Tijd voor monorail in Nederland?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Alargule

Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door Alargule »

De zoveelste poging van 'wij van wc-eend' om een monorail van de grond te krijgen, of...?
OV Magazine schreef:Monorailsystemen krijgen in Nederland maar geen voet aan de grond. Waarom niet? Het seminar ‘Monorail systems – urban public transport alternatives for the private car’, op 12 september in Utrecht, presenteert monorail als alternatief ov-systeem.

De magneetzweeftrein, oftewel maglev, wordt vooral in Zuidoost-Azië succesvol toegepast. De eerste commerciële lijn werd in 2004 in gebruik genomen in Shanghai en overbrugt 30 kilometer. Japan volgde in 2005 met de Limino en Zuid-Korea in 2016.

Dichterbij, in het Duitse Lathen, werd op een testtraject sinds 1987 al gereden met een door Siemens ontwikkelde magneetzweeftrein: de Transrapid. Nadat tijdens een proefrit in 2006 23 doden vielen, werden de proeven hier gestaakt. Latere plannen met de Zuiderzeelijn kwamen nooit van de grond.

Dankzij elektromagnetische suspensie en voortstuwing met inductiemotoren, blijft het metalen voertuig boven de baan zweven. Volgens de International Monorail Organisation, co-organisator van het seminar, is maglev daarom veel goedkoper in onderhoudskosten en operationele kosten.

[...]
De claim dat de magneetzweeftrein (men lijkt nu al niet te weten waar het over moet gaan: monorails of maglevs?) in Zuidoost-Azië 'succesvol' wordt toegepast vind ik zwaar overdreven. De enige operationele maglev-monorail in China is de lijn in Shanghai, en die wordt waarschijnlijk nooit meer verlengd, ondanks plannen uit het verleden. De Chinezen zagen in traditionele treinen op wielen kennelijk veel meer succes. "Limino" [sic] is tot nu toe de enige maglev in Japan (al wordt er aan een tweede gebouwd, maar dat gaat nog wel even duren) tussen alle traditionele spoorlijnen; idem voor Zuid-Korea.

Check vooral even de website waarop je je (à raison van €95,-) kunt aanmelden: http://www.nedland.nl/monorail/index.html

Geen wonder dat het maar niet wil lukken. Een kek plaatje is tegenwoordig al de helft van het verkooppraatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door starx »

Ik vraag me af welk probleem de monorail eigenlijk oplost. Hoeveel zouden de reistijden afnemen als je alle Nederlandse sporen door monorail zou vervangen? Volgens mij nog niet eens de helft. En dan kunnen er dus geen goederentreinen meer rijden en het kost tientallen miljarden.

Innovatie is leuk, maar dan zou ik toch gaan voor snellere invoering van ERTMS en snelheidsverhogingen naar 160 tot 200 km/h.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door Dennenboom »

Moet altijd aan Slagharen en de "Thunderbirds" denken bij de monorail. Echt iets van de toekomst in het verre verleden. :D
http://www.mastermodels.co.uk/wp-conten ... rds041.jpg
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door Vinny »

starx schreef:Ik vraag me af welk probleem de monorail eigenlijk oplost. Hoeveel zouden de reistijden afnemen als je alle Nederlandse sporen door monorail zou vervangen? Volgens mij nog niet eens de helft. En dan kunnen er dus geen goederentreinen meer rijden en het kost tientallen miljarden.

Innovatie is leuk, maar dan zou ik toch gaan voor snellere invoering van ERTMS en snelheidsverhogingen naar 160 tot 200 km/h.
Belangrijkste probleem is dat de techniek in plaats van bestaande technieken gebruikt wordt. Je moet dus het hele infrastructurele netwerk vernieuwen, en het vervoerssysteem moet ook nog gesloten zijn (dus geen gelijkvloerse overwegen). Dat is een duur grapje. Ik zie eigenlijk alleen potentie in Arabische landen waar nu nauwelijks spoor- en metrolijnen bestaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door mattie156 »

Misschien heeft utrecht er wat aan.

Een OV ring monorailmetro zonder teveel sloopkosten
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door Z2N »

Ik weet nu eerlijk gezegd niet of je sarcastisch bent of niet... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tijd voor monorail in Nederland?

Bericht door Durashift »

Alargule schreef:De zoveelste poging van 'wij van wc-eend' om een monorail van de grond te krijgen, of...?

(..)

Check vooral even de website waarop je je (à raison van €95,-) kunt aanmelden: http://www.nedland.nl/monorail/index.html

Geen wonder dat het maar niet wil lukken. Een kek plaatje is tegenwoordig al de helft van het verkooppraatje.
Tja, meneer Ketel (eigenaar van Nedland B.V.) moet toch ook inkomsten voor zijn lopende rekening hebben. :wink:
Dan kan je geen dure, maar mooie, plaatjes gaan kopen. (A)

Enfin, denk dat de beste sprekers eind van de middag gewoon in de ICE naar Duitsland stappen om eenzelfde praatje nog 2 dagen te gaan herhalen. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten