Pagina 3 van 4

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 21:21
door MdJ
Weekendvrij 2 deklas eendagstoeslag naar eerste klas in het weekend is 5 euro inderdaad.
Onder 'kosten' bij onbeperkt reizen.
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzig ... selen.html

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 21:27
door webguy
NS flex inmiddels een beetje kennende, dat werkt vast nog niet met flex, net als IC Direct nog niet werkt.

Wat overigens wel interessant is: Dal Vrij voor NS Flex bestaat eigenlijk uit een aantal modules, waarbij week en weekend aparte modules zijn:
U heeft het volgende besteld:
NS Flex:
NS Flex Dal Vrij
Bestaat uit:
Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,00 per maand

Onbeperkt reizen buiten de spits, € 72,00 per maand

Vol tarief in de spits, € 0,00 per maand

1e klas reizen in het weekend, € 6,00 per maand

1e klas reizen buiten de spits, € 21,00 per maand


Totaalprijs:
€ 130,00 per maand
Een abonnement zonder de weekend vrij variant zou voor mij bijvoorbeeld interessant zijn, maar voor NS dat aanbiedt...

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 21:54
door Tochjo
Een toeslag kopen om een hele dag 1e klas te mogen reizen, komt er volgens mij niet bij NS Flex. Zoals op deze pagina staat, wordt bij een klassewissel betaald voor de reis die gemaakt wordt, want dat is eerlijker.

Ik merkte die uitsplitsing ook op toen ik mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement kocht. Nog flexibeler een abonnement kunnen samenstellen zou ik ook graag zien. Bijvoorbeeld Dal Vrij 2e klas met alleen in het weekend 1e klas afgekocht voor maar 6 euro. En wellicht dat we dan echt naar één OV-chipkaart kunnen met een combinatie als Altijd Voordeel met gratis 2e klas in het weekend voor 31 euro per maand extra, of straks een combinatie van een Traject Vrij-abonnement met onbeperkt 1e klas reizen in het weekend.

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 22:33
door Zugführer
webguy schreef:net als IC Direct nog niet werkt.
Ik heb dat een aantal weken terug geprobeerd (als "domme" klant, want waarom zou ik dat moeten uitzoeken :p) en toen is er gewoon 1,40 in rekening gebracht. Hoewel het een beetje vreemd op m'n overzicht staat. Of bedoel je iets anders?
Spoiler: show
Afbeelding

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 22:35
door Aking
:o NS Hispeed!

Ben je dan ook met de Fyra geweest? *O*

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 22:46
door Zugführer
Zeker weten, non-stop met de Fyra van Schiphol naar Tilburg, en ik maar denken dat al die dingen terug naar Italië waren. We kwamen met 80 procent van de trein aan in Tilburg, dus volgende week weer *O*

Maar eh dat was we me nog niet eens opgevallen ja :')

Re: NS Flex

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 23:19
door Suus
Zugführer schreef:
webguy schreef:net als IC Direct nog niet werkt.
Ik heb dat een aantal weken terug geprobeerd (als "domme" klant, want waarom zou ik dat moeten uitzoeken :p) en toen is er gewoon 1,40 in rekening gebracht. Hoewel het een beetje vreemd op m'n overzicht staat. Of bedoel je iets anders?
Er is voor Flex nog niet zoiets als een Intercity Direct Altijd Toeslagvrij-abonnement beschikbaar. Dat kan als je 5 dagen per week een retour met de ICD tussen Rotterdam Centraal en Schiphol maakt nogal schelen in de kosten, zeker als je in de spits reist. Verschil zonder/met abonnement kan oplopen tot 45 euro/maand (51 voor abo, 96 zonder abo, gebaseerd op 20 werkdagen per maand). Totdat dit is opgelost zal je op de HSL weinig vaste klanten op Flex krijgen.

