Roosendaal - Antwerpen verbinding

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 183
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor W0rteltje » Di 18 Sep 2018, 21:17

Kan iemand mij vertellen waarom er een intercity van Antwerpen richting Roosendaal gaat, maar dan net stopt in Essen, waar je dan een of ander oud, klein, verwaarloost treintje je dan alsnog naar Roosendaal kan brengen. Zou het niet logischer zijn om die intercity een stukje te verlengen naar Roosendaal zodat de trein eindigt in een grotere stad met meerdere verbindingen?
liuba Ukrayina

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30676
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Daniel » Di 18 Sep 2018, 21:33

Als ze die IC verlengen wordt het een ravage, die rijdt met M6 wat zover ik heb gehoord niet onder een viaduct over het spoor bij Roosendaal door past. En daarnaast zitten de deuren op de verkeerde hoogte voor Nederlandse perrons en heeft het materieel geen toelating om de grens over te komen.
Wat ook de vraag is is of de locs onder 1500 Volt werken, divers nieuwer materieel uit België (zoals ook de Desiro's) kunnen niet meer op halve kracht rijden omdat de vermogenselektronica dan uitschakelt omdat de spanning onder een drempelwaarde komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

dennistd
Berichten: 2811
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor dennistd » Di 18 Sep 2018, 21:34

Ja, maar die IC heeft geen Nederland beveiligingssysteem (ATB) en er mogen geen extra treinen zonder dat systeem de grens over. Daarnaast reed of rijdt deze trein met rijtuigen die in Nederland niet binnen het PVR (profiel vrije ruimte) passen en daarmee te dicht bij de bovenleiding zouden komen, die weer niet omhoog kan door een viaduct in de A58 (?) dat te laag is.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1332
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Ferdinand » Di 18 Sep 2018, 21:43

Onbegrijpelijk dat dit niet aangepakt wordt. De Belgen moeten toch wel ander InterCity-materieel hebben dat wel onder die brug past? Dat hebben we toch ook in Utrecht met De Klomp? Verder moeten er alleen wat systemen aangepast worden. Er hoeft helemaal geen nieuw spoor aangelegd te worden. Zeker nu Roosendaal geen intercity Brussel meer heeft zou dit zeer goed kunnen werken. Het probleem ligt aan beide kanten, maar dat er nauwelijks actie wordt ondernomen is absurd. Die intercity tot Essen zal zeker weten niet bepaald rendabel zijn.

Waarom stopt deze IC eigenlijk in dorpjes als Ekeren en Kalmthout? Wat is de toegevaagde waarde dan van deze IC?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30676
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Daniel » Di 18 Sep 2018, 21:53

Ferdinand schreef:Onbegrijpelijk dat dit niet aangepakt wordt. De Belgen moeten toch wel ander InterCity-materieel hebben dat wel onder die brug past?

Probleem is dat die IC over de hoofdlijn Antwerpen - Brussel rijdt en daarom met dubbeldeks moet rijden, terwijl er in België vooralsnog maar één type dubbeldeks-IC-materieel is. Het nieuwe M7 (wat er nog niet is) schijnt wel Nederland in te kunnen.

Dat hebben we toch ook in Utrecht met De Klomp?

Volgens mij passen alle treinen over die tunnel in De Klomp heen :lol: Niet alle bussen passen er onderdoor, maar degenen die niet passen nemen nu een overweg verderop. Dat wordt tussen Roosendaal en Essen wat lastiger want met een trein kan je alleen over Breda omrijden.

Waarom stopt deze IC eigenlijk in dorpjes als Ekeren en Kalmthout? Wat is de toegevaagde waarde dan van deze IC?

Omdat het een IC op een uitloper van het net is, komt eigenlijk op hetzelfde neer als de Nederlandse IC naar Den Helder die overal stopt na Alkmaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5910
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor dylanwild94 » Di 18 Sep 2018, 22:06

Daar heb je nog een beter voorbeeld voor de Zeeuwse lijn. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

RobertT
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor RobertT » Di 18 Sep 2018, 23:40

Deze IC is niet perse nodig ten noorden van Antwerpen,maar is meer een wens om de belgische kempen direct met brussel te verbinden,zoals de meeste lijnen eeen directe verbinding hebben

SuperGhost
Berichten: 2657
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor SuperGhost » Wo 19 Sep 2018, 00:41

Was het probleem ook niet (deels) te weinig keerruimte op Antwerpen-Centraal?

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor hidihi » Wo 19 Sep 2018, 13:23

Er is altijd een IC verbinding Roosendaal-Antwerpen mogelijk maar de NMBS heeft er gewoon geen zin in. Als je een stopper Roosendaal-Antwerpen en een IC Roosendaal-Antwerpen maakt dan heb je slechts 3 treinen nodig. Er is nog wel 3 klasieke niet gerestaureerde stoptreinen beschikbaar om dit te doen. Internationaal vervoer is gewoon geen prioriteit waardoor de internationale reizigers tegen grensen aanlopen als ze naar Belgie willen reizen.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5910
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 19 Sep 2018, 13:36

ILenT heeft geen zin in een 2e Belgische trein in Roosendaal. NMBS heeft het namelijk allang voorgesteld.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Aking » Wo 19 Sep 2018, 13:37

#veiligheidsjihad *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor reisthijs » Wo 19 Sep 2018, 13:59

Waardoor er momenteel dus helemaal geen doorgaande treinen van Antwerpen naar Roosendaal rijden...

dylanwild94 schreef:ILenT heeft geen zin in een 2e Belgische trein in Roosendaal. NMBS heeft het namelijk allang voorgesteld.
NS heeft het voorgesteld om (zolang een doorgetrokken IC niet mogelijk is) twee stoptreinen per uur naar Roosendaal te laten rijden. NMBS wilde daar wel aan meewerken maar ILenT stak daar dus een stokje voor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

en-es
Berichten: 718
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor en-es » Wo 19 Sep 2018, 14:02

Waar een wil is een weg. Dit soort pesterijen zijn alleen maar om die dure HSL geen concurrent te bezorgen. Zodra er echt een IC Roosendaal-Brussel is dan reist niemand meer met die dure trage Beneluxtrein.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Wubbo » Wo 19 Sep 2018, 18:28

reisthijs schreef:Waardoor er momenteel dus helemaal geen doorgaande treinen van Antwerpen naar Roosendaal rijden...
Dat heeft niets met ILT te maken maar met het niet op tijd aanvragen van een toelating door de NMBS.

Die tweede trein wordt wel tegengehouden door ILT inderdaad, zolang die dingen geen ATB-Vv hebben komt er geen frequentieverhoging. Dat mag je veiligheidsjihad vinden, maar directe aanleiding is een aantal roodseinpassages door de trein uit België. Ik durf de stelling wel aan dat de frequentieverhoging geen probleem was geweest als die er niet geweest waren.

Wievank
Berichten: 194
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Wievank » Wo 19 Sep 2018, 18:40

Sinds wanneer is ATB-vv is een verplicht onderdeel? Bij mijn weten geldt dat alleen voor ATB-EG en/of ATB-NG (afhankelijk van wat er op het baanvak aanwezig is).

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Aking » Wo 19 Sep 2018, 18:47

Kan NS niet met een buffel op een neer tuffen ofzo? Ze hebben er nog genoeg staan geloof ik :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8976
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Hainje » Wo 19 Sep 2018, 18:52

Over de inzetbaarheid van die Buffels zijn op dit forum volgens mij al 26 discussies geweest, telkens was de conclusie dat het niet kon omdat mag niet.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5910
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 19 Sep 2018, 18:53

dus.
Aking schreef:#veiligheidsjihad *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38094
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Suus » Wo 19 Sep 2018, 18:55

De Buffel is te breed voor België.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Aking » Wo 19 Sep 2018, 19:06

Dus die Belgische dingen zijn te breed voor NL, en onze rotzooi is te breed voor Belgistan? Gaat amoal weer lekker zo :')

Hainje schreef:Over de inzetbaarheid van die Buffels zijn op dit forum volgens mij al 26 discussies geweest, telkens was de conclusie dat het niet kon omdat mag niet.

En je denkt da ik da amoal bijhou? _O-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8976
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Hainje » Wo 19 Sep 2018, 19:17

Ik ga niet bijhouden wat jij allemaal bijhoudt, daar is echt geen beginnen aan.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38094
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Suus » Wo 19 Sep 2018, 19:34

De Belgische dubbeldekkers zijn te hoog voor het viaduct onder de A58. Het verschil met VIRM zijn 10 cruciale centimeters.

De MS75 worden “gerenoveerd”. Dat gaat op een manier die Nedtrain niet zo toepast, het gevolg is dat een stel soms al meerdere jaren voor de start van de renovatie terzijde gaat. Op verschillende plaatsen in België staan daardoor nu halve treinstellen aan de kant. Door plaatsgebrek op Antwerpen-Centraal -2 is de treindienst gekoppeld aan een andere trein (naar Puurs) en voor de volledige omloop daarvan zijn er niet genoeg ongerenoveerde stellen over. De enige oplossing is nu dus wachten totdat de gerenoveerde MS75 door de toelating is, wat blijkbaar zeer moeizaam gaat.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor reisthijs » Wo 19 Sep 2018, 19:45

Wubbo schreef:
reisthijs schreef:Waardoor er momenteel dus helemaal geen doorgaande treinen van Antwerpen naar Roosendaal rijden...
Dat heeft niets met ILT te maken maar met het niet op tijd aanvragen van een toelating door de NMBS.
Dat heeft alles te maken met ILT dat strengere eisen is gaan stellen aan treinen die alleen maar een kort stukje de grens over gaan.

Ik kan me goed voorstellen dat de NMBS niet had verwacht dat toelating voor gereviseerd materieel een groot probleem zou zijn
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30676
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Daniel » Wo 19 Sep 2018, 19:46

Suus schreef:De Belgische dubbeldekkers zijn te hoog voor het viaduct onder de A58. Het verschil met VIRM zijn 10 cruciale centimeters.

En de deuren zitten te laag toch voor Nederlandse perrons?

Door plaatsgebrek op Antwerpen-Centraal -2 is de treindienst gekoppeld aan een andere trein (naar Puurs) en voor de volledige omloop daarvan zijn er niet genoeg ongerenoveerde stellen over. De enige oplossing is nu dus wachten totdat de gerenoveerde MS75 door de toelating is, wat blijkbaar zeer moeizaam gaat.

Je zou zeggen dat kerende treinen verplaatsen naar niveau 0 of -1 meer ruimte op -2 oplevert dan een doorkoppeling waardoor de trein juist via -2 moet rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38094
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Roosendaal - Antwerpen verbinding

Berichtdoor Suus » Wo 19 Sep 2018, 19:58

Daniel schreef:
Suus schreef:De Belgische dubbeldekkers zijn te hoog voor het viaduct onder de A58. Het verschil met VIRM zijn 10 cruciale centimeters.

En de deuren zitten te laag toch voor Nederlandse perrons?
Volgens mij is dat alleen een probleem met de deur van de invaliden/fietsafdeling. En die moet door de treinbegeleider geopend worden.

Door plaatsgebrek op Antwerpen-Centraal -2 is de treindienst gekoppeld aan een andere trein (naar Puurs) en voor de volledige omloop daarvan zijn er niet genoeg ongerenoveerde stellen over. De enige oplossing is nu dus wachten totdat de gerenoveerde MS75 door de toelating is, wat blijkbaar zeer moeizaam gaat.

Je zou zeggen dat kerende treinen verplaatsen naar niveau 0 of -1 meer ruimte op -2 oplevert dan een doorkoppeling waardoor de trein juist via -2 moet rijden.

Het meerendeel van de treinen keert daar al boven op +1 of -1.

4 treinen afkomstig uit de richting Sint-Niklaas
4 treinen afkomstig uit de richting Lier
4 treinen afkomstig uit de richting Mechelen.

Wat overblijft zijn:
Twee treinen Puurs - Essen
Twee treinen Charleroi - Essen/Noorderdokken
Benelux
Thalys
Eurostar
P-treinen Noorderkempen.

Een deel van de capaciteit van het station gaat verloren door goederentreinen die ten zuiden van Antwerpen gelijkvloers instromen van/naar de haven. Deze rijden op alle lijnen die vanuit Antwerpen.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten