Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Volgens mij worden Amstel en Bijlmer vooral door zakenreizigers gebruikt. De doelgroep waar NS op mikt.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er is veel doorgaand verkeer tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, veel meer dan instappers/uitstappers op Amstel. De overstap van Utrecht op de metro richting Amsterdam Centrum heb ik genoemd. Ben benieuwd of die niet minder populair geworden is met de komst van de NZ-lijn. Met sneltreinen die Amstel bedienen kun je zowel doorgaande reizigers een snellere reis bezorgen als ook de reizigers naar Amstel goed bedienen.Z2N schreef:Waarom zouden Amstel en Bijlmer niet in een IC-net horen? Ze zijn voor veel mensen de toegang tot de stad, en veel doorgaand verkeer over Amsterdam heen is er niet. De eventuele reistijdwinst voor doorgaande reizigers wordt volledig teniet gedaan door een langere reis/wachttijd voor reizigers naar deze stations, dus uiteindelijk heb je dan een slechter aanbod.
(NB: Amstel is ook heel druk in de richting Utrecht -> Centrum, de cross-platformoverstap is er niet voor niets gebouwd)
Er is een verschil tussen forenzen en zakenreizigers... Amstel en Bijlmer kennen vooral heel veel forenzen, net als Sloterdijk. Het zijn niet echt Zuidas-stations...en-es schreef:Volgens mij worden Amstel en Bijlmer vooral door zakenreizigers gebruikt. De doelgroep waar NS op mikt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: twee berichten samengevoegd
Reden: twee berichten samengevoegd
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het Amstelstation is zeer belangrijk voor de ontsluiting van onderwijsinstellingen verspreid in het oosten van Amsterdam. Direct naast het station staat al de enorme locatie Leeuwenburg van de HvA bijvoorbeeld. De metro brengt je in twee haltes naar Weesperplein, waar zowel de HvA als UvA belangrijke locaties hebben. De HvA is daar zelfs nog aan het bijbouwen. Ook vertrekt op Amstel een drukke busverbinding naar het Science Park, omdat het station aldaar niet vanuit alle richtingen praktisch bereikbaar is. Voor al die zaken biedt de Noord/Zuidlijn weinig uitkomst.
Bij het Bijlmerstation speelt onderwijs een wat minder belangrijke rol, er zit slechts een locatie van de HvA en het ROC, vanuit de trein wat verstopt achter het ING hoofdkantoor.
Bij het Bijlmerstation speelt onderwijs een wat minder belangrijke rol, er zit slechts een locatie van de HvA en het ROC, vanuit de trein wat verstopt achter het ING hoofdkantoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is absoluut waar. Maar moet je voor onderwijsinstellingen 7 dagen per week van vroeg tot laat een IC laten stoppen? Of kun je tijdens schooltijden beter extra regionale (snel)treinen inzetten, die de scholieren brengen naar de stations waar ze wonen? Die scholieren/studenten komen immers maar heel beperkt van grote afstand. De meesten wonen in Noord-Holland, Utrecht of Flevoland op max. 50 km afstand.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die IC stopt daar niet alleen voor de onderwijsinstellingen.
Op Amstel stoppen kost de doorgaande reizigers maar twee minuten, in ruil daarvoor hebben ze nu wel 6x per uur een trein!
Die overstap is nog steeds heel populair. De NZ-lijn voegt dan ook niet zo veel toe voor reizigers vanuit de richting Utrecht, het is handig als je toevallig bij één van die nieuwe metrostations in de buurt moet zijn, maar in de meeste gevallen blijft via Amstel de snelste route.Abus schreef:De overstap van Utrecht op de metro richting Amsterdam Centrum heb ik genoemd. Ben benieuwd of die niet minder populair geworden is met de komst van de NZ-lijn.
Dan moet er wel genoeg ruimte voor zijn op het spoor, dat je zowel de iets snellere IC als de sneltrein in een behoorlijke frequentie kan laten rijden. Als die snellere IC maar twee keer per uur of zo rijdt, zullen veel doorgaande reizigers toch wel voor een iets langzamere trein kiezen.Abus schreef:Met sneltreinen die Amstel bedienen kun je zowel doorgaande reizigers een snellere reis bezorgen als ook de reizigers naar Amstel goed bedienen.
Op Amstel stoppen kost de doorgaande reizigers maar twee minuten, in ruil daarvoor hebben ze nu wel 6x per uur een trein!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Terug naar het eigenlijke onderwerp: willen je snellere verbindingen op lange afstanden, dan moet je er voor zorgen dat je langere stukken op hogere snelheden kan rijden (160 of 200 km/h). Dat bereik je dus met het overslaan van stations zoals Lelystad.
Dat levert veel meer op dan het schrappen van stops zoals Amsterdam Amstel waar je toch niet snel door kan rijden.
Dat levert veel meer op dan het schrappen van stops zoals Amsterdam Amstel waar je toch niet snel door kan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Alleen zitten er Amstel veel meer doorgaande reizigers in de trein dan in Lelystad. Daar dupeer je dus relatief veel mensen.
In Lelystad stappen er ongeveer net zo veel mensen in en uit de trein als er blijven zitten. De meeste reizigers uit Lelystad willen overigens gewoon snel en rechtstreeks naar Amsterdam CS, Sloterdijk, Zuid en Duivendrecht (eigenlijk willen die laatsten naar Bijlmer Arena, maar dat kan nu niet rechtstreeks). Dat kan ook prima met een zonetrein. Het zal de meeste inwoners van Lelystad dan worst wezen dat er een behoorlijk lege trein langs Lelystad doordendert. Daar hebben uiteindelijk vooral de inwoners van Zwolle en Groningen last van die naar Batavia Stad of Lelystad Airport willen, niet de inwoners van Lelystad.
In Lelystad stappen er ongeveer net zo veel mensen in en uit de trein als er blijven zitten. De meeste reizigers uit Lelystad willen overigens gewoon snel en rechtstreeks naar Amsterdam CS, Sloterdijk, Zuid en Duivendrecht (eigenlijk willen die laatsten naar Bijlmer Arena, maar dat kan nu niet rechtstreeks). Dat kan ook prima met een zonetrein. Het zal de meeste inwoners van Lelystad dan worst wezen dat er een behoorlijk lege trein langs Lelystad doordendert. Daar hebben uiteindelijk vooral de inwoners van Zwolle en Groningen last van die naar Batavia Stad of Lelystad Airport willen, niet de inwoners van Lelystad.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Heb je ook cijfers? Of roep je maar iets op gevoel?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het aantal treinen zal toch omhoog moeten. De prognoses van ProRail/I&M geven een forse groei van het aantal reizigers te zien. Tussen Bijlmer en Utrecht past het allemaal wel, maar in Amsterdam wordt het proppen op het spoor. Een optie is dan de stoptreinen naar Zuid, en sneltreinen naar Centraal die ook op Bijlmer, Duivendrecht, Amstel en Muiderpoort stoppen. Dat worden dan dus meer een soort zonetreinen richting Utrecht (in Amsterdam passagiers oppikken, en dan snel naar Utrecht).reisthijs schreef:Dan moet er wel genoeg ruimte voor zijn op het spoor, dat je zowel de iets snellere IC als de sneltrein in een behoorlijke frequentie kan laten rijden. Als die snellere IC maar twee keer per uur of zo rijdt, zullen veel doorgaande reizigers toch wel voor een iets langzamere trein kiezen.Abus schreef:Met sneltreinen die Amstel bedienen kun je zowel doorgaande reizigers een snellere reis bezorgen als ook de reizigers naar Amstel goed bedienen.
Op Amstel stoppen kost de doorgaande reizigers maar twee minuten, in ruil daarvoor hebben ze nu wel 6x per uur een trein!
Er is ook nog een tussenweg he, in de praktijk gewoon zaken in de trein waarnemen. Al blijven dat momentopnames.Post schreef:Heb je ook cijfers? Of roep je maar iets op gevoel?
Echte cijfers over het gebruik per baanvak in 2014 en prognoses kun je vinden in:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ++2017.pdf
Op de Hanzelijn is het mager en blijft het mager. De groei zit vooral op corridors richting Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en in de Randstad.
Er zijn trouwens in Amsterdam ook heel wat grote onderwijsinstellingen bij stations waar gelukkig ook niet alle IC's stoppen: het ROC Zuid bij RAI, HvA bij Bijlmer Arena, Inholland bij Diemen-Zuid, UvA bij Holendrecht.Suus schreef:Het Amstelstation is zeer belangrijk voor de ontsluiting van onderwijsinstellingen verspreid in het oosten van Amsterdam. Direct naast het station staat al de enorme locatie Leeuwenburg van de HvA bijvoorbeeld. De metro brengt je in twee haltes naar Weesperplein, waar zowel de HvA als UvA belangrijke locaties hebben. De HvA is daar zelfs nog aan het bijbouwen. Ook vertrekt op Amstel een drukke busverbinding naar het Science Park, omdat het station aldaar niet vanuit alle richtingen praktisch bereikbaar is. Voor al die zaken biedt de Noord/Zuidlijn weinig uitkomst.
Bij het Bijlmerstation speelt onderwijs een wat minder belangrijke rol, er zit slechts een locatie van de HvA en het ROC, vanuit de trein wat verstopt achter het ING hoofdkantoor.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Drie berichten samengevoegd
Reden: Drie berichten samengevoegd
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
2014 is alweer 3 jaar geleden. De economie is sindsdien behoorlijk gegroeid en de huizenprijzen zijn hard gestegen.Abus schreef:Er is ook nog een tussenweg he, in de praktijk gewoon zaken in de trein waarnemen. Al blijven dat momentopnames.Post schreef:Heb je ook cijfers? Of roep je maar iets op gevoel?
Echte cijfers over het gebruik per baanvak in 2014 en prognoses kun je vinden in:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ++2017.pdf
Op de Hanzelijn is het mager en blijft het mager. De groei zit vooral op corridors richting Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en in de Randstad.
En eigen waarnemingen zijn leuk maar zeggen natuurlijk niet zoveel.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Allemaal prima bereikbaar met de metro vanaf station Amstel :XAbus schreef:Er zijn trouwens in Amsterdam ook heel wat grote onderwijsinstellingen bij stations waar gelukkig ook niet alle IC's stoppen: het ROC Zuid bij RAI, HvA bij Bijlmer Arena, Inholland bij Diemen-Zuid, UvA bij Holendrecht.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Eigen waarnemingen geven echt wel een indicatie over reizigersstromen. Het verschil tussen 40% of 50% zie je misschien niet, maar het verschil tussen 20% of 50% echt wel.Post schreef: 2014 is alweer 3 jaar geleden. De economie is sindsdien behoorlijk gegroeid en de huizenprijzen zijn hard gestegen.
En eigen waarnemingen zijn leuk maar zeggen natuurlijk niet zoveel.
Verkeersmodellen hebben altijd een basisjaar van een paar jaar terug, omdat alle data voorhanden moet zijn om het model te bouwen. Het onderzoek zelf is uit 2017, dus daarin is al wel met de economische groei rekening gehouden in de prognosescijfers.
Maar laten we de NS-cijfers van 2014 en 2017 eens vergelijken voor stations op de corridor Lelystad - Zwolle en de IC-stations Zwolle - Groningen. Lelystad is gegroeid van 13.035 in 2014 naar 14.153 in 2017. Dronten van 3377 naar 3453. Kampen-Zuid van 1379 naar 1734. Zwolle is heel stevig gegroeid van 40.591 naar 45.507. Assen is behoorlijk gekrompen van 9293 naar 8323. En Groningen is qua NS-reizigers gekrompen van 19.091 naar 17.937.
Voorbij Zwolle doet de economische groei dus niets voor het aantal treinreizigers.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En waarom Groningen dan wel? Groningen heeft vrijwel evenveel intercityreizigers als Maastricht, dat Groningen hoger in de lijst staat komt omdat de stoptreinen richting Assen en Zwolle hier nog onder de NS vallen en die vormen hier een derde van de reizigersaantallen van de NS.Abus schreef:Maar waarom zou je? Maastricht heeft nog niet eens 12.000 NS-reizigers per dag.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Hier loopt je argumentatie scheef, de cijfers van 2017 houden namelijk geen rekening met de vele werkzaamheden op de as Zwolle - Groningen. Daar heeft het treinverkeer zowat een maand plat gelegen, wat de reizigersdaling volledig verklaart.Abus schreef: Maar laten we de NS-cijfers van 2014 en 2017 eens vergelijken voor stations op de corridor Lelystad - Zwolle en de IC-stations Zwolle - Groningen. Lelystad is gegroeid van 13.035 in 2014 naar 14.153 in 2017. Dronten van 3377 naar 3453. Kampen-Zuid van 1379 naar 1734. Zwolle is heel stevig gegroeid van 40.591 naar 45.507. Assen is behoorlijk gekrompen van 9293 naar 8323. En Groningen is qua NS-reizigers gekrompen van 19.091 naar 17.937.
Beargumenteren met de in- en uitstapperscijfers is lsatig, als je niet weet wat de cijfers achter de instapcijfers zijn. Station Amstel is twee keer groter dan het soortgelijke Rotterdam Alexander, wat in het voordeel spreekt van een IC-stop. De vraag is of deze reizigers blijven als de IC-stop (deels) geschrapt wordt, of uitwijken naar andere stations of ander vervoer. NS heeft die cijfers en maakt daarop besluiten, vandaar dat je ervan uit kan gaan dat de stop op Amstel niet nutteloos is.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nee hoor, die daling is niet alleen in 2017. Die daling is bij zowel Groningen als Assen al jaren gaande.
Groningen:
2013: 19.916
2014: 19.091
2015: 19.706
2016: 19.133
2017: 17.937
Assen:
2013: 9229
2014: 9293
2015: 9136
2016: 8772
2017: 8323
De logica van de NS is niet altijd even best. Allerlei spoorlijnen die de NS als onrendabel op wilde heffen, zijn bij concurrenten gaan floreren.
Inderdaad kan het schrappen van een IC-stop ervoor zorgen dat reizigers via andere stations gaan reizen. Maar ik heb het niet over het schrappen van Groningen als IC-station. Alleen is een snellere IC daar niet nodig.
Bij Amstel heb ik het ook niet over het schrappen van verbindingen, maar over introductie van een snellere IC die daar niet stopt, en een sneltrein die wel op Amstel stopt.
Groningen:
2013: 19.916
2014: 19.091
2015: 19.706
2016: 19.133
2017: 17.937
Assen:
2013: 9229
2014: 9293
2015: 9136
2016: 8772
2017: 8323
De logica van de NS is niet altijd even best. Allerlei spoorlijnen die de NS als onrendabel op wilde heffen, zijn bij concurrenten gaan floreren.
Inderdaad kan het schrappen van een IC-stop ervoor zorgen dat reizigers via andere stations gaan reizen. Maar ik heb het niet over het schrappen van Groningen als IC-station. Alleen is een snellere IC daar niet nodig.
Bij Amstel heb ik het ook niet over het schrappen van verbindingen, maar over introductie van een snellere IC die daar niet stopt, en een sneltrein die wel op Amstel stopt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik vind versnellen van de IC naar Groningen en het schrappen van stops in Assen en Lelystad ook totale kolder. De vergelijking met Maastricht is helemaal juist.Bemined schreef:En waarom Groningen dan wel? Groningen heeft vrijwel evenveel intercityreizigers als Maastricht, dat Groningen hoger in de lijst staat komt omdat de stoptreinen richting Assen en Zwolle hier nog onder de NS vallen en die vormen hier een derde van de reizigersaantallen van de NS.Abus schreef:Maar waarom zou je? Maastricht heeft nog niet eens 12.000 NS-reizigers per dag.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Aantal reizigers op Groningen volgens Treinreiziger.nl (is exclusief Arriva):
2013: 19916
2014: 19091
2015: 19706
2016: 19133
Ik vind dat geen jarenlange daling.
Assen:
2013: 9229
2014: 9293
2015: 9136
2016: 8772
Daar zie je een daling sinds 2016.
2013: 19916
2014: 19091
2015: 19706
2016: 19133
Ik vind dat geen jarenlange daling.
Assen:
2013: 9229
2014: 9293
2015: 9136
2016: 8772
Daar zie je een daling sinds 2016.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Heb ik ook net toegevoegd aan mijn berichtje. Groningen heeft een licht dalende tendens, en zeker geen groei ondanks de economische opleving. Daar begon deze discussie mee.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Is ook alleen maar omdat de regionale overheden hier wel voor wilden betalen, i.t.t. de landelijke overheid. Als 'Den Haag' net zoveel geld had gestoken in de regionale lijntjes als nu de provincies etc. doen, ja dan had NS daar nog gewoon gereden.Abus schreef:De logica van de NS is niet altijd even best. Allerlei spoorlijnen die de NS als onrendabel op wilde heffen, zijn bij concurrenten gaan floreren.
🍉
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die provincies krijgen het extra geld van het rijk voor die spoorlijnen (eerst extra in de BDU, nu in het Provinciefonds). Het rijk gaf in het verleden de NS ook een vergoeding voor de onrendabele lijnen. Die vergoeding is daarna naar de provincies gegaan.
Laatst gewijzigd door Abus op zo 18 nov 2018, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik heb ook nog wat oudere cijfers opgezocht van ProRail op treinreiziger.nl . Deze omvatten alle vervoerders.
Zwolle:
2004: 29.173
2005: 30.665
2006: 31.322
Lelystad:
2004: 10.434
2005: 10.604
2006: 11.213
Assen:
2004: 7863
2005: 7928
2006: 8350
Groningen:
2004: 29.617
2005: 30.471
2006: 32.570.
Opvallend blijft de spectaculaire groei van Zwolle van 2004 naar 2017. Uiteraard deels door het opheffen van buslijnen, maar toch ook vooral heel veel groei.
Assen is in 10 jaar weer naar het oude niveau gezakt.
Groningen is niet te vergelijken vanwege de vele niet-NS-lijnen.
Opvallend is ook het kleine verschil in Lelystad tussen 2006 (11.213) en 2013 (12.693); dat is een indicatie voor het geringe belang van de Hanzelijn voor Lelystad.
Zwolle:
2004: 29.173
2005: 30.665
2006: 31.322
Lelystad:
2004: 10.434
2005: 10.604
2006: 11.213
Assen:
2004: 7863
2005: 7928
2006: 8350
Groningen:
2004: 29.617
2005: 30.471
2006: 32.570.
Opvallend blijft de spectaculaire groei van Zwolle van 2004 naar 2017. Uiteraard deels door het opheffen van buslijnen, maar toch ook vooral heel veel groei.
Assen is in 10 jaar weer naar het oude niveau gezakt.
Groningen is niet te vergelijken vanwege de vele niet-NS-lijnen.
Opvallend is ook het kleine verschil in Lelystad tussen 2006 (11.213) en 2013 (12.693); dat is een indicatie voor het geringe belang van de Hanzelijn voor Lelystad.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Welke discussie proberen we hier eigenlijk te voeren, want door al die cijfertjes zie ik even het punt niet meer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
In hoeverre een snelle trein naar/van Groningen nodig is?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Volgens mij heeft en-es gelijk, en is de juiste vraag: is het nodig, hoeveel reizigers hebben er baat bij, en hoeveel dupeer je er door Lelystad en Assen over te slaan?
Tussendoor zat ook nog de vraag of er geen trajecten in Nederland zijn waar snelle treinen grotere groepen plezieren/bedienen. Daar kwam Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven als voorbeeld aan de orde.
Tussendoor zat ook nog de vraag of er geen trajecten in Nederland zijn waar snelle treinen grotere groepen plezieren/bedienen. Daar kwam Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven als voorbeeld aan de orde.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 nov 2018, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: niet onnodig quoten, zie PB
Reden: niet onnodig quoten, zie PB
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
:YSuus schreef:Welke discussie proberen we hier eigenlijk te voeren, want door al die cijfertjes zie ik even het punt niet meer?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten