Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Omdat Zwolle in de media heeft geklaagd dat de snelle proeftrein er niet zou stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Bij bekendmaking van de proef werd al duidelijk gemaakt dat de testtrein sowieso in Zwolle zou stoppen. Lelystad en Assen worden bij de test overgeslagen. Mocht de trein realiteit worden zou dat ook goed passen bij de reizigerspatronen, Zwolle is natuurlijk niet alleen druk met overstappers. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Als de IC niet in Heerenveen stopt, wie zit er dan nog in de IC? De reizigersstroom Leeuwarden - Zwolle e.v. rechtvaardigt namelijk geen IC. (A)

6000 instappers is een prima aantal voor 4 treinen per uur per richting, zeker gegeven het feit dat de sprinter een kleine hoeveelheid reizigers trekt door de beroerde aansluitingen in Meppel. Het zijn geen randstedelijke hoeveelheden, maar Friesland is niet de Randstad. De treinen zijn kleiner, en als de kleinere treinen wel redelijk gevuld zijn is er geen reden om te klagen.
Volgens mij zou het beste dienstregelingsmodel zijn om met zonetreinen te werken: Vanaf Groningen en Leeuwarden 2 IC's per uur met een snel treinpad en 2 stoptreinen die na Zwolle verder rijden als "sneltrein" naar de Randstad met extra stop's in Dronten, Kampen-Zuid en in Harderwijk en Nijkerk. De snelle intercity stopt natuurlijk ook in Zwolle: dat is de belangrijkste stad en grootste reizigersmagneet op de route... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Zo haal je alleen dat half uur rijtijdwinst niet dat de Tweede Kamer wil. Probleem is dat dat soort moties nog nageleefd wordt ook. Een eerdere motie voor rijtijdwinst heeft de intercitystops in Almere Buiten en Duivendrecht gekost (voor de Hanzelijn-ic). Dat waren nog relatief kleine stations. Dat half uur dat er nu gewonnen moet gaan worden, kost veel meer - drukkere - stations hun intercitystop.

De Tweede Kamer baseert zich ongetwijfeld op de ideeën van ProRail, want dat is de adviseur van het rijk (eerdaags zelfs formeel onderdeel van de rijksoverheid), en degene die uiteindelijk over het plannen en toedelen van de rijpaden op het spoor gaat.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Z2N schreef:Bij bekendmaking van de proef werd al duidelijk gemaakt dat de testtrein sowieso in Zwolle zou stoppen. Lelystad en Assen worden bij de test overgeslagen. Mocht de trein realiteit worden zou dat ook goed passen bij de reizigerspatronen, Zwolle is natuurlijk niet alleen druk met overstappers. :P
Het gaat al lang niet meer over specifiek het experiment. Het gaat de Tweede Kamer over alle reguliere intercity's die sneller moeten.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Ik hoor iedereen in de discussie over: stations overslaan, verhoging snelheid, invoering ERTMS etc., maar niemand over of er echt behoefte aan is (hoeveel reizigers rijden het hele stuk Groningen-Amsterdam t.o.v. bijv. Groningen-Zwolle etc.?) En daarnaast is het echte knelpunt Almere-Weesp. Zit straks echt vol. Oh ja en moeten al deze langafstandsreizigers naar Amsterdam (Centraal of Zuid). Snel tot Almere en dan boemelend de Randstad in....

Zorg nu dat je op de knopen: Leeuwarden / Groningen / Zwolle korte en goede overstappen hebt dan win je m.i. veel meer. Ik woon achter Leeuwarden (Franeker), en ik niet alleen, en zit ondanks 4 verbindingen Leeuwarden-Meppel-Zwolle per uur nog steeds maar met 1x uur een verbinding voorbij Zwolle door het alternerend rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven. Met een paar miljoen opgelost door een stukje dubbelspoor halverwege Dronrijp-Franeker.

Sneek-Leeuwarden spits puilen de treinen uit, maar Prorail kwam erachter (niet de eerste keer) dat uitbreiding van 3 naar 4x per uur niet mogelijk is vanwege de slappe ondergrond. Van 3 naar 4 treinen per uur Leeuwarden-Groningen is Prorail nu eindelijk in uitvoering, maar het is weer allemaal minimalistisch (niet toekomstbestendig) in de uitvoering. Slechts deels dubbelspoor, nieuwe brug Zuidhorn slechts enkelspoor etc.

Ik zou zeggen: Noordelijke provincies kijk eens in je eigen regio
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

ibodejoode schreef:Sneek-Leeuwarden spits puilen de treinen uit, maar Prorail kwam erachter (niet de eerste keer) dat uitbreiding van 3 naar 4x per uur niet mogelijk is vanwege de slappe ondergrond.
En die treinen rijden allemaal al met 3 treinstellen dan neem ik aan? Anders kun je misschien beter de perrons verlengen...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door The best »

Roeland schreef:
The best schreef:Zo snel is die bus niet. Daarnaast is de frequentie van die bus ook niet echt geweldig.
Die frequentie is makkelijk wat aan te doen.
Klopt. Wel zonde van je geld denk ik.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

The best schreef:Klopt. Wel zonde van je geld denk ik.
Dat geldt voor de meeste voorstellen voor sneller OV in de noordelijke provincies :(
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door The best »

Ik vraag me inderdaad ook af of het heel nuttig is om een snelle trein naar Groningen te rijden (en daarbij Assen en eventueel nog meer stations over te slaan).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

iboodejode schreef:Ik zou zeggen: Noordelijke provincies kijk eens in je eigen regio
Ik denk dat de Noordelijke provincies de klassieke fout hebben gemaakt door in te zetten op een HSL-achtige Zuiderzeelijn, in plaats van te lobby'en voor een conventionele spoorlijn Lelystad - Heerenveen - Groningen met goede aansluitingen op regionaal busvervoer te Lemmer, Joure en Drachten, die natuurlijk veel te klein zijn voor een hogesnelheidslijnaansluiting maar in het regionale OV best een belangrijke knooppuntfunctie kunnen vervullen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Een klassieke intercity Zuiderzeelijn is door het ministerie van verkeer en waterstaat onderzocht als een van de opties. Ook die variant bleek onrendabel te zijn. Het best voor de noordelijke economie bleek te zijn als het geld niet in een spoorlijn gestoken zou worden. En dat is vervolgens ook gebeurd met de Zuiderzeelijngelden. Het geld is gestoken in aanpassingen van snelwegen, aanleg van havens enzovoorts. De drie noordelijke provincies en Flevoland hebben het geld gekregen, en zelf gekozen aan welke projecten ze het geld besteed hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Ik denk dat sommige specifieke demografische ontwikkelingen ook wat over het hoofd worden gezien door beleidsmakers. Urk en Staphorst zijn gemeentes waar een forse bevolkingsgroei plaatsvind omdat vrouwen er meer kinderen krijgen dan het landelijk gemiddelde en mensen er over het algemeen langer blijven wonen en minder geneigd zijn om te verhuizen naar een omliggende stad. Ze zouden langzaam in beeld moeten komen voor een treinstation. Al is bij Urk natuurlijk wel een heikel punt dat een (Zuiderzee)spoorlijn een gedeelte van het IJsselmeer zou "opslokken".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

De provincies hebben inderdaad zelf gekozen. Friesland heeft nu het beste wegennet van Nederland kijkend naar inwonertal en intensiteiten. Vreemd dat die noordelijke provincies nu weer zo lobbyen voor een snelle trein.
Abus schreef:Een klassieke intercity Zuiderzeelijn is door het ministerie van verkeer en waterstaat onderzocht als een van de opties. Ook die variant bleek onrendabel te zijn. Het best voor de noordelijke economie bleek te zijn als het geld niet in een spoorlijn gestoken zou worden. En dat is vervolgens ook gebeurd met de Zuiderzeelijngelden. Het geld is gestoken in aanpassingen van snelwegen, aanleg van havens enzovoorts. De drie noordelijke provincies en Flevoland hebben het geld gekregen, en zelf gekozen aan welke projecten ze het geld besteed hebben.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Vinny schreef:Ik denk dat sommige specifieke demografische ontwikkelingen ook wat over het hoofd worden gezien door beleidsmakers. Urk en Staphorst zijn gemeentes waar een forse bevolkingsgroei plaatsvind omdat vrouwen er meer kinderen krijgen dan het landelijk gemiddelde en mensen er over het algemeen langer blijven wonen en minder geneigd zijn om te verhuizen naar een omliggende stad. Ze zouden langzaam in beeld moeten komen voor een treinstation. Al is bij Urk natuurlijk wel een heikel punt dat een (Zuiderzee)spoorlijn een gedeelte van het IJsselmeer zou "opslokken".
Urk is vooral op zichzelf aangewezen. De meeste inwoners werken ook op Urk. De scholieren gaan wel naar allerlei gereformeerde scholen, zelfs in Amersfoort, maar de meeste gaan naar Emmloord of Kampen. Urk heeft nog nooit om een spoorlijn/station gevraagd. Urk lobbyt wel voor een goede directe busverbinding naar Lelystad. Urk is ook heel fanatiek bezig om afdelingen als de spoedeisende hulp en verloskunde in het ziekenhuis in Lelystad terug te krijgen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Inderdaad. De bevolking in Noord-Nederland vindt de nabijheid van een ziekenhuis veel belangrijker dan een iets snellere treinverbinding.
Die snelle treinverbinding is slechts een dingetje van lokale en provinciale bestuurders.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door en-es »

Prestige-project *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Urk is vooral op zichzelf aangewezen. De meeste inwoners werken ook op Urk. De scholieren gaan wel naar allerlei gereformeerde scholen, zelfs in Amersfoort, maar de meeste gaan naar Emmloord of Kampen. Urk heeft nog nooit om een spoorlijn/station gevraagd. Urk lobbyt wel voor een goede directe busverbinding naar Lelystad. Urk is ook heel fanatiek bezig om afdelingen als de spoedeisende hulp en verloskunde in het ziekenhuis in Lelystad terug te krijgen.
Het wreekt zich dat onderwijs en zorg tegenwoordig in leer en geneesfabrieken moet plaatsvinden om het enigszins rendabel te krijgen. Daarvoor kan een goede openbaar vervoerverbinding wel een rol in spelen. Voor mij hoeft Urk geen treinstation te hebben maar een snelle en comfortabele busverbing met Lelystad en Zwolle, daar zouden de inwoners wel baat bij hebben.

Het punt is meer dat wanneer je toch een zuiderzeelijn aanlegt, waarbij geldt dat de rechte route Lelystad-Groningen vrij dicht bij Urk loopt het stadje wél in aanmerking zou komen voor een station. Het aantal inwoners rechtvaardigt dat immers.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Zo'n Zuiderzeelijn zou net zo ver van Urk af komen te liggen als de huidige snelbus Emmeloord-Lelystad dat ligt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Afbeelding

Urk ligt dichterbij een kaarsrechte lijn Lelystad - Groningen dan Heerenveen of Drachten. Een tussenstation zou daarom vervoerskundig gezien best zin hebben. Dat de plannen daar niet van uit zijn gegaan wist ik natuurlijk ook wel. Ik volg het dossier ook al wat jaren op de achtergrond... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Karimbu »

Iemand inside info van wanneer deze test plaats gaat vinden?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Ik heb de informatie over de testrit bemachtigd, via via. De test is in de nacht van vrijdag 1 feb op zaterdag 2 feb. De trein vertrekt iets na middernacht van Groningen via Amsterdam-Zuid naar Den Haag. Reistijd ca. 2,5 uur. Na een keertijd vertrekt de trein uit Den Haag terug naar Groningen. Reistijd terug iets langer. Richting Den Haag stopt niet in Lelystad, terug wel. De terugtijd is langer dan de heentijd, maar daarvan is slechts 1 minuut het gevolg van de stop in Lelystad (heen niet, terug wel een stop in Lelystad) gekeken naar de reistijd tussen Almere Centrum en Zwolle. De rest van de vertraging zit op andere trajecten. Volgens het geruchtencircuit gaat de lobby voor de snelle trein Den Haag - Groningen inmiddels verder dan de test, namelijk het overslaan van zowel Almere Centrum als Lelystad als Leiden voor de Hanzelijn-IC's. Zwolle weet ik nog niet. Maar 30 minuten tijdwinst haal je niet zo maar.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Interessante testrit, maar m.i. niet realistisch. In de nachtelijke dus rustige uren. Realistisch dus in de gewone spits betekent het extra treinen op het volle traject Almere C - Weesp (nu al 12 treinen per uur per richting). En ik denk met de groei van Almere dat het traject Amsterdam - Almere nog wel wat meer treinen voor zijn kiezen krijgt. Persoonlijk heb ik liever dat de noordelijke provincies eens regionaal gaan kijken wat te verbeteren valt. Bijv. volledig dubbelspoor en draad tussen Leeuwarden en Groningen i.p.v. weer allemaal proeven met deels elektrisch, accus, hybride etc. En in mijn geval (ik woon in Franeker), een stukje inhaalspoor tusen Dronrijp en Franeker, waardoor ik 2x per uur voorbij Zwolle kan i.p.v. nu 1x per uur. Nu 4 treinen/u Leeuwarden, Meppel, Zwolle, maar ik kan er maar 1 gebruiken.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 02 feb 2019, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Overweeg emigratie. Verder lijkt het me geen gek idee om eerst eens 's nachts te proberen of hard rijden een beetje wil, voordat je een random avondspits naar de gallemiezen helpt. Met name omdat voor zo'n rakettrein ingevoerd wordt er denkelijk toch één en ander aan de dienstregeling aangepast zal moeten worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Statler Rail »

Wat valt er uit te testen? Er is toch vaak genoeg ledig mat dat zonder te stoppen op baanvaksnelheid door deze stations komt rijden? Dat hoeft toch niet getest te worden, dat gebeurt dagelijks.

Ik heb de indruk dat de snelle trein van Groningen naar Den Haag eerder een Public Affairs-reden heeft dan een vervoerskundige reden. NS wil politici en ambtenaren paaien aangezien er de komende tijd een besluit moet worden genomen over het hoofdrailnet na 2025. Als je ziet hoeveel media-aandacht er al voor deze trein is geweest terwijl hij nog nooit gereden heeft... Als je dat als reclame had moeten inkopen was je veel meer geld kwijt geweest. Die testtrein is ook niet bedoeld om te testen, maar om journalisten weer artikelen te laten schrijven hoe geweldig NS bezig is met snellere treinen. In feite is het één grote PR-stunt.

Als je ziet hoeveel NS over had om de Limburg-concessie binnen te slepen (kopen regiomanager Veolia, valsheid in geschrifte, opzeten schijnconstructies), dan vraag je je af hoeveel ze bij NS er voor over hebben om hun hoofdrailnetconcessie veilig te stellen. De toekomst van het NS-imperium staat of valt met de hoofdrailnetconcessie, inclusief het carrièreperspectief van de gehele organisatie.

Ben ik te achterdochtig? Misschien. Of laten we het hopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten