Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
SuperGhost schreef:Ik denk dat Leeuwarden - Assen net zo goed kan door de sprinter Groningen - Assen vast te maken aan de sneltrein.
Ik hoop dat in de toekomst de regionale treinen worden doorgekoppeld bij Leeuwarden en Groningen en dat je dan uiteindelijk iets krijgt van:
2x Sneltrein Harlingen Haven - Assen (stoptrein tussen Harlingen Haven en Leeuwarden en tussen Groningen en Assen)
2x Sprinter Stavoren - Veendam
2x Sprinter Delfzijl - Winschoten (- Leer)
2x Sprinter (Eemshaven -) Roodeschool - Zwolle
2x Sprinter Leeuwarden - Zwolle
Betekent dat station / emplacement Leeuwarden compleet op de schop moet. Wordt dan een situatie a la Groningen Spoorzone nu. En bij doorkoppeling Sneek / Harlingen naar Groningen moet je echt iets meer doen dan alleen Leeuwarden maar ook denken aan deels verdubbelen Sneek / Harlingen naar Leeuwarden. Het is nu al zo dat bij vertragingen elders van een paar minuten de treinen richting Harlingen / Sneek niet wachten omdat ze de tegentreinen moeten kruisen in Sneek-Noord / Mantgum / Dronryp en Franeker.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe men het wil doen met de IC Groningen/Leeuwarden - Breda met de HSL-toeslag. Komen er dan op alle stations toeslagzuilen te staan of gaat men hier iets anders voor verzinnen? Ik kan me niet voorstellen dat je in Groningen een toeslagzuil krijgt omdat er reizigers zijn die na Schiphol mee gaan naar Rotterdam via de HSL... Wellicht in de trein zelf een zuil?
Je bent er vroeg bij. Maar waarom zou NS niet op elk trajectdeel een toeslag kunnen vragen? Het zou niet de eerste keer zijn dat men dat doet of althans probeert bij een "beter" reisproduct.
Omdat de concessievoorwaarden bepalen dat NS alleen een toeslag kan vragen voor Schiphol - Rotterdam v.v.
Milco schreef:Komen er dan op alle stations toeslagzuilen te staan of gaat men hier iets anders voor verzinnen? Ik kan me niet voorstellen dat je in Groningen een toeslagzuil krijgt omdat er reizigers zijn die na Schiphol mee gaan naar Rotterdam via de HSL... Wellicht in de trein zelf een zuil?
Ik denk dat de reiziger in het noorden de toeslag aan de kaartautomaat moet halen.
Wat is er mis met een toeslagzuiltje op station Groningen/Leeuwarden? Zoiets lijkt me juist ideaal, kun je precies zien hoeveel mensen vanuit Groningen/Leeuwarden via de HSL reizen. Als nou blijkt dat geen kip van die verbinding gebruik maakt kun je hier na een paar jaar mooi op anticiperen.
NS kennende zullen ze voorstellen de toeslag automatisch bij de ritprijs te tellen voor elke combinatie van incheck en uitcheck die van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam gebruik zou kunnen maken. Wie een andere route eist mag de onterecht betaalde toeslag dan terugvragen. Zoiets.
Betekent dat station / emplacement Leeuwarden compleet op de schop moet. Wordt dan een situatie a la Groningen Spoorzone nu. En bij doorkoppeling Sneek / Harlingen naar Groningen moet je echt iets meer doen dan alleen Leeuwarden maar ook denken aan deels verdubbelen Sneek / Harlingen naar Leeuwarden. Het is nu al zo dat bij vertragingen elders van een paar minuten de treinen richting Harlingen / Sneek niet wachten omdat ze de tegentreinen moeten kruisen in Sneek-Noord / Mantgum / Dronryp en Franeker.
Het klopt dat station Leeuwarden aangepast moet worden, maar ik denk dat de ingreep op zich mee valt; er van uitgaande dat de treinen elkaar op het station zelf kruisen en de NS treinen eerder aankomen en later vertrekken dan de treinen van Arriva (of de nieuwe vervoerder). Dan hoeft er niet persé iets moeilijks ongelijkvloers te worden aangelegd, dan kan dat met conventionele kruiswissels. De dienstregeling wordt er wel kwetsbaarder door.
Als je station Leeuwarden een impuls wilt geven en tegelijk de reizigersbeleving wat wil verbeteren kan het te overwegen zijn om de regionale sporen ten zuiden van het station te leggen, en de bestaande fietsenstalling en Q-park dan weg te halen. De NS treinen keren dan op de noordelijke kopsporen. Als je de kruising ook nog eens ongelijkvloers maakt krijg je een heel robuuste infrastructuur, maar ik vrees dat het moeilijk inpasbaar is: dan moet je een dive-under bouwen ter hoogte van het Stephensonviaduct.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hainje schreef:Wat is er mis met een toeslagzuiltje op station Groningen/Leeuwarden? (..) Als nou blijkt dat geen kip van die verbinding gebruik maakt kun je hier na een paar jaar mooi op anticiperen.
Hm, dat zou zonde zijn van de investeringen aan de spoorinfrastructuur om de SNG (=ICNG, edit) sneller te laten rijden ná het HSL gedeelte..
Men kan nu toch al wel via de chipkaart uitlezen welke reizigers in Groningen / Assen / Meppel / Zwolle inchecken en bij Rotterdam e.o. uitchecken?
Als men dat op de reismomenten deed dat de eerstvolgende trein via Utrecht rijdt.. geeft dat misschien te denken aan de levensvatbaarheid..
Laatst gewijzigd door Durashift op za 30 nov 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik mij ook afvraag: wat gaat er precies qua IC’s rijden op Schiphol – Almere – Lelystad? Nu is dat [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met ICM of DDZ en de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] met VIRM. Maar als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Utrecht wordt gestuurd, wat komt er dan voor in de plaats?
VIRM schreef:Wat ik mij ook afvraag: wat gaat er precies qua IC’s rijden op Schiphol – Almere – Lelystad?
Voorlopig precies hetzelfde als nu (afgezien van het materieel). De grote verandering is dat ze in Schiphol aan andere series geknoopt worden.
Als de IC van Den Haag Centraal naar Schiphol niet meer doorrijdt naar Groningen/Leeuwarden moet die een andere eindbestemming krijgen. Dan is Lelystad één van de mogelijkheden.
Reken maar op:
Breda-Groningen/Leeuwarden
Rotterdam-Schiphol-Schothorst/Enschede
Rotterdam-Lelystad
Dat zijn zes treinen in het uur. Dan moet op termijn de Benelux nog naar ICNG
Reken reken er maar niet op in 2023. Op termijn als er meer ICNG is ingestroomd misschien wel.
trolly schreef:Wat zeg je?
Dat als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] niet meer door zou rijden naar Lelystad er heus nog wel een IC tussen Schiphol - Almere - Lelystad. Alleen dan onder een ander nummertje en misschien niet meer afkomstig uit Dordrecht.
Een wilde gok van mij is dat het dan bijvoorbeeld een IC van Den Haag Centraal naar Lelystad zou kunnen worden.
Ik had ook ergens gelezen (ben even kwijt waar precies, maar volgens mij was het op OVPro.nl of NS.nl) dat de verbinding Den Haag Centraal - Groningen/Leeuwarden blijft, maar dat ie dan over Utrecht Centraal/Amsterfoort/Zwolle gaat. De ICd Breda - Groningen/Leeuwarden krijgt zo een half uurdienst (Zwolle - Groningen/Leeuwarden) met de IC Den Haag Centraal - Groningen/Leeuwarden.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 02 dec 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Ik zit zelf te denken aan:
- 2x Den Haag-Schiphol-Amersfoort-(Schothorst/Enschede)
- 2x Breda-Rotterdam-Schiphol-Lelystad-Zwolle-(Groningen/Leeuwarden)
- 2x Vlissingen-Roosendaal-Rotterdam-Schiphol-Lelystad
- 2x Den Haag-Schiphol-Utrecht-Nijmegen
- 2x Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Utrecht-Eindhoven-Venlo
Over Utrecht stuur je dan:
- 2x Den Haag-Utrecht-Amersfoort-(Harderwijk/Deventer)
- 2x Dordrecht-Rotterdam-Utrecht-Amersfoort-(Schothorst/Enschede)
- 2x Den Haag-Utrecht-Amersfoort-Zwolle-(Groningen/Leeuwarden)
- 2x Rotterdam-Utrecht
En vanuit Amsterdam Centraal richting Weesp en Haarlem:
- 2x Amsterdam-Amersfoort-(Harderwijk/Deventer(-Berlijn))
- 2x Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam-Lelystad-Zwolle
- 2x (Breda/Bergen op Zoom)-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam
Uiteraard aangevuld met diverse sprinters waarvan de directe bestemmingen ondergeschikt zijn aan die van de IC's (overstappen is minder vervelend).