Re: NS Flex

Geplaatst: do 20 sep 2018, 13:21
door webguy
MVP he... (En nee, niet Most Valuable Player, maar Minimum Viable Product - je bouwt wat nodig is om live te gaan, niet het hele product) Dat hebben ze hier en daar nogal letterlijk genomen :)

Betreffende de klasse bug kreeg ik te horen
Ik wil je in ieder geval adviseren dit goed in de gaten te houden, met betrekking tot de daadwerkelijk berekende kosten. Ondertussen wordt er hard aan een oplossing voor deze bug gewerkt. ^BW

Re: NS Flex

Geplaatst: do 20 sep 2018, 18:08
door Tochjo
webguy schreef:MVP he... (En nee, niet Most Valuable Player, maar Minimum Viable Product - je bouwt wat nodig is om live te gaan, niet het hele product)
Volgens de productvoorwaarden is NS Flex sinds 3 september een Minimal Marketable Product :Y

Re: NS Flex

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 22:52
door ykc
Weet iemand hoe het zit met de combinatie NS Flex en een sterabonnement voor bus/tram/metro? Op[/station] het forum van NS beweert iemand dat het prima werkt. Ik vroeg mij af of er dan niet alsnog door NS Flex gefactureerd wordt als ik op een op rijd die onder het sterabonnement valt. Heeft er iemand ervaring mee?

Re: NS Flex

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 22:54
door webguy
Zolang het sterabonnement prioriteit krijgt moet het kunnen...

Re: NS Flex

Geplaatst: vr 21 sep 2018, 22:57
door Z2N
Met SOV is het in ieder geval zo dat dat gebruikt wordt om in en uit te checken als dat méér voordeel geeft dan NS Flex. Doordeweeks check ik in trein en BTM in met SOV week vrij, in het weekend met NS Flex Weekend Vrij (1e) in de trein en SOV weekend voordeel bij BTM. De kaart doet dat zelf, ik hoefde alleen de beide producten te laden.

Re: NS Flex

Geplaatst: za 22 sep 2018, 01:45
door Stefan
Ik heb zelf mijn Flex Weekend Vrij op mijn Arriva personeelspas staan (met een Arriva Altijd Vrij product) en dat gaat tot nu toe ook prima. :)

Re: NS Flex

Geplaatst: za 22 sep 2018, 09:40
door Tochjo
webguy schreef:Betreffende de klasse bug
Lijkt nu verholpen te zijn :pos:

Re: NS Flex

Geplaatst: di 09 okt 2018, 11:20
door TimoD
Z2N schreef:Met SOV is het in ieder geval zo dat dat gebruikt wordt om in en uit te checken als dat méér voordeel geeft dan NS Flex. Doordeweeks check ik in trein en BTM in met SOV week vrij, in het weekend met NS Flex Weekend Vrij (1e) in de trein en SOV weekend voordeel bij BTM. De kaart doet dat zelf, ik hoefde alleen de beide producten te laden.
Nu heb ik net een klantenservicemevrouw aan de lijn gehad, en die vertelde mij dat SOV en Flex twee 'hoofdproducten' zijn, waardoor ze niet allebei op één kaart zouden kunnen. Nochtans doe jij dat wel, toch? Hier wordt ook weer gezegd dat het niet kan... Heb je nog vreemde taferelen gemerkt dan of werkt het gewoon echt goed (geen torenhoge facturen)?

Re: NS Flex

Geplaatst: di 09 okt 2018, 14:46
door Z2N
Dat is vreemd, want bij mij werkt het volledig zoals gepland. De factuur was vorige maand 37 euro, de prijs van mijn Weekend Vrij 1e, terwijl ik toch echt aardig wat keren bus 12 heb bevolkt. :)

Re: NS Flex

Geplaatst: za 13 okt 2018, 18:57
door cassie127
Handig dat controlerend personeel van in ieder geval Keolis (Maar vermoed ook alle andere regionale vervoerders) niet kan zien met welke klasse en NS Flex reisprodruct je bent ingecheckt :')

Re: NS Flex

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:51
door webguy
Je checkt ook niet met een product in, dat wordt achteraf berekend. Keolis/andere vervoerders zijn daar kennelijk mee akkoord gegaan. Werkt dat eigenlijk wel goed voor NS conducteurs?

Re: NS Flex

Geplaatst: za 13 okt 2018, 19:59
door Tochjo
Het controleapparaat van NS-medewerkers haalt gegevens over de klasse op via een dataverbinding. Deze is dus wel zichtbaar voor de conducteur. Zie dit bericht van een NS-medewerker, waarin te zien is wat de conducteur ziet. Als de gegevens niet kunnen worden opgehaald, dan verschijnt een rood vraagteken en kan de conducteur registreren dat iemand in de eerste klas zit. Dat levert geen probleem op voor reizigers die een reisrecht hebben voor de eerste klas. Bij reizigers die dat niet hebben, wordt achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht.

Ik heb overigens al meerdere keren met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement met Keolis gereisd tussen Zwolle en Enschede en er heeft nog nooit een controleur mij aangesproken op het zitten in de eerste klas.

Overigens check je volgens mij wel met een product in; NS Flex bestaat uit de twee producten "Reizen op Rekening Trein" en "Reizen op Rekening BTM", en dat eerste product is ook wat conducteurs van NS op hun scherm zien. Ik neem aan dat controleurs van andere vervoerders iets soortgelijks zien. Medewerkers van NS kunnen ook zien welk reisrecht iemand met NS Flex heeft, maar op zich is dat niet nodig om vast te kunnen stellen of een reiziger een geldig vervoerbewijs heeft.

Re: NS Flex

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:21
door cassie127
Ja ze zien reizen op rekening trein staan, maar Keolis kan dus niet zien welke klasse dat product heeft en ook niet wat voor een abonnement je voor de trein gebuikt

De controleur liet het mij zien... op dat scherm stond:
Klasse: onbekend :')

Re: NS Flex

Geplaatst: za 13 okt 2018, 21:34
door TimoD
Z2N schreef:Dat is vreemd, want bij mij werkt het volledig zoals gepland. De factuur was vorige maand 37 euro, de prijs van mijn Weekend Vrij 1e, terwijl ik toch echt aardig wat keren bus 12 heb bevolkt. :)
Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland. Ik schrok wel toen ik incheckte en het paaltje 'Reizen op rekening' weergaf. Blijkbaar worden de abonnementen niet als product op de kaart geladen zoals SOV.

Re: NS Flex

Geplaatst: zo 14 okt 2018, 00:16
door reisthijs
Logisch, het zou niet zo Flex zijn als elke keer dat je een abonnement aan of uit zet, dat product eerst op de kaart geladen moet worden (dan wel van de kaart gewist).

Re: NS Flex

Geplaatst: zo 14 okt 2018, 08:08
door Tochjo
TimoD schreef:Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je in de kortingsuren met bus, tram en metro reist. Volgens mij reis je dan óf vol tarief met NS Flex, óf moet je alsnog saldo laden om met korting te kunnen reizen, en ik zou zo niet durven zeggen welke van de twee het wordt.

Re: NS Flex

Geplaatst: zo 14 okt 2018, 08:32
door TimoD
Tochjo schreef:
TimoD schreef:Ik heb de gok gewaagd en tot nu toe werkt het als gepland.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je in de kortingsuren met bus, tram en metro reist. Volgens mij reis je dan óf vol tarief met NS Flex, óf moet je alsnog saldo laden om met korting te kunnen reizen, en ik zou zo niet durven zeggen welke van de twee het wordt.
Hmm, ik zie nu inderdaad dat ik de bus heb gepakt met het product Reizen op rekening Bus/tram/metro. Mogelijk moet je inderdaad toch saldo laden, of het werkt inderdaad niet met de bus.

EDIT: Nee, het werkt echt niet. Ook met saldo blijft Qbuzz het reizen op rekening aanspreken. Op zich te verwachten maar wel jammer. Nu heb ik NS Flex maar opgezegd telefonisch. Moet een nieuwe OV kaart erbij bestellen. Dan doen we dat maar. :)
Probleem daarmee is dat ik nu ruim 40 euro van de NS krijg, maar ze me toch direct willen laten afrekenen voor de eerste maand Flex. Het lijkt me dat ze het toch kunnen verrekenen. Ik bel er maandag wel over, heb geen zin om 70 euro kwijt te zijn in een week door inflexibiliteit van NS Flex. :P

Re: NS Flex

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 15:37
door webguy
Eerste volledige factuur is voor mij binnen en het is weer om te huilen. De website geeft aan een factuur van -7,31 te hebben (dat was de 73,10 tegoed van m'n oude abonnement). De factuur voor deze maand kan ik echter niet downloaden "Het is niet gelukt om uw factuur te downloaden" (hoe dan vraag je je af...)