Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 5154
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor VIRM » wo 22 jul 2020, 09:50

umbusko schreef:Eeïzjelshoven Máárk bedoel je? :mrgreen:


Die dus. :D
Beul van de blindegeleidelijn

TLP
Berichten: 1100
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor TLP » do 23 jul 2020, 16:22

MetroRET schreef:De 3100 kan niet zoals de 3500 gelijk doorrijden naar Schiphol, om parallel te komen met een IC uit Flevoland (3500 en 2400 rijden daar naast elkaar), want dat komt doordat de 1600/11600 dan te dicht voorop rijdt.

In de huidige dienstregeling rijden de 1600/11600 en 3100 1 minuut eerder náár Schiphol (:22/:52 en :28/:58) en 1 minuut later vanuit Schiphol (:02/:32 en :08/:38).

Dat levert een 13/17-interval op tussen de 3100 en 3500, die op Asb wordt rechtgetrokken (m.u.v. richting Utrecht als er een ICE rijdt, dan wacht de 3100 langer op Asb).

Deze situatie is er eigenlijk al sinds PHS rijdt, waarbij de 3100 wel iets iets verlengd doordat de 1600/11600 ook sneller is gaan rijden door de boog bij Naarden-Bussum, destijds was de verdeling :00/:18/:30/:48.

Eind 2016, de periode waarin het stuk tussen Asdz en Dvaw volledig 4-sporig werd, was het uiteindelijk een stakke kwartierdienst :01/:16/:31/:46, waarin wél een overstap op de 700/12700 mogelijk was verder van/naar Den Haag, de opvolgtijd tussen de 3100 en 1600/11600 lag destijds op 5 minuten.

Voor die periode was het spoorgebruik op Schiphol geheel anders: Alles wat naar Amsterdam Centraal ging, reed via spoor 3, alles naar Amsterdam Zuid via spoor 1-2, met ook een alterned spoorgebruik op Asdz.
De 3100 vertrok hierbij om :00/:30 om de 3 minuten daarachter vertrekkende 700/12700 te kunnen laten vertrekken, de 3500 vertrok wel om :16/:46, want er was destijds nog geen kwartierdienst naar Flevoland, via Amsterdam Zuid.

Ik had later al bedacht dat voor de ingebruikname van vorkaansluiting Riekerpolder en de viersporigheid tot aan Dvaw het spoorgebruik op Schiphol was zoals je schreef. Maar in dat geval vertrokken de 900/1000 richting Asd ook van spoor 3, reden die toen niet in een kwartierdienst?

MetroRET
Berichten: 2117
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » do 23 jul 2020, 17:53

Ik had het niet helemaal goed beschreven, alles vanaf de HSL maakte wel gebruik van spoor 1-2.

TLP
Berichten: 1100
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor TLP » do 23 jul 2020, 18:13

Nou, in 2016 deed de 1000 dat bijna helemaal niet en de 900 deed dat om .20 ook niet. Desondanks was de kwartierdienst vrijwel strak (14-16 rondom .20). Hoe is dat met de huidige opvolgtijden te verklaren?

MetroRET
Berichten: 2117
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » do 23 jul 2020, 18:52

Moet zo te zien toch maar eens een brilletje aanschaffen. :mrgreen:

Gebruikersnaam
Berichten: 426
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 25 jul 2020, 19:06

Nauwelijks alledaags te noemen...
Aanrijding tussen Ede en Arnhem, werkzaamheden Amersfoort - Barneveld Aansluiting, werkzaamheden van/naar Geldermalsen, hoe rijdt ICE 221 verder? Juist, via Amersfoort, Zwolle en Deventer naar Arnhem en Emmerich.

en-es
Berichten: 1731
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor en-es » za 25 jul 2020, 19:29

Wauw dat is een wereldreis bijna, een vette vertraging neem ik aan?
Nog steeds niet op reis en dat blijft voorlopig zo!

Gebruikersnaam
Berichten: 426
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 25 jul 2020, 19:35

Een schamele +70

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6059
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Milco » za 25 jul 2020, 20:32

Omgekeerd rijdt ICE 122 nu ook tussen Deventer en Zwolle, al vraag ik mij af wat hij daarna doet: Amersfoort of Almere...
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-07-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersnaam
Berichten: 426
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Gebruikersnaam » za 25 jul 2020, 20:57

En ICE 104 logischerwijs ook omgeleid, met stop te Zwolle van 22:14 tot 22:16 op spoor 1a.

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Klaasje » za 25 jul 2020, 22:23

En als ie via Almere gaat.. hoe hard over de Hanzelijn? Al denk ik dat de ICE's geen sleutel van de Hanzelijn-ERTMS hebben..

MetroRET
Berichten: 2117
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » za 25 jul 2020, 22:26

Gaat via Amf.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4524
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor cassie127 » zo 26 jul 2020, 01:48

Gebruikersnaam schreef:Nauwelijks alledaags te noemen...
Aanrijding tussen Ede en Arnhem, werkzaamheden Amersfoort - Barneveld Aansluiting, werkzaamheden van/naar Geldermalsen, hoe rijdt ICE 221 verder? Juist, via Amersfoort, Zwolle en Deventer naar Arnhem en Emmerich.

Met daadwerkelijk een stop in Olst, waar gewacht moest worden op de tegemoet komende intercity Berlijn

Volgens mij hadden ze achteraf gezien die ICE beter naar de HSL kunnen sturen en dan bij Venlo de grens over. Of zijn daar werkzaamheden? Lijkt me dat de Betuweroute niet beschikbaar was wegens de werkzaamheden bij Geldermalsen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44086
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » zo 26 jul 2020, 08:48

De ICE is niet welkom op de HSL.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 5159
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor waldo79 » zo 26 jul 2020, 09:06

Jammer, dan zou de potentie van de ICE eindelijk eens aangesproken worden in Nederland (A)
Forumpauze

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8880
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Z2N » zo 26 jul 2020, 09:33

Hoezo zou dat niet het geval zijn? Alle ICE-stellen die in Nederland kunnen rijden zijn geschikt voor 25 kV en ETCS Level 2, op de normale route wordt daar zelfs onder gereden op Nederlands grondgebied.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44086
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Suus » zo 26 jul 2020, 10:21

De ETCS op de HSL is oud en niet volledig compatibel met nieuwere versies. Daarom moet elke trein die op de HSL ingezet mag worden een aparte toelating krijgen en de ICE heeft die niet. Dus geen ICE op de HSL.
Rame à l'approche

Gebruikersnaam
Berichten: 426
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Gebruikersnaam » zo 26 jul 2020, 11:20

ICE 221 was al vertrokken uit Amsterdam toen het ongeluk gebeurde, ICE 122 was op dat moment nabij Oberhausen en ICE 104 heeft het 'probleem' van 2 stellen die in Keulen gesplitst worden. Ergo, via Venlo zou dus alleen maar meer tijd kosten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34222
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » di 28 jul 2020, 14:35

Sommige reizigers helpen even niet te vergeten te lachen... Vanmorgen zag ik vanuit de trein in Amersfoort een reiziger over het perron lopen met een hoedje op wat rondom het hoofd was voorzien van een plastic spatscherm :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

gpvos
Berichten: 124
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor gpvos » do 30 jul 2020, 11:28

Van vandaag t/m zondag stoppen er in Brn vanwege de werkzaamheden 4 treinen per uur van/naar Hvs. De stoptreinen van Asd rijden maar van/tot Brn en keren op spoor 1, dat normaal niet gebruikt wordt. Op Hvs stoppen de treinen richting Brn iets langer dan normaal; ik weet niet zeker waarom, maar dat zal wel met het kruisen naar spoor 1 te maken hebben. Ik zat vanochtend in de trein die om 8.55 aankwam en was tussen Hvs en Brn de enige passagier.

De intercity's vanaf Asdz (en verder) stoppen tijdelijk ook in Brn. Ik nam die dus de laatste anderhalve week (2x maar, de rest werk ik thuis); erg prettig om eens lekker door te rijden zonder al die kleine stops.
Laatst gewijzigd door gpvos op do 30 jul 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

MetroRET
Berichten: 2117
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » do 30 jul 2020, 11:32

En door die lange stop van de 15800 in Hvs, wijkt deze uit naar spoor 2, vanwege de 140/1500 op spoor 3.
De 4900 wijkt daardoor uit naar spoor 1 wat aan de andere zijde van de poortjes ligt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34222
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Daniel » do 30 jul 2020, 13:22

De 140? Kan die dan vandaag opeens iets wat hij eerder deze week niet kon?
Bij Amersfoort aansluiting zijn nog altijd maar twee sporen beschikbaar en rijdt de rest van de treinen nog aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 2117
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor MetroRET » do 30 jul 2020, 13:25

Oeps, iets te standaard gereageerd, alleen de 1500 inderdaad. :mrgreen:

Durashift
Berichten: 4538
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor Durashift » do 30 jul 2020, 20:06

Daniel schreef:Sommige reizigers helpen even niet te vergeten te lachen... Vanmorgen zag ik vanuit de trein in Amersfoort een reiziger over het perron lopen met een hoedje op wat rondom het hoofd was voorzien van een plastic spatscherm :)


Prima idee, zo'n spatscherm als alternatief voor de mondkap. Ik heb er van de week ook al aan gedacht, ter voorbereiding van de uitbreiding van de mondkapjes draagplicht.

Het is zeker niet toegestaan in het OV?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4524
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Berichtdoor cassie127 » do 30 jul 2020, 20:17

NS personeel gebruikt het zelf ook... Dus dan lijkt mij het toegestaan. Alleen is de kans op een bestemming veel groter wanneer je gebruik maakt van een spatscherm. Een mondkapje geeft een betere bescherming.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten