterdamse Johan Huizingalaan aan de hand is? De berichten gaan van "losse bouten" naar "lijm die moet drogen", dus ik begin wel nieuwsgierig te worden naar wat de reden is van al die uitgevallen treinen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41106
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 17 Sep 2019, 18:50

Een paar dagen gelegen vastgesteld defect aan de bevestiging van het spoor, tot de reparatie mochten treinen er nog met lage snelheid overheen. Afgelopen nacht is het met lijm vastgezet, maar het is zeer traagdrogende lijm. Er zijn in de loop van de dag steeds meer treinen uitgehaald omdat de treindienst anders niet meer te handhaven was.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5660
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor trolly » Di 17 Sep 2019, 19:07

Dank, dat klinkt als een redelijk samenhangend verhaal.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

VIRM
Berichten: 4437
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » Di 17 Sep 2019, 19:15

Maar dat is de westtak, toch? Waarom is de IC tussen Schiphol en Hilversum er dan uitgehaald?

Vanmiddag was de HC van mijn 3058 vrolijk station Zaandam met bijbehorende aansluitingen aan het omroepen. Vlak daarachteraan kwam de machinist met de mededeling dat de trein over een spoor zonder perron was gestuurd (spoor 3 dus), en kwam meteen met de oplossing dat reizigers voor Zaandam konden overstappen in Koog aan de Zaan. :pos: De HC bood vervolgens nog haar excuses aan, en het treinpersoneel klonk sowieso heel erg verbaasd. :) In Koog aan de Zaan konden reizigers voor Zaandam vrij snel overstappen op de 4071, dus aankomst in Zaandam was +13.
Beul van de blindegeleidelijn

Durashift
Berichten: 3752
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Durashift » Di 17 Sep 2019, 19:47

trolly schreef: dus ik begin wel nieuwsgierig te worden naar wat de reden is van al die uitgevallen treinen.



ProRail schrijft er zelf over:

Vervanging spooronderdelen

Het defecte spoor ligt op een viaduct tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Hier moeten onderdelen worden vervangen om het spoor weer gereed te maken voor treinen. Bij deze vervanging wordt ook lijmmateriaal gebruikt wat moet uitharden. Dit uithardingsproces duurt in ieder geval tot dinsdagnacht.


https://www.prorail.nl/nieuws/defect-spoor-in-amsterdam

Er is slechts één spoor beschikbaar...

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7388
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Z2N » Di 17 Sep 2019, 19:53

VIRM schreef:Maar dat is de westtak, toch? Waarom is de IC tussen Schiphol en Hilversum er dan uitgehaald?

Deels logistieke problemen, deels om extra ruimte te maken op de Zuidtak voor omgeleide internationale treinen en de ICD (900).
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5660
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor trolly » Di 17 Sep 2019, 20:12

VIRM schreef:Maar dat is de westtak, toch? Waarom is de IC tussen Schiphol en Hilversum er dan uitgehaald?


De Huizingalaan ligt onder aansluiting Riekerpolder, dus of het nou West- of Zuidtak is blijkt vooralsnog niet uit het verhaal.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

MetroRET
Berichten: 1746
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » Di 17 Sep 2019, 21:12

Het gaat om de fly-over Shl > Asd.

Shl > Asd gaat dus nu via het lager gelegen viaduct over de A4 (dus linkerspoor).

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5660
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor trolly » Di 17 Sep 2019, 21:21

Daar zullen ze dan hun handen wel aan vol hebben bij de verkeersleiding :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11077
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Aking » Di 17 Sep 2019, 21:27

Het tekort wordt nu al pijnlijk zichtbaar? :o :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41106
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » Wo 18 Sep 2019, 07:40

7:39. Een Benelux rijdt noordwaarts door Dordrecht.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 4902
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor waldo79 » Wo 18 Sep 2019, 07:42

Er schijnen ongedefinieerde problemen te zijn in het buitenland...
Mij best :)

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5538
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 18 Sep 2019, 09:22

De regio Dordrecht kampt met een storing waardoor er geen bestellingen opgehaald kunnen worden. Een vijftal ouderen in de 6628 heeft gelukkig een oplossing gevonden met hulp van de conductrice.
10-10-2019: Trein 3.268 km, Bus 207 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten