NS Flex

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS Flex

Bericht door MdJ »

Weekendvrij 2 deklas eendagstoeslag naar eerste klas in het weekend is 5 euro inderdaad.
Onder 'kosten' bij onbeperkt reizen.
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzig ... selen.html
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door webguy »

NS flex inmiddels een beetje kennende, dat werkt vast nog niet met flex, net als IC Direct nog niet werkt.

Wat overigens wel interessant is: Dal Vrij voor NS Flex bestaat eigenlijk uit een aantal modules, waarbij week en weekend aparte modules zijn:
U heeft het volgende besteld:
NS Flex:
NS Flex Dal Vrij
Bestaat uit:
Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,00 per maand

Onbeperkt reizen buiten de spits, € 72,00 per maand

Vol tarief in de spits, € 0,00 per maand

1e klas reizen in het weekend, € 6,00 per maand

1e klas reizen buiten de spits, € 21,00 per maand


Totaalprijs:
€ 130,00 per maand
Een abonnement zonder de weekend vrij variant zou voor mij bijvoorbeeld interessant zijn, maar voor NS dat aanbiedt...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS Flex

Bericht door Tochjo »

Een toeslag kopen om een hele dag 1e klas te mogen reizen, komt er volgens mij niet bij NS Flex. Zoals op deze pagina staat, wordt bij een klassewissel betaald voor de reis die gemaakt wordt, want dat is eerlijker.

Ik merkte die uitsplitsing ook op toen ik mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement kocht. Nog flexibeler een abonnement kunnen samenstellen zou ik ook graag zien. Bijvoorbeeld Dal Vrij 2e klas met alleen in het weekend 1e klas afgekocht voor maar 6 euro. En wellicht dat we dan echt naar één OV-chipkaart kunnen met een combinatie als Altijd Voordeel met gratis 2e klas in het weekend voor 31 euro per maand extra, of straks een combinatie van een Traject Vrij-abonnement met onbeperkt 1e klas reizen in het weekend.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS Flex

Bericht door Zugführer »

webguy schreef:net als IC Direct nog niet werkt.
Ik heb dat een aantal weken terug geprobeerd (als "domme" klant, want waarom zou ik dat moeten uitzoeken :p) en toen is er gewoon 1,40 in rekening gebracht. Hoewel het een beetje vreemd op m'n overzicht staat. Of bedoel je iets anders?
Spoiler: show
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS Flex

Bericht door Aking »

:o NS Hispeed!

Ben je dan ook met de Fyra geweest? *O*
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS Flex

Bericht door Zugführer »

Zeker weten, non-stop met de Fyra van Schiphol naar Tilburg, en ik maar denken dat al die dingen terug naar Italië waren. We kwamen met 80 procent van de trein aan in Tilburg, dus volgende week weer *O*

Maar eh dat was we me nog niet eens opgevallen ja :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door Suus »

Zugführer schreef:
webguy schreef:net als IC Direct nog niet werkt.
Ik heb dat een aantal weken terug geprobeerd (als "domme" klant, want waarom zou ik dat moeten uitzoeken :p) en toen is er gewoon 1,40 in rekening gebracht. Hoewel het een beetje vreemd op m'n overzicht staat. Of bedoel je iets anders?
Er is voor Flex nog niet zoiets als een Intercity Direct Altijd Toeslagvrij-abonnement beschikbaar. Dat kan als je 5 dagen per week een retour met de ICD tussen Rotterdam Centraal en Schiphol maakt nogal schelen in de kosten, zeker als je in de spits reist. Verschil zonder/met abonnement kan oplopen tot 45 euro/maand (51 voor abo, 96 zonder abo, gebaseerd op 20 werkdagen per maand). Totdat dit is opgelost zal je op de HSL weinig vaste klanten op Flex krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door webguy »

MVP he... (En nee, niet Most Valuable Player, maar Minimum Viable Product - je bouwt wat nodig is om live te gaan, niet het hele product) Dat hebben ze hier en daar nogal letterlijk genomen :)

Betreffende de klasse bug kreeg ik te horen
Ik wil je in ieder geval adviseren dit goed in de gaten te houden, met betrekking tot de daadwerkelijk berekende kosten. Ondertussen wordt er hard aan een oplossing voor deze bug gewerkt. ^BW
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS Flex

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:MVP he... (En nee, niet Most Valuable Player, maar Minimum Viable Product - je bouwt wat nodig is om live te gaan, niet het hele product)
Volgens de productvoorwaarden is NS Flex sinds 3 september een Minimal Marketable Product :Y
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: NS Flex

Bericht door ykc »

Weet iemand hoe het zit met de combinatie NS Flex en een sterabonnement voor bus/tram/metro? Op[/station] het forum van NS beweert iemand dat het prima werkt. Ik vroeg mij af of er dan niet alsnog door NS Flex gefactureerd wordt als ik op een op rijd die onder het sterabonnement valt. Heeft er iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door ykc op vr 21 sep 2018, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door webguy »

Zolang het sterabonnement prioriteit krijgt moet het kunnen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS Flex

Bericht door Z2N »

Met SOV is het in ieder geval zo dat dat gebruikt wordt om in en uit te checken als dat méér voordeel geeft dan NS Flex. Doordeweeks check ik in trein en BTM in met SOV week vrij, in het weekend met NS Flex Weekend Vrij (1e) in de trein en SOV weekend voordeel bij BTM. De kaart doet dat zelf, ik hoefde alleen de beide producten te laden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: NS Flex

Bericht door Stefan »

Ik heb zelf mijn Flex Weekend Vrij op mijn Arriva personeelspas staan (met een Arriva Altijd Vrij product) en dat gaat tot nu toe ook prima. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS Flex

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:Betreffende de klasse bug
Lijkt nu verholpen te zijn :pos:
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: NS Flex

Bericht door TimoD »

Z2N schreef:Met SOV is het in ieder geval zo dat dat gebruikt wordt om in en uit te checken als dat méér voordeel geeft dan NS Flex. Doordeweeks check ik in trein en BTM in met SOV week vrij, in het weekend met NS Flex Weekend Vrij (1e) in de trein en SOV weekend voordeel bij BTM. De kaart doet dat zelf, ik hoefde alleen de beide producten te laden.
Nu heb ik net een klantenservicemevrouw aan de lijn gehad, en die vertelde mij dat SOV en Flex twee 'hoofdproducten' zijn, waardoor ze niet allebei op één kaart zouden kunnen. Nochtans doe jij dat wel, toch? Hier wordt ook weer gezegd dat het niet kan... Heb je nog vreemde taferelen gemerkt dan of werkt het gewoon echt goed (geen torenhoge facturen)?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS Flex

Bericht door Z2N »

Dat is vreemd, want bij mij werkt het volledig zoals gepland. De factuur was vorige maand 37 euro, de prijs van mijn Weekend Vrij 1e, terwijl ik toch echt aardig wat keren bus 12 heb bevolkt. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door cassie127 »

Handig dat controlerend personeel van in ieder geval Keolis (Maar vermoed ook alle andere regionale vervoerders) niet kan zien met welke klasse en NS Flex reisprodruct je bent ingecheckt :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door webguy »

Je checkt ook niet met een product in, dat wordt achteraf berekend. Keolis/andere vervoerders zijn daar kennelijk mee akkoord gegaan. Werkt dat eigenlijk wel goed voor NS conducteurs?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS Flex

Bericht door Tochjo »

Het controleapparaat van NS-medewerkers haalt gegevens over de klasse op via een dataverbinding. Deze is dus wel zichtbaar voor de conducteur. Zie dit bericht van een NS-medewerker, waarin te zien is wat de conducteur ziet. Als de gegevens niet kunnen worden opgehaald, dan verschijnt een rood vraagteken en kan de conducteur registreren dat iemand in de eerste klas zit. Dat levert geen probleem op voor reizigers die een reisrecht hebben voor de eerste klas. Bij reizigers die dat niet hebben, wordt achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht.

Ik heb overigens al meerdere keren met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement met Keolis gereisd tussen Zwolle en Enschede en er heeft nog nooit een controleur mij aangesproken op het zitten in de eerste klas.

Overigens check je volgens mij wel met een product in; NS Flex bestaat uit de twee producten "Reizen op Rekening Trein" en "Reizen op Rekening BTM", en dat eerste product is ook wat conducteurs van NS op hun scherm zien. Ik neem aan dat controleurs van andere vervoerders iets soortgelijks zien. Medewerkers van NS kunnen ook zien welk reisrecht iemand met NS Flex heeft, maar op zich is dat niet nodig om vast te kunnen stellen of een reiziger een geldig vervoerbewijs heeft.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door cassie127 »

Ja ze zien reizen op rekening trein staan, maar Keolis kan dus niet zien welke klasse dat product heeft en ook niet wat voor een abonnement je voor de trein gebuikt

De controleur liet het mij zien... op dat scherm stond:
Klasse: onbekend :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: NS Flex

Bericht door TimoD »

Z2N schreef:Dat is vreemd, want bij mij werkt het volledig zoals gepland. De factuur was vorige maand 37 euro, de prijs van mijn Weekend Vrij 1e, terwijl ik toch echt aardig wat keren bus 12 heb bevolkt. :)
Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland. Ik schrok wel toen ik incheckte en het paaltje 'Reizen op rekening' weergaf. Blijkbaar worden de abonnementen niet als product op de kaart geladen zoals SOV.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door reisthijs »

Logisch, het zou niet zo Flex zijn als elke keer dat je een abonnement aan of uit zet, dat product eerst op de kaart geladen moet worden (dan wel van de kaart gewist).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS Flex

Bericht door Tochjo »

TimoD schreef:Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je in de kortingsuren met bus, tram en metro reist. Volgens mij reis je dan óf vol tarief met NS Flex, óf moet je alsnog saldo laden om met korting te kunnen reizen, en ik zou zo niet durven zeggen welke van de twee het wordt.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: NS Flex

Bericht door TimoD »

Tochjo schreef:
TimoD schreef:Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je in de kortingsuren met bus, tram en metro reist. Volgens mij reis je dan óf vol tarief met NS Flex, óf moet je alsnog saldo laden om met korting te kunnen reizen, en ik zou zo niet durven zeggen welke van de twee het wordt.
Hmm, ik zie nu inderdaad dat ik de bus heb gepakt met het product Reizen op rekening Bus/tram/metro. Mogelijk moet je inderdaad toch saldo laden, of het werkt inderdaad niet met de bus.

EDIT: Nee, het werkt echt niet. Ook met saldo blijft Qbuzz het reizen op rekening aanspreken. Op zich te verwachten maar wel jammer. Nu heb ik NS Flex maar opgezegd telefonisch. Moet een nieuwe OV kaart erbij bestellen. Dan doen we dat maar. :)
Probleem daarmee is dat ik nu ruim 40 euro van de NS krijg, maar ze me toch direct willen laten afrekenen voor de eerste maand Flex. Het lijkt me dat ze het toch kunnen verrekenen. Ik bel er maandag wel over, heb geen zin om 70 euro kwijt te zijn in een week door inflexibiliteit van NS Flex. :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Flex

Bericht door webguy »

Eerste volledige factuur is voor mij binnen en het is weer om te huilen. De website geeft aan een factuur van -7,31 te hebben (dat was de 73,10 tegoed van m'n oude abonnement). De factuur voor deze maand kan ik echter niet downloaden "Het is niet gelukt om uw factuur te downloaden" (hoe dan vraag je je af...)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten